vragensteller schreef:GJdeBruijn schreef:
Welk citaat van Calvijn bedoel je nu? Dit topic loopt zo snel door dat ik het even niet scherp heb welke je bedoelt.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 87#p578987
GJdeBruijn schreef:Denk je dat Smytegelt het mogelijk achtte dat een zondaar op slechts kenmerken (want wat anders?), dus zonder bewuste Christuskennis, zichzelf rijk kon rekenen? Ik denk dat je hem dan verkeerd begrepen hebt.
Nee, zo heb ik Smytegelt niet geïnterpreteerd. Je zou hem zelf moeten lezen om te begrijpen wat ik bedoel. Hij besteedt relatief veel positieve aandacht aan 'de bekommerden'.
Maar de 'bekommerde' is een gans andere dan die bloembol die in de grond zit en er een hele tijd niets gebeurd...Het gaat mij er niet om om alleen het verzekerde geloof te zien als waar geloof ,maar een geloof dat niet gelooft in het Voorwerp van het geloof bestaat niet. Dat is mijn bezwaar als de dominee zegt van de kansel dat zoiets bestaat ingelijfd zijn in Christus zonder enige geloofsdaad en dat nog voor een lange tijd. Welke Schriftgegevens moet je daar voor aanhalen buiten een analogie over Jozef of Ruth ?
Ik ga geen citatenstrijd met jou voeren uit de Institutie van Calvijn. Als je Boek 3 Hfsk 3 in zijn geheel leest zie je dat ds Moerkerken daar van afwijkt.
ds Moerkerken schreef:Er is verschil tussen de planting van het geloof en de oefeningen. Begrijpen jullie dat, jongens en meisjes? Ik zal het voor jullie nog duidelijker zeggen. In november kun je een bloembol in de tuin planten. Jullie hebben allemaal wel eens een bloembol gezien. Daar zit geen kleur aan, geen stengel, geen bladeren, geen reuk. Er is niets aan te zien. En toch zit heel die bloem er al in. De kleuren, de stengel, de bladeren, het stuifmeel, de kelk, de geur zelfs. Alles zit in die bol begrepen maar je ziet het niet. Die bol gaat de aarde in en verdwijnt een hele tijd. Het is net of er niets in de grond zit. Je vergeet het. Maar dan, in het voorjaar, zie je ineens een groen sprietje opkomen. Dat is er niet bijgevoegd, dat komt uit die bol. Er komt een stengeltje en langzaam aan ga je kleur zien die die bloem zal krijgen. En als het wat later is, het heeft geregend en de zon heeft geschenen, dan staat er een tulp of welke bloem dan ook. Zo is het nu ook met het geloof
........
Dat geloof is als het ware die bol, met eerbied gesproken, die God de Heilige Geest in de wedergeboorte komt te planten in het hart van de zondaar. Dan kunnen er tijden overheen gaan dat we in het leven van zo’n mens donkere aarde zien. Maar de planting van het geloof is er. Wat is nu nodig? Dat door de inwerkende kracht van de Heilige Geest die plant van het geloof een bloem gaat worden met geur, schoonheid en kleur. Met andere woorden: het geloof moet geloven worden. De hebbelijkheid van het geloof moet tot dadelijkheid van het geloven komen, tot de oefeningen van het geloof. In Zondag 7 wordt, met eerbied gesproken, gezegd wat er in die bloembol zit. Er wordt in Zondag 7 ook
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.