Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Marius

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marius »

Herman schreef:
Marius schreef:
Een stem kost niet gauw 20.000 euro.
Dit is alleen bij dure/grote/bekende firma's
Wel moet je ook bedenken dat je te maken hebt met niet alleen pijpen maar een volledige mechaniek.
Het kan prima dat het orgel in gouda ook 6 ton heeft gekost, net als krabbendijke.
Ooit mailde ik pels en van leeuwen voor een prijsopgave:
Prestant 8' C-c"" €6500 ex btw
Prestant 4' C-c"" €2500 ex btw
fluit 2' C-c"" €2200 ex btw
Subbas 16' C-c' €4500 ex btw

Gebruikt pijpwerk kost +/- een kwart van die prijs

Een elektronisch orgel is in ieder geval niet geschikt. sowieso qua klank niet.

Verder nog, voor zo'n orgel, heb je een pijporgel nodig.

Het is gewoon een snelle pc. Het heeft een toetsenbord in de vorm van keyboard toetsen. Het speelt het deuntje af waar je om vraagt. c en trompet geeft bestand ....#AUDIO
snappie? het is dus gewoonn een soort keyboard.
Dan is men ook nog eens zo hypocriet om er een pijpenfront voor te zetten.
Den denk ik, doe normaal en hou dat johannes, content, domus of wat dan ook speelgoed lekker voor jezelf.
In de gemiddelde prijs per stem (€ 20.000) is niet alleen het pijpwerk begrepen, maar ook de windvoorziening, trek en sleepladen, orgelkast, manualen, goud op snee enzovoorts.
Genoemde prijzen lijken mij alleen het pijpwerk. Blazen moet je zelf doen. Lijkt me vrij onhandig.

heb je dit stukje ook gelezen?
Wel moet je ook bedenken dat je te maken hebt met niet alleen pijpen maar een volledige mechaniek.

Ik wil alleen aangeven dat 20000 per stem niet realistisch is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marius schreef:
Hendrikus schreef:
Marius schreef: Kijk bijv. naar het orgel in de gereformeerde kerk in sprang.
Het heeft maar 6 stemmen
Man 1: Prestant 8' en cymbelmixtuur 2' 5 sterk
Man 2: Roerfluit 8' Vlakfluit 4' Kegelpijp 2'
Ped: Subbas 16'
In het boek 'Nederland Orgelland' Van Mr. A. Bouman staat over dit orgel:
'Ofschoon dit instrument slechts 6 stemmen telt is het door de keuze daarvan, de opstelling op één sleeplade en de verdeling over 2 manuelen en vrij pedaal geen positief(mini pijporgel), maar een typisch kerkorgel met een wijdgespreid klankspectrum
De meeste orgels die Bouman heeft ontworpen zijn allang vervangen door iets beters. De man had op papier de mooiste ideëen, maar het klonk nergens naar. Nederland Orgelland is zwaar verouderd, de 3e druk was van 1964, de tijd heeft sindsdien niet stilgestaan. En het meest opmerkelijke is wel dat de creaties van Bouman inmiddels vrijwel allemaal zijn opgeruimd...

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... eeuw.dhtml

Maar goed, dit orgel is niet door hem ontworpen of gebouwd he!

Overigens, ik heb Orgelbouwkunde van hem ook in huis, geweldig boek!
Misc. is het inderdaad zo dat hij op papier beter is dan in de praktijk.
Maar goed, op het punt van het orgel in Sprang heeft hij in ieder geval gelijk!
Nou, de dispositie die jij noemt komt echt uit de koker van Bouman.
Wie verzon er ooit Kegelpijpen, Cymbelmixturen, Superoctadenen en meer van dat fraais? Mr Arie, en verder niemand.
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orgel van Jan van Covelens is dan een beter voorbeeld. Dat is ietsje ouder als die orgels van Bouman. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Met het koororgel in Alkmaar kan je zo een gemeente begeleiden.
Zolang je er de akoestiek van Alkmaar bijgeleverd krijgt, ja.
Maar zet dat orgeltje eens in een rijk gestoffeerde GerGemkerk met een akoestiek van min tien, dan vind je 't niet terug.
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Met het koororgel in Alkmaar kan je zo een gemeente begeleiden.
Maar zet dat orgeltje eens in een rijk gestoffeerde GerGemkerk met een akoestiek van min tien, dan vind je 't niet terug.
De akoestiek doet altijd mee ja.
Maar de aanleg van het orgel is ook goed.

Wat betreft slechte akoestiek, je weet toch wel wat je naar men zegt het beste tegen kunt doen? Gewoon tremulant standaard uittrekken. :bobo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:

Wat betreft slechte akoestiek, je weet toch wel wat je naar men zegt het beste tegen kunt doen? Gewoon tremulant standaard uittrekken. :bobo
Sommige orgels zouden dan wel tien tremulanten mogen hebben :pan
~~Soli Deo Gloria~~
Marius

Bericht door Marius »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:

Sommige orgels zouden dan wel tien tremulanten mogen hebben :pan

En dan is het nog de vraag of ze er genoeg aan zouden hebben! :paladin
ejvl

Bericht door ejvl »

Wat ik wel bijzonder vond:

Laatst was ik bij een zangavond waarin ook veel samenzang was, psalm 68 werd ook gezongen, ritmisch.
De organist hield zich keurig aan de kerktoonsoorten, en wat was nu het geval?
Het zingen van de G in plaats van de G# ging eigenlijk vanzelf, praktisch iedereen zong de G!
(Geloofd zij God met diepst ontzag)

Als de organist de juiste akkoorden gebruikt en er word ritmisch gezongen lost het probleem van de toevallige verhogingen zichzelf ook op.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Wat ik wel bijzonder vond:

Laatst was ik bij een zangavond waarin ook veel samenzang was, psalm 68 werd ook gezongen, ritmisch.
Het zingen van de G in plaats van de G# ging eigenlijk vanzelf, praktisch iedereen zong de G!

Als de organist de juiste akkoorden gebruikt en er word ritmisch gezongen lost het probleem van de toevallige verhogingen zichzelf ook op.
Het zijn dezelfde noten als in Vader Jacob, slaapt GIJ nog. Niemand zingt daar een verhoging op GIJ, waarom zou je 't dan op ONT-zag opeens wél doen?

(Toch zou ik Psalm 27 nog wel eens willen horen op zo'n zangavond als jij bezocht hebt...)
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:

Het zijn dezelfde noten als in Vader Jacob, slaapt GIJ nog. Niemand zingt daar een verhoging op GIJ, waarom zou je 't dan op ONT-zag opeens wél doen?

(Toch zou ik Psalm 27 nog wel eens willen horen op zo'n zangavond als jij bezocht hebt...)
Ik ben in best wat verschillende kerken geweest maar nog niet 1 waar ze psalm 68 goed zongen, nou moet ik wel zeggen dat als er ritmisch gezongen word, en dus een stuk sneller als niet ritmisch in een rechtse kerk, het makkelijker, ja eigenlijk vanzelf goed gaat.

Psalm 27 zou ik ook wel benieuwd naar zijn, ik denk dat bijna elke gemeente hier met C# speelt in plaats van C?
Hoe doe jij dat Hendrikus? Wel volgens de originele melodieën?
En psalm 1, 3, 23, 27, 36/68, 99, 130, 150 en nog meerdere die ik even niet uit m'n hoofd weet?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:

Vader Jacob zingen wij niet zo vaak in de kerk :langue
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:

Ik ben in best wat verschillende kerken geweest maar nog niet 1 waar ze psalm 68 goed zongen, nou moet ik wel zeggen dat als er ritmisch gezongen word, en dus een stuk sneller als niet ritmisch in een rechtse kerk, het makkelijker, ja eigenlijk vanzelf goed gaat.

Psalm 27 zou ik ook wel benieuwd naar zijn, ik denk dat bijna elke gemeente hier met C# speelt in plaats van C?
Hoe doe jij dat Hendrikus? Wel volgens de originele melodieën?
En psalm 1, 3, 23, 27, 36/68, 99, 130, 150 en nog meerdere die ik even niet uit m'n hoofd weet?
Wij hebben met het organistenteam een afsprakenlijst gemaakt welke verhogingen we wel spelen en welke niet.
Naar mijn mening moet je met de gemeente communiceren als je ingeslopen gewoonten wilt veranderen. Het heeft geen enkele zin om het opeens anders te gaan doen als je dat niet met de gemeente hebt gecommuniceerd. Ga jij opeens een f spelen waar men altijd een fis heeft gezongen (23) of een c waar men altijd een cis heeft gezongen (27), dan denkt de gemeente: o, de organist doet het fout.
Er moet dus eerst draagvlak zijn om een verandering aan de gemeente voor te leggen en mét de gemeente te gaan oefenen, bijvoorbeeld op een gemeenteavond.

Ik vervang wel eens in een naburige gemeente, en dan informeer ik altijd bij de hoofdorganist ter plekke hoe men met zulk soort gevallen omgaat. Over 27 kreeg ik te horen: nou, ik speel altijd die c wel, maak er zelfs een heel c-accoord van, maar de gemeente zingt steevast een cis. Tsja, dat schiet niet op, lijkt me. Wil je werkelijk die c erin krijgen, dan zul je dat met de mensen moeten gaan oefenen.

Gemeenteavonden, wijkavonden, een artikel in het kerkblad, er zijn vele manieren om bij de gemeente aandacht te vragen voor dit soort zaken. Maar met moet dat wel wíllen.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Gemeenteavonden, wijkavonden, een artikel in het kerkblad, er zijn vele manieren om bij de gemeente aandacht te vragen voor dit soort zaken. Maar met moet dat wel wíllen.
Als onze (hoofd)organist in ons kerkblad zou schrijven, dat we voortaan psalm 27 met een c in plaats van cis gaan zingen, dan zou ik niet weten waar de beste man het over heeft.
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Wij hebben met het organistenteam een afsprakenlijst gemaakt welke verhogingen we wel spelen en welke niet.
Naar mijn mening moet je met de gemeente communiceren als je ingeslopen gewoonten wilt veranderen. Het heeft geen enkele zin om het opeens anders te gaan doen als je dat niet met de gemeente hebt gecommuniceerd. Ga jij opeens een f spelen waar men altijd een fis heeft gezongen (23) of een c waar men altijd een cis heeft gezongen (27), dan denkt de gemeente: o, de organist doet het fout.
Er moet dus eerst draagvlak zijn om een verandering aan de gemeente voor te leggen en mét de gemeente te gaan oefenen, bijvoorbeeld op een gemeenteavond.

Ik vervang wel eens in een naburige gemeente, en dan informeer ik altijd bij de hoofdorganist ter plekke hoe men met zulk soort gevallen omgaat. Over 27 kreeg ik te horen: nou, ik speel altijd die c wel, maak er zelfs een heel c-accoord van, maar de gemeente zingt steevast een cis. Tsja, dat schiet niet op, lijkt me. Wil je werkelijk die c erin krijgen, dan zul je dat met de mensen moeten gaan oefenen.

Gemeenteavonden, wijkavonden, een artikel in het kerkblad, er zijn vele manieren om bij de gemeente aandacht te vragen voor dit soort zaken. Maar met moet dat wel wíllen.
Mee eens, bij ons zingen we (niet ritmisch) zo'n beetje alle toevallige verhogingen die men kan verzinnen, zelfs bij psalm 91 en 102.
Als organist moet je dan niet de kop er tegenin gooien en het niet spelen, maar inderdaad overleggen met de andere organisten en met de gemeente als je dit veranderd wilt hebben.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Gemeenteavonden, wijkavonden, een artikel in het kerkblad, er zijn vele manieren om bij de gemeente aandacht te vragen voor dit soort zaken. Maar met moet dat wel wíllen.
Als onze (hoofd)organist in ons kerkblad zou schrijven, dat we voortaan psalm 27 met een c in plaats van cis gaan zingen, dan zou ik niet weten waar de beste man het over heeft.
dat ga jij ook niet beleven ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie