Maar goed, waarschijnlijk moet je dan nog aan bepaalde eisen voldoen voor het curatorium, wat voor de kerkenraad geen probleem was. Waarschijnlijk zaken die ze graag horen en zien. Maar wat?Wat moet iemand doen die dominee wil worden?
“Als een persoon zich geroepen voelt tot het ambt van dominee, moet hij dat laten weten aan zijn kerkenraad. De kerkenraad zal zo iemand bevragen op diens bekering en roeping tot het ambt. Is het verslag gedaan, dan trekken de ouderlingen en diakenen zich terug om te stemmen. Bij een meerderheid van stemmen wordt een attest gegeven, een soort bewijs van goedkeuring. Dat bewijs wordt opgestuurd naar het curatorium van de Theologische School in Rotterdam. Op het curatorium gebeurt hetzelfde als bij de plaatselijke kerkenraad. De kandidaat wordt bevraagd op bekering en roeping, vervolgens stemt het curatorium. Bij een meerderheid van stemmen, ook al is het vijf voor en vier tegen, wordt iemand toegelaten tot de vierjarige opleiding. Meestal worden de besluiten met grote eenstemmigheid genomen omdat de Heere dan getuigenis geeft van Zijn werk.”
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)
Ik heb wat gevonden
Nee, waar het m.n. om gaat is de werkwijze. Refo zei terecht: in een halfuur is het onmogelijk om iemand te leren kennen. Het is niet echt een gesprek. Ik weet dat er kerkverbanden zijn waar de betrokkene eerst een soort brief schrijft en waarbij het vooral gaat om een lang gesprek. Dat lijkt me i.i.g. het overwegen waard. Toch?Cees schreef:Maar wat wil je dan weten? Wil je van iedere kandidaat weten waarom iemand is aangenomen of afgewezen?Matthijs schreef: Er mag best een kritisch geluid te horen zijn en dat kan soms best pijnlijk zijn. Als het curatorium dit niet wil, dan moeten ze een keer openheid geven over de gang van zaken. Misschien dat er dan begrip getoond kan worden. Op deze manier blijf je elk jaar kritische geluiden horen.
Ook binnen het predikantenkorps van de GG zijn kritische geluiden te horen. Maar ja, dat zijn misschien wel de predikanten die sommigen ook liever als "afgewezen" gezien hadden.
Ds. C. Harinck schreef eens het volgende: De Terneuzense predikant, tevens hoofdredacteur van "Gomarus", wijst op de vergrijzing van het predikantenkorps van de Gereformeerde Gemeenten. De gemiddelde leeftijd van de dienstdoende predikanten ligt momenteel op 54 jaar. Ook het ontbreken van een predikant in een gemeente is iets dat met zorg vervult, schrijft hij.
"Bij een kudde hoort een herder en bij een gemeente horen ouderlingen die regeren, en een opziener die regeert en leert. Het is niet normaal dat gemeenten die een dienaar kunnen onderhouden geen dienaar des Woords hebben. Dat is een abnormale situatie."Het zijn de kerkelijke en persoonlijke zonden die oorzaak zijn van het predikantentekort, schrijft ds. Harinck. "Met alle voorzichtigheid" plaatst hij vervolgens enkele kanttekeningen bij de werkwijze van het curatorium. "In de Schrift worden de criteria voor de opziener aangegeven. Op de voorgrond staat daarbij niet een extra-ordinaire roeping, maar vooral genade en gaven van de Geest om het ambt te bedienen en de vruchten van een geheiligd en aan God toegewijd leven. Brakel zegt dat God slechts in bijzondere gevallen een buitengewone roeping geeft.
De Saambinder en de Daniel zijn volgeschreven met artikelen over de werkwijze en de moeilijkheid van beslissen voor de curatoren. Is het omdat het curatorium niet handeld naar de smaak van de gemiddelde kerkganger?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik heb begrepen dat de voormalige pastorie - naast de Thl. School gelegen- thans geheel deel uitmaakt van de Thl. School. Dus qua ruimte valt het nu wel mee.Curatorium schreef:Uit betrouwbare bron weet ik dat de Theologische school echt aan zijn capaciteit zat een jaar geleden, de situatie zal niet erg veranderd zijn.refo schreef:Kan zijn dat de school aan de maximum capaciteit zit.
Er is niet voor niks vorig jaar of 2 jaar terug, weet niet precies, nagedacht over verhuizing uit de Boezemsingel. En qua docentencapaciteit is het ook krap.
Al mag dat alles natuurlijk geen argument zijn om "maar" 2 studenten toe te laten en ik denk dat dat ook niet zo is.
Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
-topic is verder opgeschoond.
mvg Henriët
mvg Henriët
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- jakobmarin
Eens, we moeten echt niet gaan katten, maar een waardige discussie met eerlijke kritiek moet toch mogelijk zijn?Matthijs schreef:Er mag best een kritisch geluid te horen zijn en dat kan soms best pijnlijk zijn. Als het curatorium dit niet wil, dan moeten ze een keer openheid geven over de gang van zaken. Misschien dat er dan begrip getoond kan worden. Op deze manier blijf je elk jaar kritische geluiden horen.
ds. C. Harinck heeft ook eens voorgesteld om de eigen predikant/consulent mét de kandidaat mee te laten gaan, om zo de kandidaat wat te steunen en evenwicht aan te brengen.
Dit voorstel is niet eens in stemming gebracht, helaas.
Onduidelijk is ook hoe het curatorium wordt samengesteld, daar is verder weinig zicht op.
Al zouden ze het niet zo willen, op z'n minst wekt dit zo de indruk dat het toch wat 'achterkamertjes politiek' is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- J.C. Philpot
Ik vind sieren dat je er op terug komt!henriët schreef:Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
mvg Henriët

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het is wel jammer dat niet een open discussie kan hebben over de werkwijze van het curatorium. Ik heb zelf niet zoveel moeite met een curatorium; sterker nog: ik denk dat het goed is, dat dat er is.
Dat wil echter niet zeggen dat er niets aan de werkwijze verbeterd kan worden. Dan denk ik aan:
- de toch wat geheimzinnige sfeer die eromheen hangt.
- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
- dat er bij afwijzing maar weinig begeleiding is.
- het feit dat e.e.a. slechts in één relatief kort gesprek (is het een gesprek?) besloten wordt.
- het feit dat kerkenraden soort mini-curatorium moeten zijn, terwijl een attest meer formeel zou moeten zijn.
Maar misschien ben ik volgens sommigen reeds nu aan het lasteren, terwijl het me oprecht gaat om gewoon een aantal punten die je veel hoort, maar je eigenlijk niet bespreekbaar mag maken.
Dat wil echter niet zeggen dat er niets aan de werkwijze verbeterd kan worden. Dan denk ik aan:
- de toch wat geheimzinnige sfeer die eromheen hangt.
- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
- dat er bij afwijzing maar weinig begeleiding is.
- het feit dat e.e.a. slechts in één relatief kort gesprek (is het een gesprek?) besloten wordt.
- het feit dat kerkenraden soort mini-curatorium moeten zijn, terwijl een attest meer formeel zou moeten zijn.
Maar misschien ben ik volgens sommigen reeds nu aan het lasteren, terwijl het me oprecht gaat om gewoon een aantal punten die je veel hoort, maar je eigenlijk niet bespreekbaar mag maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
J.C. Philpot schreef:Ik vind sieren dat je er op terug komt!henriët schreef:Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
mvg Henriët

Misschien menen die mensen wel door God geroepen te zijn, maar dat ze op een andere manier geloven en dat het curatorium daar, terecht, doorheen prikt en men steeds weer afwijst. Ik ben wel eens benieuwd wat de criteria van een kerkenraad zijn om een attest te verlenen.henriët schreef:Beste Gijs, met alle respect voor je analyse..Gijs83 schreef:Het lijkt soms dat de mensen hier denken dat degenen die niet aangenomen zijn onterecht zijn afgewezen. Er kan best wel een vergissing bij de curators zijn(het zijn ook maar mensen). Het kan natuurlijk ook zijn dat men wel geroepen is, maar dat de tijd nog niet rijp is om opgeleid te worden. Ook moet men niet denken dat het curatorium een wat 'rechts clubje' is. Volgens mij is dat de laatste jaren juist niet het geval en nog worden er niet meer mensen aangenomen. Hoewel het ledental stijgt is het predikantenaantal de laatste erg stabiel. Als je kijkt naar 30 a 40 jaar geleden dan zouden er nu zeker meer aangenomen dan 2, 3 of 4 per jaar.... Wat me ook opvalt is dat de leeftijd van degenen die aangenomen worden de laatste jaren ook best hoog is.
Ik vraag me af of jij weleens mensen gesproken hebt, die de vrijmoedigheid hadden op te gaan, en ook door de kerkenraad een attest hadden gekregen. Als je dan wordt afgewezen is dat heel zwaar.Maar goed, dat kan inderdaad, dat de tijd nog niet rijp is, maar als je dan het volgende jaar weer wordt afgewezen..
Sommigen zijn echt al heel veel keer afgewezen. En dan ga je inderdaad wel eens vraagtekens zetten, zeker ook bij het zinnetje wat altijd als reden wordt opgegeven: 'We hebben niet de vrijmoedigheid om u aan te nemen".
Intens verdrietig en zwaar is deze gang voor mannenbroeders die door de Heere zijn geroepen, maar door mensen worden tegengehouden. En zoals al vermeldt in dit topic, zijn er dan ook die door de Heere elders wel in Zijn wijngaard mogen gaan arbeiden.
Daarnaast is het aantal van 2 studenten, terwijl er zo ontzettend veel vacante gemeenten zijn, allereerst verblijdend, maar daarnaast ook diep verdrietig.
Een kerkenraad hoeft soms helemaal geen criteria aan te leggen. Het kan wel eens zo openvallen dat er niets meer behoeft te worden gevraagd. Als God gesproken heeft gebeurt dan toch niet in een hoek.Gijs83 schreef:Misschien menen die mensen wel door God geroepen te zijn, maar dat ze op een andere manier geloven en dat het curatorium daar, terecht, doorheen prikt en men steeds weer afwijst. Ik ben wel eens benieuwd wat de criteria van een kerkenraad zijn om een attest te verlenen.henriët schreef:Beste Gijs, met alle respect voor je analyse..Gijs83 schreef:Het lijkt soms dat de mensen hier denken dat degenen die niet aangenomen zijn onterecht zijn afgewezen. Er kan best wel een vergissing bij de curators zijn(het zijn ook maar mensen). Het kan natuurlijk ook zijn dat men wel geroepen is, maar dat de tijd nog niet rijp is om opgeleid te worden. Ook moet men niet denken dat het curatorium een wat 'rechts clubje' is. Volgens mij is dat de laatste jaren juist niet het geval en nog worden er niet meer mensen aangenomen. Hoewel het ledental stijgt is het predikantenaantal de laatste erg stabiel. Als je kijkt naar 30 a 40 jaar geleden dan zouden er nu zeker meer aangenomen dan 2, 3 of 4 per jaar.... Wat me ook opvalt is dat de leeftijd van degenen die aangenomen worden de laatste jaren ook best hoog is.
Ik vraag me af of jij weleens mensen gesproken hebt, die de vrijmoedigheid hadden op te gaan, en ook door de kerkenraad een attest hadden gekregen. Als je dan wordt afgewezen is dat heel zwaar.Maar goed, dat kan inderdaad, dat de tijd nog niet rijp is, maar als je dan het volgende jaar weer wordt afgewezen..
Sommigen zijn echt al heel veel keer afgewezen. En dan ga je inderdaad wel eens vraagtekens zetten, zeker ook bij het zinnetje wat altijd als reden wordt opgegeven: 'We hebben niet de vrijmoedigheid om u aan te nemen".
Intens verdrietig en zwaar is deze gang voor mannenbroeders die door de Heere zijn geroepen, maar door mensen worden tegengehouden. En zoals al vermeldt in dit topic, zijn er dan ook die door de Heere elders wel in Zijn wijngaard mogen gaan arbeiden.
Daarnaast is het aantal van 2 studenten, terwijl er zo ontzettend veel vacante gemeenten zijn, allereerst verblijdend, maar daarnaast ook diep verdrietig.
Ik weet ook van verschillende predikanten die meerdere keren zijn afgewezen, maar op Gods tijd toch moesten worden aangenomen. Die gingen niet zelf lopen naar een ander kerkverband. Als de roeping recht is kan zo iemnand wel eens in onbegrpepen wegen worden geleid, maar dan zal zo iemand toch ook weten dat, als zijn zaak recht voor God ligt, dat Hij op Zijn tijd zal waarmaken dat Hij geroepen heeft. Dan is het uiteindelijk niet het feilbare Curatorium dat beslsist, maar God Zelf.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Henriët, je bent een kanjer.henriët schreef:Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
mvg Henriët
Daar maken wij ons allemaal wel eens schuldig aan. Ik breng je de eregroethenriët schreef:Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
mvg Henriët

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- jakobmarin
Maar als kandidaten toch op Gods tijd worden aangenomen, waarom hebben we dan nog een Curatorium nodig? Waarom vertrouwen we dat God ook niet alleen toe?-DIA- schreef:Een kerkenraad hoeft soms helemaal geen criteria aan te leggen. Het kan wel eens zo openvallen dat er niets meer behoeft te worden gevraagd. Als God gesproken heeft gebeurt dan toch niet in een hoek.
Ik weet ook van verschillende predikanten die meerdere keren zijn afgewezen, maar op Gods tijd toch moesten worden aangenomen. Die gingen niet zelf lopen naar een ander kerkverband. Als de roeping recht is kan zo iemnand wel eens in onbegrpepen wegen worden geleid, maar dan zal zo iemand toch ook weten dat, als zijn zaak recht voor God ligt, dat Hij op Zijn tijd zal waarmaken dat Hij geroepen heeft. Dan is het uiteindelijk niet het feilbare Curatorium dat beslsist, maar God Zelf.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Omdat we de middelen moeten waarnemen.jakobmarin schreef:Maar als kandidaten toch op Gods tijd worden aangenomen, waarom hebben we dan nog een Curatorium nodig? Waarom vertrouwen we dat God ook niet alleen toe?-DIA- schreef:Een kerkenraad hoeft soms helemaal geen criteria aan te leggen. Het kan wel eens zo openvallen dat er niets meer behoeft te worden gevraagd. Als God gesproken heeft gebeurt dan toch niet in een hoek.
Dat is ter zelfbescherming. Als je wordt afgewezen kan het zeer pijnlijk zijn als de gehele gemeente dat weet.Luther schreef:- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
ZELFbescherming.....wat een werelds begrip.Erasmiaan schreef:Omdat we de middelen moeten waarnemen.jakobmarin schreef:Maar als kandidaten toch op Gods tijd worden aangenomen, waarom hebben we dan nog een Curatorium nodig? Waarom vertrouwen we dat God ook niet alleen toe?-DIA- schreef:Een kerkenraad hoeft soms helemaal geen criteria aan te leggen. Het kan wel eens zo openvallen dat er niets meer behoeft te worden gevraagd. Als God gesproken heeft gebeurt dan toch niet in een hoek.
Dat is ter zelfbescherming. Als je wordt afgewezen kan het zeer pijnlijk zijn als de gehele gemeente dat weet.Luther schreef:- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -