U blijft er dus gewoon bij... Ik noem dit "onverhoord veroordelen".Luther schreef:Het is precies zoals je zegt: Nehemia begon bij zichzelf. Dat zou de dominee ook moeten doen; dat maakt een vermaning daarna des te krachtiger.-DIA- schreef:Hier legt u de eerste verantwoordelijkheid bij de kerk. Vanzelf is de kerk verantwoordelijk, een die verantwoordelijkheid, het meer en meer zien van het komen van de wereld in de kerk (zie topictitel), kan wel een zeer zwaar wegen, en zouden de dominee en kerkenraad daarin niet van Boven ondersteuning ontvangen, een mens zou er onder bezwijken...Luther schreef:Ik denk dat de dominee best weleens gelijk kan hebben.-DIA- schreef:Denk je dat ds. het mis heeft dan? Hij vergelijkt 11 jaar... daar blijkt een achteruitgang van de kennis van het geestelijk leven. Ik geloof het gewoon niet dat een dienstknecht van God de vergadering voor staat te liegen... Wat er met deze kritiek uit de gemeente wordt gedaan zal vanzelf op de kerkenraad besproken worden. En een kerkenraadsvergadering is nog weer wat anders als een ledenvergadering.
Maar de vervolgvraag is natuurlijk: Hoe komt dat, dat het geestelozer en wereldgelijkvormiger wordt?
En het enige dat ik heb willen zeggen, is: een dominee mag zich op zo'n vraag nooit de makkelijke antwoorden geven, zoals: de jeugd van tegenwoordig, of de zuigkracht van de wereld, etc. Nogmaals: dat zal allemaal waar zijn, maar het primaire antwoord dat een dominee ook zou kunnen geven, luidt: Broeders, u hebt gelijk, ik constateer ook dat de gemeente de afgelopen 11 jaar geestelozer is geworden en meer naar de wereld trekt. Ik trek mezelf dat ook aan en zal dit in de binnenkamer voor de Heere neerleggen met de vraag, of ook ik daaraan schuld heb, en of ik wellicht deels op een verkeerd spoor zit.
Dat moet toch kunnen lijden?
Maar ik meen toch eerlijk, dat de eerste verantwoording in de gezinnen ligt. Ds. heeft dan ook dringend een appèl op de mannenbroeders gedaan: Hoe staat het met de huisgodsdienst?
Bergrijp je dat zo'n wantrouwend gehakketak ook niet stichtelijk is voor degenen die buiten ons zijn? Ik zie dat er nogal wat gasten meelezen, en dan moeten we toch (ook, en juist voor degenen die buiten zijn) eerlijk erkennen, dat wij te slap zijn. Kijk ook naar gebeden als van Nehemia, die begon ook bij zichzelf. Nee, we hoeven geen predikanten aan te wijzen, maar zij hebben ons gebed nodig.
En wat meelezers betreft: RF is sowieso niet stichtelijk voor degenen die buiten zijn...
De wereld in de kerk
Re: De wereld in de kerk
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De wereld in de kerk
De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: De wereld in de kerk
Luther zegt toch niet dat het aan de dominee ligt? Alleen wil hij erop wijzen dat het niet goed is er vanuit te gaan dat het zeker niet aan de predikant ligt.-DIA- schreef:U blijft er dus gewoon bij... Ik noem dit "onverhoord veroordelen".Luther schreef:Het is precies zoals je zegt: Nehemia begon bij zichzelf. Dat zou de dominee ook moeten doen; dat maakt een vermaning daarna des te krachtiger.-DIA- schreef:
Hier legt u de eerste verantwoordelijkheid bij de kerk. Vanzelf is de kerk verantwoordelijk, een die verantwoordelijkheid, het meer en meer zien van het komen van de wereld in de kerk (zie topictitel), kan wel een zeer zwaar wegen, en zouden de dominee en kerkenraad daarin niet van Boven ondersteuning ontvangen, een mens zou er onder bezwijken...
Maar ik meen toch eerlijk, dat de eerste verantwoording in de gezinnen ligt. Ds. heeft dan ook dringend een appèl op de mannenbroeders gedaan: Hoe staat het met de huisgodsdienst?
Bergrijp je dat zo'n wantrouwend gehakketak ook niet stichtelijk is voor degenen die buiten ons zijn? Ik zie dat er nogal wat gasten meelezen, en dan moeten we toch (ook, en juist voor degenen die buiten zijn) eerlijk erkennen, dat wij te slap zijn. Kijk ook naar gebeden als van Nehemia, die begon ook bij zichzelf. Nee, we hoeven geen predikanten aan te wijzen, maar zij hebben ons gebed nodig.
En wat meelezers betreft: RF is sowieso niet stichtelijk voor degenen die buiten zijn...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: De wereld in de kerk
Ja...Zeemeeuw schreef:De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Maar dan nu het punt...
Er zijn er van Gods volk die de breuk zien, de smarten inleven... en...
toch... ze zien ook: we zijn ver van de plaats, en ze ervaren dat ze niet op de plaats kunnen komen.
Dit moeten we eens overdenken.
Is dat dan geen oordeel?
Wel te zien waar het ligt, maar er niet te kunnen komen?
In de schuld gebracht worden...
Maar ik denk soms, zou dat niet door een weg moeten van zware oordelen?
Zo de Heere het ons nog vergunde?
Wij weten het niet... We zien wel de droeve toestand van de kerk.
We zien ook wel: De schuld moet schuld worden.
En niet in de schuld te kunnen komen...
En als we daar niet kunnen komen blijft het ons aan te rekenen.
Maar Gods is vrij, als Hij ons verlaat, wij hebben oorzaak gegeven.
Wat zullen we dan nog kunnen zeggen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De wereld in de kerk
We zijn dus van het HEILspoor afgegaan.Zeemeeuw schreef:De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Dat heeft tot gevolg dat we de zogenaamde 'droeve toestand van de kerk' helemaal niet zien.
Niet de kerk is de schuld, aldus ds, maar de gezinnen.
Als al die mensen het zo af laten weten in het onderwijzen en het doen of helpen onderwijzen van hun kinderen (wat ik overigens ontken), dan heb je het als dominee toch geweldig eenvoudig? Dan kun je nog eens een boodschap kwijt! Iets ten gehore brengen wat belangrijk is en wat de mensen niet weten levert, mits eenvoudig gebracht, altijd een aandachtig gehoor op.
Re: De wereld in de kerk
@Refo
'Wij...'
'Wij...'
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: De wereld in de kerk
Dominee C. van den Berg noemt onder andere de kleding,-DIA- schreef:Ja...Zeemeeuw schreef:De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Maar dan nu het punt...
Er zijn er van Gods volk die de breuk zien, de smarten inleven... en...
toch... ze zien ook: we zijn ver van de plaats, en ze ervaren dat ze niet op de plaats kunnen komen.
Dit moeten we eens overdenken.
Is dat dan geen oordeel?
Wel te zien waar het ligt, maar er niet te kunnen komen?
In de schuld gebracht worden...
Maar ik denk soms, zou dat niet door een weg moeten van zware oordelen?
Zo de Heere het ons nog vergunde?
Wij weten het niet... We zien wel de droeve toestand van de kerk.
We zien ook wel: De schuld moet schuld worden.
En niet in de schuld te kunnen komen...
En als we daar niet kunnen komen blijft het ons aan te rekenen.
Maar Gods is vrij, als Hij ons verlaat, wij hebben oorzaak gegeven.
Wat zullen we dan nog kunnen zeggen?
met name de merkkleding en vrije tijdskleding in de eredienst.
Hij heeft denk ik een goed punt, veranderingen gaan meestal geleidelijk.
Tja, wat is wereld in de kerk?
Kijk in mijn "protestantse" dorpskerk ter plaatse
nodigt men Sinterklaas uit in de eredienst als Sinterklaas op zondag valt,
een ieder mag pepernoten uit de rondgaande collectezak halen.
Met Kerst vormen in de kerk de leden van de toneelvereniging
een levende kerststal op met een levende ezel in de kerk.
Op lijdenszondag haalt men prins Carnaval binnen
voor een gesprek met de dominee om over de vastentijd te praten,
kijk dat noem ik op grove wijze de wereld in de kerk halen.
Laten we als gereformeerde gezindte dan maar zuinig zijn op wat we nog hebben.

Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: De wereld in de kerk
Dat is weer heel makkelijk de fouten aanwijzen bij een ander. Bij die hervormden kan alles er mee door.SecorDabar schreef:Dominee C. van den Berg noemt onder andere de kleding,-DIA- schreef:Ja...Zeemeeuw schreef:De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Maar dan nu het punt...
Er zijn er van Gods volk die de breuk zien, de smarten inleven... en...
toch... ze zien ook: we zijn ver van de plaats, en ze ervaren dat ze niet op de plaats kunnen komen.
Dit moeten we eens overdenken.
Is dat dan geen oordeel?
Wel te zien waar het ligt, maar er niet te kunnen komen?
In de schuld gebracht worden...
Maar ik denk soms, zou dat niet door een weg moeten van zware oordelen?
Zo de Heere het ons nog vergunde?
Wij weten het niet... We zien wel de droeve toestand van de kerk.
We zien ook wel: De schuld moet schuld worden.
En niet in de schuld te kunnen komen...
En als we daar niet kunnen komen blijft het ons aan te rekenen.
Maar Gods is vrij, als Hij ons verlaat, wij hebben oorzaak gegeven.
Wat zullen we dan nog kunnen zeggen?
met name de merkkleding en vrije tijdskleding in de eredienst.
Hij heeft denk ik een goed punt, veranderingen gaan meestal geleidelijk.
Tja, wat is wereld in de kerk?
Kijk in mijn "protestantse" dorpskerk ter plaatse
nodigt men Sinterklaas uit in de eredienst als Sinterklaas op zondag valt,
een ieder mag pepernoten uit de rondgaande collectezak halen.
Op lijdenszondag haalt men prins Carnaval binnen
voor een gesprek met de dominee om over de vastentijd te praten,
kijk dat noem ik op grove wijze de wereld in de kerk halen.
Laten we als gereformeerde gezindte dan maar zuinig zijn op wat we nog hebben.

- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: De wereld in de kerk
Beste Zita,Zita schreef:Dat is weer heel makkelijk de fouten aanwijzen bij een ander. Bij die hervormden kan alles er mee door.SecorDabar schreef:Dominee C. van den Berg noemt onder andere de kleding,-DIA- schreef:Ja...Zeemeeuw schreef:De werkelijke reden van de achteruitgang van Nederlands kerk?
Misschien deze?
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Maar dan nu het punt...
Er zijn er van Gods volk die de breuk zien, de smarten inleven... en...
toch... ze zien ook: we zijn ver van de plaats, en ze ervaren dat ze niet op de plaats kunnen komen.
Dit moeten we eens overdenken.
Is dat dan geen oordeel?
Wel te zien waar het ligt, maar er niet te kunnen komen?
In de schuld gebracht worden...
Maar ik denk soms, zou dat niet door een weg moeten van zware oordelen?
Zo de Heere het ons nog vergunde?
Wij weten het niet... We zien wel de droeve toestand van de kerk.
We zien ook wel: De schuld moet schuld worden.
En niet in de schuld te kunnen komen...
En als we daar niet kunnen komen blijft het ons aan te rekenen.
Maar Gods is vrij, als Hij ons verlaat, wij hebben oorzaak gegeven.
Wat zullen we dan nog kunnen zeggen?
met name de merkkleding en vrije tijdskleding in de eredienst.
Hij heeft denk ik een goed punt, veranderingen gaan meestal geleidelijk.
Tja, wat is wereld in de kerk?
Kijk in mijn "protestantse" dorpskerk ter plaatse
nodigt men Sinterklaas uit in de eredienst als Sinterklaas op zondag valt,
een ieder mag pepernoten uit de rondgaande collectezak halen.
Op lijdenszondag haalt men prins Carnaval binnen
voor een gesprek met de dominee om over de vastentijd te praten,
kijk dat noem ik op grove wijze de wereld in de kerk halen.
Laten we als gereformeerde gezindte dan maar zuinig zijn op wat we nog hebben.
Ik denk dat elke hervormde "gereformeerde bonder" en "confessionele"
binnen de PKN hier zijn afschuw over uitspreekt,
het gaat hier om een liberale ingestelde protestantse dorpskerk,
waar inderdaad deze zaken voorkomen om mensen te trekken.
Een dorpskerk die nota bene door samen-op-weg,
voor een groot deel bestaat uit gereformeerde kerkleden,
waarvan hun kerk is opgegeven.
Dat heeft niets te maken met "heel gemakkelijk de fouten aanwijzen bij een ander",
daarmee doet u niets anders dan mij iets aanwrijven als zou ik hovaardig boven hen staan zijn.
Maar ik wil er maar mee aangegeven hoe diep triest de kerk in verval is.
Het smart mij dat zo Gods eer geweld wordt aangedaan.
Laten we dan des te meer als gereformeerde gezindte gewaarschuwd zijn,
want 50 jaar geleden waren zulke taferelen nog ondenkbaar in mijn woonplaats.
Heel vroeger heeft zelfs dr. Kohlbrügge in deze dorpskerk nog gepreekt.
De eer is weggevoerd. Het smart me dat te moeten schrijven.
Des te meer omdat het mijn woonplaats is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)