Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

DvdW

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door DvdW »

-DIA- schreef:
Unionist schreef:Ik denk dat men net zoveel regels hanteert als er in de Bijbel staan. De rest zijn geboden van mensen.
Goed, maar er moet toch beleid, een richtlijn zijn?
Ieder kan toch niet doen wat goed is in zijn ogen?
Dat is toch niet naar de Bijbel?
Beleid en richtlijnen zijn inderdaad nodig maar niet 'heilig'. Daarom is er besloten dat er bepaalde regels over de invulling van de eredienst worden afgesproken door een meerdere vergadering, maar die meerdere vergadering bestaat uit de gehele breedte van het kerkverband. En dit zorgt voor een soort van poldermodel... Met als resultaat bijvoorbeeld de inmiddels 'legendarische' uitspraak over het gebruik van de NBV in de eredienst: het gebruik van de NBV werd door de Generale Synode van 2007 "met klem ontraden", maar dus niet verboden. En dus gebruikt een deel van de CGK's de NBV tijdens de erediensten....
Laatst gewijzigd door DvdW op 14 jun 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Jaon schreef:
Mara schreef:Veel gemeentes zijn aan het vergrijzen en krimpen. Er zijn predikanten die op zondagmiddag (de ochtenddiensten worden beter en trouwer bezocht!) voor 30-40 man moeten preken. Toch blijven ze het trouw doen en bidden ook voor zo'n gemeente met de gedachte dat het niet gaat om het getal.
Voor bepaalde mensen lijkt het er op of de Heere een grote bloeiende gemeente met altijd een dominee op de kansel rijker zegent dan een zwoegend en zuchtend klein kerkje.
Ik blijf me verbazen over het feit dat een bloeiende gemeente in een paar decennia helemaal kan vervallen, zodat hij zelfs moet sluiten.
Wat veel verdriet geeft. Er was een paar jaar geleden een serie over in De Wekker.
Is dat in (bijna) elk kerkverband het geval? Ik lees van nieuw te bouwen kerken, kerken die uitgebreid moeten worden, maar helaas niet in de CGK. :nonnon
Gelukkig klopt dit niet helemaal. Er worden ook nieuwe kerken binnen de CGK de afgelopen jaren opgeleverd. (vb Veenendaal & Urk). En onlangs is er een nieuwe gemeente geïnstitueerd in Amersfoort. Daarnaast is er een groeiende gemeente in wording in Renswoude. Deze telt nu een kleine 300 leden en doopleden.
Ja daar wel. Maar ik woon in de randstad, in Rotterdam en omgeving, is het op een uitzondering, een verdrietige situatie. Samengaan van kleine(r wordende) gemeentes lukt niet, omdat de ligging tever uiteen is.
En als een gemeente geen "vaste koers" heeft, maar "links en rechts" wil bedienen, komen er geen nieuwe leden bij. Want voor de één ben je dan te "zwaar" en voor de andere te oppervlakkig (soms).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DvdW

Bericht door DvdW »

Mara schreef: Ja daar wel. Maar ik woon in de randstad, in Rotterdam en omgeving, is het op een uitzondering, een verdrietige situatie. Samengaan van kleine(r wordende) gemeentes lukt niet, omdat de ligging tever uiteen is.
En als een gemeente geen "vaste koers" heeft, maar "links en rechts" wil bedienen, komen er geen nieuwe leden bij. Want voor de één ben je dan te "zwaar" en voor de andere te oppervlakkig (soms).
Ook in de Randstad 'gebeuren er nog dingen'. Zo is er bijvoorbeeld 'Hoop voor Noord', een doorstart van de CGk in Amsterdam. Of in Rotterdam-Charlois is er een CGK die een ICF is, een multiculturele gemeente.
Mara

Bericht door Mara »

DvdW schreef:
Mara schreef: Ja daar wel. Maar ik woon in de randstad, in Rotterdam en omgeving, is het op een uitzondering, een verdrietige situatie. Samengaan van kleine(r wordende) gemeentes lukt niet, omdat de ligging tever uiteen is.
Ook in de Randstad 'gebeuren er nog dingen'. Zo is er bijvoorbeeld 'Hoop voor Noord', een doorstart van de CGk in Amsterdam.
Een doorstart :? wat moet ik daaronder verstaan? Was de boel failliet, leeggebloed?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Jaon schreef:
Mara schreef:Veel gemeentes zijn aan het vergrijzen en krimpen. Er zijn predikanten die op zondagmiddag (de ochtenddiensten worden beter en trouwer bezocht!) voor 30-40 man moeten preken. Toch blijven ze het trouw doen en bidden ook voor zo'n gemeente met de gedachte dat het niet gaat om het getal.
Voor bepaalde mensen lijkt het er op of de Heere een grote bloeiende gemeente met altijd een dominee op de kansel rijker zegent dan een zwoegend en zuchtend klein kerkje.
Ik blijf me verbazen over het feit dat een bloeiende gemeente in een paar decennia helemaal kan vervallen, zodat hij zelfs moet sluiten.
Wat veel verdriet geeft. Er was een paar jaar geleden een serie over in De Wekker.
Is dat in (bijna) elk kerkverband het geval? Ik lees van nieuw te bouwen kerken, kerken die uitgebreid moeten worden, maar helaas niet in de CGK. :nonnon
Gelukkig klopt dit niet helemaal. Er worden ook nieuwe kerken binnen de CGK de afgelopen jaren opgeleverd. (vb Veenendaal & Urk). En onlangs is er een nieuwe gemeente geïnstitueerd in Amersfoort. Daarnaast is er een groeiende gemeente in wording in Renswoude. Deze telt nu een kleine 300 leden en doopleden.
Ja daar wel. Maar ik woon in de randstad, in Rotterdam en omgeving, is het op een uitzondering, een verdrietige situatie. Samengaan van kleine(r wordende) gemeentes lukt niet, omdat de ligging tever uiteen is.
Wat dat betreft beperkt de problematiek zich in de grote steden niet tot de CGK. Neem nu de GG in Rotterdam. De ooit zo grote (en historische) gemeente aan de Boezemsingel is wel erg klein geworden. En meedere kerken in Rotterdam wijken meer uit naar bijvoorbeeld Capelle a/d IJssel etc.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DvdW

Bericht door DvdW »

Mara schreef:
DvdW schreef:
Ook in de Randstad 'gebeuren er nog dingen'. Zo is er bijvoorbeeld 'Hoop voor Noord', een doorstart van de CGk in Amsterdam.
Een doorstart :? wat moet ik daaronder verstaan? Was de boel failliet, leeggebloed?
De plaatstelijke CGK was inderdaad (menselijkerwijs gesproken) leegebloed. Maar men heeft een soort van doorstart gemaakt, en zich sterk gericht op gelovigen van andere nationaliteiten. Met als resultaat een gemeente van zo'n 100 leden. Maar we raken off-topic vrees ik.
Laatst gewijzigd door DvdW op 14 jun 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Maar Capelle en Krimpen zijn bloeiende gemeentes inderdaad!
Komt waarschijnlijk mede door de huidige predikanten (?)
Mara

Bericht door Mara »

DvdW schreef:
Mara schreef:
DvdW schreef:
De plaatstelijke CGK was inderdaad (menselijkerwijs gesproken) leegebloed. Maar men heeft een soort van doorstart gemaakt, en zich sterk gericht op gelovigen van andere nationaliteiten. Met als resultaat een gemeente van zo'n 150 leden. Maar we raken off-topic vrees ik.
Niet helemaal. Want de predikanten bepalen ook een beetje de koers van de gemeente en of er nieuwe leden op af komen.
Er wordt nog wel eens achter dominees aangegaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef: We kunnen het ook anders benaderen. We doen enkel wat de schrift voorschrijft, en gaan daar niet buiten. Als je het op die manier benaderd zie ik validiteit van liturgische kleden, bloemstukken, kaarsen, toneelstukken en drama niet.

Dit niet om hen die hierover anders te denken te veroordelen, maar wel als hoe ik zie wat er in een kerkdienst thuis hoort.
Dan kunnen berijmde psalmen ook wel naar de vuilnisbelt, de orgels, noem maar op. Want die worden in de Schrift ook niet voorgeschreven.
~~Soli Deo Gloria~~
DvdW

Bericht door DvdW »

Volgens mij raken we nu echt helemaal van het onderwerp af. Misschien handig om anders in een ander topic hierover verder te praten? Het ging over de admissie-examens die deze week plaatsvinden. Ik mag morgenvroeg een student begeleiden :)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef: We kunnen het ook anders benaderen. We doen enkel wat de schrift voorschrijft, en gaan daar niet buiten. Als je het op die manier benaderd zie ik validiteit van liturgische kleden, bloemstukken, kaarsen, toneelstukken en drama niet.

Dit niet om hen die hierover anders te denken te veroordelen, maar wel als hoe ik zie wat er in een kerkdienst thuis hoort.
Dan kunnen berijmde psalmen ook wel naar de vuilnisbelt, de orgels, noem maar op. Want die worden in de Schrift ook niet voorgeschreven.
Het is Luther vs Calvijn
Luther: alles mag, als er geen verbod staat in de Schrift.
Calvijn: alles mag wat in de Schrijft beschreven staat.
Uiteraard heb ik het dan nu alleen over liturgische aangelegenheden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
claus

Bericht door claus »

De CGK hebben al meer dan een halve eeuw telkenjare een wisselend curatorium. Ik bedoel: wisselend van samenstelling. Dat kan (afgezien van liggingsverschillen) wel verfrissend zijn. Wijlen ds. A. Vergunst dacht hier precies eender over. 'Maak van het curatorium een curatorium waarin jaarlijks een derde gedeelte gewisseld wordt', schreef hij in een interview. Bij toerbeurt gewoon wisselen.

In de tijd van de professoren Wisse en Van der Schuit besliste men bij het admissie-examen pas over toelating, nadat men alle aangemelden gehoord had. Wisse schrijft ergens: 'We letten op hoeveel we er minimaal wel bij konden gebruiken, op het roepingsbesef en de bekering van de aangemelden en op het belang van al de kerken.' Daar, bij de CGK, kwamen al de jaren door nooit jaren voor dat men geen enkele of slechts één kandidaat aannam.
Dat maakt m.i. een groot verschil met het curatorium van de Ger. Gem. en dat van de Ger. Gem. in Ned. Pas bij overlijden of bij emeritering gaat men dar uit het curatorium. Bovengenoemde werkwijze is m.i. meer vruchtbaar en ook beter voor de curatoren zelf.
Plaats reactie