Mag ik zo vrij zijn om dit niet te geloven?refo schreef:Het wordt gezien als een belediging van het curatorium om de kandidaat niet 'op tweetal' te zetten....Wilhelm schreef:'Niet mogen' is sterk aangezet. Maar ik kan de gedachte wel begrijpen.Tiberius schreef:Waarom zou dat niet mogen?Luther schreef:Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
Ik vind het opvallend dat niet één grote gemeente er voor kiest om twee dienstdoende predikanten op het tweetal te zetten.
Het lijkt nu wel een automatisme dat de kandidaat beroepen wordt. De vraag kan dan opkomen of het beroepingswerk wel zo geestelijk is.
Dit is natuurlijk ook menselijk gedacht, maar dat soort gedachten spelen weleens.
Beroepingswerk [10]
Re: Beroepingswerk [10]
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kand. A. T. Huijser is beroepen te
Bodegraven, Drachten, Leiderdorp, Lelystad, Nieuwerkerk, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkeveer, Rijssen-West, Rotterdam-Alexanderpolder, Rotterdam-IJsselmonde, Sliedrecht, Tricht-Geldermalsen
www.dominees.nl/beroepen.php
Verder staat kand. A. T. Huijser op tweetal te:
Wageningen met ds. M. Joosse te Hendrik Ido Ambacht. (stemming: 13 juni)
Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle met ds. G. J. N. Moens te Meliskerke. (stemming: 13 juni)
Nijkerk met ds. G. van Manen te Elspeet. (stemming: 12 juni)
Wolphaartsdijk met ds. M. Karens te Werkendam. (stemming: 13 juni)
www.prekensite.nl/beroepingswerk.php
Bodegraven, Drachten, Leiderdorp, Lelystad, Nieuwerkerk, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkeveer, Rijssen-West, Rotterdam-Alexanderpolder, Rotterdam-IJsselmonde, Sliedrecht, Tricht-Geldermalsen
www.dominees.nl/beroepen.php
Verder staat kand. A. T. Huijser op tweetal te:
Wageningen met ds. M. Joosse te Hendrik Ido Ambacht. (stemming: 13 juni)
Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle met ds. G. J. N. Moens te Meliskerke. (stemming: 13 juni)
Nijkerk met ds. G. van Manen te Elspeet. (stemming: 12 juni)
Wolphaartsdijk met ds. M. Karens te Werkendam. (stemming: 13 juni)
www.prekensite.nl/beroepingswerk.php
Ik heb dat zo horen verkondigen en ook in de praktijk brengen. Een kerkenraad had één van de kandidaten niet op tweetal gezet. Daar werd schande van gesproken.Mister schreef:Is dat serieus waar?refo schreef:Het wordt gezien als een belediging van het curatorium om de kandidaat niet 'op tweetal' te zetten....Wilhelm schreef: 'Niet mogen' is sterk aangezet. Maar ik kan de gedachte wel begrijpen.
Ik vind het opvallend dat niet één grote gemeente er voor kiest om twee dienstdoende predikanten op het tweetal te zetten.
Het lijkt nu wel een automatisme dat de kandidaat beroepen wordt. De vraag kan dan opkomen of het beroepingswerk wel zo geestelijk is.
Dit is natuurlijk ook menselijk gedacht, maar dat soort gedachten spelen weleens.
Of iedereen dat zo ziet weet ik niet. Je zegt natuurlijk wel dat je deze kandidaat liever niet hebt. Je moet dat dan wel weer in de GG-kontekst zien: met de lippen wordt beleden dat iedere dominee geschikt is voor iedere gemeente.
Als je vindt dat een kandidaat beter 'klein' kan beginnen, zouden de grote gemeenten de kandidaat niet kandideren.
De beroepingswerk-watchers zouden kunnen nagaan welke vakante gemeente(n) nu niet beroepen.
Nee hoor; dat is een leugen.Mister schreef:Is dat serieus waar?refo schreef:Het wordt gezien als een belediging van het curatorium om de kandidaat niet 'op tweetal' te zetten....Wilhelm schreef:'Niet mogen' is sterk aangezet. Maar ik kan de gedachte wel begrijpen.Tiberius schreef:Waarom zou dat niet mogen?
Dat is zo, maar die zijn al verbonden aan een gemeente.Luther schreef:Nee, volgens mij zijn er ook nog tientallen predikanten beroepbaar.Tiberius schreef:Je bedoelt: vacant is beter?Luther schreef:Misschien leg ik de grens zelfs te hoog.Tiberius schreef:Waarom zou dat niet mogen?
Maar om de eenvoudige reden dat een beginnend predikant werkelijk kan verzuipen in het werk. Dan is een gemeente van rond de 300-400 leden goed behapbaar, als je althans je pastoraat serieus wilt nemen.
Bovendien kan een kandidaat in een grotere gemeente, met vaak een grotere kerkenraad, zich concentreren op de Woordverkondiging.
-
Weet je wat ik opvallend vind? Dat er altijd kritiek op de GG is! Vorig jaar waren er enkele gemeenten, die 2 predikanten op het tweetal hadden gezet en toen was het commentaar: ze hoeven die kandidaten zeker niet, wat een egoïstische gemeente!Wilhelm schreef:'Niet mogen' is sterk aangezet. Maar ik kan de gedachte wel begrijpen.Tiberius schreef:Waarom zou dat niet mogen?Luther schreef:Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
En nu is het weer het tegenovergestelde: het is altijd wat! Laten sommige mensen eens beseffen dat ze het zo lekker vinden om in de richting van de GG te schoppen! Commentaar in liefde is geen probleem, maar commentaar om het commentaar is verschrikkelijk!
De stand van zaken wat betreft het aantal uitgebrachte beroepen op kand. A. T. Huijser is thans: 26 beroepen.
Beekbergen; Boskoop; Hilversum; Rotterdam-Alexanderpolder (4);
Bodegraven, Drachten, Leiderdorp, Lelystad, Nieuwerkerk, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rijssen-West, Rotterdam-IJsselmonde, Sliedrecht, Tricht-Geldermalsen; Waarde (17); Groningen; Ouddorp; Woerden (19); Emmeloord; Westkapelle; Den Haag; Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse; Scheveningen; Hoofddorp; Rotterdam-Zuidwijk (26);
Bodegraven, Drachten, Leiderdorp, Lelystad, Nieuwerkerk, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rijssen-West, Rotterdam-IJsselmonde, Sliedrecht, Tricht-Geldermalsen; Waarde (17); Groningen; Ouddorp; Woerden (19); Emmeloord; Westkapelle; Den Haag; Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse; Scheveningen; Hoofddorp; Rotterdam-Zuidwijk (26);
-
claus schreef:De stand van zaken wat betreft het aantal uitgebrachte beroepen op kand. A. T. Huijser is thans: 26 beroepen.
Bodegraven, Drachten, Leiderdorp, Lelystad, Nieuwerkerk, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rijssen-West, Rotterdam-IJsselmonde, Sliedrecht, Tricht-Geldermalsen; Waarde; Groningen(17); Ouddorp; Woerden (19); Emmeloord; Westkapelle; Den Haag; Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse; Scheveningen; Hoofddorp; Rotterdam-Zuidwijk (26);
Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
Ik krijg nu het beeld van sportwedstrijden of weddenschappen.
ja ik ook, en een soort fan-club, tevens.Zita schreef:Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Het wordt overkill. Zeker op deze manier.Zita schreef:Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
Is het niet vroeg genoeg als dominee het beroep heeft aangenomen waar hij naar toegaat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Beroepen te ’s-Gravenhage-gg, kand. A.T. Huijser te Geldermalsen.
Kerktijden
Tweetal te Ooltgensplaat-gg: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 14 jun. '12
Prekensite
Kerktijden
Tweetal te Ooltgensplaat-gg: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 14 jun. '12
Prekensite
Laatst gewijzigd door wth op 12 jun 2012, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij zijn is eigenlijk wel belangrijkste of hij beroep van Rijssen-West mag of moet aannemen... En zo is dat, neem ik aan, voor elke gemeente het geval.Mara schreef:Het wordt overkill. Zeker op deze manier.Zita schreef:Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
Is het niet vroeg genoeg als dominee het beroep heeft aangenomen waar hij naar toegaat?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is het belangrijkste dat de degene die een beroep krijgt de stem van zijn Zender volgt.-DIA- schreef:Voor mij zijn is eigenlijk wel belangrijkste of hij beroep van Rijssen-West mag of moet aannemen... En zo is dat, neem ik aan, voor elke gemeente het geval.Mara schreef:Het wordt overkill. Zeker op deze manier.Zita schreef:Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
-
- Inactief
Hierin heb je helemaal gelijk!Mister schreef:Het is het belangrijkste dat de degene die een beroep krijgt de stem van zijn Zender volgt.-DIA- schreef:Voor mij zijn is eigenlijk wel belangrijkste of hij beroep van Rijssen-West mag of moet aannemen... En zo is dat, neem ik aan, voor elke gemeente het geval.Mara schreef:Het wordt overkill. Zeker op deze manier.Zita schreef:Is het nou echt noodzakelijk om iedere keer een tussenstand te vermelden? Beroepingswerk gaat vooral de roepende gemeente, de betreffende kandidaat/predikant en de eventuele gemeente waarin de predikant op dit moment dient aan.
Toch is het niet te bevatten dat een kandidaat (sinds gisteren officieel beroepbaar) al 26 beroepen ontvangen heeft en nog op 21 tweetallen staat. Dan kan het volgen de Stem soms moeilijk te verstaan zijn .. want gaan er dan ook niet menselijke aspecten meespelen? Ik vrees helaas van wel.