"samen in de naam van Jezus" refoweb

EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

"samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door EdgarB »

Ik las deze bijdrage van een zekere SMS op refoweb.

De link http://www.refoweb.nl/dwars/943/samen-i ... van-jezus/

Ik word hier erg verdrietig van. Er wordt een karikatuur gemaakt van de bevindelijken.
Heel erg ook om deze conclusie te lezen : "En ze waren geworden tot levende getuigen in hun eigen zeer behoudende kerk"

Ik ben ook wel kritisch over onze eigen kerk, maar deze bijdrage heeft niks opbouwend en is alleen maar trappen.

Heb bewondering voor de bevlogenheid van evangelischen, maar het lijkt me niet meer dan christelijk als dat andersom ook zou gebeuren. Wat moeten buitenstaanders wel niet hiervan denken ?

wat vinden jullie ?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door SecorDabar »

Beste Edgar,

Het allerbeste is om dit soort uitingen te laten voor wat het is.
Geef er maar geen aandacht aan op Refoforum.
Waarom niet ?
Ik denk dat zulke verhaaltjes ongecensureerd op Refoweb geplaatst kunnen worden.
De verantwoording daarvoor ligt bij Refoweb.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Gian »

Is dit refosatire?
Eigenlijk klopt het ook niet. Het lijkt me dat bewogenheid een andere stijl zou kiezen om een spiegel voor te houden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door helma »

Gian schreef:Is dit refosatire?
Eigenlijk klopt het ook niet. Het lijkt me dat bewogenheid een andere stijl zou kiezen om een spiegel voor te houden.
dit denk ik ook vaak bij dat soort columns
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door -DIA- »

Misschien dat ik de namen wel zou kunnen invullen....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Unionist »

Ik heb geregeld op de Refoweb-columns gereageerd. Qua woordkeus en toon stuiten ze me zeer tegen de borst. Ik houd wel van satire, maar onder het mom van"dit is een column dus mag het" je pen diep in de azijn dopen en je medechristenen of ongelovigen de grond in schrijven past naar mijn idee niet onder een reformatorische vlag. Men schijnt echter van mening te zijn dat zij anderen voor rotte vis mogen uitmaken, omdat ook Jezus sprak van geveinsden en witgepleisterde graven. Met name een zekere "Boer K" maakte zich daar toen schuldig aan.
Ik heb toen de volgende vraag (in wat bedekte termen) aan het panel van Refoweb gesteld: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/162 ... s-spreken/ Omdat de columnisten zich niet aan lieten spreken met Bijbelse argumenten (mij werd verweten met Bijbelteksten te smijten), heb ik besloten verder geen columns meer op dit medium te lezen. De vragenrubriek van Refoweb waardeer ik overigens zeer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door refo »

Je hebt van je vraag wel een inkoppertje gemaakt. Je vraag is specifiek bedoeld (dat vertel je hier), maar wordt in algemene zin beantwoord.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door jakobmarin »

we kunnen ons ook afvragen wat er wel van klopt (de toon van het stuk daargelaten), want ergens herken ik wel het e.e.a..... :modo
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door refo »

De methode ter discussie stellen voorkomt dat je het over de inhoud hebt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Desiree »

Tja, wat wil je bereiken met zo'n stukje... Ik denk dat het niet zo verstandig is, om zo over elkaar te schrijven.

'k Ga toch es kijken waar die winkel is..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door freek »

De columnisten van Refoweb schrijven net zulke uitgekauwde stukjes als sommige scribenten in bepaalde kerkelijke bladen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Simon »

freek schreef:De columnisten van Refoweb schrijven net zulke uitgekauwde stukjes als sommige scribenten in bepaalde kerkelijke bladen.
kennelijk ''leeft er iets''.
En wij maar denken dat de saambinder samenbindt en de formulieren van Enigheid, enigheid bewerkstelligen..
Waar moet dat heen?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door freek »

Simon schreef:
freek schreef:De columnisten van Refoweb schrijven net zulke uitgekauwde stukjes als sommige scribenten in bepaalde kerkelijke bladen.
kennelijk ''leeft er iets''.
En wij maar denken dat de saambinder samenbindt en de formulieren van Enigheid, enigheid bewerkstelligen..
Waar moet dat heen?
Wie heeft het over de Saambinder gehad?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Ditbenik »

EdgarB schreef:Ik las deze bijdrage van een zekere SMS op refoweb.

De link http://www.refoweb.nl/dwars/943/samen-i ... van-jezus/

Ik word hier erg verdrietig van. Er wordt een karikatuur gemaakt van de bevindelijken.
Heel erg ook om deze conclusie te lezen : "En ze waren geworden tot levende getuigen in hun eigen zeer behoudende kerk"

Ik ben ook wel kritisch over onze eigen kerk, maar deze bijdrage heeft niks opbouwend en is alleen maar trappen.

Heb bewondering voor de bevlogenheid van evangelischen, maar het lijkt me niet meer dan christelijk als dat andersom ook zou gebeuren. Wat moeten buitenstaanders wel niet hiervan denken ?

wat vinden jullie ?
Ik heb het stuk nu een keer of vijf doorgelezen en geprobeerd er iets negatiefs in te ontdekken maar ik kan het niet vinden. Ik herken me volledig in de tekening die in het begin van het stuk wordt gegeven. Ook ik was in alle opzichten reformatorisch. Altijd donker gekleed, tegen alles waar je binnen refoworld tegen moet zijn en altijd een afkeurend oordeel klaar over predikanten, kerken, enz. Vijandig als Jezus ter sprake kwam. Gelukkig kun je dat altijd af doen als 'Jezusmannetje, evangelisch of remonstrants'. Op die manier kun je heerlijk reformatorisch en 'eerlijk onbekeerd' voortleven. Toen de Heere mijn leven vernieuwde en ik Christus leerde kennen, werd dat allemaal anders. En ja, uiteindelijk word je dan getuige in je eigen kerk.
Dat is precies het beeld wat in de columm beschreven wordt. Daar is niks mis mee, toch?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb

Bericht door Desiree »

Ja, ik begrijp dat wel. Het is heel erg fijn dat je de Heere hebt leren kennen. En het is jammer hoe er soms in de reformatorische kringen, ongegrond of niet onderzocht, over elkaar gedacht en gesproken word. Ik heb weleens gehoord van een weilen Ds., dat er in de kerk papagaaien zitten. Dat klinkt niet echt alsof er altijd zo wordt nagedacht over hetgeen gezegd wordt. Dat is erg jammer.

Maar daarom zijn interkekelijke bijeenkomsten of zelfstudie in de Bijbel en andere boeken, denk ik heel goed. En ga zo maar door. Door zelf dingen te onderzoeken, door zelf na te denken etc. kom je zelf soms tot heel andere conclusies van betreft je mening over links of over rechts. Dan wordt je wat voorzichtiger met cliches etc. Je weet zelf waar je het over hebt, en dat is fijn praten.

Dat geeft trouwens ook weleens flinke moeilijkheden, een afwijkende mening te hebben. Soms zit ik ook erg met, zal ik papagaaien of zal ik mijn mening zeggen? Thuis een beetje vuurwerk is boeiend en spannend. Manlief kan mij wel aan. Maar zakelijke contacten etc. Dat wordt lastiger. Maar we mogen alles aan de Heere vragen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie