Wist je dat........[5]

Mara

Re: Wist je dat........[5]

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
TAF schreef:Woordenschat is wat een taal waarde geeft.
Spelling en Gramatica zijn overgewaardeerd.
Jaja, dan ben je er gauw vanaf. ;)
Maar zonder spellingregels en de principes van de grammatica, ontstaan er al snel onleesbare teksten.
Hoe dan ook, wanneer iemand er blijk van geeft spelling en grammatica niet tot op een zeker niveau te beheersen (ik bedoel geen foutloosheid, want die bestaat niet), is dat voor mij bepaald geen aanbeveling om mijn vertrouwen te schenken aan wat zo iemand beweert.
Kort gezegd: het komt wat knullig over als iemand allerlei interessants beweert, maar er blijkt van geeft zijn taal niet eens goed te beheersen.
Zo? Ik vindt..... (zie ik regelmatig) :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TAF

Bericht door TAF »

Afgewezen schreef:
TAF schreef:Woordenschat is wat een taal waarde geeft.
Spelling en Gramatica zijn overgewaardeerd.
Jaja, dan ben je er gauw vanaf. ;)
Maar zonder spellingregels en de principes van de grammatica, ontstaan er al snel onleesbare teksten.
Hoe dan ook, wanneer iemand er blijk van geeft spelling en grammatica niet tot op een zeker niveau te beheersen (ik bedoel geen foutloosheid, want die bestaat niet), is dat voor mij bepaald geen aanbeveling om mijn vertrouwen te schenken aan wat zo iemand beweert.
Kort gezegd: het komt wat knullig over als iemand allerlei interessants beweert, maar er blijkt van geeft zijn taal niet eens goed te beheersen.
Natuurlijk ben ik ook geen fan van Br33z@H-taal, maar geef toe een d of t misplaatst of wat woorden aan elkaar, behoort binnen de normale fluctuaties in een taal (de spellingsregels lopen daarin ook nog eens altijd achter de feiten aan, pas als een groot deel van de populatie lange tijd iets "fout" schrijft, veranderd men de regels.)

Ik acht dan ook niet de spelling of gramatica tot op enige hoogte een onjuiste bezigheid, maar wel de strikheid waarmee men de spelling en gramatica hanteerd ongeplaatst, taal is immers geen exacte wetenschap, de regels zijn niet gebaseerd op wiskunde, of meetbare zaken maar zuiver op wat een klein groepje lieden slechts op persoonlijke voorkeur gestoeld dicteerd. (wie zijn zij op te bepalen wat juist is en wat niet?)

Niet eens zo lang geleden had je een gradueel taalverloop van amsterdam naar moskow.. het idee van een vaste taal die ophoud bij door mensen in het zand getrokken lijnen, is niet zoals een taal zich natuurlijk ontvouwd, en maakt dat een taal gekunsteld aanvoelt.

Tenslotte ben ik mij er terdege van bewust dat er veel mensen zijn die hen volgens de regels de jure onjuist taalgebruik bezigen voor minder intelligent of ontwikkeld achten. Maar dat is helaas een feodaal overblijfsel dat zelfs enigzins discrimerend is.
Daartoe acht ik de weg te gaan juist ons verzetten tegen een dergelijke wijdverspreide drogredenatie, immers elk heeft zijn eigen expertise en iemands taalkundig, laat staan spellingstalent zegt niets over zijn expertise op de vele andere mogelijke gebieden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

TAF schreef: Ik acht dan ook niet de spelling of gramatica tot op enige hoogte een onjuiste bezigheid, maar wel de strikheid waarmee men de spelling en gramatica hanteerd ongeplaatst, taal is immers geen exacte wetenschap, de regels zijn niet gebaseerd op wiskunde, of meetbare zaken maar zuiver op wat een klein groepje lieden slechts op persoonlijke voorkeur gestoeld dicteerd. (wie zijn zij op te bepalen wat juist is en wat niet?)
Nou, beste TAF, dit klopt toch niet helemaal, hoor. In de opbouw van een taal zitten zeker wel wetmatigheden, die te vergelijken zijn met wiskundige principes.
En ook voor de spellingsregels worden bepaalde principes gehanteerd, die zorgen dat een tekst leesbaar blijft.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...5 jaar geleden in het Belgische Genenbos het lichaam van de vermoorde Annick Van Uytsel teruggevonden werd in het Albertkanaal?
...5 jaar geleden Madeleine McCann werd ontvoerd uit een appartementencomplex in Portugal?
...70 jaar geleden in concentratiekamp Sachsenhausen 72 leden van de Nederlandse Ordedienst werden geëxecuteerd?
...het in Polen vandaag de nationale feestdag is(ofwel de dag van de grondwet)?
...het vandaag de internationale dag van de persvrijheid is?
...het 45 jaar geleden 's-nachts ruim 2 graden vroor?
...General Motors vandaag haar 1e kwartaalcijfers bekendmaakt?
...Harry Hamer vanavond een zogenaamd Airgunnersconcert geeft in De Ark in Dronten?
huisman

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:...5 jaar geleden in het Belgische Genenbos het lichaam van de vermoorde Annick Van Uytsel teruggevonden werd in het Albertkanaal?
...5 jaar geleden Madeleine McCann werd ontvoerd uit een appartementencomplex in Portugal?
...70 jaar geleden in concentratiekamp Sachsenhausen 72 leden van de Nederlandse Ordedienst werden geëxecuteerd?
...het in Polen vandaag de nationale feestdag is(ofwel de dag van de grondwet)?
...het vandaag de internationale dag van de persvrijheid is?
...het 45 jaar geleden 's-nachts ruim 2 graden vroor?
...General Motors vandaag haar 1e kwartaalcijfers bekendmaakt?
...Harry Hamer vanavond een zogenaamd Airgunnersconcert geeft in De Ark in Dronten?
...Gijs83 jarig is :sorc
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gefeliciteerd, Gijs!

Dat je een goede dag mag hebben!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Gefeliciteerd Gijs!!
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:Gefeliciteerd Gijs!!
Bonny, je stond vandaag in de krant! :)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Bonny schreef:Gefeliciteerd Gijs!!
Hierbij alsnog...van harte gefeliciteerd!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...110 jaar geleden op Martinique barst vulkaan uitbarstte?
...daarbij gloeiend hete lava over de hellingen van de Mont Pelée naar beneden stroomde?
...ten gevolge van die uitbarsting vele mensen het leven verloren en de voornaamste stad op het eiland, Saint Pierre, verwoest werd?
...345 jaar geleden de devolutieoorlog tussen Frankrijk en Spanje begon?
...deze oorlog werd uitgevochten op het grondgebied van de Spaanse Nederlanden?
...5 jaar geleden in Herodion door Israëlische archeologen het graf van Herodes I werd ontdekt?
...het vandaag bevrijdingsdag is in veel Europese landen?
...het 55 jaar geleden 's-nachts bijna 3 graden vroor?
...Kroonprins Willem Alexander vandaag op de Floriade in Venlo de Koning Willem I prijs uitreikt?
...hij vandaag ook nog de rioolwateringzuivering in Epe opent?
...er vanavond en morgenavond voorlichting voor CGO-cursussen in Gouda is?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...35 jaar geleden bij een brand in het Hotel Polen en een filiaal van de Slegte in Amsterdam 33 slachtoffers het leven kostte?
...85 jaar geleden Canberra Melbourne verving als hoofdstad van Australië?
...55 jaar geleden Paul-Henri Spaak(1899-1972, Belg) secretaris-generaal werd van de NAVO? (1938-1939 en in 1946 president van België en diverse periodes minister van Buitenlandse Zaken)
...45 jaar geleden Burgemeester Gijs van Hall(1904-1977) van de gemeente Amsterdam ontslag moest nemen wegens de provorellen en de rellen bij het huwelijk van prinses Beatrix? (PvdA-politicus: 1956-1971: lid Eerste Kamer en 1957-1967: burgemeester Amsterdam)
...130 jaar geleden William Ford een verbeterde stethoscoop introduceerde?
...305 jaar geleden Dietrich Buxtehude (70), Deens componist overleed?
...het vandaag de Dag van Europa is?
...we 20 jaar geleden bijna 10 uren achtereen regen hadden?
...Everhard Zwart vanmiddag in de Engelse Kerk op het Begijnhof in Amsterdam speelt?
...vanavond de bidstond voor de PS Noord-West van de Ger.Gem. in Lisse wordt gehouden?(voorganger Ds.J.J.van Eckeveld)
...morgen dan de vergadering van de Particuliere Synode(classes Amsterdam, Gouda en Utrecht) is
...Ds.A.van Heteren vanavond een SGP-tijdrede houdt in de HHK van Maartensdijk?
...Ds.G.M.de Leeuw vanavond een SGP-tijdrede houdt in de Mauritshof in Dordrecht?
...The Martin Mans Formation vanavond zingt in de Breepleinkerk in Rotterdam?
...Ds.P.Mulder 1 dezer dagen moet beslissen over het beroep uit Apeldoorn?
henriët

Bericht door henriët »

Ik vroeg op bed lag..
Niet slapen kon..
Zometeen maar weer een poging om te slapen gaan ondernemen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:Ik vroeg op bed lag..
Niet slapen kon..
..ik gisteravond henriët en haar man voor hun villa zag staan , als een.....gezwaaid heb maar ze zagen mij niet :cry
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:Ik vroeg op bed lag..
Niet slapen kon..
..ik gisteravond henriët en haar man voor hun villa zag staan , als een.....gezwaaid heb maar ze zagen mij niet :cry
Oooh ja ja ja, je vergist je, je liep van de parkeerplaats ri je bestemming en op t laatst zag ik pas een man in pak en realiseerde dat jij dat was, maar toen was je de hoek al om, dus zou je mijn zwaaien niet meer gezien hebben :)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
TAF

Bericht door TAF »

Ik weer thuis ben na een weekje in een huisje in de buurt van ootmarsum en bad badheim?
Gesloten