="Johan Walther" Gods Woord leert een uitverkiezing, niet op grond van geloof.
Ook niet op grond van geloof, in het geloof is geen grond.
Alleen Christus (offer) is grond van onze zaligheid wanneer dit door het geloof wordt aangenomen.
Abraham werd gerechtvaardigd op grond van geloof men leze Hebr. 11
In het geloof is geen grond dat zeg ik ook niet.
Wij zijn uitverkoren IN HEM. Zo staat het er. En vaak laat men dat laatste stukje IN Christus achterwege.
Maar Hij was uitverkoren van vóór de nederwerping van de kosmos.
Niet wij.
Wij zijn niet verordineerd tot kinderen, maar de grondtekst zegt tot "zonen" en onze zoonstelling is nog toekomst.
Abraham werd gerechtvaardigd op grond van geloof men leze Hebr. 11
noem eens het vers waar je dat leest?
Er zijn geen mensen uitverkoren voor de grondlegging der wereld??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wilsophie schreef:Zaligheid als afgod, wordt er gezegd.
En daarom dacht ik aan de Zaligsprekingen.
Maar ik lees het al, men verplaatst het zalig zijn naar de toekomst, na de dood ofzoiets en niet naar een huidig Godzaliglijk leven in Christus, dus ik zit op een andere golflengte. Zalig zijn betekent voor mij iets anders en heeft ook niets met uitverkiezing te maken.
God kiest geen mensen, God kiest geloof en op grond van geloof wordt men zalig dan wel behouden, dan wel gered van de toekomende toorn enz...
Zalig zijn begint op het moment dat de zondaar Christus wordt ingelijfd. Dit gebeurt alleen de uitverkorenen, dus het heeft wel degelijk met de verkiezing te maken.
Waar baseer je op dat God geen mensen verkiest?
Ik wil je wijzen op o.a. Ps. 105:6: 6 Gij zaad van Abraham, Zijn knecht, gij kinderen van Jakob, Zijn uitverkorenen.
Gaat het hier over mensen of over geloof?
Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 1: Van de Goddelijke verkiezing en verwerping, van de verwerping der dwalingen, artikel 3:
Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat, dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin, dat God uit alle mogelijke voorwaarden, onder welke ook zijn de werken der wet, of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten. Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen; , 2 Tim. 1:9,
Even een vraagje tussendoor. Waarom willen jullie allemaal zo graag bekeerd zijn, of worden?
Bang voor de hel, of wil je zo graag God dienen?
Het antwoord is tweeledig eenvoudig. Je bent bang voor de hel.
Dat zegt Paulus al; wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.
punt
Als je nou echt graag God wil dienen, doet de hel niet terzake. Dan zeg je gewoon tegen God; Lieve God, ik wil doen wat U zegt, gooi me daarna in de hel als U wilt. Ik doe het alleen voor U.
David bijvoorbeeld, zou zeggen; al zou ik in de hel zijn, ik zou U nog loven.
Ja, ik weet, het is geen letterlijke vertaling. Heb ik ook geen zin in. Maar de context klopt.
Letterlijke vertalingen, daar zijn al hele oorlogen over gevoerd. Het gaat om de essentie.
Ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger had je zgn. tijdredes. Dat waren dan dominees, uit verschillende kerkverbanden, die gingen dan preken, bijv. over de verschillen tussen de SV en de NBG. En och, mensen, daar hing de zaligheid helemaal vanaf. Een lettertje verschil maar, maar een groot verschil tussen eeuwig leven of eeuwig verderf.
Voor die dominees, dat was vooral in de jaren 70 en 80, voorzover ik weet, waren dat schnabbels.
Ze kregen daar een paar duizen gulden per avond voor.
Het zal allemaal wel hoor, dat de nbg door onbekeerden is vertaald, en de sv door bekeerden.
Maar daar zit ook een gevaar in. Die 'bekeerdheid' kan leiden tot interpretaties, en dat is niet de bedoeling van vertalen.
Er is ook wel eens een dominee geweest, die exporteerde nbg bijbels naar China. Tsja, zei hij dan, voor dat soort landen, leggen we de lat wat lager.
Dat wil er bij mij dus niet in. Is Gods Geest dan niet machtig genoeg om ook die mensen te bekeren dmv de SV?
In elk geval, ik ben een beetje afgestompt op het reformatorische, maar ik heb nog nooit zoveel nagedacht over het Heil wat God met de mensen voorheeft.
Ik ben zo benieuwd naar hetgeen jou beweegt. Ik lees steeds wat niet goed is, hoe het allemaal niet moet gaan, maar hoe dan wel volgens jou? Ben je trouwens een bewonderaar van Feike Asma?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
maassluisje schreef:Even een vraagje tussendoor. Waarom willen jullie allemaal zo graag bekeerd zijn, of worden?
Bang voor de hel, of wil je zo graag God dienen?
Het antwoord is tweeledig eenvoudig. Je bent bang voor de hel.
Dat zegt Paulus al; wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.
punt
Als je nou echt graag God wil dienen, doet de hel niet terzake. Dan zeg je gewoon tegen God; Lieve God, ik wil doen wat U zegt, gooi me daarna in de hel als U wilt. Ik doe het alleen voor U.
David bijvoorbeeld, zou zeggen; al zou ik in de hel zijn, ik zou U nog loven.
Ja, ik weet, het is geen letterlijke vertaling. Heb ik ook geen zin in. Maar de context klopt.
Letterlijke vertalingen, daar zijn al hele oorlogen over gevoerd. Het gaat om de essentie.
Ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger had je zgn. tijdredes. Dat waren dan dominees, uit verschillende kerkverbanden, die gingen dan preken, bijv. over de verschillen tussen de SV en de NBG. En och, mensen, daar hing de zaligheid helemaal vanaf. Een lettertje verschil maar, maar een groot verschil tussen eeuwig leven of eeuwig verderf.
Voor die dominees, dat was vooral in de jaren 70 en 80, voorzover ik weet, waren dat schnabbels.
Ze kregen daar een paar duizen gulden per avond voor.
Het zal allemaal wel hoor, dat de nbg door onbekeerden is vertaald, en de sv door bekeerden.
Maar daar zit ook een gevaar in. Die 'bekeerdheid' kan leiden tot interpretaties, en dat is niet de bedoeling van vertalen.
Er is ook wel eens een dominee geweest, die exporteerde nbg bijbels naar China. Tsja, zei hij dan, voor dat soort landen, leggen we de lat wat lager.
Dat wil er bij mij dus niet in. Is Gods Geest dan niet machtig genoeg om ook die mensen te bekeren dmv de SV?
In elk geval, ik ben een beetje afgestompt op het reformatorische, maar ik heb nog nooit zoveel nagedacht over het Heil wat God met de mensen voorheeft.
Wat doe je dan op een reformatorisch forum?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.