Erasmiaan schreef:Het gaat er mij om dat we niet kritiekloos naar jongeren hoeven te zijn. In dat verband vond ik de brief van de "moeders" in het RD een heel goed voorbeeld van hoe het wel moet. Bijbels!
Die brief vond ik nu weer erg vaag.
Erasmiaan schreef:Apart. Want (in ieder geval in dit fictieve voorbeeld) geven ze zelf aan dat ze op één van de twee wegen zijn.
Ja, maar dan toch wel keurig op de rechterstoep langs de brede weg. Sommigen noemen dat een soort 3e weg.
Luther schreef:Maar je bent het hopelijk wel met me eens, dat je dan als een blinde over kleren praat.
Maar het zijn wel belijdende leden die dat zeggen! Ik zeg niet dat het de voorkeur verdient, maar ik sluit het ook niet uit. Ik denk zelfs dat het de plicht van een ouder is, in een ouder-kindrelatie. Het zou veel erger zijn als zo'n kind zegt: u zegt dat u het ware leven nog mist, ik heb het wel, dus u mag niets tegen mij zeggen (ik ga er van uit dat dat kind die ouders nog met "u" aanspreekt).
Hopelijk gebeurt dat dan wel vanuit nood, waarin je aan je kind laat weten dat het ook jouw worsteling is.
Dat hoop ik ook. Maar ik ben blij dat je het niet uitsluit (hoewel het niet de voorkeur verdient).
Erasmiaan schreef:Kijk, die jongeren zijn gepokt en gemazeld in de reformatorische gezindte. Ze weten best wel wat ze kunnen verwachten. En niet elke ouder is even tactisch.
Dat is dus een enorm misverstand. Jongeren zijn helemaal niet gepokt en gemazeld; dat is nu juist het 'probleem'. Ze hebben geen flauw benul van wat wel en niet zou kunnen. En rond middelmatige zaken is het daarom niet altijd handig om daar dan een groot punt van te maken.
Over die niet-tactische ouders: klopt, helaas is dat niet altijd zo, maar ja, dat kan. Wat mij betreft is het problematischer als docenten, catecheten, ambtsdragers niet erg tactisch zijn.
[quote="" Erasmiaan"]Maar het gaat in deze column niet over onbewuste voorbeelden. Het gaat hier over de ouder-kindrelatie of misschien docent-leerlingrelatie en catecheet-catechisantrelatie. Ik wil je verder vragen op dit punt niet te persoonlijk te worden. Laten we het erop houden dat ik vaststel dat ik me niet aangesproken hoef te voelen door deze column maar dat ik plaatsvervangend reageer. Verder laat ik het hierbij, want ik heb mijn punt gemaakt.[/quote]Je hebt het zelf persoonlijk gemaakt door te zeggen dat er eigenlijk een non-probleem wordt aangeroerd en dat jij sowieso niet tot de mensen behoort die aangesproken wordt. Ik ontken dat aan de hand van objectieve punten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)