Zoekende zondaar reeds behouden?
Re: Lezenswaardig
@Bert, ik herhaal: wat bedoelen de DL hier met hongeren en dorsten?
En ja, er zijn wel zoekende zielen. En de grote vraag die ons bezighoudt, juist omdat er geen derde mens bestaat, is: behoren deze zoekende zielen nu bij de gelovigen of bij de ongelovigen?
En ja, er zijn wel zoekende zielen. En de grote vraag die ons bezighoudt, juist omdat er geen derde mens bestaat, is: behoren deze zoekende zielen nu bij de gelovigen of bij de ongelovigen?
Het gaat niet om jouw of mijn interpretatie, het gaat erom wat waar is.vragensteller schreef:Wbt de tekst over droefheid naar God: eerder heb ik die gepost met ktt (aan zonderling) dat die ellende, verlossing en dankbaarheid bevat. De 3 stukken lopen door elkaar heen. De interpretatie die jij hier afwijst, was niet mijn interpretatie, maar maakt er deel van uit.
Wij moeten Christus kennen als de Middelaar Gods en der mensen, in Wie wij een verzoend God mogen aanschouwen.Ik pleit ervoor de term Christuskennis niet te beperkt in te vullen. Luther postte daar op een ander topic een mooi citaat over van ds. Van Ruitenburg. Iets kennen van Christus, is al Christuskennis.
Inderdaad. En niet de taal van een zoekende zondaar, die God in Christus nog niet heeft leren kennen.Ik denk niet dat ik iets lees wat er niet staat in het formulier. Zie vetgedrukt. Wat erachter staat is allemaal geloofstaal. Geloof in de Belovende God (in Christus).
- Bert Mulder
- Contacteer:
Als ze zoekende zijn, zijn ze, per definitie van de Schrift en de belijdenisgeschriften, gelovigen.Afgewezen schreef:@Bert, ik herhaal: wat bedoelen de DL hier met hongeren en dorsten?
Daar me aan de vruchten de boom kennen zal, zal men zien, als er vrucht is, of ze waarlijk zoekende waren.
Verder hoeven we niet te weten. Vooral omdat het meestal anderen (derden) zijn, die dit en dat van hun naaste willen weten. Dat is ons in Gods werk mengen. Dat mag niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat is jouw visie, ja. Met even goed recht wordt een andere visie hier verdedigd, ook op grond van Schrift en belijdenis.Bert Mulder schreef:Als ze zoekende zijn, zijn ze, per definitie van de Schrift en de belijdenisgeschriften, gelovigen.Afgewezen schreef:@Bert, ik herhaal: wat bedoelen de DL hier met hongeren en dorsten?
- Bert Mulder
- Contacteer:
En die visie is door de vaderen veroordeeld als zijnde arminiaans.Afgewezen schreef:Dat is jouw visie, ja. Met even goed recht wordt een andere visie hier verdedigd, ook op grond van Schrift en belijdenis.Bert Mulder schreef:Als ze zoekende zijn, zijn ze, per definitie van de Schrift en de belijdenisgeschriften, gelovigen.Afgewezen schreef:@Bert, ik herhaal: wat bedoelen de DL hier met hongeren en dorsten?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Snap ik, maar jij reageerde naar mij alsof ik dat zo had gezegd. Ik probeerde mijn mening te verduidelijken.Afgewezen schreef:Het gaat niet om jouw of mijn interpretatie, het gaat erom wat waar is.
Eens. Op het moment dat je naar Hem toevlucht dan ken je dit aspect dus van Hem. Je zorg is of dat ook voor JOU persoonlijk geldt, omdat je niet meer zonder God kunt. Bovendien is een opwas in de kennis en genade Bijbels. Dus dat je in het begin 'iets' kent, lijkt me dan verklaarbaar.Afgewezen schreef:Wij moeten Christus kennen als de Middelaar Gods en der mensen, in Wie wij een verzoend God mogen aanschouwen.
Prima, de zondaar kan dus nog op zoek zijn naar de persoonlijke toepassing daarvan. Dat is toch toevluchtnemend geloof?Afgewezen schreef:Inderdaad. En niet de taal van een zoekende zondaar, die God in Christus nog niet heeft leren kennen.
Vond je de Johannes teksten trouwens verhelderend?
Laatst gewijzigd door vragensteller op 16 feb 2012, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb proberen aan te tonen dat dit niet het geval is. Laten we dus niet opnieuw beginnen met dezelfde discussie.Bert Mulder schreef:En die visie is door de vaderen veroordeeld als zijnde arminiaans.Afgewezen schreef:Dat is jouw visie, ja. Met even goed recht wordt een andere visie hier verdedigd, ook op grond van Schrift en belijdenis.
Volgens mij worden hier lang niet meer alleen maar lezenswaardige artikelen en stukjes geplaatst...
Tijd voor een nieuw topic/splitsing?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dit vind ik een zeer aanvechtbare manier om het begrip Christuskennis als het ware te verruimen.vragensteller schreef:Op het moment dat je naar Hem toevlucht dan ken je dit aspect dus van Hem. Je zorg is of dat ook voor JOU persoonlijk geldt, omdat je niet meer zonder God kunt. Bovendien is een opwas in de kennis en genade Bijbels. Dus dat je in het begin 'iets' kent, lijkt me dan verklaarbaar.
Nee.vragensteller schreef:Prima, de zondaar kan dus nog op zoek zijn naar de persoonlijke toepassing daarvan. Dat is toch toevluchtnemend geloof?Afgewezen schreef:Inderdaad. En niet de taal van een zoekende zondaar, die God in Christus nog niet heeft leren kennen.
Nee. Als je daarmee wilt bewijzen, dat je wel de broederen kunt liefhebben, zonder Christus te kennen, dan kan ik er niet veel mee.Vond je de Johannes teksten trouwens verhelderend?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, ik zag dit, de Schrift en de belijdenisgeschriften, met name de uitspraak van Dordt over deze dwaling, als het EINDE van deze discussie.Afgewezen schreef:Ik heb proberen aan te tonen dat dit niet het geval is. Laten we dus niet opnieuw beginnen met dezelfde discussie.Bert Mulder schreef:En die visie is door de vaderen veroordeeld als zijnde arminiaans.Afgewezen schreef:Dat is jouw visie, ja. Met even goed recht wordt een andere visie hier verdedigd, ook op grond van Schrift en belijdenis.
Bert, als het zo simpel was, hadden we deze discussie niet hoeven voeren.Bert Mulder schreef:Nee, ik zag dit, de Schrift en de belijdenisgeschriften, met name de uitspraak van Dordt over deze dwaling, als het EINDE van deze discussie.
Goed idee. En meteen maar even een cooling down...caprice schreef:Volgens mij worden hier lang niet meer alleen maar lezenswaardige artikelen en stukjes geplaatst...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Deze discussie was in mijn ogen ook beslist niet noodzakelijk.Afgewezen schreef:Bert, als het zo simpel was, hadden we deze discussie niet hoeven voeren.Bert Mulder schreef:Nee, ik zag dit, de Schrift en de belijdenisgeschriften, met name de uitspraak van Dordt over deze dwaling, als het EINDE van deze discussie.
Als men eerst de Schrift en Dortse Leerregels eens gelezen hadden, in plaats van reactionair een opinie te plaatsen...
-
Ik mis een onderbouwing in je posts.Afgewezen schreef:Dit vind ik een zeer aanvechtbare manier om het begrip Christuskennis als het ware te verruimen.vragensteller schreef:Op het moment dat je naar Hem toevlucht dan ken je dit aspect dus van Hem. Je zorg is of dat ook voor JOU persoonlijk geldt, omdat je niet meer zonder God kunt. Bovendien is een opwas in de kennis en genade Bijbels. Dus dat je in het begin 'iets' kent, lijkt me dan verklaarbaar.Nee.vragensteller schreef:Prima, de zondaar kan dus nog op zoek zijn naar de persoonlijke toepassing daarvan. Dat is toch toevluchtnemend geloof?Afgewezen schreef:Inderdaad. En niet de taal van een zoekende zondaar, die God in Christus nog niet heeft leren kennen.Nee. Als je daarmee wilt bewijzen, dat je wel de broederen kunt liefhebben, zonder Christus te kennen, dan kan ik er niet veel mee.Vond je de Johannes teksten trouwens verhelderend?
Waarom is dat aanvechtbaar?
Vond je het geloof van de Kananese vrouw dan ook verruimd? En van de zondares die Jezus` voeten waste (zie mijn eerdere posts aan Zonderling)?
Hoe interpreteer jij die teksten uit 1 Johannes dan?
-
Er is een topic wedergeboorte en geloof. Daar kan dit wel naar toe ...Afgewezen schreef:Goed idee. En meteen maar even een cooling down...caprice schreef:Volgens mij worden hier lang niet meer alleen maar lezenswaardige artikelen en stukjes geplaatst...