Kanselruil HHK/CGK

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door henriët »

Luther schreef:
huisman schreef:1. Niet elke predikant is een schrijver
2. Predikanten moeten vaak woekeren met hun tijd en vinden een stukje schrijven niet hun hoogste prioriteit
3. De kring van predikanten die zich verwant weten met het gedachtegoed van BhP is veel breder dan de schrijverskring van BhP.
3. Modern gereformeerd is evangelisch/remonstrants in een gereformeerd jasje... en ja die heb je helaas in onze kerken (CGK)
Ad 1: Dat kan, hoewel ze allen een universitaire opleiding hebben.
Ad 2: Dat is jammer, want op die manier bereiken ze wel erg veel mensen. Bovendien: hoe meer predikanten meedoen, hoe minder de last voor degenen die meedoen.
Ad 3: Dat mag ik hopen, ja. :)
Ad 4: Helder. Nog wel even deze opmerking, en die sluit aan bij de posting van hazelaar, je kunt wel merken (of het nu om BhP gaat of om modern gereformeerd) dat ze een goede, diepgravende, degelijke universitaire opleiding hebben genoten. Dan zoom ik vooral in op de gedachtenvariëteit rond een tekst.
Ik kan wel beamen wat huisman zegt, ad 1, niet ieder universitair opgeleid persoon heeft schrijverstalent. ad 2 Dominees die een stukje schrijven in bhp niet hoogste prioriteit geven, hebben mi groot gelijk. Prediken.. cathechese... pastoraat. Dat is de volgorde en daar hebben ze hun handen vol aan. Wij als gemeenteleden kijken zo gemakkelijk en denken eigenlijk een beetje simpel. Maar het leven als predikant is gewoon een heftige baan. ad3 zeer zeker:)
ad 4 eens
(overigens onderschrijf ik ook de posting van hazelaar)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

De universiteit in Apeldoorn moet dan wel een bolwerk zijn van evangelisch/remonstrantisme. Want volgens mij is daar slechts één hoogleraar die zich tot de BhP-richting rekent. Evenmin horen eminente emeriti (met gezag in de hele gereformeerde gezindte) tot genoemde richting.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

Overigens zijn er best rechtese CGK-ers die niet in BhP schrijven, maar wel schrijversgaven en ~tijd. hebben. In De Wekker staan soms meditaties die ook zo in BhP zouden kunnen staan. En als je parttime gemeentepredikant bent, lesgeeft op de TUA en op een reformatorische vo-school en daarnaast nog een studieopdracht van de SGP aanneemt, was de factor "tijd" niet écht een excuus. Kortom: er zullen ook andere argumenten zijn om wel in de lijn van het blad te staan ,maar je er toch niet aan te (willen?) verbinden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Unionist schreef:De universiteit in Apeldoorn moet dan wel een bolwerk zijn van evangelisch/remonstrantisme. Want volgens mij is daar slechts één hoogleraar die zich tot de BhP-richting rekent. Evenmin horen eminente emeriti (met gezag in de hele gereformeerde gezindte) tot genoemde richting.
Dit zeg ik dus niet. Ik ben nog steeds erg dankbaar voor onze TUA. Maar wel met een beetje zorg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:1. Niet elke predikant is een schrijver
2. Predikanten moeten vaak woekeren met hun tijd en vinden een stukje schrijven niet hun hoogste prioriteit
3. De kring van predikanten die zich verwant weten met het gedachtegoed van BhP is veel breder dan de schrijverskring van BhP.
3. Modern gereformeerd is evangelisch/remonstrants in een gereformeerd jasje... en ja die heb je helaas in onze kerken (CGK)
Ad 1: Dat kan, hoewel ze allen een universitaire opleiding hebben.
Ad 2: Dat is jammer, want op die manier bereiken ze wel erg veel mensen. Bovendien: hoe meer predikanten meedoen, hoe minder de last voor degenen die meedoen.
Ad 3: Dat mag ik hopen, ja. :)
Ad 4: Helder. Nog wel even deze opmerking, en die sluit aan bij de posting van hazelaar, je kunt wel merken (of het nu om BhP gaat of om modern gereformeerd) dat ze een goede, diepgravende, degelijke universitaire opleiding hebben genoten. Dan zoom ik vooral in op de gedachtenvariëteit rond een tekst.
Ik kan wel beamen wat huisman zegt, ad 1, niet ieder universitair opgeleid persoon heeft schrijverstalent. ad 2 Dominees die een stukje schrijven in bhp niet hoogste prioriteit geven, hebben mi groot gelijk. Prediken.. cathechese... pastoraat. Dat is de volgorde en daar hebben ze hun handen vol aan. Wij als gemeenteleden kijken zo gemakkelijk en denken eigenlijk een beetje simpel. Maar het leven als predikant is gewoon een heftige baan. ad3 zeer zeker:)
ad 4 eens
(overigens onderschrijf ik ook de posting van hazelaar)
Ik kan het wel met je eens zijn, maar dan moeten die predikanten ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat BhP voor hen niet echt prioriteit is. (Dat is het in essentie ook niet.)

Maar als je vindt dat er naast De Wekker een blad moet bestaan voor de behoudende flank van de CGK, dan moet je daar gezamenlijk (!) de schouders onder zetten.

Bovendien hoef je helemaal geen schrijverstalent te hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:1. Niet elke predikant is een schrijver
2. Predikanten moeten vaak woekeren met hun tijd en vinden een stukje schrijven niet hun hoogste prioriteit
3. De kring van predikanten die zich verwant weten met het gedachtegoed van BhP is veel breder dan de schrijverskring van BhP.
3. Modern gereformeerd is evangelisch/remonstrants in een gereformeerd jasje... en ja die heb je helaas in onze kerken (CGK)
Ad 1: Dat kan, hoewel ze allen een universitaire opleiding hebben.
Ad 2: Dat is jammer, want op die manier bereiken ze wel erg veel mensen. Bovendien: hoe meer predikanten meedoen, hoe minder de last voor degenen die meedoen.
Ad 3: Dat mag ik hopen, ja. :)
Ad 4: Helder. Nog wel even deze opmerking, en die sluit aan bij de posting van hazelaar, je kunt wel merken (of het nu om BhP gaat of om modern gereformeerd) dat ze een goede, diepgravende, degelijke universitaire opleiding hebben genoten. Dan zoom ik vooral in op de gedachtenvariëteit rond een tekst.
Ik kan wel beamen wat huisman zegt, ad 1, niet ieder universitair opgeleid persoon heeft schrijverstalent. ad 2 Dominees die een stukje schrijven in bhp niet hoogste prioriteit geven, hebben mi groot gelijk. Prediken.. cathechese... pastoraat. Dat is de volgorde en daar hebben ze hun handen vol aan. Wij als gemeenteleden kijken zo gemakkelijk en denken eigenlijk een beetje simpel. Maar het leven als predikant is gewoon een heftige baan. ad3 zeer zeker:)
ad 4 eens
(overigens onderschrijf ik ook de posting van hazelaar)
Ik kan het wel met je eens zijn, maar dan moeten die predikanten ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat BhP voor hen niet echt prioriteit is. (Dat is het in essentie ook niet.)

Maar als je vindt dat er naast De Wekker een blad moet bestaan voor de behoudende flank van de CGK, dan moet je daar gezamenlijk (!) de schouders onder zetten.

Bovendien hoef je helemaal geen schrijverstalent te hebben.
BhP is geen protestgroep en ook nooit er op uit geweest om kerkpolitiek of machtspelletjes te spelen. Ik ben het wel met je eens dat BhP nog wel wat goede scribenten kan gebruiken. Ik zal mijn niet geringe invloed aanwenden omdat voor elkaar te krijgen. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Luther »

huisman schreef:BhP is geen protestgroep en ook nooit er op uit geweest om kerkpolitiek of machtspelletjes te spelen. Ik ben het wel met je eens dat BhP nog wel wat goede scribenten kan gebruiken. Ik zal mijn niet geringe invloed aanwenden omdat voor elkaar te krijgen. :huhu
O, maar dat heb ik ook nooit gezegd hoor, dat BhP iets van protest o.i.d. had, maar je opmerking over die enorme invloed en nieuwe schrijvers, snijdt hout! :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
huisman schreef:BhP is geen protestgroep en ook nooit er op uit geweest om kerkpolitiek of machtspelletjes te spelen. Ik ben het wel met je eens dat BhP nog wel wat goede scribenten kan gebruiken. Ik zal mijn niet geringe invloed aanwenden omdat voor elkaar te krijgen. :huhu
O, maar dat heb ik ook nooit gezegd hoor, dat BhP iets van protest o.i.d. had, maar je opmerking over die enorme invloed en nieuwe schrijvers, snijdt hout! :)
De voorlopers van BhP wilde een kerkscheuring voorkomen...

De verschillende stromingen in de CGK werden naar zijn eigen zeggen al in de jaren dertig waargenomen. Ook volgens iemand als dominee Jan Hendrik Velema 'hebben de verschillende stromingen onze kerken altijd al gekenmerkt. Toen ik nog in Apeldoorn studeerde, zaten twee jaar boven mij de studenten E. du Marchie van Voorthuysen, J.G. van Minnen en H. Visser Mzn. — die later allen uit onze kerken zijn gegaan. In hetzelfde jaar als ik zaten J.C. Maris, W. Ruiter en J.M. Visser. Wij voelden toen al wel aan dat zij niet op dezelfde lijn zaten'.

Als gevolg van de positie die het kerkverband innam tussen enerzijds de Gereformeerde Gemeenten en anderzijds de Gereformeerde Kerken in Nederland dreigde de prediking in de CGK vast te lopen in een zekere 'verstarring', aldus dominee Van Minnen. Na 1947 voltrok de verandering in de CGK, met name in de prediking, zich in een stroomversnelling. Binnen de CGK werd een kring van geestverwanten gevormd door de predikanten ds. M. Baan (1905–1973), ds. N. de Jong (1899–1980), ds. H. van Leeuwen (1906–1988), ds. J.G. van Minnen (1900-1971), ds. C. Smits (1898–1994) en ds. F. Bakker (1917-1965) die poogden een dam op te werpen tegen de in hun ogen zorgwekkende ontwikkelingen binnen de christelijke gereformeerde kerken.

Concreet kwamen de bezwaren tegen de ontwikkelingen binnen de CGK op het volgende neer:

De bezwaren
Hoofdbezwaar vormde de prediking binnen de christelijke gereformeerde kerken, waarin geen nadruk meer valt op de noodzaak van Schriftuurlijke bekering en wedergeboorte. De christelijke gereformeerde kerken spraken later uit dat zij van een meer subjectieve inslag in de prediking naar een meer objectieve belofte prediking gegroeid waren. Hierdoor ontstaat echter, aldus de bezwaarden, het gevaar dat de hoorders het heil zich automatisch gaan toe-eigenen.
De samensprekingen met de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Gereformeerde Kerken onderhoudende art. 31 K.O. vanwege het verbondsoptimisme binnen deze kerken die on-Bijbels is.
Het zoeken naar nieuwe vormen waaronder aanpassing van de liturgie e.d. die bij zullen dragen aan verdere verwatering en verwereldlijking van het kerkelijk leven.

De classis Dordrecht (ds. M. Baan) legde op de synode van de CGK in 1953 een indringend rapport op tafel waarin de zorgen van het kerkelijke leven werden geuit en vroeg daarbij om dringende maatregelen. Als gevolg hierop hebben de CGK een kanselboodschap laten uitgaan, mede op aandrang van Prof. Wisse die de CGK waarschuwde 'de veronderstelde wedergeboorte de voordeur der kerk te hebben uitgeworpen, maar bezig zijn haar door de achterdeur weer binnen te halen'. De kentering die nodig was om de geslagen breuk te helen bleef echter uit. Verschillende predikanten en gemeenten traden alsnog uit, en stapten over naar andere kerkverbanden, met name de Gereformeerde Gemeenten.

Bron: Wikipedia
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Unionist schreef:De universiteit in Apeldoorn moet dan wel een bolwerk zijn van evangelisch/remonstrantisme. Want volgens mij is daar slechts één hoogleraar die zich tot de BhP-richting rekent. Evenmin horen eminente emeriti (met gezag in de hele gereformeerde gezindte) tot genoemde richting.
Inderdaad, ik vind het een kwalijke verdachtmaking van o.a. huisman - al heb ik niet zoveel moeite met de karakterisering 'evangelisch'.

BhP heeft wel wat weg van het voormalige Gekrookte Riet, een stroming binnen de NHK die ook altijd allerlei afval en verval meende waar te nemen (in de Gereformeerde Bond). Of dat terecht was, betwijfel ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

freek schreef:
Unionist schreef:De universiteit in Apeldoorn moet dan wel een bolwerk zijn van evangelisch/remonstrantisme. Want volgens mij is daar slechts één hoogleraar die zich tot de BhP-richting rekent. Evenmin horen eminente emeriti (met gezag in de hele gereformeerde gezindte) tot genoemde richting.
Inderdaad, ik vind het een kwalijke verdachtmaking van o.a. huisman - al heb ik niet zoveel moeite met de karakterisering 'evangelisch'.

BhP heeft wel wat weg van het voormalige Gekrookte Riet, een stroming binnen de NHK die ook altijd allerlei afval en verval meende waar te nemen (in de Gereformeerde Bond). Of dat terecht was, betwijfel ik.
Ik heb deze verdachtmaking ook helemaal niet gemaakt richting onze TUA. Dit schreef ik een paar dagen geleden.
Dit zeg ik dus niet. Ik ben nog steeds erg dankbaar voor onze TUA. Maar wel met een beetje zorg.
En inderdaad zie ik afval en verval in in de CGKerken. Een kerkverband waar ik met vreugde en zorg lid van mag zijn.
Maar ik ga niet mijn ogen dichtdoen voor het verval in mijn eigen kerkverband .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

IK maak me over bepaalde ontwikkelingen ook zorgen. De veranderende visie op homoseksualiteit, de vrouw in het ambt, een praktisch verbondsautomatisme, bijvoorbeeld.

Maar jij verdeelt de CGK in "Bewaar het pand" enerzijds en "evangelisch/remonstrants" anderzijds. En dat vind ik veel te simpel. Je kunt een breed kerkverband niet onderverdelen in de uiterste rechtervleugel en "de moderne rest". "Des Heeren tempel" is niet alleen daar waar men op hele noten zingt. Daarmee doe je én je medegelovigen én de Koning van de Kerk tekort.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Herman »

Ik heb in een grijs verleden ooit al betoogt dat het BWP van nu niet hetzelfde is als als van 1960. Wat dat betreft herken ik me amper in namen als C. Smits en E. du Marchie van Voorthuyzen, ook al hebben zij een behoorlijke invloed op mijn familiegeschiedenis gedrukt.

Aan de andere kant kan je zonder problemen preken van voor 1940 uit heel de breedte van hoe de kerk toen was op zondag in een strenge bwpgemeente gewoon lezen (heb ik het vermoeden).

Maar je ziet de scheidslijnen op allerlei fronten. Ik meen me positieve opmerkingen van ds. Tanis de herinneren uit BWP over Prof. van der Meiden. De man zelf heeft bij het eind van zijn leven bakken kritiek gehad op zijn werk aan de NGB, en dat zal vast niet van de linkse broeders zijn geweest. Zo zie je maar, dat met de tijden ook de opvattingen kunnen veranderen.

Het meeste eigene van BWP zie ik vooral in de manier van woordverkondiging en de keuze om bevindelijk te preken. En er zijn behoudende predikanten die daarin een andere keuze maken. Wat dat betreft zou zelfs BWP wat mij betreft wat bevindelijker accenten mogen leggen.

Voorlopig staat 14 april in de agenda. Jammer dat ik dan zoveel te doen heb :(
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Unionist schreef:IK maak me over bepaalde ontwikkelingen ook zorgen. De veranderende visie op homoseksualiteit, de vrouw in het ambt, een praktisch verbondsautomatisme, bijvoorbeeld.

Maar jij verdeelt de CGK in "Bewaar het pand" enerzijds en "evangelisch/remonstrants" anderzijds. En dat vind ik veel te simpel. Je kunt een breed kerkverband niet onderverdelen in de uiterste rechtervleugel en "de moderne rest". "Des Heeren tempel" is niet alleen daar waar men op hele noten zingt. Daarmee doe je én je medegelovigen én de Koning van de Kerk tekort.
Nee hoor de CGK zijn in veel meer geledingen te verdelen. Maar welk deel is het dichtst gebleven bij de oorspronkelijke CGK ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik heb in een grijs verleden ooit al betoogt dat het BWP van nu niet hetzelfde is als als van 1960. Wat dat betreft herken ik me amper in namen als C. Smits en E. du Marchie van Voorthuyzen, ook al hebben zij een behoorlijke invloed op mijn familiegeschiedenis gedrukt.

Aan de andere kant kan je zonder problemen preken van voor 1940 uit heel de breedte van hoe de kerk toen was op zondag in een strenge bwpgemeente gewoon lezen (heb ik het vermoeden).

Maar je ziet de scheidslijnen op allerlei fronten. Ik meen me positieve opmerkingen van ds. Tanis de herinneren uit BWP over Prof. van der Meiden. De man zelf heeft bij het eind van zijn leven bakken kritiek gehad op zijn werk aan de NGB, en dat zal vast niet van de linkse broeders zijn geweest. Zo zie je maar, dat met de tijden ook de opvattingen kunnen veranderen.

Het meeste eigene van BWP zie ik vooral in de manier van woordverkondiging en de keuze om bevindelijk te preken. En er zijn behoudende predikanten die daarin een andere keuze maken. Wat dat betreft zou zelfs BWP wat mij betreft wat bevindelijker accenten mogen leggen.

Voorlopig staat 14 april in de agenda. Jammer dat ik dan zoveel te doen heb :(

Ik zie de verschillen ook wel.
De meeste ouderen waren meer bevindelijk, tegenwoordig zou men ze haast de erenaam hypercalvinist geven.
Denk aan ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan, ds, E. Venema, en anderen die het niet meer in de CGK
konden vinden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

huisman schreef:
Unionist schreef:IK maak me over bepaalde ontwikkelingen ook zorgen. De veranderende visie op homoseksualiteit, de vrouw in het ambt, een praktisch verbondsautomatisme, bijvoorbeeld.

Maar jij verdeelt de CGK in "Bewaar het pand" enerzijds en "evangelisch/remonstrants" anderzijds. En dat vind ik veel te simpel. Je kunt een breed kerkverband niet onderverdelen in de uiterste rechtervleugel en "de moderne rest". "Des Heeren tempel" is niet alleen daar waar men op hele noten zingt. Daarmee doe je én je medegelovigen én de Koning van de Kerk tekort.
Nee hoor de CGK zijn in veel meer geledingen te verdelen. Maar welk deel is het dichtst gebleven bij de oorspronkelijke CGK ?
Ik herinner je nog even aan een quote van jou een par bladzijden terug:
CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.
Dat is toch duidelijk een tweedeling, en wat mij betreft zeer ongenuanceerd. Vooral als je even later dat "modern gereformeerd" kwalificeert als "evangelisch/remonstrants".

Eigenlijk boeit het mij heel weinig wie er het dichtst bij de oorspronkelijke CGK zit. Waar de Bijbelse waarheid universeel is, vragen andere tijden om andere benaderingen. En er zit 120 jaar tussen 1892 en 1912. Bovendien: waarom zou je in 1892 beginnen? Ook Bewaar het Pand preekt niet meer zoals Origines en Clemens, om er maar eens een paar te noemen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie