Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Marieke

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het blijft een Godswonder (nee, dit is geen vloek) dat een jongeman als Al Charibi niet bij de eerste kennismaking met de kerkdienst in een Ger. Gem. niet is weggelopen om nooooit meer terug te keren. Het zal je maar gebeuren: eerst `deze bank is gereserveerd`en daarna `u zit op mijn plaats`. Gelukkig brandde er geen lampje totdat de plaatsen werden vrijgegeven..
Als de Heere gaat spreken in je leven, dan maken zulke bijzaken (hoe onsympathiek ik het overigens ook vind) je niet zoveel uit denk ik.
Dat zal, toch moet je oppassen met zo'n uitspraak. Mensen kunnen anderen daardoor wel enorm veel pijn doen.
Zeker, dat beaam ik, ik vind het dan ook bijzonder onsympathiek en ongastvrij.
Maar ik wil er maar mee zeggen als je zulke (bij)zaken belangrijker gaat vinden dan het gepredikte Woord van God wat je mag horen in zo'n dienst dat je dan niet goed bezig bent. Je ziet dat ook zo mooi terug in dat interview. Hoe gastvrij hij ook ontvangen werd bij de evangelische gemeenten, het Woord geeft dan toch de doorslag!
refo

Bericht door refo »

Marieke schreef:
Luther schreef:
Marieke schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het blijft een Godswonder (nee, dit is geen vloek) dat een jongeman als Al Charibi niet bij de eerste kennismaking met de kerkdienst in een Ger. Gem. niet is weggelopen om nooooit meer terug te keren. Het zal je maar gebeuren: eerst `deze bank is gereserveerd`en daarna `u zit op mijn plaats`. Gelukkig brandde er geen lampje totdat de plaatsen werden vrijgegeven..
Als de Heere gaat spreken in je leven, dan maken zulke bijzaken (hoe onsympathiek ik het overigens ook vind) je niet zoveel uit denk ik.
Dat zal, toch moet je oppassen met zo'n uitspraak. Mensen kunnen anderen daardoor wel enorm veel pijn doen.
Zeker, dat beaam ik, ik vind het dan ook bijzonder onsympathiek en ongastvrij.
Maar ik wil er maar mee zeggen als je zulke (bij)zaken belangrijker gaat vinden dan het gepredikte Woord van God wat je mag horen in zo'n dienst dat je dan niet goed bezig bent. Je ziet dat ook zo mooi terug in dat interview. Hoe gastvrij hij ook ontvangen werd bij de evangelische gemeenten, het Woord geeft dan toch de doorslag!
Allemaal mooi gezegd. Maar één ding ontbrak toen nog. Het Woord. Hij had zomaar weg kunnen lopen.

Dit verhaal bevestigt overigens dat de lampjes een prima instelling zijn. De kerkhoppers en domineelopers kennen het en nemen de overgbleven plaatsen in. De echte vreemdelingen hebben het niet eens in de gaten.
claus

Bericht door claus »

Het RD meldt vandaag dat er gisteren niet zijn toegelaten door het curatorium van de Ger. Gem. Dit is voor het eerst, bij mijn weten, dat men dagelijks de uitslagen meldt. Eerst van de nieuwe student voor de zending, nu dat er op 22 mei niemand kon worden toegelaten. Hopelijk zal het vandaag anders gaan dan gisteren, nl. dat er wel kunnen worden toegelaten, hoewel ik tot 12 uur nog niks gezien heb bij de feitelijke info (dat item). Jammergenoeg.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

claus schreef:Het RD meldt vandaag dat er gisteren niet zijn toegelaten door het curatorium van de Ger. Gem. Dit is voor het eerst, bij mijn weten, dat men dagelijks de uitslagen meldt. Eerst van de nieuwe student voor de zending, nu dat er op 22 mei niemand kon worden toegelaten. Hopelijk zal het vandaag anders gaan dan gisteren, nl. dat er wel kunnen worden toegelaten, hoewel ik tot 12 uur nog niks gezien heb bij de feitelijke info (dat item). Jammergenoeg.
Ik denk dat dat het nieuwe beleid is van het curatorium: elke dag het resultaat melden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Ik denk dat dat het nieuwe beleid is van het curatorium: elke dag het resultaat melden.
Mijns inziens zeer verstandig. Dit voorkomt veel gespeculeer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
henriët

Bericht door henriët »

Ik blijf het verdrietig vinden dat er zo weinig mannen worden aangenomen.
Als er velen opgaan en dit is de 'oogst' .. al die mannen hebben toch een attest van de kerkelijke gemeente.
Jammer.
Er is zoveel werk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:Ik blijf het verdrietig vinden dat er zo weinig mannen worden aangenomen.
Als er velen opgaan en dit is de 'oogst' .. al die mannen hebben toch een attest van de kerkelijke gemeente.
Jammer.
Er is zoveel werk.
Als er 2 zijn opgegaan, zijn ze allemaal aangenomen...;)
Je kunt het pas verdrietig vinden als je weet hoeveel er afgewezen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Als er 2 zijn opgegaan, zijn ze allemaal aangenomen...;)
Los van die vraag: er zijn er veel meer nodig dat 2. Was het niet in Nederland, dan was het wel over het geheel van de aarde. Dat stemt dus in ieder geval verdrietig. Naast dankbaarheid over het feit dat de Heere nog altijd mensen roept en zendt.

Ik vraag me ook wel eens af (misschien wel een onderwerp om eens verder over te praten): hoeveel ouders zijn er in onze gezindte die bewust hun kinderen het voorrecht voorhouden van het werken in het koninkrijk van God?
Zouden er niet veel meer zijn die van alles voorhebben met hun kinderen, behalve dat?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:Als er 2 zijn opgegaan, zijn ze allemaal aangenomen...;)
Los van die vraag: er zijn er veel meer nodig dat 2. Was het niet in Nederland, dan was het wel over het geheel van de aarde. Dat stemt dus in ieder geval verdrietig. Naast dankbaarheid over het feit dat de Heere nog altijd mensen roept en zendt.

Ik vraag me ook wel eens af (misschien wel een onderwerp om eens verder over te praten): hoeveel ouders zijn er in onze gezindte die bewust hun kinderen het voorrecht voorhouden van het werken in het koninkrijk van God?
Zouden er niet veel meer zijn die van alles voorhebben met hun kinderen, behalve dat?
Dat laatste zou goed kunnen; ik weet dat eerlijk gezegd niet; heb wel een vermoeden.
Maar e.e.a. hangt natuurlijk ook samen met de cultuur die rond roeping en zending hangt. Dat is er één van mysterie en geheimzinnigheid. Ik zou het toejuichen (zoals ik onlangs iemand hoorde suggereren) dat iemand die een attest krijgt, de zondag ervoor opgedragen wordt in het gebed in de dienst en die in de kerkbode nog even een hart onder de riem krijgt egstoken, dat we met hem meeleven en meebidden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Luther schreef:
henriët schreef:Ik blijf het verdrietig vinden dat er zo weinig mannen worden aangenomen.
Jammer.
Er is zoveel werk.
Er zijn nogal wat afgewezen de afgelopen jaren die nu predikant zijn in een ander kerkverband.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Luther schreef:
Jammer.
Er is zoveel werk.
2 dagen vergaderen om 2 mensen te spreken, lijkt me wat lang... :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Gian schreef:
Matthijs schreef: Haha, zeker lang geleden. Ik las zo af en toe nog wel mee hoor.
Zie je Wilders nog wel eens..?
;)
Dat je dat nog weet. Ik zie 'm nog wel eens op nieuwssites en in de krant;-)
Jan

Bericht door Jan »

jakobmarin schreef:
Luther schreef:
Jammer.
Er is zoveel werk.
2 dagen vergaderen om 2 mensen te spreken, lijkt me wat lang... :slurp
Ze hebben 3 dagen vergaderd toch?

Maar wat is de oorzaak dat er maar twee zijn aangenomen?
- Heeft de Heere ons er niet meer gegeven?
- Hebben de curatoren er onnodig afgewezen?
- Of: Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. En: De bezoldiging der zonde is de dood.
En toch, zoveel goedheid bij God vandaan!!!, heeft Hij er toch nog twee willen geven die mogen vertellen: Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Net hoorde ik dat er meer dan 10 opgekomen zouden zijn. Als dit het geval is, is 2 wel weinig ja.

Ik steek het ook op het systeem, die gehanteerd wordt.
Hoe goed en objectief een curator zijn werk ook wil doen, altijd speelt een persoonlijke voorkeur (hoe weinig ook) een rol.
En in een uur tijd je roeping uitleggen (met alle zenuwen die je hebt) kan toch lastig zijn.

Opvallend vind ik altijd dat in (behoudend) PKN, CGK of HHK, die een ander systeem hebben, niet zo'n predikantentekort hebben als bij ons.....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Sterretje

Bericht door Sterretje »

Er worden de laatste jaren maar zo weinig studenten aangenomen... Waar dit door komt? Geen idee! Waarschijnlijk is de bekeringsgeschiedenis van de kandidaten niet aan het hart van de leden van het Curatorium gebonden. Dit is een uitspraak die ik wel eens hoor. Als er dan gevraagd wordt of de roeping van de kandidaten echt was, wordt daar volmondig JA op geantwoord. Dat vind ik zo dubbel!!! WEL geloven in de roeping van die mannen, maar toch niet aannemen! Hoe kan dat, vraag ik me dan af!!!
Plaats reactie