Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm nog?"

Auto

Re: Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm n

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:
Biedt verstarring de oplossing dan?
Volgens mij zijn daar ook voorbeelden te over dat het dan een koude en kille vormendienst wordt.(Voorbeelden noem ik niet, die kan een ieder wel bedenken.)
Nee, maar dwangmatig neurotisch zaken op scherp zetten leid op verdeeldheid dat het niet meer gaat over zaken waar het over hoort te gaan.

wat krijgen we nu? een symposium over de onbekende psalmen .........
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:
Wilhelm schreef:
Biedt verstarring de oplossing dan?
Volgens mij zijn daar ook voorbeelden te over dat het dan een koude en kille vormendienst wordt.(Voorbeelden noem ik niet, die kan een ieder wel bedenken.)
Nee, maar dwangmatig neurotisch zaken op scherp zetten leid op verdeeldheid dat het niet meer gaat over zaken waar het over hoort te gaan.

wat krijgen we nu? een symposium over de onbekende psalmen .........
met dank aan L.M.P. Scholten :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Met dit laatste stuk ben ik het helemaal eens, Anker!
De verbinding tussen dit topic en jouw post is dat mensen die star de verzuchting van de evangelist wegwuiven doorgaans mensen zijn, die jij typeert als de "vrome ouderling die het heel goed weet en zijn lesjes keurig op orde heeft maar waar niets vanuit gaat." En als ik Wilhelm goed heb begrepen, bedoelt hij dat ook.
nee, en dat laatste is weer niet waar. Juist die oude echte vromen zijn wars van verandering en hebben dat ook niet nodig. Ze stralen wat uit wat veel meer en veel beter is dan verandering.
Nou, ik zie anders heel andere voorbeelden. Juist die 'oude vromen', zoals jij ze noemt, zijn heel mild als het gaat om bijzaken. En ik bedoel dan met hoofdzaken: datgene wat echt strikt onopgeefbaar is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Auto schreef:
Wilhelm schreef:Zucht...
Wat is die angst voor veranderen toch... ?
Misschien omdat velen in zo'n situatie gezeten hebben, waar door veranderingen de prediking van vrije genade overging naar een surrogaat waar weinig smaak meer aan zit?

Voorbeelden genoeg in Gereformeerd Synodaal, Hervormd, CGK, etc.
Heb je wel eens naar de Reformatie gekeken?
Daar werd wat af veranderd in de liturgie en prediking. Wat heeft het veel zegen gehad. En niet alleen de verandering in prediking - maar óók de liturgische veranderingen.

Deze discussie is natuurlijk geen reformatie-discussie (voor ik dat verwijt krijg). Maar de gedachte dat verandering steevast tot achteruitgang leidt, moet maar eens worden ontkracht.

De 'oude vromen' uit de Reformatie wilden toch heel wat veranderen in de liturgie. 'Wars van verandering' was een uitdrukking die voor hen niet bij vroomheid hoorde. Was er dan niks belangrijkers voor hen wat ze moesten uitstralen? Jawel, daar hadden ze het ook over. Maar blijkbaar verloor dan niet elke andere noodzaak tot verandering zijn waarde.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Welke behoudende psalmvertaling je ook zult maken, vernieuwing of verandering is vaak niet bespreekbaar of zal onenigheid tot resultaat hebben.
In dit artikel http://www.dewaarheidsvriend.nl/blog/zu ... n-357.html wordt de berijming 1773 niet zonder reden een remonstrantse berijming genoemd. :huhu

http://www.refdag.nl/opinie/psalmberijm ... t_1_424073
Een misverstand is als onkruid. Je kunt denken het uit de weg geruimd te hebben, maar opeens is het er weer. Zo’n misverstand is de mening dat de psalmberijming van 1773 een product is van de Verlichting en remonstrantse invloeden heeft ondergaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

De oud-docent van de Driestar overtuigt mij niet echt. Zet psalm 1, het laatste gedeelte maar eens naast elkaar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Welke behoudende psalmvertaling je ook zult maken, vernieuwing of verandering is vaak niet bespreekbaar of zal onenigheid tot resultaat hebben.
In dit artikel http://www.dewaarheidsvriend.nl/blog/zu ... n-357.html wordt de berijming 1773 niet zonder reden een remonstrantse berijming genoemd. :huhu

Een misverstand is als onkruid. Je kunt denken het uit de weg geruimd te hebben, maar opeens is het er weer. Zo’n misverstand is de mening dat de psalmberijming van 1773 een product is van de Verlichting en remonstrantse invloeden heeft ondergaan.
Ik ben het absoluut niet eens met De Waard.
Een product uit een bepaalde tijd ademt namelijk altijd de geest van de tijd in.

Maar zelfs met de uitleg van De Waard over het woord 'deugd' klopt 1773 nog steeds niet. Het gaat daar om diegenen die rechtvaardig verklaard worden, omdat ze oprecht en rein van zeden, het pad der deugd betreden.

De passage waar ik nog meer moeite mee heb, is deze:
Maar een woord als ”Opperwezen” dan, en gelijksoortige woorden als ”Oppermajesteit” en ”Almacht” ter aanduiding van God? Als zodanig komen ze in de Bijbel niet voor. Maar dat wil niet zeggen dat ze ermee in strijd zijn. Het is een tamelijk frequent verschijnsel in de achttiende eeuw dat een persoon wordt aangeduid met een van zijn eigenschappen. De bedoelde woorden en uitdrukkingen kunnen dus alleen negatief beoordeeld worden als is vastgesteld dat de onberijmde psalmtekst geweld is aangedaan. Het woordgebruik in kwestie in religieuze teksten uit de achttiende eeuw kan niet aan verlichtingsdenken toegeschreven worden; het komt ook voor en na die tijd voor. We treffen het juist bij piëtistische auteurs veelvuldig aan! Een paar voorbeelden. Van Lodenstein spreekt God c.q. Jezus aan als ”heerlijk, heilig Wezen”, ”on-wraakelijke Wijsheid” en ”aanbiddelijke Ontzagg’lijkheid”. De gebroeders Groenewegen bedienen zich van aanspreekvormen als ”oneindig Oppermajesteit”, ”oneindig Opperwezen” en ”Wezen aller wezen”.
Het woord 'wezen' heeft een onpersoonlijk karakter. Wij hebben echter geen onpersoonlijke God Die Zich niet meer bemoeit met Zijn schepping, dat is puur verlichtingsdenken. En als al die eerbiedwaardige dichters het ook zo deden, is dat uiteraard nog argument. Ooit hoorde ik ds. Van Aalst er heel helder over spreken: Spreek de Heere nooit aan met 'eeuwig Wezen in de hemel" (of soortgelijke teksten). De Heere is immers een persoon en geen onpersoonlijk wezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:

Een product uit een bepaalde tijd ademt namelijk altijd de geest van de tijd in.

Maar zelfs met de uitleg van De Waard over het woord 'deugd' klopt 1773 nog steeds niet. Het gaat daar om diegenen die rechtvaardig verklaard worden, omdat ze oprecht en rein van zeden, het pad der deugd betreden.

De passage waar ik nog meer moeite mee heb, is deze:
Maar een woord als ”Opperwezen” dan, en gelijksoortige woorden als ”Oppermajesteit” en ”Almacht” ter aanduiding van God? Als zodanig komen ze in de Bijbel niet voor. Maar dat wil niet zeggen dat ze ermee in strijd zijn. Het is een tamelijk frequent verschijnsel in de achttiende eeuw dat een persoon wordt aangeduid met een van zijn eigenschappen. De bedoelde woorden en uitdrukkingen kunnen dus alleen negatief beoordeeld worden als is vastgesteld dat de onberijmde psalmtekst geweld is aangedaan. Het woordgebruik in kwestie in religieuze teksten uit de achttiende eeuw kan niet aan verlichtingsdenken toegeschreven worden; het komt ook voor en na die tijd voor. We treffen het juist bij piëtistische auteurs veelvuldig aan! Een paar voorbeelden. Van Lodenstein spreekt God c.q. Jezus aan als ”heerlijk, heilig Wezen”, ”on-wraakelijke Wijsheid” en ”aanbiddelijke Ontzagg’lijkheid”. De gebroeders Groenewegen bedienen zich van aanspreekvormen als ”oneindig Oppermajesteit”, ”oneindig Opperwezen” en ”Wezen aller wezen”.
Het woord 'wezen' heeft een onpersoonlijk karakter. Wij hebben echter geen onpersoonlijke God Die Zich niet meer bemoeit met Zijn schepping, dat is puur verlichtingsdenken. En als al die eerbiedwaardige dichters het ook zo deden, is dat uiteraard nog argument. Ooit hoorde ik ds. Van Aalst er heel helder over spreken: Spreek de Heere nooit aan met 'eeuwig Wezen in de hemel" (of soortgelijke teksten). De Heere is immers een persoon en geen onpersoonlijk wezen.
Toch kom ik soortgelijke uitspraken wel in sommige kerkverbanden tegen. Vaak als aanhef van een gebed. Vind het onpersoonlijk en haast blasfemisch als een predikant zijn gebeden begint met 'Ach, lief Wezen'
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Toch kom ik soortgelijke uitspraken wel in sommige kerkverbanden tegen. Vaak als aanhef van een gebed. Vind het onpersoonlijk en haast blasfemisch als een predikant zijn gebeden begint met 'Ach, lief Wezen'
Ik kan maar niet begrijpen waarom ze niet bidden zoals Christus ons zelf geleerd heeft: Onze Vader, die in de hemelen zijt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:

Psalmvers 4 van Psalm 1 is niet correct nee! Daar klopt iets niet.
Maar soms heb ik wel het idee dat men dingen achter berijmde psalmen zoekt die er niet staan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
caprice

Bericht door caprice »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:Met dit laatste stuk ben ik het helemaal eens, Anker!
De verbinding tussen dit topic en jouw post is dat mensen die star de verzuchting van de evangelist wegwuiven doorgaans mensen zijn, die jij typeert als de "vrome ouderling die het heel goed weet en zijn lesjes keurig op orde heeft maar waar niets vanuit gaat." En als ik Wilhelm goed heb begrepen, bedoelt hij dat ook.
nee, en dat laatste is weer niet waar. Juist die oude echte vromen zijn wars van verandering en hebben dat ook niet nodig. Ze stralen wat uit wat veel meer en veel beter is dan verandering.

Zucht...
Wat is die angst voor veranderen toch... ?
We kunnen wel veranderen, maar Gods Woord doet dat niet. En God is ook onveranderlijk.

Van elke nieuwe ontwikkeling zouden we eerst maar eens een 5-10 jaar moeten bezien wat de vruchten zijn. Dan is het nog vroeg genoeg om een besluit te kunnen nemen.
Er verandert al genoeg in deze ondergaande wereld.
Verstarring is geen oplossing. Gewoon doorgaan zoals we het altijd deden heeft er niet mee te maken. We moesten maar meer de oude schrijvers onderzoeken. Dat kan ons bewaren de drang naar vernieuwing. De enige vernieuwing waar we maar naar te jagen hebben is de vernieuwing van ons hart en gemoed. Verder hoeft het van mij niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Elke verbetering is begonnen met een verandering Caprice ;)
Zelfs de leer van de reformatie noemde men een "nije leer"

En om on-topic te gaan.
Is het jullie niet opgevallen in de preken van de afgelopen week (Goede Vrijdag / Pasen) hoeveel gezangen er in deze preken worden geciteerd?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Elke verbetering is begonnen met een verandering Caprice ;)

En om on-topic te gaan.
Is het jullie niet opgevallen in de preken van de afgelopen week (Goede Vrijdag / Pasen) hoeveel gezangen er in deze preken worden geciteerd?
...en verwerkt in de voor- en naspelen van de te zingen psalmen...:)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Elke verbetering is begonnen met een verandering Caprice ;)

En om on-topic te gaan.
...en verwerkt in de voor- en naspelen van de te zingen psalmen...:)
Dat maakt voor oude versus nieuwe rijm tot niet uit. :super
Marco

Bericht door Marco »

Als je al zo'n discussie hebt over de vraag of een berijming wel deugt, en je er op moet studeren om daar achter te komen, er boeken bestaan om de taal van 1773 uit te leggen... Kan je ze dan niet maar beter in het latijn gaan zingen?
Plaats reactie