Dag des Heeren (uit: Goede Vrijdag en de stille week)

Wilsophie

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Wilsophie »

Tiberius schreef:Zie de kanttekening bij Openbaring 1 : 10.
Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Zozo, dus als iemand op dit forum zegt, "dat is geen antwoord" of "ik krijg geen antwoord" dan is hij of zij een leugenaar.

Goed dan gaan we naar de Bijbel en niet naar de catechismus en niet naar de kanttekeningen want die zouden we niet over de Bijbel leggen wat het geinspireerde woord van God is.

Openbaring 1 vers 10 spreekt over de dag des Heeren, maar nergens begrijp ik uit dat dat een zondag zou zijn.
"En ik was in de geest op de dag des heeren en ik hoorde achter mij een grote stem als van een bazuin zeggende....knip...en ik keerde mij om om te zien de stem, die met mij gesproken had en mij omkerende zag ik zeven gouden kandelaren...
Als die de eerste dag der week is, zou ik een aantal symbolen minstens in de kerken verwachten op Zondag.

...."7 kandelaren met 7 sterren in Zijn rechterhand en uit Zijn mond ging een tweesnijdende scherp zwaar en Zijn aangezicht was gelijk de zon schijnt in haar kracht", kun jij dit toepassen op de eerste dag der week?
Deze hele gebeurtenis bepaalt mij bij Christus, Die het oordeel uitspreekt en dat kan m.i. nu niet het geval zijn immers.
Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Inderdaad spreken deze teksten over de dag der samenkomst op de dag van de opstanding, helemaal mee eens.

Johannes krijgt een openbaring van Jezus Christus op de jongste dag, want het hele boek betreft profetiën en de plaats was Pathmos meen ik en het visioen leidde Johannes naar de toekomst.

Als je de zondag de dag van de Heer wil noemen is dat prima, maar dan heb je alleen de Bijbelteksten die schrijven over de eerste dag der week waar men als Christenen onder het nieuwe verbond samenkomen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 09 apr 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

---knip: Op de persoon---

16.1 Thessalonicensen 5:2
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
Ik ben zo blij dat ik een kind van het Licht ben en dat ik wandel in het Licht met Jezus.
Want voor mij komt de Heer niet in de nacht en zeker niet om mij te stelen.
Simon

Bericht door Simon »

Jongere schreef:
Wilsophie schreef:Dank voor het overzicht dat de Dag des Heeren dus de dag des oordeels is, of anders gezegd de Jongste Dag.
Nou, dat is anders nergens aangetoond in een overzicht.

Dit krijg je er wel een beetje van als je met een zoekprogramma een begrip intypt en vervolgens alle teksten plakt. Het verband gaat totaal verloren.

Om maar één voorbeeld te geven uit refo's lijst:
refo schreef:6.Joël 2:1
Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
Joël 2. De dag van de Heere wordt aangekondigd en heeft inderdaad te maken met oordelen van de Heere.
Maar tegelijk roept de Heere in dit hoofdstuk op tot bekering en wederkeer.

En dan blijkt dat "na" dit aangekondigde oordeel een heel andere periode aanbreekt (zie de tweede helft van het hoofdstuk uit Joël): namelijk de uitstorting van de Heilige Geest!

Zal dat gebeuren ná de oordeelsdag of ná de jongste dag? Nee, dat ís gebeurd met pinksteren. Petrus zelf citeerde de tekst uit Joël op de pinksterdag.

Kortom: de 'dag des Heeren' kan niet zomaar 'de oordeelsdag' zijn. Het is een veel breder begrip, wat veel meer omvattend is. Heel veel van deze 'dag' is ook al in vervulling gegaan in de persoon van Christus. Dus zo heel vergezocht is het niet om Zijn opstandingsdag als (een vervulling van) de dag des Heeren te zien.
Ik zeg niet dat dát dan het begrip betekenen moet. Ik zeg wel dat het geen onlogische gedachte is. En dat de gedachte dat het hier altijd om de jongste dag gaat gewoon niet staande te houden is.
En de NT teksten dan?
Want dezen zijn pas opgetekend nadat Joel's teksten geciteerd werden met Pinksteren.
Handelingen 2:20
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.

Thessalonicensen 5:2
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.

Petrus 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:Zie de kanttekening bij Openbaring 1 : 10.
Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Zijn de kanttekenaren dan onfeilbaar?
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_531701
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bazuin

Bericht door Bazuin »

Is voor de mensen die hier ontkennen dat de Bijbel, naast bijvoorbeeld de oordeelsdag, ook over de sabbat/zondag spreekt als de dag des Heeren de zondag dan "just another day"? Want als het niet de dag des Heeren is, dan heeft het dezelfde waarde als iedere andere dag van de week. Terwijl de Heere in Jesaja in de tekst die ik eerder gaf over de sabbat spreekt over Zijn heilige dag, wordt er in dit topic gewoon beweerd dat met deze woorden uitsluitend de oordeelsdag bedoeld wordt.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb nog niks gezegd over de dag des Heeren, maar kan me er wel in vinden dat dat de oordeelsdag is, of in ieder geval een dag van oordeel. Wat niet maakt dat voor mij de zondag een gewone dag is, net zoals de Sabbat dat vroeger niet was, al heette het niet de dag des Heeren.
De zondag is de dag waarop wij rusten van ons werk, waarop we naar de kerk mogen gaan, waarop we gemeenschap met elkaar mogen hebben. Meer dan op de andere dagen.
Maakt het dan uit of dit de dag des Heere wordt genoemd of niet? Voor mij en de meesten van jullie ook denk ik, is de zondag in de plaats van de Sabbat gekomen, en heeft daarmee een bijzondere plek.
refo

Bericht door refo »

Ik heb met mijn lijstje willen laten zien dat de uitdrukking 'dag des Heeren' in de bijbel niet wordt gebruikt voor de zondag. Dat het in de ene tekst iets anders is dan de andere is duidelijk. Maar met name in het OT is het toch een bijzondere dag waarop God een afrekening komt maken. Een definitieve of (zoals in het voorbeeld van jongere) een tijdelijke of tussentijdse.

Vaak wordt nog tegengeworpen dat de uitdrukking in Op 1:10 (kuriake hemera) verschilt met die in 1 Kor 5:5; 2 Kor 1:14 (hemera tou kuriou) en 1 Thess 5:2; Hand 2:20; 2 Petrus 3:10 (hemera kuriou), en daarom wijst op een speciale dag van de Heere. Maar in deze Griekse uitdrukkingen is er net zomin verschil in betekenis als tussen onze oudnederlandse “dag des Heeren” en “des Heeren dag”.

Lijkt me toch wel logisch dat de zogenoemde Jongste Dag wordt bedoeld. Daar gaat heel Openbaring over.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Bazuin Ja nu ga je de sabbath en de zondag met elkaar verenigen en dat maakt het warrig.
Als Jesaja het over de "Dag des Heeren" heeft kan hij het nooit over de eerste dag der week hebben, die dag was toen helemaal niet "in beeld."
Of is de Dag des Heeren dan ineens de Zaterdag?

Alle teksten die in dat overzicht staan uit het OT gaan altijd over de" Dag des Heeren " als zijnde "De Jongste Dag" en alle teksten uit het overzicht van het NT gaan over de dag van de opstanding.

Wat is de Dag van Christus dan? In de Bijbel uiteraard?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

="Refo"Ik heb met mijn lijstje willen laten zien dat de uitdrukking 'dag des Heeren' in de bijbel niet wordt gebruikt voor de zondag. Dat het in de ene tekst iets anders is dan de andere is duidelijk. Maar met name in het OT is het toch een bijzondere dag waarop God een afrekening komt maken. Een definitieve of (zoals in het voorbeeld van jongere) een tijdelijke of tussentijdse.
Dat ben ik met je eens, echter de jongste dag, is de laatste dag van een bedeling en dat is m.i. de 7e. Na de 1000 jaar waarin Satan gebonden wordt en nog een tijd losgelaten en dan komt die Oordeelsdag.
Dag spreekt altijd van' iets aan het licht brengen '.
Bij de oordeelsdag spreekt de Witte Troon een rol en die is niet voor de gelovigen uit deze bedeling, zij verschijnen volgens Paulus voor de Rechterstoel van Christus waar geen oordeel plaatsvindt.
Gelovigen van nu zijn reeds geoordeeld. Dat vieren wij deze dagen.
Simon

Bericht door Simon »

Bazuin schreef:Is voor de mensen die hier ontkennen dat de Bijbel, naast bijvoorbeeld de oordeelsdag, ook over de sabbat/zondag spreekt als de dag des Heeren de zondag dan "just another day"? Want als het niet de dag des Heeren is, dan heeft het dezelfde waarde als iedere andere dag van de week. Terwijl de Heere in Jesaja in de tekst die ik eerder gaf over de sabbat spreekt over Zijn heilige dag, wordt er in dit topic gewoon beweerd dat met deze woorden uitsluitend de oordeelsdag bedoeld wordt.
In de loop der geschiedenis is het denk ik zo vergroeid, op geheel traditionele basis.
Waar staat in de bijbel dat de Dag des Heeren de zondag in het NT of de sabbat in het OT is?
Hebreeen 4 legt toch uit wat de rust nu is geworden voor hen die geloven?
Nergens wordt door Jezus of de apostelen de zondag als rustdag neergezet, ik heb het tenminste niet kunnen vinden.Maar ik laat het me graag vertellen :-)

Rom14;6 laat volgens mij zien dat hij die iedere dag hetzelfde vindt, niet geoordeeld mag worden daarin.
- Oswald Chambers -
Bazuin

Bericht door Bazuin »

Wilsophie schreef:@ Bazuin Ja nu ga je de sabbath en de zondag met elkaar verenigen en dat maakt het warrig.
Als Jesaja het over de "Dag des Heeren" heeft kan hij het nooit over de eerste dag der week hebben, die dag was toen helemaal niet "in beeld."
Of is de Dag des Heeren dan ineens de Zaterdag?

Alle teksten die in dat overzicht staan uit het OT gaan altijd over de" Dag des Heeren " als zijnde "De Jongste Dag" en alle teksten uit het overzicht van het NT gaan over de dag van de opstanding.

Wat is de Dag van Christus dan? In de Bijbel uiteraard?
Ik verenig beide dagen niet, ik wil alleen aangeven dat beide dagen in de Bijbel worden aangeduid als de dag des Heeren. De dag die Johannes bedoelt in Openbaring 1 vers 10 is de zondag en niet de oordeelsdag. Waarom is het niet de oordeelsdag? Omdat het elfde vers begint met een bevel aan Johannes: "Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea." Dit bevel heeft de Heere niet pas aan Johannes gegeven op de oordeelsdag.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wilsophie schreef:---knip: Op de persoon---
Zeg, kan het misschien een beetje minder?

De discussie of 'dag des Heeren' gelijk ook de zondag betekent was een andere. Het ging nu eerst over de vraag of 'dag des Heeren' altijd de oordeelsdag betekent, wat zowel jij als simon hier beweerden (en wat refo overigens in geen één post heeft beweerd).
Dat kan dus niet het geval zijn, om wat ik liet zien in mijn post. 'Dag des Heeren' is een heel breed begrip. Het betekent ook niet alleen oordeel, dat is ook goed om te zeggen. Op diezelfde dag zal de Heere een genadewerk doen, daar spreken meerdere van de teksten (of hun omgeving) die refo aanhaalt ook duidelijk over.

Dan zijn we natuurlijk nog niet bij de 'dag des Heeren' als zondag. Wel moeten we zeggen dat we nauwkeuriger met het begrip om moeten gaan dan jij & simon tot nu toe deden in dit topic. Heel veel van wat over die dag gezegd is in het Oude Testament, is ook gerealiseerd in Christus: in het oordeel in zijn kruisdood, maar ook in de behoudenis daarin; in zijn opstanding; in het zenden van Zijn Geest.
Vanuit die gedachte is het niet onlogisch om in de belangrijkste dag van Christus (zo mogen wij zijn opstandingsdag toch noemen!) veel gerealiseerd te zien: behoudenis, maar ook het oordeel over de overste van de wereld (Joh. 12). We moeten toch tenminste zeggen dat in Christus (een groot deel van) de vervulling van de 'dag des Heeren' is aangebroken. En laten we ook niet doen alsof alles wat oordeel is, toekomstprofetie zou moeten zijn: in Christus heeft oordeel plaatsgevonden!

Dat gecombineerd met de wetenschap dat alle vroege christenen op deze opstandingsdag voortaan bij elkaar kwamen en het avondmaal van de Heere aten, maakt het niet onlogisch dat zij de dag van de opstanding van de Heere (zie hoe vaak het Nieuwe Testament over de enorme betekenis van Pasen spreekt!) de 'dag des Heeren' hebben genoemd.

Goed lezen: ik zeg niet onlogisch. Ik kan het ook niet zo 1-2-3 aannemelijk maken, daarvoor heb ik me er niet voldoende in verdiept. Maar het wordt nu te makkelijk afgewimpeld.
Ik ben het wel met Bazuin eens dat twee betekenissen van deze uitdrukking ook aannemelijk kan zijn.

Het is dan weer een heel andere discussie of zondag en sabbat inwisselbaar zijn. Iemand als Luther (bijvoorbeeld) trekt zo'n lijn helemaal niet. Hij zegt (even vrij gezegd): kies een dag, als je er maar één rust. Maar dat is een ander punt.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

De achtste dag is de dag des Heeren: De dag na de rustdag, de dag der besnijdenis, de opstandingsdag, de dag der overwinning. Vandaar de aanduiding 'dag des Heeren'. Het is Zijn overwinningsdag.
Sommige reformatoren (o.a. Calvijn, Gomarus) en kerkvaders uit de 1e eeuwen nC benadrukken de zondag als dag des Heeren, niet als 1e dag der week, maar als 8e dag.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

GJdeBruin, dit hoor ik voor het eerst zo. Komt de 8e dag vaker in de Bijbel voor dan alleen bij de besnijdenis?
Simon

Bericht door Simon »

GJdeBruijn schreef:De achtste dag is de dag des Heeren: De dag na de rustdag, de dag der besnijdenis, de opstandingsdag, de dag der overwinning. Vandaar de aanduiding 'dag des Heeren'. Het is Zijn overwinningsdag.
Sommige reformatoren (o.a. Calvijn, Gomarus) en kerkvaders uit de 1e eeuwen nC benadrukken de zondag als dag des Heeren, niet als 1e dag der week, maar als 8e dag.
Het stoffelijke is voorbij, zie alles is nieuw, geestelijk, geworden.Die ''achtste dag'' is dan ook een geestelijk begrip.
In de Tora (Lev. 9:1 en vv.) begon na 7 dagen van voorbereidingen op de 8ste dag de inwijdingsceremonieën van Aäron en zijn zonen en ook de ambtsaanvaarding van alle priesters en Levieten. Nadat alle voorgeschreven handelingen waren vervuld op die 8ste dag' verscheen de heerlijkheid van de Heere aan heel het volk'!
. Een nieuw begin! de oude mens heeft afgedaan...En Christus is onze nieuwe Hogepriester.
de Rust in Hem is geen wekelijkse terugkerende rustdag maar een eeuwige Rust, waarvan de heilige Geest in het verborgene nu nog, het Onderpand is.
heb 4 is daar toch duidelijk in?
- Oswald Chambers -
Plaats reactie