Zaligheid als afgod
1 Kor. 15:19: "Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn we de ellendigste van alle mensen"
Hebr. 11:26: "Achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons"
Hand. 4:12: "En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden"
Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.
1 Kor. 9:25: "En een ieder, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke"
2 Tim. 4:7,8: "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben"
Dus de zaligheid als afgod? Nee, de zaligheid als einddoel! Wat in dit leven een voorsmaak mag zijn als je bekeerd mag zijn, zal in het toekomende volledig zijn!
Hebr. 11:26: "Achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons"
Hand. 4:12: "En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden"
Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.
1 Kor. 9:25: "En een ieder, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke"
2 Tim. 4:7,8: "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben"
Dus de zaligheid als afgod? Nee, de zaligheid als einddoel! Wat in dit leven een voorsmaak mag zijn als je bekeerd mag zijn, zal in het toekomende volledig zijn!
- SecorDabar
Re: Zaligheid als afgod
Als God aan Zijn eer komt,
Komt de zondaar aan zijn zaligheid.
Dit is een bekende uitspraak in veel preken in reformatorische kring.
Hoewel de uitspraak een bepaalde gevoelswaarde aangeeft, zou ik toch willen weten :
Wie is het hiermee eens / oneens?
Hoewel de uitspraak een bepaalde gevoelswaarde aangeeft, zou ik toch willen weten :
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
oneensSecorDabar schreef:Als God aan Zijn eer komt,
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Fout geciteerd.SecorDabar schreef:Als God aan Zijn eer komt,
God kan ook aan Zijn eer komen in het rechtvaardig voor eeuwig straffen van een zondaar. Dan is de deugd van Zijn rechtvaardigheid verheerlijkt. Deze uitdrukking komt wel eens langs in een preek in een dergelijke zin:
...dan komt God aan Zijn eer, en de zondaar aan zijn zaligheid.
Het spreekt voor zich dat er dan gesproken wordt over het zaligen van de zondaar, in het zaligmakend werk Gods.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Als de Heere in een mens gaat werken, gaat hij voor het eerst beseffen dat hij zalig MOET worden. Omdat hij verloren ligt.
Maar als de Heere verder gaat komt er ook een tijd waarin het hem niet meer in de eerste plaats gaat om zijn eigen zaligheid, maar om de eer van God.
Maar als de Heere verder gaat komt er ook een tijd waarin het hem niet meer in de eerste plaats gaat om zijn eigen zaligheid, maar om de eer van God.
Wat moet ik dan met de zaligsprekingen?
Hoe bedoel je deze vraag precies? Conflicteren de zaligsprekingen in jouw ogen met wat hierboven geschreven wordt? Of bedoel je iets heel anders?Wilsophie schreef:Wat moet ik dan met de zaligsprekingen?
Zaligheid als afgod, wordt er gezegd.
En daarom dacht ik aan de Zaligsprekingen.
Maar ik lees het al, men verplaatst het zalig zijn naar de toekomst, na de dood ofzoiets en niet naar een huidig Godzaliglijk leven in Christus, dus ik zit op een andere golflengte. Zalig zijn betekent voor mij iets anders en heeft ook niets met uitverkiezing te maken.
God kiest geen mensen, God kiest geloof en op grond van geloof wordt men zalig dan wel behouden, dan wel gered van de toekomende toorn enz...
Maar ik lees het al, men verplaatst het zalig zijn naar de toekomst, na de dood ofzoiets en niet naar een huidig Godzaliglijk leven in Christus, dus ik zit op een andere golflengte. Zalig zijn betekent voor mij iets anders en heeft ook niets met uitverkiezing te maken.
God kiest geen mensen, God kiest geloof en op grond van geloof wordt men zalig dan wel behouden, dan wel gered van de toekomende toorn enz...
- Johann Gottfried Walther
Dus met de Dordtse leerregels kun je niet mee instemmen?Wilsophie schreef:Zaligheid als afgod, wordt er gezegd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De Bijbel zegt dat God handelt zonder aanzien des Persoons. Wijken de regels dan af van de Bijbel?
- Johann Gottfried Walther
Handelingen 13
48 Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Efeze 1
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil
en nog andere teksten.
Gods Woord leert een uitverkiezing, niet op grond van geloof.
Ook niet op grond van geloof, in het geloof is geen grond.
Alleen Christus (offer) is grond van onze zaligheid wanneer dit door het geloof wordt aangenomen.
48 Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Efeze 1
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil
en nog andere teksten.
Gods Woord leert een uitverkiezing, niet op grond van geloof.
Alleen Christus (offer) is grond van onze zaligheid wanneer dit door het geloof wordt aangenomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Abraham werd gerechtvaardigd op grond van geloof men leze Hebr. 11="Johan Walther" Gods Woord leert een uitverkiezing, niet op grond van geloof.
In het geloof is geen grond dat zeg ik ook niet.
Wij zijn uitverkoren IN HEM. Zo staat het er. En vaak laat men dat laatste stukje IN Christus achterwege.
Maar Hij was uitverkoren van vóór de nederwerping van de kosmos.
Niet wij.
Wij zijn niet verordineerd tot kinderen, maar de grondtekst zegt tot "zonen" en onze zoonstelling is nog toekomst.