Tiberius schreef:Auto geeft al antwoord op je vraag.
Ja dat is makkelijk, maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Ok, in dat geval krijg je geen antwoord op je vraag, maar een tegenvraag.
Waarom heb je de forumregels ondertekend? Zowel bij registratie als elke keer bij inloggen? Kennelijk met een leugen in je rechterhand.
De Heere heeft 1 rustdag gegeven in de week, wij gedenken en onderhouden die op zondag.
Deze dagen, 2e paasdag bv, mogen wij extra gedenken aan de heilsfeiten, worden er kerk- en zangdiensten belegd, en mogen wij samenkomen. Maar het is geen rustdag. Het is een feestdag.
="Jongere Gisteren viel de eerste paasdag op zo'n zondag (logisch natuurlijk) en was het forum dicht. Vandaag vieren we nóg een dag de opstanding, maar gebeurt dat op een normale maandag. Net zoals je op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag naar de kerk kunt gaan. En ook andere dingen kunt doen, zoals forummen.
Dat is juist, maar ik noem de zondag niet "de Dag des Heren" om dat dat de oordeels dag is.
Uit Openbaring 1 vers 10 blijkt dat de eerste dag van de week, de zondag, de dag des Heeren genoemd mag worden: "En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin."
EDIT:
Ook uit Jesaja blijkt dat we mogen spreken van de dag des Heeren, Hij doet dat zelf namelijk ook, Jesaja 58 vers 13: "Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt."
De Heere spreekt zelfs over Zijn heilige dag. Het is dus zeker geen uitdrukking die exclusief aan de oordeelsdag toebehoort.
="Jongere Gisteren viel de eerste paasdag op zo'n zondag (logisch natuurlijk) en was het forum dicht. Vandaag vieren we nóg een dag de opstanding, maar gebeurt dat op een normale maandag. Net zoals je op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag naar de kerk kunt gaan. En ook andere dingen kunt doen, zoals forummen.
Dat is juist, maar ik noem de zondag niet "de Dag des Heren" om dat dat de oordeels dag is.
Uit Openbaring 1 vers 10 blijkt dat de eerste dag van de week, de zondag, de dag des Heeren genoemd mag worden: "En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin."
EDIT:
Ook uit Jesaja blijkt dat we mogen spreken van de dag des Heeren, Hij doet dat zelf namelijk ook, Jesaja 58 vers 13: "Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt."
De Heere spreekt zelfs over Zijn heilige dag. Het is dus zeker geen uitdrukking die exclusief aan de oordeelsdag toebehoort.
De uitdrukking 'dag des Heeren' betekent in de bijbel steeds: Dag van (een) oordeel.
Johannes was dus niet 'op zondag in de geest', maar was 'in de geest op de oordeelsdag'. Ook een veel logischer zin. Als je zegt dat je op zondag in de geest was moet daar nog bij wáár je dan in de geest was.
EDIT:
De uitdrukking 'dag des Heeren' betekent in de bijbel steeds: Dag van (een) oordeel.
Johannes was dus niet 'op zondag in de geest', maar was 'in de geest op de oordeelsdag'. Ook een veel logischer zin. Als je zegt dat je op zondag in de geest was moet daar nog bij wáár je dan in de geest was.
Precies!de bazuin die aanduidt dat het om deze grote doorluchtige dag gaat, wordt ook vermeld.ook is het nog eens een keer de inleiding tot het Boek Openbaring wat deze Dag des Heeren aan de gelovige openbaart.
En Jesaja had het over de sabbath (rustdag door God ingesteld, voor de joden) , niet de zondag (door kerk ingesteld, of was het die keizer?).
Nehemia 9:14 is ook duidelijk en expliciet over de sabbat en de betekenis ervan in het oude verbond met de joden.
De sabbat was de voorafschaduwing van wat de schrijver aan de Hebreeen uitlegt in Heb 4;3 en verder.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo schreef:De uitdrukking 'dag des Heeren' betekent in de bijbel steeds: Dag van (een) oordeel.
Nou, dat mag wel genuanceerd worden.
Vaak betekent het een dag van oordeel. Ook vaak verwijst het naar Golgotha, naar Pinksteren, naar een hele tijdsperiode, naar de oordeelsdag, etc. 'Dag des Heeren' heeft heel veel verschillende betekenissen.
Wel wordt waar het Nieuwe Testament over "Heere" spreekt in vrijwel álle gevallen de Heere Jezus bedoelt.
Wilsophie schreef:Dat is juist, maar ik noem de zondag niet "de Dag des Heren" om dat dat de oordeels dag is.
Mijn vraag is en ik herhaal het maar in andere bewoordingen.
Deze tweede Paasdag is ook een Zondag dus ook de dag van de Heer, maar wijkt deze dag dan af van de zondag?
Omdat de kalender Maandag aangeeft?
Is deze dag gegeven tot eer van Hem of tot verzadiging van het vlees.
Want nu ineens stel je deze dag gelijk aan alle andere dagen waarop je naar de kerk kunt gaan, dus deze dag heeft voor jou geen bijzondere betekenis t.a.v. de opstanding?
Zoals ik hierboven aangeef, kun je niet zeggen dat 'de dag des Heeren' dé oordeelsdag is. Inderdaad wordt het er wel vaak mee bedoeld, maar het is een veel breder begrip. Anders kun je met heel veel profetieën uit het Oude Testament niet meer uit de voeten.
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je vraag niet heel goed verder.
Niemand beweert geloof ik dat de tweede paasdag ook een zondag is. En in díe opvatting dus ook geen 'dag van de Heer'. Wel is het een dag waarop we ook nog terugdenken aan het heilsfeit van Pasen. Veel mensen doen dat in de kerk.
Deze dag wijkt af van de zondag ja. Omdat het geen zondag is. Net als goede vrijdag of hemelvaart een kerkelijke feestdag is, die niet op zondag valt. Het zijn doordeweekse dagen waarop we herdenken wat er is gebeurt in het verleden. De zondag is iets heel anders (hoewel in zekere zin óók een gedenkdag: namelijk van de opstanding).
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat het punt is. Deze dag is er inderdaad tot eer van Hem en niet tot verzadiging van het vlees. Maar dat geldt voor élke dag.
Dus kun je misschien duidelijk uitleggen wat je punt is?
1Thess 4;16 (dezelfde bazuin gaat hier aan vooraf als aankondiging), 1 Thess 5:2 ), hand 2:20, 2 Petr 3:10
Allemaal de dag des Heeren (periode)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
1.Jesaja 2:12
Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
2.Jesaja 13:6
Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
3.Jesaja 13:9
Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.
4.Ezechiël 30:3
Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.
5.Joël 1:15
Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.
6.Joël 2:1
Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
7.Joël 2:11
En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir henen; want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig, doende Zijn woord; want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen?
8.Joël 2:31
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
9.Joël 3:14
Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.
10.Amos 5:18
Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht.
11.Obadja 1:15
Want de dag des HEEREN is nabij, over al de heidenen; gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan worden; uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren.
12.Zefanja 1:7
Zwijgt voor het aangezicht des Heeren HEEREN; want de dag des HEEREN is nabij; want de HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd.
13.Zefanja 1:14
De grote dag des HEEREN is nabij; hij is nabij, en zeer haastende; de stem van den dag des HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
14.Maleachi 4:5
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
15.Handelingen 2:20
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.
16.1 Thessalonicensen 5:2
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
17.2 Petrus 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
18.Openbaring 1:10
En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat het punt is. Deze dag is er inderdaad tot eer van Hem en niet tot verzadiging van het vlees. Maar dat geldt voor élke dag.
Dus kun je misschien duidelijk uitleggen wat je punt is?
Inderdaad Refo is de "dag des Heeren" in de Bijbel altijd de jongste dag.
Elke dat is tot eer van Hem en niets is tot het verzadiging van het vlees dus dat ben ik ook eens.
Mijn punt is dat dit forum op de dag des Heeren wat door de meesten van jullie de zondag wordt genoemd en vandaag ik naar de kerk ben geweest en deze dag ook door de overheid apart wordt gesteld tot eer van Hem blijkbaar niet noopt tot het sluiten van het forum, en ik vroeg daarnaar.
Waarom ik in of onder mijn rechterhand een leugen heb is mij niet duidelijk. Heb ik ondertekend dat ik niet op zondag achter mijn laptop mag zitten?
refo schreef:1.Jesaja 2:12
Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
2.Jesaja 13:6
Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
3.Jesaja 13:9
Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.
4.Ezechiël 30:3
Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.
5.Joël 1:15
Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.
6.Joël 2:1
Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
7.Joël 2:11
En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir henen; want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig, doende Zijn woord; want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen?
8.Joël 2:31
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
9.Joël 3:14
Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.
10.Amos 5:18
Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht.
11.Obadja 1:15
Want de dag des HEEREN is nabij, over al de heidenen; gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan worden; uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren.
12.Zefanja 1:7
Zwijgt voor het aangezicht des Heeren HEEREN; want de dag des HEEREN is nabij; want de HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd.
13.Zefanja 1:14
De grote dag des HEEREN is nabij; hij is nabij, en zeer haastende; de stem van den dag des HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
14.Maleachi 4:5
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
15.Handelingen 2:20
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.
16.1 Thessalonicensen 5:2
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
17.2 Petrus 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
18.Openbaring 1:10
En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,
Bedankt voor de moeite om het allemaal nog weer eens bij elkaar te zoeken.
- Oswald Chambers -
Nee, vandaag is het geen rustdag maar een feestdag.
Dit forum is dicht vanuit de gedachte dat de zondag (opstandingsdag van de Heere Jezus) de plaats van de sabbat heeft ingenomen.
Gisteren viel de eerste paasdag op zo'n zondag (logisch natuurlijk) en was het forum dicht. Vandaag vieren we nóg een dag de opstanding, maar gebeurt dat op een normale maandag. Net zoals je op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag naar de kerk kunt gaan. En ook andere dingen kunt doen, zoals forummen.
Dus de 2e feestdagen zoals 2e kerstdag, 2e paasdag en 2e pinksterdag zijn feestdagen en de zondag is nooit een feestdag maar een rustdag.
En de zondag is gekomen in plaats van de sabbath, dus de zaterdag.
En als 1e Kerstdag op een Vrijdag valt dan is dit forum open en is op de zondag na kerst gesloten.
En hoezo kan ik op dinsdag tot zaterdag naar de kerk gaan? Dan is hij toch echt dicht.
Dank voor het overzicht dat de Dag des Heeren dus de dag des oordeels is, of anders gezegd de Jongste Dag.
Waarom heb je de forumregels ondertekend? Zowel bij registratie als elke keer bij inloggen? Kennelijk met een leugen in je rechterhand.
Dus ik krijg geen antwoord, maar ik ben een leugenaar om andere redenen, kun je dit uitleggen want dit kan natuurlijk niet.
Zie de kanttekening bij Openbaring 1 : 10. Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.
Dus ik krijg geen antwoord, maar ik ben een leugenaar om andere redenen, kun je dit uitleggen want dit kan natuurlijk niet.
Het antwoord is al meerdere malen gegeven in dit topic.
De leugen is, dat je zegt akkoord te gaan met de forumregels en dat kennelijk niet doet. Ik verwijs naar vraag en antwoord 103 van de HC.
Tweede leugen is dat je zegt geen antwoord te krijgen. Daarvoor verwijs ik naar vraag en antwoord 112 van de HC.
Wilsophie schreef:Dank voor het overzicht dat de Dag des Heeren dus de dag des oordeels is, of anders gezegd de Jongste Dag.
Nou, dat is anders nergens aangetoond in een overzicht.
Dit krijg je er wel een beetje van als je met een zoekprogramma een begrip intypt en vervolgens alle teksten plakt. Het verband gaat totaal verloren.
Om maar één voorbeeld te geven uit refo's lijst:
refo schreef:6.Joël 2:1
Joël 2. De dag van de Heere wordt aangekondigd en heeft inderdaad te maken met oordelen van de Heere.
Maar tegelijk roept de Heere in dit hoofdstuk op tot bekering en wederkeer.
En dan blijkt dat "na" dit aangekondigde oordeel een heel andere periode aanbreekt (zie de tweede helft van het hoofdstuk uit Joël): namelijk de uitstorting van de Heilige Geest!
Zal dat gebeuren ná de oordeelsdag of ná de jongste dag? Nee, dat ís gebeurd met pinksteren. Petrus zelf citeerde de tekst uit Joël op de pinksterdag.
Kortom: de 'dag des Heeren' kan niet zomaar 'de oordeelsdag' zijn. Het is een veel breder begrip, wat veel meer omvattend is. Heel veel van deze 'dag' is ook al in vervulling gegaan in de persoon van Christus. Dus zo heel vergezocht is het niet om Zijn opstandingsdag als (een vervulling van) de dag des Heeren te zien.
Ik zeg niet dat dát dan het begrip betekenen moet. Ik zeg wel dat het geen onlogische gedachte is. En dat de gedachte dat het hier altijd om de jongste dag gaat gewoon niet staande te houden is.