Maar ik begrijp niet waarom er "op zich geen verschil is tussen 'grote' en 'kleine' zonden", wat jij zegt.-DIA- schreef:Ja zo kun je dooordaaien vanzzelfMaar ik bedoel natuurlijk dat er op zich geen verschil is tussen 'grote' en 'kleine' zonden. Wat ik al noemde, voor ons, voor de maatschappij is dat natuurlijk wat anders, en behoort het misbruik van kinderen veel zwaarder gewogen te worden te worden, dan als Jantje een paar pruimen steelt bij de overbuurman... Begrijp je? Maar beide midaden vloeien uit dezelfde bron.
Ik hoor dat wel meer, dat er voor God geen kleine en grote zonden zijn, maar ik ben dan zo benieuwd waar dit op gebaseerd is, want dat kan ik niet ontdekken.
Ik zie wel het tegenovergestelde, zie bijv. exodus 12:12ev
Als je iemand vermoord met voorbedachte rade, dan moet je ter dood gebracht worden, maar als je het per ongeluk deed, dan krijg je van God een kans om te vluchten.Wie iemand zó slaat dat hij sterft, moet zeker gedood worden. Maar voor het geval dat hij het er niet op toelegde, maar God het zijn hand liet overkomen, zal Ik voor een plaats voor u zorgen waar hij naartoe kan vluchten. Maar wanneer iemand moedwillig tegen zijn naaste optreedt en hem met list doodt, moet u hem bij Mijn altaar vandaan halen, zodat hij zal sterven.
Zie ook 1 Joh 5:16ev
Als iemand zijn broeder ziet zondigen, een zonde niet tot de dood, dan moet hij tot God bidden, en Hij zal hem het leven geven, namelijk aan hen die niet zondigen tot de dood. Er is een zonde tot de dood; daarvoor zeg ik niet dat hij moet bidden. Elke ongerechtigheid is zonde; en er is zonde die niet tot de dood leidt.