Afgewezen schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef:huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?
.....en nu jouw exegese van dit tekstgedeelte?
Dat is nu even niet van belang.
Denk toch wel dat het van belang is als jij deze teksten anders kunt uitleggen.
1. de belofte komt hiet duidelijk tot onbekeerden maar wel tot het verbondsvolk..niet tot b.v. de filistijnen
2. dat is ook de troost want als een zondaar zijn mond werkelijk open doet vanuit de nood van zijn leven zal hij zich altijd voor onbekeerd houden. Wat is het voor zo iemand dan een harde boodschap om te moeten horen dat er geen beloften voor onbekeerden zouden zijn.
3. daarom is de nodiging zo ruim om zo juist de armen,verminkten,kreupelen en blinden totdat roepen te brengen
Jezus, Gij Zone Davids! ontferm U mijner. En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner.
Deze blinde Bar-timeus liet zich door zijn bestraffers niet het zwijgen opleggen maar riep zoveel temeer. Hopelijk lijken wij niet op die bestraffers !
Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen , en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt , en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen , opdat mijn huis vol worde;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.