Geloofsdoop of kinderdoop?
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Gereformeerde bondsdominee moet bad gaan lenen bij baptisten, interessant artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ze hebben wel gelijk dat je het moeilijk een breuk met de traditie kunt noemen.Simon schreef:Gereformeerde bondsdominee moet bad gaan lenen bij baptisten, interessant artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
Ik las pas bij Luther ook dat hij sterk pleit voor dopen door onderdompeling, omdat dat aansluit bij de beelden die de Schrift gebruikt (ondergaan en opstaan).
Al zegt hij hierbij dat het een ondergeschikt punt betreft. Dat lijkt me geen onbelangrijke opmerking.
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Besprenkeling is net zo goed een bijbels beeld, wijzende op het bloed, waarmee de priester de mensen besprenkelde...Jongere schreef:Ze hebben wel gelijk dat je het moeilijk een breuk met de traditie kunt noemen.Simon schreef:Gereformeerde bondsdominee moet bad gaan lenen bij baptisten, interessant artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
Ik las pas bij Luther ook dat hij sterk pleit voor dopen door onderdompeling, omdat dat aansluit bij de beelden die de Schrift gebruikt (ondergaan en opstaan).
Al zegt hij hierbij dat het een ondergeschikt punt betreft. Dat lijkt me geen onbelangrijke opmerking.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Zo kan je alles wel bijbels noemen..Bert Mulder schreef:Besprenkeling is net zo goed een bijbels beeld, wijzende op het bloed, waarmee de priester de mensen besprenkelde...Jongere schreef:Ze hebben wel gelijk dat je het moeilijk een breuk met de traditie kunt noemen.Simon schreef:Gereformeerde bondsdominee moet bad gaan lenen bij baptisten, interessant artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
Ik las pas bij Luther ook dat hij sterk pleit voor dopen door onderdompeling, omdat dat aansluit bij de beelden die de Schrift gebruikt (ondergaan en opstaan).
Al zegt hij hierbij dat het een ondergeschikt punt betreft. Dat lijkt me geen onbelangrijke opmerking.
Maar ik ben het met je eens, baby's onder water houden doe je niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Bert noemt het bijbels omdat het bijbels is.Als wij in het doopwater een beeld zien van het bloed van Christus is er niets onbijbels aan besprengingGian schreef:Zo kan je alles wel bijbels noemen..Bert Mulder schreef:Besprenkeling is net zo goed een bijbels beeld, wijzende op het bloed, waarmee de priester de mensen besprenkelde...Jongere schreef:Ze hebben wel gelijk dat je het moeilijk een breuk met de traditie kunt noemen.Simon schreef:Gereformeerde bondsdominee moet bad gaan lenen bij baptisten, interessant artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_631803
Ik las pas bij Luther ook dat hij sterk pleit voor dopen door onderdompeling, omdat dat aansluit bij de beelden die de Schrift gebruikt (ondergaan en opstaan).
Al zegt hij hierbij dat het een ondergeschikt punt betreft. Dat lijkt me geen onbelangrijke opmerking.
Maar ik ben het met je eens, baby's onder water houden doe je niet.
24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments , Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ik ben heel wat gewend, maar deze had ik nog nooit gehoord. Meen je dit echt, of verzin je dit nu ter plaatse?huisman schreef:Bert noemt het bijbels omdat het bijbels is.Als wij in het doopwater een beeld zien van het bloed van Christus is er niets onbijbels aan besprengingGian schreef: Zo kan je alles wel bijbels noemen..
Maar ik ben het met je eens, baby's onder water houden doe je niet.24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments , Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel
Want ik denk dat het wel om enige uitleg vraagt, door een tekst als deze te gebruiken voor de besprenging.
Ik wil best meegaan in het feit dat de doop alleen iets uitbeeld, dus dat de hoeveelheid water niet van belang is. Maar om deze tekst erbij te gebruiken, dat vind ik wel heel vreemd, zeker door er mee aan te geven dat het daarom bijbels is, alsof onderdompeling niet bijbels is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Die tegenstelling wordt niet gemaakt, er wordt alleen aangegeven dat zowel onderdompeling als besprenging beide Bijbelse gronden hebben. En die mening deel ik.Gian schreef:Ik ben heel wat gewend, maar deze had ik nog nooit gehoord. Meen je dit echt, of verzin je dit nu ter plaatse?huisman schreef:Bert noemt het bijbels omdat het bijbels is.Als wij in het doopwater een beeld zien van het bloed van Christus is er niets onbijbels aan besprengingGian schreef: Zo kan je alles wel bijbels noemen..
Maar ik ben het met je eens, baby's onder water houden doe je niet.24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments , Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel
Want ik denk dat het wel om enige uitleg vraagt, door een tekst als deze te gebruiken voor de besprenging.
Ik wil best meegaan in het feit dat de doop alleen iets uitbeeld, dus dat de hoeveelheid water niet van belang is. Maar om deze tekst erbij te gebruiken, dat vind ik wel heel vreemd, zeker door er mee aan te geven dat het daarom bijbels is, alsof onderdompeling niet bijbels is.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ik begrijp je wel.freek schreef:Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Pak de bijbel en houd je daaraan vast, kom ik toch echt op de kinderdoop uit.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Die meningen verschillen ook en beiden beroepen zich op de bijbel.henriët schreef:Ik begrijp je wel.freek schreef:Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Pak de bijbel en houd je daaraan vast, kom ik toch echt op de kinderdoop uit.
Ik heb als standpunt dat de doop uit het geloof moet geschieden, niet uit gewoonte maar met een volkomen gelovig hart, een geloof dat door Jezus Christus geschonken is en wat openlijk beleden word.
Bij de kinderdoop de gelovige ouders en bij de volwassen of geloofsdoop de dopeling zelf.
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Precies ik wilde alleen maar laten zien dat besprenging net als onderdompeling ook een beeld is dat je regelmatig in de bijbel tegenkomt.JolandaOudshoorn schreef:Die tegenstelling wordt niet gemaakt, er wordt alleen aangegeven dat zowel onderdompeling als besprenging beide Bijbelse gronden hebben. En die mening deel ik.Gian schreef:Ik ben heel wat gewend, maar deze had ik nog nooit gehoord. Meen je dit echt, of verzin je dit nu ter plaatse?huisman schreef:Bert noemt het bijbels omdat het bijbels is.Als wij in het doopwater een beeld zien van het bloed van Christus is er niets onbijbels aan besprengingGian schreef: Zo kan je alles wel bijbels noemen..
Maar ik ben het met je eens, baby's onder water houden doe je niet.24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments , Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel
Want ik denk dat het wel om enige uitleg vraagt, door een tekst als deze te gebruiken voor de besprenging.
Ik wil best meegaan in het feit dat de doop alleen iets uitbeeld, dus dat de hoeveelheid water niet van belang is. Maar om deze tekst erbij te gebruiken, dat vind ik wel heel vreemd, zeker door er mee aan te geven dat het daarom bijbels is, alsof onderdompeling niet bijbels is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
zegt weer heel iets anders dan de predikant uit voorgaand artikel uit het RD..
Totaal tegenovergesteld bijna.
zegt weer heel iets anders dan de predikant uit voorgaand artikel uit het RD..
Totaal tegenovergesteld bijna.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- maassluisje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 apr 2012, 13:44
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ik vind het ontzettend knap dat je met de Bijbel in de hand op de kinderdoop uitkomt. Er staat nl. niet één voorbeeld in de Bijbel vermeld van de kinderdoop. Ook uit de geschiedenis van de stokbewaarder kun je daarvoor geen bewijs aanvoeren. Er staat wel dat hij en heel zijn huis gedoopt werd, maar de leeftijden van die kinderen staan er niet bij.henriët schreef:Ik begrijp je wel.freek schreef:Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Pak de bijbel en houd je daaraan vast, kom ik toch echt op de kinderdoop uit.
Persoonlijk ben ik voorstander van de kinderdoop. Ik realiseer mij echter dat de kinderdoop een zeer zware verantwoording legt op de ouders die hun kind laten dopen. Verder ben ik me ervan bewust dat er in de Bijbel noch een verbod te vinden is op de kinderdoop, noch een opdracht voor de kinderdoop. Het is dus noch goed, noch slecht. Ik denk dat het een persoonlijke verantwoording is om het wel of niet te doen. Sowieso komt men door de doop niet in de hemel.
Of de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis betwijfel ik. Hiermee kom je nl. in de knoei met de bediening van het ambt, degene die doopt.
De 1e besnijdenis die ons in de Bijbel wordt beschreven vindt nl. plaats door Zippora, de vrouw van Mozes.
Een vrouw die het sacrament bedient. Oei oei, daar kunnen wij als reformatorischen toch niet mee instemmen?
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Jij poneert steeds stellingen die onwaar zijn. De eerste besnijdenis vinden wij al in Gen 17.maassluisje schreef:Ik vind het ontzettend knap dat je met de Bijbel in de hand op de kinderdoop uitkomt. Er staat nl. niet één voorbeeld in de Bijbel vermeld van de kinderdoop. Ook uit de geschiedenis van de stokbewaarder kun je daarvoor geen bewijs aanvoeren. Er staat wel dat hij en heel zijn huis gedoopt werd, maar de leeftijden van die kinderen staan er niet bij.henriët schreef:Ik begrijp je wel.freek schreef:Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Pak de bijbel en houd je daaraan vast, kom ik toch echt op de kinderdoop uit.
Persoonlijk ben ik voorstander van de kinderdoop. Ik realiseer mij echter dat de kinderdoop een zeer zware verantwoording legt op de ouders die hun kind laten dopen. Verder ben ik me ervan bewust dat er in de Bijbel noch een verbod te vinden is op de kinderdoop, noch een opdracht voor de kinderdoop. Het is dus noch goed, noch slecht. Ik denk dat het een persoonlijke verantwoording is om het wel of niet te doen. Sowieso komt men door de doop niet in de hemel.
Of de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis betwijfel ik. Hiermee kom je nl. in de knoei met de bediening van het ambt, degene die doopt.
De 1e besnijdenis die ons in de Bijbel wordt beschreven vindt nl. plaats door Zippora, de vrouw van Mozes.
Een vrouw die het sacrament bedient. Oei oei, daar kunnen wij als reformatorischen toch niet mee instemmen?
In een ander topic zeg je dat de satan nog steeds in de hemel komt....ook al onwaar (Openb 12)23 Toen nam Abraham zijn zoon Ismael, en al de ingeborenen van zijn huis, en alle gekochten met zijn geld, al wat mannelijk was onder de lieden van het huis van Abraham, en hij besneed het vlees hunner voorhuid, even ten zelfden dage, gelijk als God met hem gesproken had.
24 En Abraham was oud negen en negentig jaren, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd
Verder zijn de Schriftgegevens die wijzen naar de kinderdoop zo veel dat ik het van jou nogal kortzichtig vindt om te stellen dat het knap zou zijn om met de Bijbel in de hand bij de kinderdoop uit te komen.
En als laatste : als Paulus de besnijdenis gelijkstelt met de doop is het echt niet onschriftuurlijk om dit na te doen.
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- maassluisje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 apr 2012, 13:44
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Je hebt gelijk wat de besnijdenis betreft, dat die al eerder plaatsvond. Dat neemt niet weg, dat hij toch later door een vrouw bediend werd. Dat punt blijft dus staan.huisman schreef:Jij poneert steeds stellingen die onwaar zijn. De eerste besnijdenis vinden wij al in Gen 17.maassluisje schreef:Ik vind het ontzettend knap dat je met de Bijbel in de hand op de kinderdoop uitkomt. Er staat nl. niet één voorbeeld in de Bijbel vermeld van de kinderdoop. Ook uit de geschiedenis van de stokbewaarder kun je daarvoor geen bewijs aanvoeren. Er staat wel dat hij en heel zijn huis gedoopt werd, maar de leeftijden van die kinderen staan er niet bij.henriët schreef:Ik begrijp je wel.freek schreef:Ik vind het knap dat jullie hier nog steeds over kunnen discussiëren - wat ik overigens prima vind. Maar is het heel vreemd dat ik zo ontzettend klaar ben met deze discussie? En dat het me niet zoveel meer uitmaakt, hoe je over dopen denkt?
Pak de bijbel en houd je daaraan vast, kom ik toch echt op de kinderdoop uit.
Persoonlijk ben ik voorstander van de kinderdoop. Ik realiseer mij echter dat de kinderdoop een zeer zware verantwoording legt op de ouders die hun kind laten dopen. Verder ben ik me ervan bewust dat er in de Bijbel noch een verbod te vinden is op de kinderdoop, noch een opdracht voor de kinderdoop. Het is dus noch goed, noch slecht. Ik denk dat het een persoonlijke verantwoording is om het wel of niet te doen. Sowieso komt men door de doop niet in de hemel.
Of de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis betwijfel ik. Hiermee kom je nl. in de knoei met de bediening van het ambt, degene die doopt.
De 1e besnijdenis die ons in de Bijbel wordt beschreven vindt nl. plaats door Zippora, de vrouw van Mozes.
Een vrouw die het sacrament bedient. Oei oei, daar kunnen wij als reformatorischen toch niet mee instemmen?In een ander topic zeg je dat de satan nog steeds in de hemel komt....ook al onwaar (Openb 12)23 Toen nam Abraham zijn zoon Ismael, en al de ingeborenen van zijn huis, en alle gekochten met zijn geld, al wat mannelijk was onder de lieden van het huis van Abraham, en hij besneed het vlees hunner voorhuid, even ten zelfden dage, gelijk als God met hem gesproken had.
24 En Abraham was oud negen en negentig jaren, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd
Verder zijn de Schriftgegevens die wijzen naar de kinderdoop zo veel dat ik het van jou nogal kortzichtig vindt om te stellen dat het knap zou zijn om met de Bijbel in de hand bij de kinderdoop uit te komen.
En als laatste : als Paulus de besnijdenis gelijkstelt met de doop is het echt niet onschriftuurlijk om dit na te doen.11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Wat openb. 12 betreft; wie zegt dat dit al gebeurd is????