De ligging van het forum

Erasmiaan

Re: De ligging van het forum

Bericht door Erasmiaan »

Als er iets erg is wat je tegen een 'rechtse' kunt zeggen, is het dat de prediking zoals hij of zij die voorstaat niet Bijbels is. Dat zie je hier wel regelmatig gebeuren. De rechtse broeders worden daarmee tot in hun ziel geraakt, want zij hebben immers "de zuivere waarheid"?! Vandaar dat er dan weleens heftige tegenreacties kunnen komen van rechtse posters. De 'linksmensen' ( ;) )van dit forum zie je vooral heftig opveren als de 'rechtsen' bovengenoemde heftige reacties 'uitbraken'. Het is een vicieuze cirkel, waar, zolang de 'linkse aanvallen' doorgaan, altijd reacties zullen komen van rechtsen. Je zou bijna zeggen dat het ergens wel wat lijkt op het Israël-Palestijnen conflict. Ik ga hier echter maar niet zeggen welke partij op dit forum met welke partij in dat conflict te vergelijken is, want anders krijg ik weer gelijk driekwart van het forum over me heen...

Deze reactie is met een knipoog geschreven, hoewel met een serieuze ondertoon.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:Als er iets erg is wat je tegen een 'rechtse' kunt zeggen, is het dat de prediking zoals hij of zij die voorstaat niet Bijbels is. Dat zie je hier wel regelmatig gebeuren. De rechtse broeders worden daarmee tot in hun ziel geraakt, want zij hebben immers "de zuivere waarheid"?! Vandaar dat er dan weleens heftige tegenreacties kunnen komen van rechtse posters. De 'linksmensen' ( ;) )van dit forum zie je vooral heftig opveren als de 'rechtsen' bovengenoemde heftige reacties 'uitbraken'. Het is een vicieuze cirkel, waar, zolang de 'linkse aanvallen' doorgaan, altijd reacties zullen komen van rechtsen. Je zou bijna zeggen dat het ergens wel wat lijkt op het Israël-Palestijnen conflict. Ik ga hier echter maar niet zeggen welke partij op dit forum met welke partij in dat conflict te vergelijken is, want anders krijg ik weer gelijk driekwart van het forum over me heen...

Deze reactie is met een knipoog geschreven, hoewel met een serieuze ondertoon.
Ha ;).
Maar de prediking zoals rechtsen die voorstaan, die mag toch wel (mits op een gepaste en fatsoenlijke manier) bediscussieerd worden?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:(...) driekwart van het forum (...)
:yahoo
refo

Bericht door refo »

Misschien moet men eerst eens ophouden met te zeggen dat iemand de zuivere waarheid heeft. Die heeft namelijk niemand. Zelfs in de bijbel zegt niemand dat zo van zichzelf. Behalve de Zuivere Waarheid Zelf.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Misschien moet men eerst eens ophouden met te zeggen dat iemand de zuivere waarheid heeft. Die heeft namelijk niemand. Zelfs in de bijbel zegt niemand dat zo van zichzelf. Behalve de Zuivere Waarheid Zelf.
Het "alzo spreekt de HEERE" is zeker een pretentie van de zuivere waarheid. En dat lees ik nogal eens in de Bijbel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:(...) driekwart van het forum (...)
:yahoo
;)
refo

Bericht door refo »

Anker schreef:
refo schreef:Oef, je gaat toch niet in de politiek, hoop ik?
Waarom hoop je dat, refo? De kans zit er in, maar niet fulltime, dat weer niet.
Omdat je met zo'n opmerking als de openingspost hier niet erg serieus genomen zult worden.
Daar tellen in het debat de echte argumenten. En in de stemmingen het aantal zetels.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
refo schreef:Misschien moet men eerst eens ophouden met te zeggen dat iemand de zuivere waarheid heeft. Die heeft namelijk niemand. Zelfs in de bijbel zegt niemand dat zo van zichzelf. Behalve de Zuivere Waarheid Zelf.
Het "alzo spreekt de HEERE" is zeker een pretentie van de zuivere waarheid. En dat lees ik nogal eens in de Bijbel.
Het 'alzo spreekt de Heere' kan misschien vanaf de preekstoel gepretendeerd worden, maar niet op een discussieforum. Toch?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Het 'alzo spreekt de Heere' kan misschien vanaf de preekstoel gepretendeerd worden, maar niet op een discussieforum. Toch?
Wel als wat je op een discussieforum ter berde brengt, ontleend is aan wat je vanaf de kansel hoorde.
ejvl

Bericht door ejvl »

En dan nog kan het discussiewaardbig zijn door een interpretatie of een exegese aan een tekst te geven wat voor "rechts" uit den boze is en voor "links" juist prachtig of andersom.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

vragensteller schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Wel als wat je op een discussieforum ter berde brengt, ontleend is aan wat je vanaf de kansel hoorde.
Dat denk ik eigenlijk niet.
Natuurlijk mag je zeggen dat je (denkt dat je) de waarheid geeft. Maar dat niet als niet te bediscussiëren waarheid. En dat mag/moet vanaf de preekstoel wel.
refo

Bericht door refo »

Alzo spreekt de Heere. Inderdaad.

Spreek, Heere, Uw knecht hoort.
Maar wie dan luistert zal niet zeggen: zo, ik heb de zuivere waarheid.

Die zal het eenvoudig doorgeven en vragen: heb ik het zo goed begrepen en gezegd, Heere? Er zou best wel eens beter naar Gods Woord geluisterd mogen worden. Zowel door predikanten als door hoorders.
refo

Bericht door refo »

En gijs83 gaat gewoon door met z'n wistjedatjes, beroepen en domineesverjaardagen....
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:En gijs83 gaat gewoon door met z'n wistjedatjes, beroepen en domineesverjaardagen....
:oO Oh, verstoord hij daar de ligging van het forum mee?

*naar welke kant zou Gijs doorslaan? ;(
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:Ik heb een verbazende constatering gedaan:
Vorige week vrijdag heb ik in een cynische modus een kerkverband en de prediking algemeen in de rechtse kerken sterk afgekeurd. Er is daar nauwelijks negatief op gereageerd. Er zijn bij mijn weten geen meldingen gedaan ofzo.
Wanneer ik een posting plaats over een gevoelig onderwerp waar vooral de linksere doelgroep van dit forum zich op aangesproken voel (kleding, HSV, psalmberijming) heb ik soms het gevoel op eieren te moeten lopen om maar geen tenen te raken.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom mag de GG en aanverwant ongestoord hevig aangevallen worden en geldt dat voor andere zaken niet?
Helemaal zoas ik ik het ook heb bevonden!
Zolang ik op dit forum ben heb ik niet anders geconstateerd....
En het bllijft een strijd, en heb ook niet de verwachting dat dit snel zal veranderen.
Laat het dan maar zo denk ik dan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie