Nee, dan heb je helemaal geen probleem. Je hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken dat er in dat opzicht een verschil is tussen het OT en het NT.Afgewezen schreef:Het probleem is dat Calvijn de kerk van het OT en de kerk van het NT naadloos in elkaar laat overgaan. Maar er is verschil: en één cruciaal verschil is dat in het OT de beloften, het heil, uitsluitend voor Israël waren (vraag: werden de kinderen op díé grond besneden of niet?); in het NT is dit exclusieve opgeheven, het verbond is als het ware 'opengebroken', iedereen wordt uitgenodigd, het heil wordt een ieder toegezegd die horen wil.François Turretini schreef:Nu dacht ik toch na Calvijn gelezen te hebben er een beetje uit te zijn, maar het blijkt toch ingewikkelderAfgewezen schreef:Voor mij is deze discussie niet nieuw, maar ik heb het ook niet allemaal op een rijtje, hoor.
Wanneer men dus zegt dat de kinderdoop een teken is dat het heil je wordt toegezegd, heb je een probleem.
AAn de andere kant: de wet die ons voorgehouden wordt in Exodus 20 zet in met: Ik ben de Heere, uw God! Tot wie wordt dat gesproken in de NT-gemeente? M.i. tot de kinderen van het verbond, de gedoopten dus.