Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Jongere schreef:
Tiberius schreef:Je probeert in ieder geval heel duidelijke schriftgegevens van een andere betekenis te voorzien.
Dit zo vaak mogelijk zeggen, maakt het niet meer waar.
Ik ben het hierin echt met Luther eens, je kunt dit soort dingen alleen met veel moeite in de Schrift inlezen.
Je kunt ze dogmatisch misschien wel verdedigen (Ik ben het daar niet mee eens, maar denk persoonlijk dat het niet eens zo'n belangrijk punt is als er wel vaak van gemaakt wordt..), maar zeker niet bij Paulus vandaan halen. Of uit die gelijkenis.
Je kunt in deze gelijkenis best wat lezen van de weg waardoor Christus ons deel kan worden. Maar ook niet meer dan onze kanttekeningen bij deze verzen zeggen. Dat is de spits van deze
Met deze twee gelijkenissen wijst Christus aan de uitnemende waardigheid van de leer en de beloften des Evangelies, mitsgaders den ijver en de naarstigheid, die men behoort aan te wenden om dezelve te verkrijgen, al ware het ook met schade en verlies van alle tijdelijke dingen.
Nogal remonstrantse uitleg, genade zou geen genade meer zijn.
De schat in de aarde is Israel en de parel in de zee is de gemeente.
Over ijver om de schat te verkrijgen lees in NIETS in de gelijkenissen.Wel blijdschap om deze te kunnen kopen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door huisman »

Simon schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:
Tiberius schreef:Je probeert in ieder geval heel duidelijke schriftgegevens van een andere betekenis te voorzien.
Dit zo vaak mogelijk zeggen, maakt het niet meer waar.
Ik ben het hierin echt met Luther eens, je kunt dit soort dingen alleen met veel moeite in de Schrift inlezen.
Je kunt ze dogmatisch misschien wel verdedigen (Ik ben het daar niet mee eens, maar denk persoonlijk dat het niet eens zo'n belangrijk punt is als er wel vaak van gemaakt wordt..), maar zeker niet bij Paulus vandaan halen. Of uit die gelijkenis.
Je kunt in deze gelijkenis best wat lezen van de weg waardoor Christus ons deel kan worden. Maar ook niet meer dan onze kanttekeningen bij deze verzen zeggen. Dat is de spits van deze
Met deze twee gelijkenissen wijst Christus aan de uitnemende waardigheid van de leer en de beloften des Evangelies, mitsgaders den ijver en de naarstigheid, die men behoort aan te wenden om dezelve te verkrijgen, al ware het ook met schade en verlies van alle tijdelijke dingen.
Nogal remonstrantse uitleg, genade zou geen genade meer zijn.
De schat in de aarde is Israel en de parel in de zee is de gemeente.
Over ijver om de schat te verkrijgen lees in NIETS in de gelijkenissen.Wel blijdschap om deze te kunnen kopen.
Ja, strijd om in te gaan in tegenwoordig remonstrants. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Mag ik Matthew Henry er bij citeren?
Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten zullen niet rusten voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevonde heeft verbergt hem hetgeen een heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebr. 4:1 toeziende, Hebr 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op weg is om deel te verkrijgen aan Christus; dat de zaak is, waar het om te doen is. Het hart van hen, die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Ps. 105:3. Hij besluit dien akker te kopen. Zij dien het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, enz.
Weet je, je mag je eigen exegese hanteren, want exegese is vrij. Maar je kunt mij niet het recht ontzeggen, dit, wat zo duidelijk uit deze geschiedenis naar voren komt, niet te leren. Volgens mij heb ik met dit citaat ook ejvl zijn vraag beantwoord.
Het zou goed zijn als je het hele stuk van Mattew Henry zou citeren. Daar lees ik gewoon de uitleg die ik eerder noemde. En niet - want we zouden haast vergeten hoe deze discussie ontstond - dat in Matth. 13: 44 een bijbelse onderbouwing wordt gegeven voor de onbijbelse uitdrukking "zien is nog geen hebben". Mattew henry zegt letterlijk dat het zien van Christus' heerlijkheid de zaligheid inhoudt.

Ik citeer het hele stuk:
I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen
vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn omer de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toe-eigenen.
1. Jezus Christus is de ware schat. InHemis overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal
zijn, alle volheid Colossenzen 1:19, Johannes 1:16, schatten van wijsheid en kennis, Colossenzen
2:13, van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel
aan Hem hebben, is het alles het onze.
2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. Hij is verborgen in het woord des
Evangelies, zowel in het Oud-Testamentische als het Nieuw-Testamentische Evangelie. In de
Evangelie-instellingen is het verborgen als de melk in de borst, het merg in het been, het manna in
dendauw, het water in de fontein, Jesaja 12:3, de honing in denhoningraat.Het is verborgen, niet in
een omheínden hof, of in ene afgeslotene fontein, maar in een akker, een open veld, wie wil kome,
en onderzoeke de Schriften, hij grave in den akker, Prediker 2:4, en welke koninklijke mijnen wij
ook vinden, zij zijn allen de onzen, zo wij den rechten weg er voor inslaan.
3. Het is ene grote en belangrijke zaak den schat, in dezen akker verborgen, te vinden, en er de
onschatbare waardij van te ontdekken. De reden, waaromzo velen het Evangelie veronachtzamen,
zich gene kosten of moeite willen getroosten en zich aan geen gevaar willen blootstellen omhet te
verkrijgen, is, dat zij slechts op de oppervlakte van den akker zien, en daarnaar oordelen, en dus
gene meerdere voortreffelijkheid zien in de Christelijke instellingen dan in die van de wijsgeren. De
rijkste mijnen bevinden zich soms in gronden, die er het kaalst en onvruchtbaarst uitzien, endaarom
willen zij niet eens een bod er voor doen, veel minder er den vollen prijs voor betalen. Wat is uw
liefste meer dan ene andere liefste? Wat is de Bijbel meer dan andere goede boeken? Wat is
Christus’ Evangelie meer dan Plato’s wijsbegeerte, of de zedenleer van Confucius? Maar zij, die de
Schriften onderzocht hebben, en er Christus en het eeuwige leven in hebben gevonden, Johannes
5:39, hebbenzulk een schat in dien akker ontdekt, dat hij er vanoneindig hoger waardij door wordt.
4. Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten, zullen niet
rusten, voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevondenheeft, verbergt hem, hetgeen
ene heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebreeën 4:1
toeziende, Hebreeën 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er
zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op
weg is omdeel te verkrijgen aan Christus, dat de zaak is, waar het omte doen is. Het hart van hen,
die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Psalm 105:3. Hij besluit dien akker te
kopen. Zij, die het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, zij maken
hem tot hun eigendom om den wille van den ongezienen schat er in. Wij moeten het oog hebben op
Christus in het Evangelie, wij behoeven niet op te klimmen tot den hemel, in het woord is Christus nabij ons. En zo zeer heeft hij zijn hart er op gezet, dat hij alles verkoopt wat hij heeft omdien akker
te kopen. Zij, die een zaligmakend gewin door Christus willen hebben, moeten bereid zijn van alles
afstand te doen, om zich dit te verzekeren, zij moeten alle dingen schade achten te zijn, opdat zij
Christus mogen gewinnen, en in Hem gevonden mogen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door vragensteller »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Mag ik Matthew Henry er bij citeren?
Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten zullen niet rusten voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevonde heeft verbergt hem hetgeen een heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebr. 4:1 toeziende, Hebr 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op weg is om deel te verkrijgen aan Christus; dat de zaak is, waar het om te doen is. Het hart van hen, die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Ps. 105:3. Hij besluit dien akker te kopen. Zij dien het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, enz.
Weet je, je mag je eigen exegese hanteren, want exegese is vrij. Maar je kunt mij niet het recht ontzeggen, dit, wat zo duidelijk uit deze geschiedenis naar voren komt, niet te leren. Volgens mij heb ik met dit citaat ook ejvl zijn vraag beantwoord.
Het zou goed zijn als je het hele stuk van Mattew Henry zou citeren. Daar lees ik gewoon de uitleg die ik eerder noemde. En niet - want we zouden haast vergeten hoe deze discussie ontstond - dat in Matth. 13: 44 een bijbelse onderbouwing wordt gegeven voor de onbijbelse uitdrukking "zien is nog geen hebben". Mattew henry zegt letterlijk dat het zien van Christus' heerlijkheid de zaligheid inhoudt.

Ik citeer het hele stuk:
I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen
vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn omer de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toe-eigenen.
1. Jezus Christus is de ware schat. InHemis overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal
zijn, alle volheid Colossenzen 1:19, Johannes 1:16, schatten van wijsheid en kennis, Colossenzen
2:13, van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel
aan Hem hebben, is het alles het onze.
2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. Hij is verborgen in het woord des
Evangelies, zowel in het Oud-Testamentische als het Nieuw-Testamentische Evangelie. In de
Evangelie-instellingen is het verborgen als de melk in de borst, het merg in het been, het manna in
dendauw, het water in de fontein, Jesaja 12:3, de honing in denhoningraat.Het is verborgen, niet in
een omheínden hof, of in ene afgeslotene fontein, maar in een akker, een open veld, wie wil kome,
en onderzoeke de Schriften, hij grave in den akker, Prediker 2:4, en welke koninklijke mijnen wij
ook vinden, zij zijn allen de onzen, zo wij den rechten weg er voor inslaan.
3. Het is ene grote en belangrijke zaak den schat, in dezen akker verborgen, te vinden, en er de
onschatbare waardij van te ontdekken. De reden, waaromzo velen het Evangelie veronachtzamen,
zich gene kosten of moeite willen getroosten en zich aan geen gevaar willen blootstellen omhet te
verkrijgen, is, dat zij slechts op de oppervlakte van den akker zien, en daarnaar oordelen, en dus
gene meerdere voortreffelijkheid zien in de Christelijke instellingen dan in die van de wijsgeren. De
rijkste mijnen bevinden zich soms in gronden, die er het kaalst en onvruchtbaarst uitzien, endaarom
willen zij niet eens een bod er voor doen, veel minder er den vollen prijs voor betalen. Wat is uw
liefste meer dan ene andere liefste? Wat is de Bijbel meer dan andere goede boeken? Wat is
Christus’ Evangelie meer dan Plato’s wijsbegeerte, of de zedenleer van Confucius? Maar zij, die de
Schriften onderzocht hebben, en er Christus en het eeuwige leven in hebben gevonden, Johannes
5:39, hebbenzulk een schat in dien akker ontdekt, dat hij er vanoneindig hoger waardij door wordt.
4. Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten, zullen niet
rusten, voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevondenheeft, verbergt hem, hetgeen
ene heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebreeën 4:1
toeziende, Hebreeën 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er
zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, (1)dat hij goed op
weg is om deel te verkrijgen aan Christus
, dat de zaak is, waar het omte doen is. Het hart van hen,
die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Psalm 105:3. (2) Hij besluit dien akker te
kopen.
Zij, die het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, (3)kopen dien akker, zij maken
hem tot hun eigendom om den wille van den ongezienen schat er in. Wij moeten het oog hebben op
Christus in het Evangelie, wij behoeven niet op te klimmen tot den hemel, in het woord is Christus nabij ons. En zo zeer heeft hij zijn hart er op gezet, dat hij alles verkoopt wat hij heeft omdien akker
te kopen. Zij, die een zaligmakend gewin door Christus willen hebben, moeten bereid zijn van alles
afstand te doen, om zich dit te verzekeren, zij moeten alle dingen schade achten te zijn, opdat zij
Christus mogen gewinnen, en in Hem gevonden mogen worden.
Nou Luther, dat bewijs je met je rode gedeelte niet. Verder zegt dit hele citaat precies hetzelfde als wat Erasmiaan betoogt. "Nabij ons" is niet hetzelfde als met bewustzijn "in ons bezit" wat.
Laatst gewijzigd door vragensteller op 24 jan 2012, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door refo »

Maar dat betekent het wel. 'Nabij u is het woord' staat in Deuteronomium 30 en wordt aangehaald in Rom 10.
14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34751
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Maar dat betekent het wel. 'Nabij u is het woord' staat in Deuteronomium 30 en wordt aangehaald in Rom 10.
14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.
In het Hebreeuws en Grieks wel, in het Engels (de grondtaal van M. Henry) niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door refo »

Hebben ze in Engeland andere grondtalen? Nooit geweten. :livre
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34751
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Hebben ze in Engeland andere grondtalen? Nooit geweten. :livre
Je bent gelukkig nooit te oud om te leren. :yahoo
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door vragensteller »

Misschien helpt een citaat van Calvijn:
Calvijn schreef:Het is nu duidelijk,
dat de hoofdstrekking van beide gelijkenissen deze is, dat slechts
zij geschikt zijn om de genade des Evangelies in zich op te
nemen
, met achterstelling van alle andere begeerten, die zich met
allen ijver er op toeleggen, om haar deelachtig te worden.
Men
merke echter op, dat Christus niet zegt dat allen den verborgen
schat of de parel zoo hoog schatten, dat zij al het hunne er gaarne
voor verkoopen, maar dat de schat op dien prijs gesteld wordt
wanneer hij gevonden en erkend is
, en dat het een kundig
koopman is, die een zoodanig oordeel over de parel velt.
Door
deze woorden toch wordt de kennis des geloofs aangewezen, als
zeide Christus dat de menschen gemeenlijk het hemelsch
Koninkrijk niet achten, omdat zij er geen smaak in hebben, en niet
genoegzaam inzien welk een onvergelijkelijken schat de Heer ons
in het Evangelie aanbiedt.
Tsja, ik als anti-samenvaldrijver, zie ik hier een bewijs voor dat iemand met ingeplant geloof het nut ziet van het schat of parel en bij het kopen het met bewustzijn in zijn bezit heeft. Dus weer 2 perspectieven, vanuit God en de mens. Iemand kan pas zien, als hij het ingeplante geloof heeft (levend gemaakt is, dat weet God, de mens zelf nog niet), kopen is dan de bewuste toe-eigening.
Laatst gewijzigd door vragensteller op 24 jan 2012, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Simon »

vragensteller schreef:Misschien helpt een citaat van Calvijn:
Calvijn schreef:Het is nu duidelijk,
dat de hoofdstrekking van beide gelijkenissen deze is, dat slechts
zij geschikt zijn om de genade des Evangelies in zich op te
nemen
, met achterstelling van alle andere begeerten, die zich met
allen ijver er op toeleggen, om haar deelachtig te worden.
Men
merke echter op, dat Christus niet zegt dat allen den verborgen
schat of de parel zoo hoog schatten, dat zij al het hunne er gaarne
voor verkoopen, maar dat de schat op dien prijs gesteld wordt
wanneer hij gevonden en erkend is
, en dat het een kundig
koopman is, die een zoodanig oordeel over de parel velt.
Door
deze woorden toch wordt de kennis des geloofs aangewezen, als
zeide Christus dat de menschen gemeenlijk het hemelsch
Koninkrijk niet achten, omdat zij er geen smaak in hebben, en niet
genoegzaam inzien welk een onvergelijkelijken schat de Heer ons
in het Evangelie aanbiedt.
Tsja, ik als anti-samenvaldrijver, zie ik hier een bewijs voor dat iemand met ingeplant geloof het nut ziet van het schat of parel en bij het kopen het met bewustzijn in zijn bezit heeft. Dus weer 2 perspectieven, vanuit God en de mens. Iemand kan pas zien, als hij het ingeplante geloof heeft (levend gemaakt is, dat weet God, de mens zelf nog niet), kopen is dan de bewuste toe-eigening.
De 7 gelijkenissen horen bij elkaar.
De Zaaier in de eerste en tweede gelijkenis is de Zoon des mensen. Wat Hij zaait, is tarwe dat door de gehele Schrift heen wijst op zuiverheid, op Christus Zelf. Het goede zaad zijn de zonen des Koninkrijks, de akker is de wereld, de vijand is de duivel. De man in de zesde gelij­kenis, die de akker (de wereld) koopt, is dezelfde Zoon des mensen en de koopman die alles verkoopt voor het bezit van de ene parel, is dezelfde persoon als de Zaaier. Met deze beide mannen kan nooit de zondaar bedoeld zijn. Dat zou betekenen dat de zondaar iets te geven heeft, terwijl hij niets bezit; dat de zondaar de wereld (de akker) moest kopen!
De drie maten meelbloem komen natuurlijk van de tarwe en betekenen als zodanig altijd iets goeds, in tegendeel met zuurdeeg dat altijd het kwade aanduidt.

De mate van losgeslagen inlegkunde is ronduit stuitend.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door vragensteller »

Simon schreef:De Zaaier in de eerste en tweede gelijkenis is de Zoon des mensen. Wat Hij zaait, is tarwe dat door de gehele Schrift heen wijst op zuiverheid, op Christus Zelf. Het goede zaad zijn de zonen des Koninkrijks, de akker is de wereld, de vijand is de duivel. De man in de zesde gelij­kenis, die de akker (de wereld) koopt, is dezelfde Zoon des mensen en de koopman die alles verkoopt voor het bezit van de ene parel, is dezelfde persoon als de Zaaier. Met deze beide mannen kan nooit de zondaar bedoeld zijn. Dat zou betekenen dat de zondaar iets te geven heeft, terwijl hij niets bezit; dat de zondaar de wereld (de akker) moest kopen!
De drie maten meelbloem komen natuurlijk van de tarwe en betekenen als zodanig altijd iets goeds, in tegendeel met zuurdeeg dat altijd het kwade aanduidt.

De mate van losgeslagen inlegkunde is ronduit stuitend.
Dus dat heb je zelf ook wel door? :super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34751
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:De 7 gelijkenissen horen bij elkaar.
De Zaaier in de eerste en tweede gelijkenis is de Zoon des mensen. Wat Hij zaait, is tarwe dat door de gehele Schrift heen wijst op zuiverheid, op Christus Zelf. Het goede zaad zijn de zonen des Koninkrijks, de akker is de wereld, de vijand is de duivel. De man in de zesde gelij­kenis, die de akker (de wereld) koopt, is dezelfde Zoon des mensen en de koopman die alles verkoopt voor het bezit van de ene parel, is dezelfde persoon als de Zaaier. Met deze beide mannen kan nooit de zondaar bedoeld zijn. Dat zou betekenen dat de zondaar iets te geven heeft, terwijl hij niets bezit; dat de zondaar de wereld (de akker) moest kopen!
De drie maten meelbloem komen natuurlijk van de tarwe en betekenen als zodanig altijd iets goeds, in tegendeel met zuurdeeg dat altijd het kwade aanduidt.

De mate van losgeslagen inlegkunde is ronduit stuitend.
Klopt ja, maar je vergeet nog één stap. De zeven gelijkenissen lopen volgens deze "ronduit stuitende" inlegkunde parallel met de zeven brieven uit Openbaring 2 en 3 en zouden eigenlijk zeven tijdperken beschrijven.
Deze "uitleg" leefde vooral onder de coccejanen en is via Engeland bij allerlei chiliastische groeperingen terecht gekomen.

Overigens bevat Mattheüs 13 geen zeven, maar acht gelijkenissen. :tilt
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Luther »

Over mattheus 13: 44 kan ik jullie deze preek aanbevelen:
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=2135

Verder laat ik het hierbij en verwijs naar de postings van Jongere in deze.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34751
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Tiberius »

@Luther, deze bedoel je?
Jongere schreef:Ik geef toe dat mijn post van hetzelfde kaliber was. Alleen maar tegen elkaar te roepen dat het niet klopt of dat 'het zo duidelijk in de Bijbel staat als ik het zeg' helpt de discussie inderdaad niet al te veel verder.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
Simon schreef:De 7 gelijkenissen horen bij elkaar.
De Zaaier in de eerste en tweede gelijkenis is de Zoon des mensen. Wat Hij zaait, is tarwe dat door de gehele Schrift heen wijst op zuiverheid, op Christus Zelf. Het goede zaad zijn de zonen des Koninkrijks, de akker is de wereld, de vijand is de duivel. De man in de zesde gelij­kenis, die de akker (de wereld) koopt, is dezelfde Zoon des mensen en de koopman die alles verkoopt voor het bezit van de ene parel, is dezelfde persoon als de Zaaier. Met deze beide mannen kan nooit de zondaar bedoeld zijn. Dat zou betekenen dat de zondaar iets te geven heeft, terwijl hij niets bezit; dat de zondaar de wereld (de akker) moest kopen!
De drie maten meelbloem komen natuurlijk van de tarwe en betekenen als zodanig altijd iets goeds, in tegendeel met zuurdeeg dat altijd het kwade aanduidt.

De mate van losgeslagen inlegkunde is ronduit stuitend.
Klopt ja, maar je vergeet nog één stap. De zeven gelijkenissen lopen volgens deze "ronduit stuitende" inlegkunde parallel met de zeven brieven uit Openbaring 2 en 3 en zouden eigenlijk zeven tijdperken beschrijven.
Deze "uitleg" leefde vooral onder de coccejanen en is via Engeland bij allerlei chiliastische groeperingen terecht gekomen.

Overigens bevat Mattheüs 13 geen zeven, maar acht gelijkenissen. :tilt
Ik moet ineens aan Calvijn denken, die meende het kaf al wel voortijdig van het koren te moeten gaan scheiden, geheel tegen Jezus gebod in, of dacht hij al in de oogsttijd te leven?
Tenslotte zag hij voor Israel ook geen rol meer weggelegd.
Maar goed, zeg het maar welke 8 er staan, ik tel er toch echt maar 7.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie