refo schreef:In Gouda hebben we een Van Vulpen orgel. On duistere redenen moet dat er steeds bij. Misschien sponsort Van Vulpen ons wel.
Toen de bouwplannen er kwamen werd de kerk begroot op 5 miljoen plus een orgel van 6 ton.
Later zijn deze bedragen altijd opgeteld en is nooit meer duidelijk geworden wat het orgel gekost heeft.
Als ik hier lees dat een stem 20.000 euro kost, dan zal Gouda 8 ton betaald hebben. Want 40 stemmen waren bij zo'n kerk beslist nodig.
De kreet 'alleen het beste is goed voor de eredienst' wordt dan al vaak geroepen. Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van. De kerk zelf wordt namelijk van hout en stenen gemaakt. Goud, edelstenen of zelfs maar natuursteen is nergens te vinden. Het allerbeste in de christelijke gemeente wordt gekenmerkt door soberheid. Autovoorbeelden doen het meestal wel: voor de één is een Opel Insignia al sober, omdat hij altijd dure Mercedessen reed, voor de ander is dat alleen een fiets, een derde loopt alleen maar. Die discussie is dus eigenlijk niet te voeren. Maar bedragen boven de halfmiljoen zijn, zeker als je het geld moet lenen, niet sober.
Het valt me wel op dat de orgellobby bij de aankoop meestal goede zaken doet. Maar als het eenmaal is geplaatst moet alles opeens weer wel 'sober' van de kerkenraad. Niet te uitbundig aub tijdens de eredienst. Alles moet met stichting, lees: niet te luid. Dan zouden 10 stemmen misschien ook wel genoeg geweest zijn. Of iets electronisch. Daar zijn we mee begonnen en dat ging eigenlijk best.
Dat een orgel 1000 jaar meegaat is onzin. Regelmatig moet er een fors bedrag betaald worden om het weer te restaureren.
Een stem kost niet gauw 20.000 euro.
Dit is alleen bij dure/grote/bekende firma's
Wel moet je ook bedenken dat je te maken hebt met niet alleen pijpen maar een volledige mechaniek.
Het kan prima dat het orgel in gouda ook 6 ton heeft gekost, net als krabbendijke.
Ooit mailde ik pels en van leeuwen voor een prijsopgave:
Prestant 8' C-c"" €6500 ex btw
Prestant 4' C-c"" €2500 ex btw
fluit 2' C-c"" €2200 ex btw
Subbas 16' C-c' €4500 ex btw
Gebruikt pijpwerk kost +/- een kwart van die prijs
Een elektronisch orgel is in ieder geval niet geschikt. sowieso qua klank niet.
Verder nog, voor zo'n orgel, heb je een pijporgel nodig.
Het is gewoon een snelle pc. Het heeft een toetsenbord in de vorm van keyboard toetsen. Het speelt het deuntje af waar je om vraagt. c en trompet geeft bestand ....#AUDIO
snappie? het is dus gewoonn een soort keyboard.
Dan is men ook nog eens zo hypocriet om er een pijpenfront voor te zetten.
Den denk ik, doe normaal en hou dat johannes, content, domus of wat dan ook speelgoed lekker voor jezelf.