JolandaOudshoorn schreef:TAF schreef:JolandaOudshoorn schreef:Mijn klas voor meer dan de helft gehalveerd is?? Van 24 naar 10.
ernstig, er is toch wel wat mis met het onderwijs he?
Mag ik ook vragen hoeveel % van de mannen zit er nu nog, en hoeveel % van de vrouwen.

op mijn hbo deeltijd gingen we ook in een jaar van 32 naar 8 studenten.
van de 7 vrouwen zaten er na een jaar nog 6 (86%, 14% uitval)
van de 25 mannen zaten er na een jaar nog 2 (8%, 92% uitval)
Alle mannen zijn gestopt (5 stuks) Reken dus maar uit.
En ja, ik denk dat scholen meer na moeten denken hoe ze deeltijdonderwijs vorm moeten gaan geven.
volledig mee eens.
ik hoop het alsnog af te ronden in de toekomst maar ik ervaarde ook grote fouten, de meest voorname :
-beweren dat je recht op stufi hebt bij deeltijd als dat niet zo is
-een prestatienorm op deeltijdstudies, terwijl je die dus geheel uit eigen zak moet betalen, en dus
--knip--- niet toegestaan woordgebruik ook nog met een fikse boete van school gestuurd kunt worden als je niet 80% of meer van je cijfers behaald in een jaar.
-een langstudeerboete op deeltijdstudies, van 3000 euro per extra jaar, terwijl deeltijdstudenten er zowiezo normaliter langer over doen dan voltijdstudenten
-een studielast die evenhoog is als de voltijdstudies, zonder aanpassingsmogelijkheden, er is dus helemaal geen sprake van ECHTE deeltijd, slechts van minder klassikale uren.
-een teveel op de vrouwelijke leerweg gerichte leermethode, waardoor het uitvallingspercentage onder mannen onevenredig hoger is
-te veel tweede fase materiaal in een deeltijdklas met mensen die vooral nog op de oude stijl manier zijn gewend te leren.
Mijn deeltijdstudie als ik hem weer ga doen :
kost gedurende 39 studieweken (de rest van het jaar is vakanties en feestdagen) ongeveer 2800 SBU (70SBU per week)
voor een sbu staat 45 minuten, dus we praten hier over een geschatte werklast van 52,5 uur per week. (dit kan bij sommige studenten nog uitlopen bij meer of minder, afhankelijk of je sneller of langzamer werkt op bepaalde onderdelen, voor mij geld 8 sbu = 3 sbu voor mij bij leerstof, terwijl bij werkstukken 8 sbu = 12 sbu. aangezien de studie van mijn keuze voor ruim driekwart uit verslagen en werkstukken bestaat, is die werklast dus zelfs nog iets hoger.
Dat is dus al meer dan een voltijdbaan! die veel deeltijdstudenten daar nog naast moeten doen.
Dan de kosten, het schoolgeld voor een deeltijdstudie en de boeken kosten vergelijkbaar met wat voltijd kost : 1400 euro per jaar aan schoolgeld en 800 euro aan boeken en papers.
2200 euro per jaar dus.
Dan moet je vervolgens nog kosten rekenen om die ene dag per week naar de uni of hbo te reizen, en kosten die je zult maken om van en naar verplichte stageadressen te reizen.
De kosten hiervan bedragen ongeveer 1500 euro per jaar.
Dan praten we dus over 3900 euro per jaar uit eigen zak te betalen, oftewel 325 euro per maand.
Het weggestuurd worden is ook niet kosteloos, de kosten voor het afbreken van een jaar hbo of wo (ook al is dat dan opgedrongen door een school en niet een eigen keuze) bedragen in mijn geval 2600 euro per gevolgd jaar, en voor sommige studies zelfs 4200 euro per jaar.
(het weggestuurd worden komt dus ook nog met een financiele trap na)
Hierna heb je 2 jaar een verbod om dezelfde studie nog eens te proberen, en loop je dus nog meer nodeloze vertraging op.
Als ik dit jaar nu die 2 jaar om zijn het weer probeer, en zelfs ALS ik nu vlekkeloos in 4 jaar ales haal (wat onwaarschijnlijk is in deeltijd, 6 jaar is het normale)
dan zit ik door mijn eerder gemisde jaar dus al over de grens heen.
Dat ik reeds 5200 euro daarvoor betaald hebt, maakt niet uit, zowiezo krijg ik dus nu 3000 euro langstudeerboete in mijn 4e jaar.
per maand over 4 jaar studie uitgesmeerd is dat 62,50 euro extra.
Waarmee de maandlasten voor een dergelijke studie dus 387,50 bedragen.
Mocht je er realistisch bezien TOCH 6 jaar over doen, dan is 3 jaar boete, uitgesmeerd over alle 6 jaar 125 euro per maand en word het dus 450 euro per maand aan kosten.
Dergelijke kosten kan ik onmogelijk van mijn uitkering betalen, en ik moet toch wel mindstends 40 uur per week tegen minimumloon verkrijgen (maar waar krijg je nog zulke contracten in deze markt) om dat te kunnen veroorloven.
Echter dan word mijn wekelijkse werklast, dus 92,5 uur per week..
uitgaande dat je dan de zondag vrijhoud praat je dan over 16 uur per dag aan werk/studie op elk van de andere dagen. rest 8 uur voor je slaap, huishouden en eten en de reistijd NAAR de studie en het werk (want die was in dit voorbeeld niet meegerekend)
dat is realistisch bezien eigenlijk al nauwelijks mogelijk......