Het is meer een instructie of een al dan niet bindend advies, zo je wilt.ZWP schreef:Ik schreef al eerder:Marieke schreef:EjvL, ik ben heel wat keertjes in jouw kerk geweest en kom er nog regelmatig, maar ik heb over deze "hoofdzaken" nog nooit één woord gehoord.
Ik ben bang dat jij er meer een hoofdzaak van maakt dan jouw predikant. Echt, en daar geef ik Erasmiaan gelijk in, probeer eens bij jezelf te rade te gaan. Als jij hier iets post, is het bijna altijd over bijzaken (broeken, orgelspel, legging, HSV; en dan altijd in negatieve zin t.o.v. je kerkenraad en de dominee), maar je post er zo ontzettend vaak over, dat het voor jou helemaal geen bijzaak is, maar een hoofdzaak. Je maakt je er ontzettend druk over. Moet je niet doen. Ik zou zeggen: "maak van bijzaken geen hoofdzaken"!
Maar die zaken zijn toch juist éérst door de kerkenraad tot hoofdzaak gemaakt? Elke instructie over het (niet) dragen van bepaalde kleding of het gebruik van Bijbelvertalingen maakt dat het al niet meer als bijzaak gekwalificeerd kan worden.
Als het wel een bijzaak zou zijn, zou er ook geen discussie over zijn, lijkt me?
In ieder geval geen deel van de leer van de gemeente.
Maar als iemand zich er zo aan ergert, is het toch wel eens goed om bij zichzelf te rade te gaan.
Ik schreef al eerder: als je daar jezelf aan ergert, komt er een moment dat je je overal aan ergert: de stem van de voorlezer, de kleur van de kussentjes, etc.