Misschien een beetje off topic, maar zouden onze CGK-broeders staan te juichen als er een fusie zou komen met de NGK en GKV? Zou dan het gevaar van uiteenvallen niet denkbeeldig zijn? Ik zie namelijk nogal een groot verschil tussen een moderne NGK'er en een behoudende CGK'er...Cees schreef:Hoe zit het dan met die samenwerkende gemeenten met NGK en GKV kunnen die dan niet een GKV'er of NGK'er beroepen?Luther schreef:Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.
En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG. (Dan hoor je overigens nooit iemand over het curatorium klagen; dat is dan wel weer vreemd. Maar misschien heeft dat te maken met de open procedure: als je admissie-examen doet, wordt dat in de voorbede genoemd (soms zelfs in de kerkbode) en als je afgewezen wordt, is er een nagesprek met één van de curatoren over de redenen van afwijzing; in de weken daarna is er nazorg en kunnen er meerdere gesprekken volgen. Dat is in de GG, OGGN en GGiN niet zo.)
En zijn de gemeenten nog wel groot genoeg om te beroepen?
Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)
Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar misschien is het beter om met deze nood op de knieën te komen dan naar kille cijfers te kijken. Het onderwerp wordt hier behandeld alsof het gaat over een tekort aan arbeidskrachten in de wereld. Bidt dan de Heere des oogstes... Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn. En soms kan de Heere om Zijn wijze redenen het tekort laten. In de boeken der profeten lezen we ook telkenmale dat het getal der getrouwe knechten Gods weinig was. Eén Elia en vierhonderd Baälpriesters! Maar God was aan mijn zij; Hij ondersteunde mij; in 't leed dat mij genaakte. Daarom heb ik moeite met het woord "probleem". OMdat het lijkt of God dan de schuld krijgt (omdat Hij te weinig verkondigers van die zeer blijde boodschap naar de CGK stuurt).Luther schreef:Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.
En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG.
Toch nog wel.Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn.
Maar je hoeft geen CGK-er te zijn om toch voor de CGK te bidden.
Misschien een beetje off topic, maar zouden onze CGK-broeders staan te juichen als er een fusie zou komen met de NGK en GKV? Zou dan het gevaar van uiteenvallen niet denkbeeldig zijn? Ik zie namelijk nogal een groot verschil tussen een moderne NGK'er en een behoudende CGK'er...
Een fusie lijkt me niet wenselijik, ook niet nodig. Samenwerking is goed, waar men elkar herkent. Dat geldt overigens ook binnen de CGK. Laten de behoudende en de vooruitstrevende CGK'ers vooral neit vergeten naar elkaar te blivjen kijekn. Ik ben blij dat mijn familie uit een behoudende CGK de preken uit mijn moderne CGK waardeert en dat is wederzijds.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dat is zeker. Maar het is een kerkverband dat een beetje aan mijn zicht onttrokken is en het hemd is nu eenmaal nader dan de rok.Unionist schreef:Toch nog wel.Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn.
Maar je hoeft geen CGK-er te zijn om toch voor de CGK te bidden.
En hier ben ik het nou eens helemaal mee eens!Erasmiaan schreef:Maar misschien is het beter om met deze nood op de knieën te komen dan naar kille cijfers te kijken. Het onderwerp wordt hier behandeld alsof het gaat over een tekort aan arbeidskrachten in de wereld. Bidt dan de Heere des oogstes... Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn. En soms kan de Heere om Zijn wijze redenen het tekort laten. In de boeken der profeten lezen we ook telkenmale dat het getal der getrouwe knechten Gods weinig was. Eén Elia en vierhonderd Baälpriesters! Maar God was aan mijn zij; Hij ondersteunde mij; in 't leed dat mij genaakte. Daarom heb ik moeite met het woord "probleem". OMdat het lijkt of God dan de schuld krijgt (omdat Hij te weinig verkondigers van die zeer blijde boodschap naar de CGK stuurt).Luther schreef:Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG.
-
In de GG is wel degelijk nazorg. Wanneer iemand afgewezen wordt, komt één van de curatoren naderhand op bezoek en verder wordt er nazorg gedaan door de plaatselijke gemeente.Luther schreef:Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG. (Dan hoor je overigens nooit iemand over het curatorium klagen; dat is dan wel weer vreemd. Maar misschien heeft dat te maken met de open procedure: als je admissie-examen doet, wordt dat in de voorbede genoemd (soms zelfs in de kerkbode) en als je afgewezen wordt, is er een nagesprek met één van de curatoren over de redenen van afwijzing; in de weken daarna is er nazorg en kunnen er meerdere gesprekken volgen. Dat is in de GG, OGGN en GGiN niet zo.)
Ik denk dat Elia het wel een probleem vond.
Maar die wist waardoor het probleem ontstaan was. De afval richting de Baäl.
Wij hebben geen idee waarom het probleem nu al 105 jaar voortduurt. We zijn het meest schriftgetrouwe kerkverband en hebben de zuivere verkondiging. Daar kan 't niet aan liggen.
Wij hebben geen idee waarom het probleem nu al 105 jaar voortduurt. We zijn het meest schriftgetrouwe kerkverband en hebben de zuivere verkondiging. Daar kan 't niet aan liggen.
Nooit geweten dat de CGK in 1907 ontstaan is?refo schreef:Ik denk dat Elia het wel een probleem vond.
Het lijkt binnen de CGK heel moeilijk om een onderzoek naar de 'vreze des Heeren'. De kerken zijn toch heel breed. Het lijkt me dat je daar slecht een oordeel over kunt vellen.
In feite wel een terechte opmerking. Je zou haast, als je kwaad wilde denken, dat men wel met verschillende maten moest meten.. Maar goed, ik ken de procedure en de het hele toelatingsbeleid daar niet.Gijs83 schreef:Het lijk binnen de CGK heel moeilijk om een onderzoek naar de 'vreze des Heeren'. De kerken zijn toch heel breed. Het lijkt me dat je daar slecht een oordeel over kunt vellen.
.Het lijkt binnen de CGK heel moeilijk om een onderzoek naar de 'vreze des Heeren'. De kerken zijn toch heel breed. Het lijkt me dat je daar slecht een oordeel over kunt vellen.
Ik veroorloof me dit toch wel een erg suggestieve opmerking te noemen. Deze opmerking is alleen hard te maken als je kunt onderbouwen dat bepaalde predikanten/ admissiale studenten binnen de CGK zich in leer en leven dusdanig (ge)(mis) dragen dat het in strijd is met God en Zijn Woord.
Een vergelijkbare suggestieve opmerking zou zijn dat bepaalde predikanten ter rechterzijde van reformatorisch Nederland dusdanig de rechtse afslag nemen ten opzichte van bijvoorbeeld reformatoren en oudvaders Calvijn, Luther, Brakel e.d., dat er geen sprake kan zijn van 'vreze des Heeren'
Dat is idd wel duidelijk dat je de procedure en het toelatingsbeleid van de CGK niet kent. Dan zou je namelijk niet zulke suggestieve opmerkingen plaatsen......In feite wel een terechte opmerking. Je zou haast, als je kwaad wilde denken, dat men wel met verschillende maten moest meten.. Maar goed, ik ken de procedure en de het hele toelatingsbeleid daar niet.
Daarom houd ik me er ook buiten, maar de vraag is vanuit het gezichtspunt van een eenvoudig meelevend lid van de gereformeede gemeenten heel voor de hand liggend...hazelaar schreef:Dat is idd wel duidelijk dat je de procedure en het toelatingsbeleid van de CGK niet kent. Dan zou je namelijk niet zulke suggestieve opmerkingen plaatsen......In feite wel een terechte opmerking. Je zou haast, als je kwaad wilde denken, dat men wel met verschillende maten moest meten.. Maar goed, ik ken de procedure en de het hele toelatingsbeleid daar niet.
Helemaal mee eens! Ik zou het nog meer toejuichen als het Hersteld Hervormd Seminarum en de TUA ook toenadering tot elkaar zouden zoeken. Ik snap dat het Hersteld Hervormd Seminarum vanuit het 'volkskerk' standpunt heeft gekozen om onderdak aan de VU te zoeken, maar als ik de zorgen bezie rondom de toekomst van de TUA, als ik bezie dat de TUK eerder een andere kant op gaat dan richting CGK en TUA en de inhoudelijke overeenkomsten zie tussen HHK en CGK dan zou ik samenwerking zeer toejuichen. Qua uiterlijk en liturgie zit er tussen linkerflank CGK enerzijds en rechterflank CGK en HHK anderzijds best grote verschillen. Qua theologie (leer) vind ik dat de CGK dichter bij de HHK staat dan bij de GKV en NGK en ook beter daar haar samenwerking kan zoeken.Ik zou het toejuichen als het mogelijk zou worden om bijvoorbeeld als CGK gemeente om een HHK student te beroepen. Dat zou voor zowel de vele HHK kandidaten als voor de behoudende CGK gemeenten een uitkomst zijn. Die kerkmuren zijn maar door ons gemaakt.
Maar ja ik ben maar een aan de zijkant staande ietwat bezorgde ex-CGK-er.
@ DIA, Ik geef toe dat ik wel wat cru uit de hoek kwam. De CGK ligt me nu eenmaal nog altijd zeer na aan het hart.
Ik zou het ook toejuichen, maar zie het niet gebeuren. Er zijn plaatselijk grote verschillen. Ik zie eerder gebeuren dat er richting vrijgemaakte wordt opgeschoven. Niet overal, maar wel in het Noorden, Oosten en in een gedeelte van de randstad.hazelaar schreef:Helemaal mee eens! Ik zou het nog meer toejuichen als het Hersteld Hervormd Seminarum en de TUA ook toenadering tot elkaar zouden zoeken. Ik snap dat het Hersteld Hervormd Seminarum vanuit het 'volkskerk' standpunt heeft gekozen om onderdak aan de VU te zoeken, maar als ik de zorgen bezie rondom de toekomst van de TUA, als ik bezie dat de TUK eerder een andere kant op gaat dan richting CGK en TUA en de inhoudelijke overeenkomsten zie tussen HHK en CGK dan zou ik samenwerking zeer toejuichen. Qua uiterlijk en liturgie zit er tussen linkerflank CGK enerzijds en rechterflank CGK en HHK anderzijds best grote verschillen. Qua theologie (leer) vind ik dat de CGK dichter bij de HHK staat dan bij de GKV en NGK en ook beter daar haar samenwerking kan zoeken.Ik zou het toejuichen als het mogelijk zou worden om bijvoorbeeld als CGK gemeente om een HHK student te beroepen. Dat zou voor zowel de vele HHK kandidaten als voor de behoudende CGK gemeenten een uitkomst zijn. Die kerkmuren zijn maar door ons gemaakt.
Maar ja ik ben maar een aan de zijkant staande ietwat bezorgde ex-CGK-er.
@ DIA, Ik geef toe dat ik wel wat cru uit de hoek kwam. De CGK ligt me nu eenmaal nog altijd zeer na aan het hart.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon