Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Of ze in de week (mogen) preken wordt volgens mij per persoon bepaald.
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012
refo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGK

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan zoudem we mannen met zoveel onderscheidend licht als jij in het curatorium moeten hebben!refo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Ik neem toch aan dat het curatorium niet zomaar willekeurige beslissingen neemt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is geen kwestie van niet willen....al zouden ze willen: het niveau is lang niet toereikend voor universitair niveau. Waarom wilde ds. Kersten het wel en ds. Golverdingen ook? Zodat je gedwongen wordt het niveau omhoog te brengen. En nee, niet al wat wetenschappelijk is, is goed, maar je leert wel op een zeer hoog niveau nadenken. En ik moet de theologische school wel nageven dat de Bijbelse feitenkennis wel goed is op de theologische school.-DIA- schreef:Het IS niet zo vreemd. Waarom niet universitair? Men wil toch de studie aan te Theologische School toegankelijk houden, ook voor mensen die voor een universitaire studie geen vooropleiding hebben genoten. Zou men over gaan op een universiteit, dan zou in princiepe de Theolohosche School voor een ossenherder gesloten blijven...vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Natuurlijk is een gedegen studie goed. Maar niet iedereen KAN leren. Onze dominee Bregman was een boer, en had slechts lagere school gehad, en zijn preken hebben een nog te merken beslag op de gemeente van Rijssen gelegd! Op de Theologische School had ds. Bregman (in de jaren 60!) het zo moeilijk dat hij moedeloos werd en van de school wegliep... Maar hij moest, en werd door God weer op zijn plek gezet. En hulpe van God verkregen hebbende heeft hij onnoememlijk veel werk in Gods Kerk mogen verrichten. Denk ook aan eenvoudige mensen als ds Roelofsen, ds. Fraanje, etc. die menselijk gesproken geen predikant hadden kunnen worden als de drempel zo hoog lag.vlinder schreef:Het is geen kwestie van niet willen....al zouden ze willen: het niveau is lang niet toereikend voor universitair niveau. Waarom wilde ds. Kersten het wel en ds. Golverdingen ook? Zodat je gedwongen wordt het niveau omhoog te brengen. En nee, niet al wat wetenschappelijk is, is goed, maar je leert wel op een zeer hoog niveau nadenken. En ik moet de theologische school wel nageven dat de Bijbelse feitenkennis wel goed is op de theologische school.-DIA- schreef:Het IS niet zo vreemd. Waarom niet universitair? Men wil toch de studie aan te Theologische School toegankelijk houden, ook voor mensen die voor een universitaire studie geen vooropleiding hebben genoten. Zou men over gaan op een universiteit, dan zou in princiepe de Theolohosche School voor een ossenherder gesloten blijven...vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
De CGK kent meerdere predikanten met een GG-achtergrond.huisman schreef:refo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGK
- Reformer
Gelukkig zijn er voorbeelden dat 'eenvoudige mensen' wel een universitaire studie theologie afronden. De synode van Dordrecht 1618/'19 heeft een universitaire opleiding verplicht gesteld. Opmerkelijk dat juist de kerken die 'Dordt' willen volgen hier van zijn afgeweken.-DIA- schreef:Natuurlijk is een gedegen studie goed. Maar niet iedereen KAN leren. Onze dominee Bregman was een boer, en had slechts lagere school gehad, en zijn preken hebben een nog te merken beslag op de gemeente van Rijssen gelegd! Op de Theologische School had ds. Bregman (in de jaren 60!) het zo moeilijk dat hij moedeloos werd en van de school wegliep... Maar hij moest, en werd door God weer op zijn plek gezet. En hulpe van God verkregen hebbende heeft hij onnoememlijk veel werk in Gods Kerk mogen verrichten. Denk ook aan eenvoudige mensen als ds Roelofsen, ds. Fraanje, etc. die menselijk gesproken geen predikant hadden kunnen worden als de drempel zo hoog lag.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
Maar dan ook graag de andere kant belichten. In de GG staan ook predikanten op de preekstoel die Oud Gereformeerd (bijvoorbeeld Ds. W. Silfhout, Ds. J. van Rijswijk) of Ger.Gem. in Ned (Ds. J. van Belzen) geweest zijn. Maar ook zie je het wel eens andersom gaan: De OGG predikanten Kort, Van Veen, Van de Veen en Zwartbol hebben weer een hervormde achtergrond, Molendijk was GG, Gerritsen GGiN.huisman schreef:refo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Die andere kant is verwaarloosbaar.
Wat bedoel je in dit verband met 'het kan ook andersom gaan'?
-
Er wordt nogal eens opgemerkt dat er ex-GG-ers elders predikant worden, maar er zijn ook die juist vanuit elders in de GG predikant worden. En zo heb je dat bij de OGG ook. Silfhout en Van Rijswijk in de GG, Molendijk juist vanuit de GG. Ds. K. de Groot naar de Hervormde Kerk, anderen juist vanuit de Hervormde Kerk.refo schreef:Die andere kant is verwaarloosbaar.
De GG kent (en kende!) ook predikanten met een CGK achtergrond...freek schreef:
De CGK kent meerdere predikanten met een GG-achtergrond.
- jakobmarin
Triest eigenlijk, ik vind het daarom moeilijk om het tekort aan predikanten niet o.a. te wijten aan dit fenomeen.huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGKrefo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.
We bidden wel om nieuwe studenten, maar ondertussen zijn er tientallen afgewezen die nu zegenrijk in een ander kerkverband voorgaan

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ik begrijp deze gedachte wel. Maar wroet hier maar niet teveel in, zou ik zeggen.jakobmarin schreef:Triest eigenlijk, ik vind het daarom moeilijk om het tekort aan predikanten niet o.a. te wijten aan dit fenomeen.huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGKrefo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.
We bidden wel om nieuwe studenten, maar ondertussen zijn er tientallen afgewezen die nu zegenrijk in een ander kerkverband voorgaan
De mensen die afgewezen hebben, hebben dit ook naar hun vermogen gedaan. Dat wil niet zeggen dat het altijd ook goed is.
Maar laten we dan maar blij zijn dat de mensen die afgewezen zijn, ook nog een plaats hebben gekregen in een ander verband.3
En verder er niet al te lang over nadenken.
Ik vind dit helemaal niet triest. Het kan toch zo zijn dat de Heere ze in een ander kerkverband wilde hebben omdat Hij het nodig achtte dat ze daar predikant werden. De Heere kan daar zeker ook een rijke zegen geven (denk aan ds. Reinders/Zweistra enz.) Als het goed is, zijn deze predikanten (HHK/PKN) het dan ook eens met de weg die de Heere met hen gegaan is en hebben ze geen rancunes tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.jakobmarin schreef:Triest eigenlijk, ik vind het daarom moeilijk om het tekort aan predikanten niet o.a. te wijten aan dit fenomeen.huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGKrefo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.
Anderzijds heeft de Heere weer Hervormde en CGK-ers in de GG gebracht, omdat ze daar predikant moesten worden (denk aan ds. Schreuder/van Boven enz.). Voor hen geldt hopelijk hetzelfde tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Je moet het werk van de Heere hierin niet triest noemen, het is onder Zijn voorzienigheid dat dit gebeurt.
-
Van alles wat onder Gods voorzienigheid gebeurt, kun je niet zeggen dat God het allemaal wel goed vindt.Marieke schreef:Ik vind dit helemaal niet triest. Het kan toch zo zijn dat de Heere ze in een ander kerkverband wilde hebben omdat Hij het nodig achtte dat ze daar predikant werden. De Heere kan daar zeker ook een rijke zegen geven (denk aan ds. Reinders/Zweistra enz.) Als het goed is, zijn deze predikanten (HHK/PKN) het dan ook eens met de weg die de Heere met hen gegaan is en hebben ze geen rancunes tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.jakobmarin schreef:Triest eigenlijk, ik vind het daarom moeilijk om het tekort aan predikanten niet o.a. te wijten aan dit fenomeen.huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGKrefo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.
Anderzijds heeft de Heere weer Hervormde en CGK-ers in de GG gebracht, omdat ze daar predikant moesten worden (denk aan ds. Schreuder/van Boven enz.). Voor hen geldt hopelijk hetzelfde tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Je moet het werk van de Heere hierin niet triest noemen, het is onder Zijn voorzienigheid dat dit gebeurt.