Het zou goed zijn als je het hele stuk van Mattew Henry zou citeren. Daar lees ik gewoon de uitleg die ik eerder noemde. En niet - want we zouden haast vergeten hoe deze discussie ontstond - dat in Matth. 13: 44 een bijbelse onderbouwing wordt gegeven voor de onbijbelse uitdrukking "zien is nog geen hebben". Mattew henry zegt letterlijk dat het zien van Christus' heerlijkheid de zaligheid inhoudt.
I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen
vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn omer de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toe-eigenen.
1. Jezus Christus is de ware schat. InHemis overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal
zijn, alle volheid Colossenzen 1:19, Johannes 1:16, schatten van wijsheid en kennis, Colossenzen
2:13, van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel
aan Hem hebben, is het alles het onze.
2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. Hij is verborgen in het woord des
Evangelies, zowel in het Oud-Testamentische als het Nieuw-Testamentische Evangelie. In de
Evangelie-instellingen is het verborgen als de melk in de borst, het merg in het been, het manna in
dendauw, het water in de fontein, Jesaja 12:3, de honing in denhoningraat.Het is verborgen, niet in
een omheínden hof, of in ene afgeslotene fontein, maar in een akker, een open veld, wie wil kome,
en onderzoeke de Schriften, hij grave in den akker, Prediker 2:4, en welke koninklijke mijnen wij
ook vinden, zij zijn allen de onzen, zo wij den rechten weg er voor inslaan.
3. Het is ene grote en belangrijke zaak den schat, in dezen akker verborgen, te vinden, en er de
onschatbare waardij van te ontdekken. De reden, waaromzo velen het Evangelie veronachtzamen,
zich gene kosten of moeite willen getroosten en zich aan geen gevaar willen blootstellen omhet te
verkrijgen, is, dat zij slechts op de oppervlakte van den akker zien, en daarnaar oordelen, en dus
gene meerdere voortreffelijkheid zien in de Christelijke instellingen dan in die van de wijsgeren. De
rijkste mijnen bevinden zich soms in gronden, die er het kaalst en onvruchtbaarst uitzien, endaarom
willen zij niet eens een bod er voor doen, veel minder er den vollen prijs voor betalen. Wat is uw
liefste meer dan ene andere liefste? Wat is de Bijbel meer dan andere goede boeken? Wat is
Christus’ Evangelie meer dan Plato’s wijsbegeerte, of de zedenleer van Confucius? Maar zij, die de
Schriften onderzocht hebben, en er Christus en het eeuwige leven in hebben gevonden, Johannes
5:39, hebbenzulk een schat in dien akker ontdekt, dat hij er vanoneindig hoger waardij door wordt.
4. Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten, zullen niet
rusten, voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevondenheeft, verbergt hem, hetgeen
ene heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebreeën 4:1
toeziende, Hebreeën 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er
zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op
weg is omdeel te verkrijgen aan Christus, dat de zaak is, waar het omte doen is. Het hart van hen,
die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Psalm 105:3. Hij besluit dien akker te
kopen. Zij, die het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, zij maken
hem tot hun eigendom om den wille van den ongezienen schat er in. Wij moeten het oog hebben op
Christus in het Evangelie, wij behoeven niet op te klimmen tot den hemel, in het woord is Christus nabij ons. En zo zeer heeft hij zijn hart er op gezet, dat hij alles verkoopt wat hij heeft omdien akkerte kopen. Zij, die een zaligmakend gewin door Christus willen hebben, moeten bereid zijn van alles
afstand te doen, om zich dit te verzekeren, zij moeten alle dingen schade achten te zijn, opdat zij
Christus mogen gewinnen, en in Hem gevonden mogen worden.