Groen lampje in de kerkzaal

dennis

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door dennis »

TAF schreef:Ik vond de titel aansprekend, en was toch nieuwschierig waarover het ging, en weet niet of ik het lachwekkend of erg moet vinden;)

Ik weet dat er bij ons wel een ROOD lampje is (al heb ik nog niet kunnen vinden waar het hangt) dat kan de koster zien als iemand belt nadat de deur al dicht is (zodat de dienst niet verstoord woord getring mocht iemand verlaat zijn)
Maar groene heb ik nog nooit niet gezien in kerken;)

Nu heb ik dan ook nog NOOIT in geen enkele kerk de kerk meer dan halfvol zien zitten.
(nu woon ik ook inderdaad in de stad, maar noch in dordrecht, nog in rotterdam, nog in schiedam nog in vlaardingen, en zelfs niet in zwolle of amersfoort waar ik op school heb gezeten zat een kerk vol.

Alleen bij GROTE uitzondering zat het vol, en als dat gebeurde wist je ook meteen, ah er is een doopdienst (dat is namelijk de ENIGE reden waarom ik een kerk vol heb zien zitten)
normaliter zijn er honderden plaatsen LEEG.

Ook in de kerk waar ik nu kom, de 2e verdieping (balkon) is geheel leeg en word zelfs nooit meer gebruikt en de zaal zit halfvol, er is plek voor wel 1400 bezoekers, maar ik heb er nooit meer dan 600-700 gezien met een doopdienst, en met een normale dienst zijn het er rond de 300.
(en op een woensdagavonddienst, mag je blij zijn als je er 100 ziet)

En zelf als was er schaars plek, kom nou zeg er bestaan toch zeker geen priveplaatsen!!
mijn vader vertelde dat bij zijn vader (mijn grootvader dus) die van huis uit katholiek was veel geld zat, en daarvan werd stevig aan de kerk gedoneerd, daarom kregen hun familie dan ook een eigen kerkbank, met koperen bordje waar de achternaam op stond (werd met alle families gedaan die meer dan normaal de gemeente financieel bijstanden)
We willen toch zeker niet terug naar zulke wantoestanten?

De enige zitplaats die gereserveerd dient te zijn zijn die voor de ouderlingen en diakenen, voor de rest is het gewoon wie het eerst komt, eerst maalt. als je ZO gehecht bent aan je plekkie kom je maar gewoon een half uurtje eerder.

Overigens vind ik het bordje zondaren welkom zowiezo vreemd..
enerzijds, wie zegt dat alle bezoekers ongelovig/onbekeerd zijn..
anderzijds, zijn wij niet ALLEN zondaren, dus dan mag NIEMAND ook de leden niet binnen tot het uit is;)

en als je naar bezoekers moeilijk gaan doen.. is het helemaal slecht... men preekt dan men alleen van het horen van het Woord bekeerd word... maar vervolgens zie je geen predikant op zijn zeepkist in de straaten preken.. nee wat foldertjes als je geluk hebt... en dan word ook nog de toegang tot de prediking voor hen die komen zoeken moeilijk gemaakt? onbegrijpelijk toch?

Overigens aangaande de orgels, tijdens de laatste verenigingsavond sprak de gastspreker over hoe kerken vroeger behangen werden met sierwerk, en later met kruizen.. en wij deze omsmuk terrecht de deur uit hebben gedaan (waarop ik tegen een vriend fluisterde : om vervolgens via diezelfde deur een nieuwe afgod in de vorm van een orgel binnen te slepen)

En aangaande de taken van diakenen en ouderlingen :
Ouderlingen hun takenpakket is het assisteren van de predikant in sommige taken, waaronder :
de ziekenzalving met gebed, de tucht handhaven en huisbezoeken.
-> geestelijke taken dus.
waar diakenen er zijn voor de praktische noden, dus het (beperkt) geven van pastorale zorg, het verlenen van praktische en financiele ondersteuning enzovoorts.
Hoewel ik al enige tijd pleit voor het instellen van GPW-ers/CJK-ers voor deze lezingen, het pastoraat en de jongerencathagese (een beter opgeleide, en betaalde assistent voor de voorganger dus) is voor die er zouden zijn, een ouderling de gepasde keuze, het behoort niet bij de roeping van een diaken.
Er zijn zeker wel kerken die (erg) vol zitten. Ik heb daar ook jarenlang gezeten, maar zelfs dan ben ik tegen zo'n lampje.
Erg ongastvrij. Ik zou liever heel ergens anders zitten, als de reden daarvan is dat er iemand van buiten de gemeente (misschien een onkerkelijke) onder het Woord komt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik ken ook een verhaal over groene lampjes.

De farizeërs zaten op de eerste rij naar Jezus te luisteren. Ze namen alle plek in beslag. Toen er nog een man of vijf voor de deur stonden, konden ze er niet meer bij. Een kwam op het slimme idee dan maar gebruik te maken van het dak. Zo gezegd, zo gedaan.
Het verhaal is bekend. De hulpbehoevende man werd genezen van ziekten en zonden en farizeërs op hun beste plekken hebben alleen maar haat ontwikkeld.

Waar de vooraanzitting allemaal al niet goed en slecht voor is...
Katharina van Bora

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Katharina van Bora »

Gijs83 schreef:In Beekbergen hebben ze het wel lange tijd gedaan, maar ik meen dat het Ds.van Eckeveld was die een keer tegen die kerkenraad heeft gezegd dat dat eigenlijk niet de taak van de diakenen was.
In het formulier om diakenen te bevstigen staat dat zij 'behulpsels' zijn. In de gemeente waar wij lid zijn lezen diakenen altijd de wet en het bijbelgedeelte als hulpdienst naast de ouderling.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
TAF

Bericht door TAF »

Hmmzzz... behulpsels is natuurlijk allerlei wijze uit te leggen.

Ik houd mij liever aan wat mij vanuit de studie in onderscheid van taken werd geleerd, das duidelijker :

Ouderlingen : Geestelijke zaken
Diakenen : Praktische zaken

in die lijn halen diakenen de collecte op, en assisteren ouderlingen in de prediking/doen de schriftlezing.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

TAF schreef:Hmmzzz... behulpsels is natuurlijk allerlei wijze uit te leggen.

Ik houd mij liever aan wat mij vanuit de studie in onderscheid van taken werd geleerd, das duidelijker :

in die lijn halen diakenen de collecte op, en assisteren ouderlingen in de prediking/doen de schriftlezing.
Dit staat in het bevestigingsformulier:
Uit welke plaatsen genoeg te zien is welk het ambt is der diakenen; namelijk, ten eerste, dat zij in alle getrouwheid en naarstigheid de aalmoezen en goederen, die den armen gegeven worden, verzamelen en bewaren; ja, ook vlijtig zijn, om te helpen toezien dat tot hulp der armen vele goede middelen gevonden mogen worden. Het tweede deel van hun ambt bestaat in de uitdeling, waartoe vereist wordt, niet alleen gave van onderscheiding en voorzichtigheid, om de aalmoezen niet te besteden dan waar het nodig is, maar ook blijmoedigheid en eenvoudigheid om met een bewogen hart en toegenegen gemoed de armen te helpen, gelijk de apostel eist, Rom. 12:8 en 2 Kor. 9:7. Waartoe zeer goed is, dat zij niet alleen met de uiterlijke gift, maar ook met troostelijke redenen uit het Woord Gods, aan de armen en ellendigen hulp bewijzen.
Met name de laatste zin is wel wat meer dan invulling geven aan "praktische zaken".
Maar goed, bij ons doen de diakenen veel meer. Maar dat is in ons kerkverband niet ongebruikelijk.
dennis

Bericht door dennis »

eilander schreef:
TAF schreef:Hmmzzz... behulpsels is natuurlijk allerlei wijze uit te leggen.

Dit staat in het bevestigingsformulier:
Uit welke plaatsen genoeg te zien is welk het ambt is der diakenen; namelijk, ten eerste, dat zij in alle getrouwheid en naarstigheid de aalmoezen en goederen, die den armen gegeven worden, verzamelen en bewaren; ja, ook vlijtig zijn, om te helpen toezien dat tot hulp der armen vele goede middelen gevonden mogen worden. Het tweede deel van hun ambt bestaat in de uitdeling, waartoe vereist wordt, niet alleen gave van onderscheiding en voorzichtigheid, om de aalmoezen niet te besteden dan waar het nodig is, maar ook blijmoedigheid en eenvoudigheid om met een bewogen hart en toegenegen gemoed de armen te helpen, gelijk de apostel eist, Rom. 12:8 en 2 Kor. 9:7. Waartoe zeer goed is, dat zij niet alleen met de uiterlijke gift, maar ook met troostelijke redenen uit het Woord Gods, aan de armen en ellendigen hulp bewijzen.
Met name de laatste zin is wel wat meer dan invulling geven aan "praktische zaken".
Maar goed, bij ons doen de diakenen veel meer. Maar dat is in ons kerkverband niet ongebruikelijk.
Dit heeft niet meer met lampjes te maken ... Maar over de diakenen: lees eens wat de eerste diakenen deden (Stefanus). We hebben diakenen (en ouderlingen en predikanten) nodig die vol zijn van de Heilige Geest.
(en niet alleen hen. Er is ook een ambt aller gelovigen). We hebben gemeenteleden nodig die vol zijn van die Geest.
Plaats reactie