Ondertussen al weer een tijdje terug. Het is wel een bijzondere ervaring om in Azie te zijn. Allereerst om de familie van mijn vriendin te ontmoeten. Ook om de steden daar te zien. Bandung en Jakarta zijn gewoon chaotisch. 5 mensen op een motorfiets/brommer is geen probleem. vier autos naast elkaar op een tweebaansweg ook niet. Er is me verzekerd dat verkeersregels bestaan, maar niemand weet eigenlijk wat ze zijn. Dat maakt verder ook weinig uit, want je staat toch altijd vast in het verkeer. De luchtkwaliteit is dan ook niet geweldig. Ook is het wel mooi om te zien hoe mensen in hun onderhoud voorzien. Mensen gaan bij een wat luxer restaurant op de parkeerplaats het verkeer regelen (hulp bij inparkeren en aanwijzingen geven bij het uitrijden). Met de fooien die ze op die manier krijgen ze een aardig inkomen of ze gaan het verkeer staan regelen op een druk kruispunt (de politie doet dat over het algemeen niet).Oude-Waarheid schreef:Goede reis en fijne vakantie toegewenst!!!parsifal schreef:Morgen vertrek ik richting Bandung en Singapore. Mijn eerste keer in Azie.
Doet me denken aan een liedje uit mijn jeugd "Hallo Bandung ja moeder hier ben ik"
Singapore is weer totaal anders: Een sprookjesstad die geweldig schoon is. Alles tot in de puntjes geregeld is en waar de financiele rijkdom van afstraalt. De gebouwen zijn een genot om naar te kijken. Het heeft natuurlijk ook zijn schaduwkanten. Iedereen is er gestressed. Er hangt een gigantische prestatie cultuur (al vanaf de lagere school) en 70 urige werkweken zijn echt geen uitzondering. Er is weinig tijd voor het gezin daar. Het geboortecijfer ligt dan ook op 1.1 kind per vrouw. De bevolking wordt aangevuld door expats en door aan de bestpresterende 14/15 jarige kinderen op scholen in Indonesie en Maleisie beurzen te geven, waardoor ze high-school in Singapore kunnen volgen. 80% van deze tieners gaat vervolgens ook in Singapore studeren en na een gesubsidieerde studie aan een universiteit in Singapore ben je verplicht om de eerstkomende jaren (ik meen vijf) in Singapore te werken.