Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat doe je moeilijk joh!
1 Joh. 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Ondanks dat ik het niet zo heb op Schriftkritiek, geloof ik niet dat deze tekst thuishoort in de bijbel. Deze tekst is slechts in 4 manuscripten gevonden, waarvan de vroegste dateerd uit minimaal 900 nog wat na Christus (meeste geleerden hebben het zelfs over ergens in het jaar 1100). Ook in de vroege vertalingen van de Schrift komt betreffende tekst niet voor.
Ook de bekende tekst uit Gen 1:2 is geen sterke, omdat deze tekst ook gemakkelijk te vertalen is met:
New Revised Standard Version: the earth was a formless void and darkness covered the face of the deep, while a wind from God swept over the face of the waters.
of
New American Bible: the earth was a formless wasteland, and darkness covered the abyss, while a mighty wind swept over the waters
of
The New Jerusalem Bible: Now the earth was a formless void, there was darkness over the deep, with a divine wind sweeping over the waters
Ja, als je deze vertaling vergelijkt met Gen 2:1, waar God de mens leven geeft door in zijn neus te blazen(!), is alleen maar logisch.
----------------------
Gelukkig zijn er betere teksten. Denk aan:
Matt 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb
en ook
Gal 4:6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
en ook
Luk 3:22 En dat de Heilige Geest op Hem nederdaalde, in lichamelijke gedaante, gelijk een duif; en dat er een stem geschiedde uit den hemel, zeggende: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!
en Mark 1:10 En terstond als Hij uit het water opklom, zag Hij de hemelen opengaan, en den Geest, gelijk een duif, op Hem nederdalen. 11 En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb
en Matt 3:16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen. 17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
in het OT word er meer verborgen over de Heilige Drie-Eenheid gesproken. Toch was deze niet geheel onbekend:
Psalm 110:1 De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
Kortom, bewijsteksten genoeg. Maar pas op met het gebruik van 1 Joh 5:7, deze heeft zo'n kleine historische zekerheid dat je m beter niet als argument kunt gebruiken. De andere teksten zijn ook zonder 1 Joh 5:7 duidelijk genoeg