Liedkeuze binnen de CGK (uit: Kanselruil HHK/CGK)
Liedkeuze binnen de CGK (uit: Kanselruil HHK/CGK)
al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
Ook die gemeenten binnen de CGK onderschrijven de 3FvE, heb ik me ook laten vertellen.
Ik ben zelf ook een aantal malen bij doopdiensten in zo'n gemeente geweest, de entourage is modern, de liederen zijn remonstrants, de prediking daarentegen was vrij behoudend en bevindelijk, zij het soms wel vrij eenzijdig. Maar het was wél een boodschap van zonde en genade.
Ook die gemeenten binnen de CGK onderschrijven de 3FvE, heb ik me ook laten vertellen.
Ik ben zelf ook een aantal malen bij doopdiensten in zo'n gemeente geweest, de entourage is modern, de liederen zijn remonstrants, de prediking daarentegen was vrij behoudend en bevindelijk, zij het soms wel vrij eenzijdig. Maar het was wél een boodschap van zonde en genade.
Re: Kanselruil HHK/CGK
Welke liederen zijn remonstrants? Alle, sommige? Deze qualificatie is mij te algemeen om te aanvaarden. Graag een beetje duidelijker wat je bedoeld.Anker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
Atze
We zongen in genoemde doopdienst toen:astroguy schreef:Welke liederen zijn remonstrants? Alle, sommige? Deze qualificatie is mij te algemeen om te aanvaarden. Graag een beetje duidelijker wat je bedoeld.Anker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
opwekking 599:
Nog voordat je bestond,
kende Hij je naam.
Hij zag je elk moment,
en telde elke traan.
Omdat Hij van je hield,
Gaf Hij zijn eigen Zoon.
Hij wacht alleen nog maar
totdat je komt
En wat je nu ook doet,
Zijn liefde blijft bestaan
Ook niets wat jij ooit deed
verandert daar iets aan.
Omdat Hij van je houdt,
gaf Hij zijn eigen Zoon
En nu is alles klaar wanneer jij komt
Refrein:
Kom tot de Vader,
Kom zoals je bent
In je hart, al je pijn
is bij Hem bekent
de liefde die Hij geeft,
de woorden die Hij spreekt
daarmee is alles klaar wanneer jij komt
En wat je nu ook doet
want niets wat jij ooit deed
verandert daar iets aan
Omdat Hij van je houdt
gaf Hij zijn eigen Zoon
en nu is alles klaar wanneer jij komt
Refrein 2x
De liefde die hij geeft,
De woorden die hij spreekt.
totdat je komt.
voor de duidelijkheid: dit was niet het enige lied. Er werden ook psalmen gezongen.
@Mister: deze vragen komen op n.a.v. de topictitel. Het gaat om de raakvlakken tussen CGK en HHK. Als je echter meent dat dit niet kan dan kun je deze topic splitsen vanaf mijn posting over de opmerking over de inhoud van een 'linkse' CGK. Is dat wat?
@Mister: deze vragen komen op n.a.v. de topictitel. Het gaat om de raakvlakken tussen CGK en HHK. Als je echter meent dat dit niet kan dan kun je deze topic splitsen vanaf mijn posting over de opmerking over de inhoud van een 'linkse' CGK. Is dat wat?
Dat er een opwekkingslied werd gezongen betekend nog niet dat in zo'n dienst alle liederen remonstrants waren. Laten we even zorgvuldig zijn in het noemen van zaken. Overigens ben ik er wel mee eens dat we misschien over de keuze van liederen een aparte topic moeten/kunnen openen. De Psalmberijming van 1773 zou dan nog wel eens een dankbaar onderwerp kunnen zijn voor de remonstrants bashing....Anker schreef:We zongen in genoemde doopdienst toen:astroguy schreef:Welke liederen zijn remonstrants? Alle, sommige? Deze qualificatie is mij te algemeen om te aanvaarden. Graag een beetje duidelijker wat je bedoeld.Anker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
opwekking 599:
Nog voordat je bestond,
kende Hij je naam.
Hij zag je elk moment,
en telde elke traan.
Omdat Hij van je hield,
Gaf Hij zijn eigen Zoon.
totdat je komt
En wat je nu ook doet,
Ook niets wat jij ooit deed
verandert daar iets aan.
Omdat Hij van je houdt,
gaf Hij zijn eigen Zoon
En nu is alles klaar wanneer jij komt
Refrein:
Kom tot de Vader,
Kom zoals je bent
In je hart, al je pijn
is bij Hem bekent
de liefde die Hij geeft,
de woorden die Hij spreekt
daarmee is alles klaar wanneer jij komt
En wat je nu ook doet
want niets wat jij ooit deed
verandert daar iets aan
Omdat Hij van je houdt
gaf Hij zijn eigen Zoon
en nu is alles klaar wanneer jij komt
Refrein 2x
De liefde die hij geeft,
De woorden die hij spreekt.
totdat je komt.
Atze
Re: Liedkeuze binnen de CGK (uit: Kanselruil HHK/CGK)
Topic gesplitst vanuit Kanselruil HHK/CGK.
De dichteres van "'t Hijgend hert" was ook remonstrantsAnker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.

Toch wordt die psalm op het aanstaande symposium over onbekende psalmen niét gezongen

~~Soli Deo Gloria~~
Dit is wat ik probeerde te zeggen. Vroeger waren de mensen nog eerlijk en zeiden ze dat 1773 voor een (groot) gedeelte remonstrants (van karakter) was maar tegenwoordig hoor je dat bijna niet meer. Misschien moeten we toch eens aan zelfbeproeving doen over wat wij eigenlijk zingen voordat wij maar allerlei andere liederen bij voorbaat veroordelen als remonstrants.Hendrikus schreef:De dichteres van "'t Hijgend hert" was ook remonstrantsAnker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
Ik ben zelf ook een aantal malen bij doopdiensten in zo'n gemeente geweest, de entourage is modern, de liederen zijn remonstrants, de prediking daarentegen was vrij behoudend en bevindelijk, zij het soms wel vrij eenzijdig. Maar het was wél een boodschap van zonde en genade.![]()
Toch wordt die psalm op het aanstaande symposium over onbekende psalmen niét gezongen
Atze
Geef eens voorbeelden van het remonstrantse karakter van 1773. Niet over de dichters, maar over de psalmen inhoudelijk.astroguy schreef:Dit is wat ik probeerde te zeggen. Vroeger waren de mensen nog eerlijk en zeiden ze dat 1773 voor een (groot) gedeelte remonstrants (van karakter) was maar tegenwoordig hoor je dat bijna niet meer. Misschien moeten we toch eens aan zelfbeproeving doen over wat wij eigenlijk zingen voordat wij maar allerlei andere liederen bij voorbaat veroordelen als remonstrants.Hendrikus schreef:De dichteres van "'t Hijgend hert" was ook remonstrantsAnker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
Ik ben zelf ook een aantal malen bij doopdiensten in zo'n gemeente geweest, de entourage is modern, de liederen zijn remonstrants, de prediking daarentegen was vrij behoudend en bevindelijk, zij het soms wel vrij eenzijdig. Maar het was wél een boodschap van zonde en genade.![]()
En, is het door mij geplaatste lied overigens wel remonstrants te noemen?
Psalm 1 bijv? Ps 9 mogelijk?Anker schreef:Geef eens voorbeelden van het remonstrantse karakter van 1773. Niet over de dichters, maar over de psalmen inhoudelijk.astroguy schreef:Dit is wat ik probeerde te zeggen. Vroeger waren de mensen nog eerlijk en zeiden ze dat 1773 voor een (groot) gedeelte remonstrants (van karakter) was maar tegenwoordig hoor je dat bijna niet meer. Misschien moeten we toch eens aan zelfbeproeving doen over wat wij eigenlijk zingen voordat wij maar allerlei andere liederen bij voorbaat veroordelen als remonstrants.Hendrikus schreef:De dichteres van "'t Hijgend hert" was ook remonstrantsAnker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
En deze opmerkingen werden al in de 19de eeuw geplaatst toen ik denk m.n. de Ledeboerianen om deze reden terugkeerden tot de berijming van Datheen.
Atze
Een post uit november 2010 die ik tegen kwam: (is het woord "deugdzaam" remonstrants te noemen trouwens??)Anker schreef: Geef eens voorbeelden van het remonstrantse karakter van 1773. Niet over de dichters, maar over de psalmen inhoudelijk.
MarthaMartha schreef:een herziening van de psalmen is harder nodig dan die van de Statenvertaling.
De psalmen die wij zingen staan soms enorm ver af van de bijbeltekst en zijn niet altijd bijbels.
denk maar aan psalm 119 vers 66:
Ik heb mijn mond begerig opgedaan,
Ik heb verlangd, gehijgd naar Uw geboden;
Zie, zie mij dan met gunstig' ogen aan,
En wees mij nu genadig in mijn noden,
Naar 't recht van hen, die, deugdzaam van bestaan,
Uit liefde tot Uw Naam van 't kwade vloden.
onberijmd (psalm 119 vers 131-132)
Ik heb mijn mond wijd opengedaan, en gehijgd, want ik heb verlangd naar Uw geboden.
Zie mij aan, wees mij genadig, naar het recht aan degenen, die Uw Naam beminnen.
Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Ik ben blij dat je deze genuanceerde post hier plaatst. Ik heb dezelfde ervaringen. Daarom was ik wat verbaasd toen huisman "modern gereformeerd" als synoniem gebruikte voor evangelisch/remonstrants.Anker schreef:al is het natuurlijk zo dat de linkse CGK's voluit Reformatorische kerken zijn, alleen met een modern jasje. Ik zie in mijn omgeving mensen uit de rechtse kerken naar zulke kerken overgaan, en die vertellen dat ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)