Tiberius schreef:
Ik kan voor jou geen antwoord geven. Wel wil een richtlijn doen.
In de meeste kerkverbanden van de reformatorische gezindte kan een kind tot op zijn 12e de kinderdoop ontvangen, sommige 8. Dus je hebt tijd om e.e.a. te onderzoeken.
Als jij vindt dat een HSV-verbod of negatief broek-advies, voldoende zijn om je gemeente te verlaten, dan zegt dat in alle eerlijkheid ook wel wat over jezelf. Zaken die niet tot de leer behoren, moet je zeker geen hoofdzaken van maken. Wanneer je in die lijn verder gaat, komt er een moment, dat je met je gemeente breekt, omdat je je ergert aan het orgelspel, de stem van de voorlezer, de kleur van het interieur, etc. Ik denk dat je die aspecten sowieso niet moet betrekken op je overweging om met je gemeente te breken.
De kwestie van de uitleg van zondag 7 en 23 (even los van welke uitleg je prefereert) is m.i. wel een essentieel deel van de geloofsleer. Als je daar een uitgesproken mening over hebt, en jouw gemeente uitgesproken de tegenovergestelde mening, die bovendien ook nog eens prominent uitgedragen wordt, dan wordt het lastig, ja.
Dan zou ik zeggen: probeer je gemeente te overtuigen van jouw standpunt via de kerkelijke weg. En wordt er geen consensus bereikt, dan kan je overwegen om afscheid te nemen.
Ik ben het helemaal met je eens.
Maar dat betekend dus ook dat je wel een ja woord kunt geven ook al ben je het met die bijzaken niet helemaal mee eens zoals HSV en broek advies.
Ook al word er door de gemeente, kerkenraad en DS hiervan hoofdzaken of tenminste onderdelen van, gemaakt.
Dus dan kom je weer op de discussie wat hoofd en bijzaken zijn.
Je zeg ja op de volkomen leer der zaligheid, deze volkomen leer kan voor DS, kerkenraad en jij/ik als persoon anders zijn, hoofd en bijzaken.
Tiberius schreef:Het wordt wel wat off-topic, maar ik ga daar graag op in.
De tweede doopvraag luidt: Ten andere, of gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en volkomene leer der zaligheid te wezen?
Onze vaderen zeggen hiermee van de waarachtige en volkomen leer der zaligheid 3 dingen:
1. Dat deze Bijbels is (in het Oude en Nieuwe Testament)
2. Dat deze confessioneel is (in de Artikelen des Christelijken geloofs)
3. Dat deze in de plaatselijke gemeente geleerd wordt (alhier geleerd wordt)
Verder zeggen ze dat deze waarachtig en volkomen is. Dat laat dus geen ruimte voor versmallingen in wat de plaatselijke gemeente leert.
Als de plaatselijke gemeente leert dat dat de HSV of het broek bij vrouwen standpunt niet goed is, is dat dan wel of geen versmalling in de plaatselijke gemeente leer?
Want net maak ik de conclusie dat je dit wel als bijzaken kan bestempelen terwijl het door de DS als hoofdzaak bestempeld word.