Twee Drie-verbondsleren?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Verplaats je nu eens in die mensen die Petrus hoorde zeggen: U komt de belofte toe en uw kinderen. Moesten die hoorders toen denken: "Petrus bedoeld "organisch" mijn kinderen maar niet elk kind van mij hoofd voor hoofd" ? Natuurlijk niet hun kinderen kwam de belofte toe op grond van het verbond...echt ingewikkelder is het Bijbels gezien niet.
Ik hoop dat er morgen vele "Petrussen"op de kansels mogen staan die vervuld met de Heilige Geest dit Evangelie mogen verkondigen, want.....er is geen ander Evangelie.
Als de belofte Gods tot ieder kind, hoofd voor hoofd, komt, dan worden ook alle kinderen, hoofd voor hoofd, zalig. Daar we weten dat niet ieder kind, hoofd voor hoofd zalig wordt, klopt deze leer dus niet.

De Bijbel leert dat de kinderen der belofte voor het zaad gerekend worden.

Dus zouden die Petrussen van jou net zo goed Jakobs genoemd waren, want ze zouden leugenen verkondigen.

Maar God wil zelf Zijn Evangelie in de harten van de Zijnen werken. Bekeerd u dus, en geloof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Nee, dan heb je helemaal geen probleem. Je hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken dat er in dat opzicht een verschil is tussen het OT en het NT.
Nee? Is het heil nu alleen nog aan Israël geadresseerd?
Ja, en dat is met Pinksteren uitgebreid tot de NT-gemeente uit de heidenen.
Afgewezen schreef:
Aan de andere kant: de wet die ons voorgehouden wordt in Exodus 20 zet in met: Ik ben de Heere, uw God! Tot wie wordt dat gesproken in de NT-gemeente? M.i. tot de kinderen van het verbond, de gedoopten dus.
Tot de gemeente. En iedereen wordt uitgenodigd om bij die gemeente te horen.
Inderdaad, maar niet iedereen behoort tot de gemeente. Dat zijn alleen de gedoopten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Als de belofte Gods tot ieder kind, hoofd voor hoofd, komt, dan worden ook alle kinderen, hoofd voor hoofd, zalig. Daar we weten dat niet ieder kind, hoofd voor hoofd zalig wordt, klopt deze leer dus niet.
Bert, volgens mij ga je hier de mist in. Jij maakt er een rekensom van en redeneert vervolgens terug. De belofte is in Christus ja en amen, maar vraagt geloof en bekering, hertgeen de Heilige Geest in de wedergeboorte wil werken. Ook de werkingen van die Geest worden toegezegd in de doop.
In wezen zeg je hetzelfde:
Bert Mulder schreef:Bekeerd u dus, en geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19098
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Verplaats je nu eens in die mensen die Petrus hoorde zeggen: U komt de belofte toe en uw kinderen. Moesten die hoorders toen denken: "Petrus bedoeld "organisch" mijn kinderen maar niet elk kind van mij hoofd voor hoofd" ? Natuurlijk niet hun kinderen kwam de belofte toe op grond van het verbond...echt ingewikkelder is het Bijbels gezien niet.
Ik hoop dat er morgen vele "Petrussen"op de kansels mogen staan die vervuld met de Heilige Geest dit Evangelie mogen verkondigen, want.....er is geen ander Evangelie.
Als de belofte Gods tot ieder kind, hoofd voor hoofd, komt, dan worden ook alle kinderen, hoofd voor hoofd, zalig. Daar we weten dat niet ieder kind, hoofd voor hoofd zalig wordt, klopt deze leer dus niet.

De Bijbel leert dat de kinderen der belofte voor het zaad gerekend worden.

Dus zouden die Petrussen van jou net zo goed Jakobs genoemd waren, want ze zouden leugenen verkondigen.

Maar God wil zelf Zijn Evangelie in de harten van de Zijnen werken. Bekeerd u dus, en geloof.
Omdat jij de dogmatiek laat heersen over een eenvoudige uitleg van wat er werkelijk staat in Gods Woord kom je tot deze merkwaardige conclusie. Het lijkt wel of jij zo Petrus wil corrigeren en dat kan en mag toch echt niet.
Jij maakt met anderen de grote fout dat het krijgen van een belofte ook het bezit van het beloofde is. Hoe vaak zegt God in Zijn Woord dat b.v. Israël het beloofde krijgt als zij in Zijn wegen zal gaan. Als Israël de afgoden na loopt ontvangen zij niet de vervulling van de beloften maar het oordeel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:Als de belofte Gods tot ieder kind, hoofd voor hoofd, komt, dan worden ook alle kinderen, hoofd voor hoofd, zalig. Daar we weten dat niet ieder kind, hoofd voor hoofd zalig wordt, klopt deze leer dus niet.
Toch zit hier iets onlogisch in. Als alle kinderen, hoofd voor hoofd worden gedoopt omdat ze eveneens hoofd voor hoofd lid van de gemeente zijn (doopformulier) dan is hetzelfde probleem nog steeds aan de orde. Zouden kinderen lid kunnen zijn van de gemeente en mogelijk geen belofte kunnen hebben?
Dat zou tegen de bijbel ingaan. Want de leden der gemeente worden in de Schrift als gelovigen aangesproken.
Moeten wij aannemen dat onze eigen kinderen mogelijk zonder belofte ten doop worden gehouden? Moet dat de ouders, ware gelovigen, tot troost zijn?
Een andere vraag kan ook gesteld worden. Hoe kan een kind van gelovige ouders dan menen te MOGEN geloven als niet eerst duidelijk is dat er een belofte is waaraan het geloof zich kan vastklemmen? Geloof heeft toch eerst een belofte nodig? Dat is toch inherent aan het geloof? Geloof is toch Gods Woord aannemen? Geloof is toch Christus, de beloofde(!) Messias omhelzen als persoonlijke Zaligmaker?
Het evangelie belooft toch per definitie? Moet de doop daar vanaf doen of dat juist bevestigen?
Of moet hier ten alle tijde een onderscheid gemaakt worden tussen de belofte in het evangelie en de beloften van het genadeverbond?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Verplaats je nu eens in die mensen die Petrus hoorde zeggen: U komt de belofte toe en uw kinderen. Moesten die hoorders toen denken: "Petrus bedoeld "organisch" mijn kinderen maar niet elk kind van mij hoofd voor hoofd" ? Natuurlijk niet hun kinderen kwam de belofte toe op grond van het verbond...echt ingewikkelder is het Bijbels gezien niet.
Ik hoop dat er morgen vele "Petrussen"op de kansels mogen staan die vervuld met de Heilige Geest dit Evangelie mogen verkondigen, want.....er is geen ander Evangelie.
Als de belofte Gods tot ieder kind, hoofd voor hoofd, komt, dan worden ook alle kinderen, hoofd voor hoofd, zalig. Daar we weten dat niet ieder kind, hoofd voor hoofd zalig wordt, klopt deze leer dus niet.

De Bijbel leert dat de kinderen der belofte voor het zaad gerekend worden.

Dus zouden die Petrussen van jou net zo goed Jakobs genoemd waren, want ze zouden leugenen verkondigen.

Maar God wil zelf Zijn Evangelie in de harten van de Zijnen werken. Bekeerd u dus, en geloof.
Omdat jij de dogmatiek laat heersen over een eenvoudige uitleg van wat er werkelijk staat in Gods Woord kom je tot deze merkwaardige conclusie. Het lijkt wel of jij zo Petrus wil corrigeren en dat kan en mag toch echt niet.
Jij maakt met anderen de grote fout dat het krijgen van een belofte ook het bezit van het beloofde is. Hoe vaak zegt God in Zijn Woord dat b.v. Israël het beloofde krijgt als zij in Zijn wegen zal gaan. Als Israël de afgoden na loopt ontvangen zij niet de vervulling van de beloften maar het oordeel.
Israel werd ook verlost uit Egypte VOORDAT het volk de wet ontving.
En ook de zinnebeeldige doop in de Schelfzee of in de wolkkolom kwam pas NA de verlossing uit Egypteland.
De bijbel leert trouwens niet dat de kinderen der belofte tot zaad gerekend worden want dat Zaad was enkelvoud!
(Galaten)
De Bijbel leert dat gelovigen geestelijk zaad worden, de wedergeboorte heeft dan ook niets met een lichamelijke, maar met een geestelijke geboorte te maken.
Die Zijn woord aannemen geeft Hij macht kinderen Gods te worden, niet door de bloedlijn!
Hoeveel duidelijker had Joh 1;10 moeten zijn?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:Toch zit hier iets onlogisch in. Als alle kinderen, hoofd voor hoofd worden gedoopt omdat ze eveneens hoofd voor hoofd lid van de gemeente zijn (doopformulier) dan is hetzelfde probleem nog steeds aan de orde. Zouden kinderen lid kunnen zijn van de gemeente en mogelijk geen belofte kunnen hebben?
Dat zou tegen de bijbel ingaan. Want de leden der gemeente worden in de Schrift als gelovigen aangesproken.
Moeten wij aannemen dat onze eigen kinderen mogelijk zonder belofte ten doop worden gehouden? Moet dat de ouders, ware gelovigen, tot troost zijn?
Een andere vraag kan ook gesteld worden. Hoe kan een kind van gelovige ouders dan menen te MOGEN geloven als niet eerst duidelijk is dat er een belofte is waaraan het geloof zich kan vastklemmen? Geloof heeft toch eerst een belofte nodig? Dat is toch inherent aan het geloof? Geloof is toch Gods Woord aannemen? Geloof is toch Christus, de beloofde(!) Messias omhelzen als persoonlijke Zaligmaker?
Het evangelie belooft toch per definitie? Moet de doop daar vanaf doen of dat juist bevestigen?
Of moet hier ten alle tijde een onderscheid gemaakt worden tussen de belofte in het evangelie en de beloften van het genadeverbond?
1. Het is niet mijn bedoeling hier de logica te laten regeren. Ook is het niet mijn bedoeling elke vraag en paradox weg te nemen.

2. Lees dit boekje even, dat beantwoord veel van je vragen: http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm

3. De beloften van het Evangelie zijn dezelfde beloften als die van het verbond.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:Toch zit hier iets onlogisch in. Als alle kinderen, hoofd voor hoofd worden gedoopt omdat ze eveneens hoofd voor hoofd lid van de gemeente zijn (doopformulier) dan is hetzelfde probleem nog steeds aan de orde. Zouden kinderen lid kunnen zijn van de gemeente en mogelijk geen belofte kunnen hebben?
Dat zou tegen de bijbel ingaan. Want de leden der gemeente worden in de Schrift als gelovigen aangesproken.
Moeten wij aannemen dat onze eigen kinderen mogelijk zonder belofte ten doop worden gehouden? Moet dat de ouders, ware gelovigen, tot troost zijn?
Een andere vraag kan ook gesteld worden. Hoe kan een kind van gelovige ouders dan menen te MOGEN geloven als niet eerst duidelijk is dat er een belofte is waaraan het geloof zich kan vastklemmen? Geloof heeft toch eerst een belofte nodig? Dat is toch inherent aan het geloof? Geloof is toch Gods Woord aannemen? Geloof is toch Christus, de beloofde(!) Messias omhelzen als persoonlijke Zaligmaker?
Het evangelie belooft toch per definitie? Moet de doop daar vanaf doen of dat juist bevestigen?
Of moet hier ten alle tijde een onderscheid gemaakt worden tussen de belofte in het evangelie en de beloften van het genadeverbond?
1. Het is niet mijn bedoeling hier de logica te laten regeren. Ook is het niet mijn bedoeling elke vraag en paradox weg te nemen.

2. Lees dit boekje even, dat beantwoord veel van je vragen: http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm

3. De beloften van het Evangelie zijn dezelfde beloften als die van het verbond.
met name refererend naar je punt 3, wat is dan het verschil tussen verbond en evangelie?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Nee, dan heb je helemaal geen probleem. Je hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken dat er in dat opzicht een verschil is tussen het OT en het NT.
Nee? Is het heil nu alleen nog aan Israël geadresseerd?
Ja, en dat is met Pinksteren uitgebreid tot de NT-gemeente uit de heidenen.
Goed lezen, ik vroeg: is het heil nu alleen nog aan Israël geadresseerd?. Antwoord: nee. En dat is cruciaal. Er is nu geen verbond meer met één volk, waar andere volken buitenstaan. Het verbond ligt als het ware open.
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Aan de andere kant: de wet die ons voorgehouden wordt in Exodus 20 zet in met: Ik ben de Heere, uw God! Tot wie wordt dat gesproken in de NT-gemeente? M.i. tot de kinderen van het verbond, de gedoopten dus.
Tot de gemeente. En iedereen wordt uitgenodigd om bij die gemeente te horen.
Inderdaad, maar niet iedereen behoort tot de gemeente. Dat zijn alleen de gedoopten.
1. Hoe behoren die tot de gemeente? Ook GJdB komt daar niet helemaal uit. 2. Het blijkt dus dat de gemeente geen 'gesloten' geheel meer is, zoals dat bij Israël wel was ("Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls"); het heil is universeel geworden. Dus een ieder die het heil hoort, bevindt zich op dat moment in dezelfde positie als het OT Israël ("want ook ons is het Evangelie verkondigd gelijk als hun").
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:1. Hoe behoren die tot de gemeente? Ook GJdB komt daar niet helemaal uit. 2. Het blijkt dus dat de gemeente geen 'gesloten' geheel meer is, zoals dat bij Israël wel was ("Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls"); het heil is universeel geworden. Dus een ieder die het heil hoort, bevindt zich op dat moment in dezelfde positie als het OT Israël ("want ook ons is het Evangelie verkondigd gelijk als hun").
Zeker, het is geen gesloten geheel. Maar feit is wel dat er onderscheid is (genadig onderscheid) tussen de verbondskinderen en zij die dat niet zijn. Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd. Hun is (Ursinus, schatboek bij zondag 20) de Heilige Geest gegeven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19098
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Het verbond ligt als het ware open.
Dus niet opgericht met de uitverkorenen maar opgericht in de tijd met de gelovigen en hun kinderen ? Dan ben je toch dichtbij de drieverbonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:1. Hoe behoren die tot de gemeente? Ook GJdB komt daar niet helemaal uit. 2. Het blijkt dus dat de gemeente geen 'gesloten' geheel meer is, zoals dat bij Israël wel was ("Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls"); het heil is universeel geworden. Dus een ieder die het heil hoort, bevindt zich op dat moment in dezelfde positie als het OT Israël ("want ook ons is het Evangelie verkondigd gelijk als hun").
Zeker, het is geen gesloten geheel. Maar feit is wel dat er onderscheid is (genadig onderscheid) tussen de verbondskinderen en zij die dat niet zijn. Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd. Hun is (Ursinus, schatboek bij zondag 20) de Heilige Geest gegeven.
Ga nu Rom 9:3-5 eens GOED lezen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Het verbond ligt als het ware open.
Dus niet opgericht met de uitverkorenen maar opgericht in de tijd met de gelovigen en hun kinderen ?
Dit is niet wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 18 jun 2012, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd. Hun is (Ursinus, schatboek bij zondag 20) de Heilige Geest gegeven.
"Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd" werd gezegd van de Joden. En wat Ursinus in het Schatboek schrijft, ja, ik weet niet of we dat zomaar kunnen onderschrijven.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd. Hun is (Ursinus, schatboek bij zondag 20) de Heilige Geest gegeven.
"Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd" werd gezegd van de Joden. En wat Ursinus in het Schatboek schrijft, ja, ik weet niet of we dat zomaar kunnen onderschrijven.
Dat bedoel ik.
Dank je.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie