Thuis lezen
Re: Thuis lezen
"Gij zult de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben."
Alles wat zich richt op het theocratisch idealisme in onze tijd.Bert Mulder schreef:? Waar doel je op?Gian schreef:Het probleem is dat we op gezag van het instituut kerk van alles claimen. Niet alleen in politiek, maar ook als het gaat om allerlei wereldse 'rechten'. En dat is mi echt een overschatting van het instituut kerk.Bert Mulder schreef:Daar de kerk door Christus ingesteld is, mag je het van mij een instelling noemen. Blijft de vraag, waarom het niet 'instituut', te noemen, de naam waar mee we gewend zijn.Gian schreef:Nou ja, altijd.. daar waar we bijeen vergaderen in naam van de Heere en voor elkaar, daar functioneert de Gemeente als Lichaam. Bij structurele bijeenkomsten horen vanzelfsprekend huishoudelijke en organisatorische zaken. In die zin mag het van mij een instituut of genootschap heten. Als het gaat om ambtelijke leiding en diakonie hoort dat ook bij het structurele samenkomen, maar om dan van een instituut te spreken. Laten we het dan over een instelling hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- SecorDabar
Beste forumleden,
Ik ben helemaal niet voor thuislezen, als daar nog een mogelijkheid is om u doen neder te zitten onder een bijbelse, onderscheidende, ontdekkende, separerende prediking en waar het Heilig Avondmaal recht bediend wordt en de tucht der gemeente naar het bijbels getuigenis wordt gehandhaafd.
Laat ik dat voorop zetten.
Maar als men echt niet kan opgaan, dan is thuislezen (mogelijk met een ander gezin) een mogelijkheid.
Vandaar dat ik het thuislezen niet zo scherp wil veroordelen zoals sommigen doen.
Vergeet ook niet dat er kerkelijke gemeenten zijn ontstaan door dat men in een gezelschap des zondags samenkwam om een preek te lezen.
Als men zegt dat er staat: laat ons de onderlinge samenkomsten niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, dat ziet dat niet op personen die thuis een preek lezen. Want zodra men een preek leest, stelt men zich onder de bediening van het woord, alhoewel men de samenkomst met meerdere personen ontbeert. Nee, dan gaat het om personen die moedwillig de prediking niet bijwonen, maar in plaats daarvan gaan wandelen, of werken, die geen lust hebben om een preek te lezen of te beluisteren, in ieder geval niet een preek lezen of een kerkdienst bijwonen.
Deze tekst is dan ook mijns inziens niet van toepassing op thuislezers die in een onkerkelijke omgeving wonen.
Ik ben helemaal niet voor thuislezen, als daar nog een mogelijkheid is om u doen neder te zitten onder een bijbelse, onderscheidende, ontdekkende, separerende prediking en waar het Heilig Avondmaal recht bediend wordt en de tucht der gemeente naar het bijbels getuigenis wordt gehandhaafd.
Laat ik dat voorop zetten.
Maar als men echt niet kan opgaan, dan is thuislezen (mogelijk met een ander gezin) een mogelijkheid.
Vandaar dat ik het thuislezen niet zo scherp wil veroordelen zoals sommigen doen.
Vergeet ook niet dat er kerkelijke gemeenten zijn ontstaan door dat men in een gezelschap des zondags samenkwam om een preek te lezen.
Als men zegt dat er staat: laat ons de onderlinge samenkomsten niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, dat ziet dat niet op personen die thuis een preek lezen. Want zodra men een preek leest, stelt men zich onder de bediening van het woord, alhoewel men de samenkomst met meerdere personen ontbeert. Nee, dan gaat het om personen die moedwillig de prediking niet bijwonen, maar in plaats daarvan gaan wandelen, of werken, die geen lust hebben om een preek te lezen of te beluisteren, in ieder geval niet een preek lezen of een kerkdienst bijwonen.
Deze tekst is dan ook mijns inziens niet van toepassing op thuislezers die in een onkerkelijke omgeving wonen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Die onkerkelijke omgeving is vaak hèt excuus om thuis te lezen. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen in een onkerkelijke omgeving gaan wonen. Als je een huis gaat kopen of een baan aanneemt waarvoor je moet verhuizen, is toch één van de eerste overwegingen of er wel een goede kerk in de buurt is? Een baan of een huis is het toch niet waard om geen kerkgang te kunnen hebben?
En hier ben ik het helemaal mee eens!Zita schreef:Die onkerkelijke omgeving is vaak hèt excuus om thuis te lezen. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen in een onkerkelijke omgeving gaan wonen. Als je een huis gaat kopen of een baan aanneemt waarvoor je moet verhuizen, is toch één van de eerste overwegingen of er wel een goede kerk in de buurt is? Een baan of een huis is het toch niet waard om geen kerkgang te kunnen hebben?
Er zijn overal kerken, het lijkt mij nogal hoogmoedig om zelf te gaan beoordelen of een kerk wel deugt of niet deugt. Je zult nergens de volmaakte kerk vinden hier op aarde, als je dan het thuislezen zo verachtelijk vindt, sluit je dan aan bij een niet zo perfecte kerk en probeer een positieve bijdrage te leveren. Wie weet blijkt die kerk dan toch meer zegen te kunnen brengen dan je zelf voor mogelijk houdt!!
Bijv. dit soort bemoeienisGian schreef:Alles wat zich richt op het theocratisch idealisme in onze tijd.Bert Mulder schreef:? Waar doel je op?Gian schreef:Het probleem is dat we op gezag van het instituut kerk van alles claimen. Niet alleen in politiek, maar ook als het gaat om allerlei wereldse 'rechten'. En dat is mi echt een overschatting van het instituut kerk.Bert Mulder schreef:
Daar de kerk door Christus ingesteld is, mag je het van mij een instelling noemen. Blijft de vraag, waarom het niet 'instituut', te noemen, de naam waar mee we gewend zijn.
http://www.nu.nl/elfstedentocht/2735090 ... itten.html
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Sorry, dat vat ik even niet. Wat de pvv wil met de elfstedentocht is wel het minst interessant voor een christen.Bert Mulder schreef:en wat voor soort bemoeienis is dit dan:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 52#p572252
Die elfstedentoch rijden, dat lijkt me wel wat.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zelfs op zondag?Gian schreef:Sorry, dat vat ik even niet. Wat de pvv wil met de elfstedentocht is wel het minst interessant voor een christen.Bert Mulder schreef:en wat voor soort bemoeienis is dit dan:
En de kerk mag het niet over het vierde gebod hebben, in dit verband, want dat is 'theocratische idealistische bemoeienis'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Je gaat je gang maar. IK zal je voorspellen dat je geen succes zal hebben.Bert Mulder schreef:Zelfs op zondag?Gian schreef:Sorry, dat vat ik even niet. Wat de pvv wil met de elfstedentocht is wel het minst interessant voor een christen.Bert Mulder schreef:en wat voor soort bemoeienis is dit dan:
En de kerk mag het niet over het vierde gebod hebben, in dit verband, want dat is 'theocratische idealistische bemoeienis'?
En met de bijbel heeft het iig niets te maken, want die zegt nergens iets over de zondag.
Dan heb je een dunnere bijbel als ik.Gian schreef:En met de bijbel heeft het iig niets te maken, want die zegt nergens iets over de zondag.
Dat klopt. Mijn bijbel stopt bij Openb. 22Tiberius schreef:Dan heb je een dunnere bijbel als ik.Gian schreef:En met de bijbel heeft het iig niets te maken, want die zegt nergens iets over de zondag.

De enige dag die God een naam gaf was de sabbath.Gian schreef:Dat klopt. Mijn bijbel stopt bij Openb. 22Tiberius schreef:Dan heb je een dunnere bijbel als ik.Gian schreef:En met de bijbel heeft het iig niets te maken, want die zegt nergens iets over de zondag.
Die dag werd geheiligd.
De sabbath is er dan voor de mens, de mens niet voor de sabbat.
Lees in hand 20 ; 6 dat de apostelen zich gedurende de dagen der ongehevelde broden onthielden, en dan in vers 7 staat de ''eerste dag der week''.
Dit mooet natuurlijk gewoon letterlijk ''eerste der sabbatten'' zijn, want het wekenfeest is het feest der ongehevelde broden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Simon schreef:De enige dag die God een naam gaf was de sabbath.Gian schreef:Dat klopt. Mijn bijbel stopt bij Openb. 22Tiberius schreef:Dan heb je een dunnere bijbel als ik.Gian schreef:En met de bijbel heeft het iig niets te maken, want die zegt nergens iets over de zondag.
Die dag werd geheiligd.
De sabbath is er dan voor de mens, de mens niet voor de sabbat.
Lees in hand 20 ; 6 dat de apostelen zich gedurende de dagen der ongehevelde broden onthielden, en dan in vers 7 staat de ''eerste dag der week''.
Dit mooet natuurlijk gewoon letterlijk ''eerste der sabbatten'' zijn, want het wekenfeest is het feest der ongehevelde broden.