1. Dat klopt, maar zondag 7 en 23 bevatten hetzelfde geloof. Bovendien reageerde ik ook op hervormde.Zonderling schreef:Vragensteller:vragensteller schreef:Het is wel degelijk te baseren op de HC (ook gericht aan hervormde).
Pak nu eens de oorspronkelijke versie van zondag 23:
En lees de zin:
modo haec beneficia vera animi fiducia amplectar.
Eerst een letterlijke vertaling:
Mits ik deze weldaden met een waar vertrouwen (verwachting) in (letterlijk 'van') het hart omhels.
Je ziet: er is een waar vertrouwen (geloof) in het hart. Daarna worden er weldaden aangenomen.
Ten tweede @hervormde is amplectar geen actief ww., zoals je zegt, maar een deponens, een ww. met passieve vorm, actieve vertaling. Waarom is hier niet voor het volgens jullie theorie passender, actieve comprehendere gekozen? Of credere?
Ten derde staat deze zin in he oorspronkelijke tussen haakjes. Alle nadruk valt op:(...), nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds (d), uit louter genade (e) mij de volkomen genoegdoening (f), gerechtigheid en heiligheid van Christus (g) schenkt en toerekent (h), evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht die Christus voor mij volbracht heeft (i), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem (k).
1. We hadden het over Zondag 7, niet over Zondag 23.
2. Ook als het gaat over Zondag 23 heb je geen gelijk. Ik ben met je eens dat de betekenis van 'in zoverre' een 'mits' is. Er zijn geen trappen in de rechtvaardigmaking. Wat hier eenvoudigweg staat is dat het geloof noodzakelijk is in het stuk van rechtvaardigmaking. Het geloof kan nooit en te nimmer gemist worden.
3. Verder, met het beeld van een 'baby' (zie je mail aan Afgewezen) heeft dit niets te maken. Het woord 'baby' mag je toepassen op het geestelijk leven, maar mag je nooit en te nimmer toepassen op de rechtvaardigmaking. Er is geen verschil tussen het zwakste en het sterkste geloof als het gaat om de rechtvaardigmaking.
2. Op je eerste zin na, eens.
3. Ds. Moerkerken leert absoluut geen verschil tussen het zwakste en het sterkste geloof als het gaat om de rechtvaardigmaking. Hij leert juist dat het geloof, hoe klein ook, rechtvaardigend van aard is! Het gaat bij veel van wat hij zegt (over die baby bijvoorbeeld), over de beleving van Gods kind. Het is een levend (!) kind van zijn ouders, deelt in de zorgen van de ouders, neemt zijn toevlucht tot de ouders, maar hij weet dat alles nog niet zo bewust.