@DWW, ik ben het met je eens, vandaar dat ik ook 4) (van wikipedia) bij mijn opvattingen betrek.
Alleen denk ik dat niet het enige is dat van Israël gezegd kan worden. Israël was óók de gemeente van het oude verbond, waar het heil bediend werd aan de gelovigen. De gemeente van het NT wordt dan ook gezien als liggende in het verlengde van het OT Israël:
Gal. 4: 1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Er zijn dus meer lijnen te trekken van OT naar NT, maar die jij noemt, is zeker een legitieme.
Verhouding kerk-Israël
Re: Verhouding kerk-Israël
Het probleem van onze dagen is, dat we vergiftigd zijn geworden met een standelijke heilsleer, waardoor en van waaruit men Gods Woord is gaan lezen en verstaan. Israel was (volgens deze redenering) pas verlost, toen ze door de vlakke velden van Moab mocht rijden, en door de Jordaan mocht treden....Afgewezen schreef:@DWW, ik ben het met je eens, vandaar dat ik ook 4) (van wikipedia) bij mijn opvattingen betrek. Alleen denk ik dat niet het enige is dat van Israël gezegd kan worden. Israël was óók de gemeente van het oude verbond, waar het heil bediend werd aan de gelovigen. Er zijn meer lijnen te trekken van OT naar NT, maar die jij noemt, is zeker een legitieme.
"En Ruth was pas gelost in de poort....."
Het beeld dat zij in Ruth 2:14 van het gerooste koren mocht eten, waardoor zij verzadigd werd, en zelfs over mocht houden, is (in deze standelijke heilsleer) dus best kostelijk, maar kennelijk nog geen beeld van een zielsverlossing.
Of zou het evt. toch een beeld van Joh. 6 vers 35 kunnen zijn...?? Is Christus dan als het hemelse Brood niet door het vuur van het Heilige recht van Zijn hemelse Vader gegaan, Matth. 20:22-23...?? En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
Moeten we Gods Woord nu lezen/verstaan vanuit het Oude- of vanuit het Nieuwe Testament...??
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Verhouding kerk-Israël
Ook hier is het aardse Israel een beeld van het geestelijk verkoren Israel.Afgewezen schreef:@DWW, ik ben het met je eens, vandaar dat ik ook 4) (van wikipedia) bij mijn opvattingen betrek.
Alleen denk ik dat niet het enige is dat van Israël gezegd kan worden. Israël was óók de gemeente van het oude verbond, waar het heil bediend werd aan de gelovigen. De gemeente van het NT wordt dan ook gezien als liggende in het verlengde van het OT Israël:
Gal. 4: 1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Er zijn dus meer lijnen te trekken van OT naar NT, maar die jij noemt, is zeker een legitieme.
Gods verkoren volk is ook als een kind en erfgenaam onder de dienstbaarheid en tucht der wet gesteld, alvoren zij tot de vrijheid in Christus Jezus geroepen worden, Gal. 4:4-7, Rom. 8:29-30. Daarom sprak Christus dat Hij nog andere schapen had die nog toegebracht moesten worden, die van de Joodse stal niet waren. Dat waren dus geen bokken, maar Zijn verkoren schapen (uit het heidendom) die nog onder de dienstbaarheid en vloek der wet verkeerden.
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, Gal. 3:23-27.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Verhouding kerk-Israël
Paulus bedoelt zijn uitspraak toch allereerst in heilshistorische zin (zoals blijkt uit de context), en spreek hier niet over 'zij' versus 'wij', maar ziet één doorlopende lijn.DWW schreef:Ook hier is het aardse Israel een beeld van het geestelijk verkoren Israel.Afgewezen schreef:@DWW, ik ben het met je eens, vandaar dat ik ook 4) (van wikipedia) bij mijn opvattingen betrek.
Alleen denk ik dat niet het enige is dat van Israël gezegd kan worden. Israël was óók de gemeente van het oude verbond, waar het heil bediend werd aan de gelovigen. De gemeente van het NT wordt dan ook gezien als liggende in het verlengde van het OT Israël:
Gal. 4: 1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Er zijn dus meer lijnen te trekken van OT naar NT, maar die jij noemt, is zeker een legitieme.
Gods verkoren volk is ook als een kind en erfgenaam onder de dienstbaarheid en tucht der wet gesteld, alvoren zij tot de vrijheid in Christus Jezus geroepen worden, Gal. 4:4-7, Rom. 8:29-30. Daarom sprak Christus dat Hij nog andere schapen had die nog toegebracht moesten worden, die van de Joodse stal niet waren. Dat waren dus geen bokken, maar Zijn verkoren schapen (uit het heidendom) die nog onder de dienstbaarheid en vloek der wet verkeerden.
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, Gal. 3:23-27.
Re: Verhouding kerk-Israël
Maarten luther over Gal. 3:21-25Afgewezen schreef:Paulus bedoelt zijn uitspraak toch allereerst in heilshistorische zin (zoals blijkt uit de context), en spreek hier niet over 'zij' versus 'wij', maar ziet één doorlopende lijn.DWW schreef:Ook hier is het aardse Israel een beeld van het geestelijk verkoren Israel.Afgewezen schreef:@DWW, ik ben het met je eens, vandaar dat ik ook 4) (van wikipedia) bij mijn opvattingen betrek.
Alleen denk ik dat niet het enige is dat van Israël gezegd kan worden. Israël was óók de gemeente van het oude verbond, waar het heil bediend werd aan de gelovigen. De gemeente van het NT wordt dan ook gezien als liggende in het verlengde van het OT Israël:
Gal. 4: 1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Er zijn dus meer lijnen te trekken van OT naar NT, maar die jij noemt, is zeker een legitieme.
Gods verkoren volk is ook als een kind en erfgenaam onder de dienstbaarheid en tucht der wet gesteld, alvoren zij tot de vrijheid in Christus Jezus geroepen worden, Gal. 4:4-7, Rom. 8:29-30. Daarom sprak Christus dat Hij nog andere schapen had die nog toegebracht moesten worden, die van de Joodse stal niet waren. Dat waren dus geen bokken, maar Zijn verkoren schapen (uit het heidendom) die nog onder de dienstbaarheid en vloek der wet verkeerden.
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, Gal. 3:23-27.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -21-25.pdf
Gal. 3:23 ... waren wij onder de wet in bewaring gesteld
"Dat wil zeggen: voordat de tijd van het Evangelie en van de genade kwam, was het de functie van de wet, dat zij ons achter slot en grendel zou houden. (...) Nu houdt geen dief, moordenaar of rover van zijn boeien en van de donkere kerker waarin hij gevangen gehouden wordt. Integendeel, als hij kon, zou hij de kerker met z'n ijzeren boeien stuk slaan en tot stof verpulveren. In de kerker moet hij zich wel van misdrijven onthouden, maar dat doet hij niet uit goede wil of uit liefde tot de gerechtigheid, maar omdat de kerker hem tegenhoudt. De gekerkerde verafschuwt en haat de zonde en de diefstal helemaal niet, integendeel, het spijt hem diep, dat hij niet vrij is en niet kan stelen; nee, de dief haat de kerker en als hij maar kon uitbreken, zou hij net zo doen als vroeger. En zo staat het ook met de kracht van de wet en met de gerechtigheid uit de wet, zij dwingt ons tot een uitwendig goed-zijn, daar zij de overtreders dreigt met straf en met de dood. En zo gehoorzamen wij de wet uit vrees voor straf, maar tegen onze wil en met veel tegenzin. Wat is dat echter voor een gerechtigheid, als men uit vrees voor straf het boze nalaat?"
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Verhouding kerk-Israël
In het kader van wat ik wilde zeggen (en voor het onderwerp van deze topic) zijn deze uitweidingen verder niet van belang. Waar ik op wilde wijzen is de eenheid van OT Israël en NT gemeente, niet op de functie van de wet.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Verhouding kerk-Israël
Een echt goed boek over dit topic is,
Jesus&Israel, one covenant or two geschreven door D.E. Holwerda.
Jesus&Israel, one covenant or two geschreven door D.E. Holwerda.
Re: Verhouding kerk-Israël
De CKK heeft een brochure gemaakt over de relatie van de christelijke kerk met Israël.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_638446
De brochure zet in met 10 stellingen.
http://www.kerkenisrael.nl/
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_638446
De brochure zet in met 10 stellingen.
De hele brochure is te vinden op onderstaande site (als PDF file)Voorgoed verbonden .Visie op de relatie tussen Kerk en Israël in tien punten
1. God blijft trouw aan Israël, het volk dat Hij als eerste gekozen
heeft en liefheeft.
2. Jezus Christus is de beloofde Messias, die allereerst tot Israël
kwam. Hij is de enige weg tot de Vader.
3. Gelovigen uit de volken mogen zich met hun kinderen ingelijfd
weten bij Israël, als wilde takken geënt op de oude stam van een
olijfboom.
4. Omdat Jezus Christus, onze Heiland, via Israël tot ons is gekomen,
bestaat er een levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk
met Israël.
5. De levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk met Israël
vraagt erom samen te luisteren naar de Schriften. Zoals het
Oude Testament niet volkomen kan worden begrepen zonder het
Nieuwe, zo het Nieuwe niet zonder het Oude.
6. Diep verbonden met Israël beleven wij als kerk een smartelijke
scheiding: het grootste deel van Israël erkent Jezus Christus niet
als de vervulling van de Schriften.
7. Diep ootmoedig erkennen wij de schuld van de kerk in hoogmoed,
traagheid en vormen van antisemitisme.
8. Diep bewogen zoeken wij de ontmoeting met Israël en willen
ons daarin voor het Evangelie niet schamen.
9. Verzoening in Christus is een geschenk met persoonlijke maar
ook politieke perspectieven.
10. Met Israël geloven wij dat God een nieuwe toekomst schept; als
kerk geloven wij dat deze toekomst al begonnen is met de komst
van Jezus de Messias en wij zien met verwachting uit naar het
behoud van heel Israël.
http://www.kerkenisrael.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verhouding kerk-Israël
Ik kan het niet vinden.huisman schreef:De CKK heeft een brochure gemaakt over de relatie van de christelijke kerk met Israël.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_638446
De brochure zet in met 10 stellingen.
De hele brochure is te vinden op onderstaande site (als PDF file)Voorgoed verbonden .Visie op de relatie tussen Kerk en Israël in tien punten
1. God blijft trouw aan Israël, het volk dat Hij als eerste gekozen
heeft en liefheeft.
2. Jezus Christus is de beloofde Messias, die allereerst tot Israël
kwam. Hij is de enige weg tot de Vader.
3. Gelovigen uit de volken mogen zich met hun kinderen ingelijfd
weten bij Israël, als wilde takken geënt op de oude stam van een
olijfboom.
4. Omdat Jezus Christus, onze Heiland, via Israël tot ons is gekomen,
bestaat er een levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk
met Israël.
5. De levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk met Israël
vraagt erom samen te luisteren naar de Schriften. Zoals het
Oude Testament niet volkomen kan worden begrepen zonder het
Nieuwe, zo het Nieuwe niet zonder het Oude.
6. Diep verbonden met Israël beleven wij als kerk een smartelijke
scheiding: het grootste deel van Israël erkent Jezus Christus niet
als de vervulling van de Schriften.
7. Diep ootmoedig erkennen wij de schuld van de kerk in hoogmoed,
traagheid en vormen van antisemitisme.
8. Diep bewogen zoeken wij de ontmoeting met Israël en willen
ons daarin voor het Evangelie niet schamen.
9. Verzoening in Christus is een geschenk met persoonlijke maar
ook politieke perspectieven.
10. Met Israël geloven wij dat God een nieuwe toekomst schept; als
kerk geloven wij dat deze toekomst al begonnen is met de komst
van Jezus de Messias en wij zien met verwachting uit naar het
behoud van heel Israël.
http://www.kerkenisrael.nl/
Re: Verhouding kerk-Israël
klikken op "visie" dan krijg je de 10 stellingen met bovenaan in de tekst een verwijzing naar de hele brochure.Afgewezen schreef:Ik kan het niet vinden.huisman schreef:De CKK heeft een brochure gemaakt over de relatie van de christelijke kerk met Israël.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_638446
De brochure zet in met 10 stellingen.
De hele brochure is te vinden op onderstaande site (als PDF file)Voorgoed verbonden .Visie op de relatie tussen Kerk en Israël in tien punten
1. God blijft trouw aan Israël, het volk dat Hij als eerste gekozen
heeft en liefheeft.
2. Jezus Christus is de beloofde Messias, die allereerst tot Israël
kwam. Hij is de enige weg tot de Vader.
3. Gelovigen uit de volken mogen zich met hun kinderen ingelijfd
weten bij Israël, als wilde takken geënt op de oude stam van een
olijfboom.
4. Omdat Jezus Christus, onze Heiland, via Israël tot ons is gekomen,
bestaat er een levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk
met Israël.
5. De levende en wezenlijke verbondenheid van de kerk met Israël
vraagt erom samen te luisteren naar de Schriften. Zoals het
Oude Testament niet volkomen kan worden begrepen zonder het
Nieuwe, zo het Nieuwe niet zonder het Oude.
6. Diep verbonden met Israël beleven wij als kerk een smartelijke
scheiding: het grootste deel van Israël erkent Jezus Christus niet
als de vervulling van de Schriften.
7. Diep ootmoedig erkennen wij de schuld van de kerk in hoogmoed,
traagheid en vormen van antisemitisme.
8. Diep bewogen zoeken wij de ontmoeting met Israël en willen
ons daarin voor het Evangelie niet schamen.
9. Verzoening in Christus is een geschenk met persoonlijke maar
ook politieke perspectieven.
10. Met Israël geloven wij dat God een nieuwe toekomst schept; als
kerk geloven wij dat deze toekomst al begonnen is met de komst
van Jezus de Messias en wij zien met verwachting uit naar het
behoud van heel Israël.
http://www.kerkenisrael.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.