Zozo, dus als iemand op dit forum zegt, "dat is geen antwoord" of "ik krijg geen antwoord" dan is hij of zij een leugenaar.Tiberius schreef:Zie de kanttekening bij Openbaring 1 : 10.
Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Goed dan gaan we naar de Bijbel en niet naar de catechismus en niet naar de kanttekeningen want die zouden we niet over de Bijbel leggen wat het geinspireerde woord van God is.
Openbaring 1 vers 10 spreekt over de dag des Heeren, maar nergens begrijp ik uit dat dat een zondag zou zijn.
"En ik was in de geest op de dag des heeren en ik hoorde achter mij een grote stem als van een bazuin zeggende....knip...en ik keerde mij om om te zien de stem, die met mij gesproken had en mij omkerende zag ik zeven gouden kandelaren...
Als die de eerste dag der week is, zou ik een aantal symbolen minstens in de kerken verwachten op Zondag.
...."7 kandelaren met 7 sterren in Zijn rechterhand en uit Zijn mond ging een tweesnijdende scherp zwaar en Zijn aangezicht was gelijk de zon schijnt in haar kracht", kun jij dit toepassen op de eerste dag der week?
Deze hele gebeurtenis bepaalt mij bij Christus, Die het oordeel uitspreekt en dat kan m.i. nu niet het geval zijn immers.
Inderdaad spreken deze teksten over de dag der samenkomst op de dag van de opstanding, helemaal mee eens.Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Johannes krijgt een openbaring van Jezus Christus op de jongste dag, want het hele boek betreft profetiën en de plaats was Pathmos meen ik en het visioen leidde Johannes naar de toekomst.
Als je de zondag de dag van de Heer wil noemen is dat prima, maar dan heb je alleen de Bijbelteksten die schrijven over de eerste dag der week waar men als Christenen onder het nieuwe verbond samenkomen.