-DIA- schreef:Democritus schreef:-DIA- schreef:Dat is mijn ervaring juist niet. Een dominee kan zeer geleerd zijn maar als zijn hart niet vol is van genade, zal de preek altijd leeg zijn, hoe wetenschappelijk ook verklaard, dan vindt het geen aansluiting.
Daarmee zeg ik niet dat een gedegen stude niet goed is, maar wel dat de studie geen dominee kan maken, hoogstens de titel dominee... Luister eens naar een eenvoudige prediker als wijlen ds. Lamain. Geen academische stude, maar wat een rijke prediking! Onder zo'n prediking wil God wel eens werken, en die vindt aansluiting in de harten van Gods volk.
Wat versta jij onder een lege preek die geen aansluiting vindt?
Een preek waarin het leven ontbreekt. We kunnen zelf genoeg leven maken, maar dat is heel wat anders het het leven dat God zelf heeft gewerkt.
Deze zin moet ik drie keer lezen. Volgens mij gebruik je het woord leven hierop drie verschillende manieren. Maar dat terzijde.
Ik denk dat een wezenlijk verschil in visie op prediking maakt dat wij langs elkaar heen praten.
Gods Woord is Zijn persoonlijk spreken tot ons. Even persoonlijk als dat jij en ik elkaar op straat ontmoeten en met elkaar spreken.
Zolang een predikant in zijn spreken de Bijbel naspreekt dan is en blijft dat Gods Woord met de ultieme zeggingskracht over ons leven. Daarom is het feit van het openen van het Woord een hoogst heilig gebeuren....want God spreekt. God drie-enig spreekt tot ons en wij zijn geroepen om ons te bekeren, gehoorzamen, verootmoedigen of welke andere reactie God ook van ons eist.
Bij Paulus zie je ook in de brief aan de Filipenzen dat het niet gaat om de verkondiger maar het verkondigde. Er waren er die uit nijd en afgunst predikte maar uiteindelijk was Paulus blij dat Christus gepredikt werd.
Maar het uiteindelijke feit of de prediking weerklank vindt of aanhaakt is niet gelegen in het feit, of het hart van de dienaar vol genade is, maar of De Geest ons verstand verlicht.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above