De ligging van het forum

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De ligging van het forum

Bericht door Bonny »

Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Oei, dat word ook weer een discussie....
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ligging van het forum

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Oei, dat word ook weer een discussie....
Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De ligging van het forum

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:
Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Oei, dat word ook weer een discussie....
Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Ik denk niet dat het met opzet geformuleerd is om uit te lokken... Volgens mij is het oprecht meedenken.
Hoewel ik ook wel snap dat het in dit geval wel aan je punt voorbijgaat..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ligging van het forum

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef:
Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Oei, dat word ook weer een discussie....
Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Ik denk niet dat het met opzet geformuleerd is om uit te lokken... Volgens mij is het oprecht meedenken.
Hoewel ik ook wel snap dat het in dit geval wel aan je punt voorbijgaat..
Op zich is het natuurlijk een waarheid... Maar in de context zie je waarom de zin zo is geformuleerd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: De ligging van het forum

Bericht door StAndrews »

Waar elders in de wereld christenen vervolgd worden om de Naam van Jezus Christus en zoeken wat hen onderling bindt, zijn wij hier in Nederland vooral bezig met discussiëren vanuit onze luie stoel achter onze pc en het eindeloos te benadrukken wat ons onderling scheidt. Dit is ook de reden waarom er nauwelijks mensen van buiten de kerk zich bij de kerk aansluiten en tot geloof komen. Van de eerste Gemeente kon en mocht gezegd worden, dat zij volhardden in de gemeenschap. Daar was het zoals Christus wil dat Zijn kinderen omgang met elkaar hebben. En kijk eens wat er staat: "En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden." Ik moet denken aan Psalm 133, waar de onderlinge liefde tussen ware christenen uitgetekend wordt. Waar liefde woont, dáár gebiedt de Heere Zijn zegen. Maar een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
Zal dit dan het lot van ons land zijn?
Ik ben weleens bang dat al deze verdeeldheid en de een teken is van Gods naderende vertrek uit ons land. Dat de kandelaar verplaatst gaat worden naar elders in de wereld.
Immers, waar Gods Geest werkt, daar komt eenheid. Daar mag men elkaar vinden in het werk van Gods Geest. "Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest." Daar vindt men elkaar in Christus. Daar wordt liefde en eenheid gevonden, dan gaan we iets vertonen wat die eerste Gemeente ook mocht vertonen. Dan wordt het één kudde rondom de goede Herder. En als dat gebeuren mag, dan zal de Heer' ons 't goede weer doen zien; dan zal ons 't land zijn volle garven biên.

Laten we de Heere er toch meer om bidden.
Minder op het forum discussiëren, meer in de binnenkamer smeken om genade.
Hooglied 4:16
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De ligging van het forum

Bericht door ejvl »

Mee eens.
Al is het in Nederland ook nog wel zo dat "het leven" "het leven" mag vinden.
Al ben je dan lid van de vrije baptistische herstelde christelijke protestantse evangelische oud gereformeerde gemeente in nederland buiten verband onder het kruis in oprichting, als "het leven" elkaar mag ontmoeten mag er ook nog eenheid zijn, daar heb ik genoeg voorbeelden van.
Als de mens zichzelf is worden er veroordelingen en afwijzingen gesproken over een uiterlijk kenmerk of een niet toe doend discussiepunt.

Ik heb het wel eens eerder gezegd, volgens mij is Nederland het enige land waarin zulke discussies plaats vinden over de orde des heils en allerlei theologische termen, in landen waar het veel moeilijker is op christen te zijn, denk aan het oosten, zijn deze discussies allemaal niet maar is er eenheid in Jezus Christus.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: De ligging van het forum

Bericht door StAndrews »

Ter aanvulling: ik wilde niet zeggen dat er helemaal niet gediscussieerd mag worden.
Soms is het nodig, want dwalingen moeten bestreden worden. De eerste Gemeente was ook volhardend in de leer der apostelen. Dat wordt zelfs als eerste kenmerk genoemd. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om Bijbels gefundeerd te zijn en het is belangrijk dat daar gesprek over is. Maar ook hier geldt, dat het in liefde moet gebeuren.
Niet alleen getuigt het gebrek aan eenheid van geestelijke armoede, ook de grote diversiteit in de leeropvattingen is een teken aan de wand.
Het is om moedeloos van te worden.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ligging van het forum

Bericht door -DIA- »

StAndrews schreef:Ter aanvulling: ik wilde niet zeggen dat er helemaal niet gediscussieerd mag worden.
Soms is het nodig, want dwalingen moeten bestreden worden. De eerste Gemeente was ook volhardend in de leer der apostelen. Dat wordt zelfs als eerste kenmerk genoemd. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om Bijbels gefundeerd te zijn en het is belangrijk dat daar gesprek over is. Maar ook hier geldt, dat het in liefde moet gebeuren.
Niet alleen getuigt het gebrek aan eenheid van geestelijke armoede, ook de grote diversiteit in de leeropvattingen is een teken aan de wand.
Het is om moedeloos van te worden.
Moedeloos...
Ja, ziende op wat voor ogen zeker.
Toch, laten we een verder blikken.
En dat is wel eens tot troost,
het loopt God, met eerbied gezegd,
niet uit de hand.
Hij zal Zijn werk,
volvoeren vrij.
En alles moet meewerken dengenen die God liefhebben.
Dan is de alwetendheid van God wel eens tot een grote troost.
Hoe donker ook Gods weg moge wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
En: Hij zal nooit laten varen de werken Zijner handen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De ligging van het forum

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:Ik heb het wel eens eerder gezegd, volgens mij is Nederland het enige land waarin zulke discussies plaats vinden over de orde des heils en allerlei theologische termen, in landen waar het veel moeilijker is op christen te zijn, denk aan het oosten, zijn deze discussies allemaal niet maar is er eenheid in Jezus Christus.
Ver weg is alles beter. Vergis je niet. Er is in de groeiende kerken in het oosten niet voor niets zoveel behoefte aan goede lectuur.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: De ligging van het forum

Bericht door StAndrews »

-DIA- schreef:
StAndrews schreef:Ter aanvulling: ik wilde niet zeggen dat er helemaal niet gediscussieerd mag worden.
Soms is het nodig, want dwalingen moeten bestreden worden. De eerste Gemeente was ook volhardend in de leer der apostelen. Dat wordt zelfs als eerste kenmerk genoemd. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om Bijbels gefundeerd te zijn en het is belangrijk dat daar gesprek over is. Maar ook hier geldt, dat het in liefde moet gebeuren.
Niet alleen getuigt het gebrek aan eenheid van geestelijke armoede, ook de grote diversiteit in de leeropvattingen is een teken aan de wand.
Het is om moedeloos van te worden.
Moedeloos...
Ja, ziende op wat voor ogen zeker.
Toch, laten we een verder blikken.
En dat is wel eens tot troost,
het loopt God, met eerbied gezegd,
niet uit de hand.
Hij zal Zijn werk,
volvoeren vrij.
En alles moet meewerken dengenen die God liefhebben.
Dan is de alwetendheid van God wel eens tot een grote troost.
Hoe donker ook Gods weg moge wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
En: Hij zal nooit laten varen de werken Zijner handen.
Je hebt gelijk. Hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De ligging van het forum

Bericht door Desiree »

Zeker.

'God is getrouw, Zijn plannen falen niet'. Zijn trouw ten opzichte van onze trouw... mijn woordenschat is te klein om het uit te drukken.

Misschien moeten we het wat vaker over Hem hebben en wat minder over onszelf.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De ligging van het forum

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Ja dat voel je wel, maar ik laat me niet meer voor het karretje spannen van de uitlokkers.
Bovenstaande zin is duidelijk met opzet zo geformuleerd, dat voel ik ook wel op mijn klompen aan.
Op zich is het natuurlijk een waarheid... Maar in de context zie je waarom de zin zo is geformuleerd.
Dat is typisch weer zo'n argumentatie uit refoworld. Altijd een negatieve vooronderstelling er overheen, dan ben je er weer van af. Nergens schrijf ik dat ik een discussie uit wil lokken, nergens schrijf dat ik het bewust om een of andere reden formuleer. Ik zit ook niet op een reactie te wachten. Als reactie op jouw opmerking dat je terug moet geven wat je gestolen hebt, plaats ik de mededeling dat Christus niet te stelen is. Niets meer, en niets minder. Daar hoef je geen verdachtmaking op los te laten, je kunt het gewoon laten staan, zoals het er staat.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De ligging van het forum

Bericht door SecorDabar »

Ik denk dat je wel kunt stelen, namelijk zonder de GEEST.
Zonder de Geest Christus zelf aannemen
Zonder de Geest tot Christus komen
Zonder de Geest menen te geloven.
Echter zonder de Geest, overal de Heilige Geest
Die van de Vader en de Zoon uitgaat, er buiten houden.
Wie heeft er van Gods Kinderen eens niet gestolen ?
Men kan stelen uit een hoogmoedig hart,
of men kan stelen van uit de honger.
Wanneer men nog nooit gestolen heeft,
dan is men ook nog nooit in de boomgaard geweest.
Kijk, en dan kun je de gestolen waar terug leggen, als de Geest ons niet vóór is geweest.
Ook Gods kinderen kunnen doorvloeien, zoals Hebreen 2:1 zegt:
Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De ligging van het forum

Bericht door Ditbenik »

SecorDabar schreef:Ik denk dat je wel kunt stelen, namelijk zonder de GEEST.
Zonder de Geest Christus zelf aannemen
Zonder de Geest tot Christus komen
Zonder de Geest menen te geloven.
Echter zonder de Geest, overal de Heilige Geest
Die van de Vader en de Zoon uitgaat, er buiten houden.
Wie heeft er van Gods Kinderen eens niet gestolen ?
Men kan stelen uit een hoogmoedig hart,
of men kan stelen van uit de honger.
Wanneer men nog nooit gestolen heeft,
dan is men ook nog nooit in de boomgaard geweest.
Kijk, en dan kun je de gestolen waar terug leggen, als de Geest ons niet vóór is geweest.
Ook Gods kinderen kunnen doorvloeien, zoals Hebreen 2:1 zegt:
Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien
Zonder de Geest neem je niet aan en kom je niet. Maar wat/Wie je aangeboden wordt, kun je niet gestolen worden. Ik mis de bijbelse onderbouwing van je betoog. Het woord doorvloeien heeft iig niets te maken met stelen. Calvijn spreekt van overvloeien, Henry van afglijden en de kanttekeningen van uit ons wegvloeien in de zin van vergeten of van vergaan.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De ligging van het forum

Bericht door SecorDabar »

Ditbenik schreef:
SecorDabar schreef:Ik denk dat je wel kunt stelen, namelijk zonder de GEEST.
Zonder de Geest Christus zelf aannemen
Zonder de Geest tot Christus komen
Zonder de Geest menen te geloven.
Echter zonder de Geest, overal de Heilige Geest
Die van de Vader en de Zoon uitgaat, er buiten houden.
Wie heeft er van Gods Kinderen eens niet gestolen ?
Men kan stelen uit een hoogmoedig hart,
of men kan stelen van uit de honger.
Wanneer men nog nooit gestolen heeft,
dan is men ook nog nooit in de boomgaard geweest.
Kijk, en dan kun je de gestolen waar terug leggen, als de Geest ons niet vóór is geweest.
Ook Gods kinderen kunnen doorvloeien, zoals Hebreen 2:1 zegt:
Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien
Zonder de Geest neem je niet aan en kom je niet. Maar wat/Wie je aangeboden wordt, kun je niet gestolen worden. Ik mis de bijbelse onderbouwing van je betoog. Het woord doorvloeien heeft iig niets te maken met stelen. Calvijn spreekt van overvloeien, Henry van afglijden en de kanttekeningen van uit ons wegvloeien in de zin van vergeten of van vergaan.
Inderdaad zonder de werking van de heilige Geest blijven we wie we zijn: dood in de zonden en misdaden.
De letterwijzen eten de letters van het Woord zonder de Geest van node te hebben.
Dat kunt u lezen in de boeken van W. Schortinghuis over het innige Christendom, en Joh. Verschuur in zijn boek "Waarheid in het binnenste"
De letter dood, maar de Geest maakt levend.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie