Daarmee bedoel ik de praktijk der godzaligheid. Het leven dicht bij de Heere. Het leven met een actief/werkzaam geloof.Mij is onduidelijk wat je met ónder beslag van Gods Geest"bedoelt. Gelovigen zijn in Christus. Is dat wat je bedoelt? Zoja, geloof je dus niet dat een waar gelovige ooit zelfmoord zal kunnen plegen.
Ik zeg NIET dat iemand die bidt om bewaring geen zelfmoord pleegt, alhoewel dat wel een gevolg is. Met bidden bedoel ik dus hier niet alleen het biddend uitspreken van de wens voor deze zonde bewaard te worden, maar ook het vormen van de eigen wil naar hetgeen waarom men vraagt. Oftwel: werkt en bidt! Daar de bijbel er heel duidelijk in is dat God een bidder niet zal laten staan, en ik dat God de zonde haat, en doodslag zonde noemt, is het twijfelen aan de bewarende genade van God in deze m.i. enorm onbijbels!Je laatste stelling vind ik aanvechtbaar/niet te bewijzen.
Eigenlijk zeg je: iemand die zelfmoord pleegt gaat verloren. Iemand die vraagt om bewaring pleegt geen zelfmoord. Begrijp ik je zo goed?
Iedereen is altijd in een bepaalde mate toerekeningsvatbaar. Daarbij is de mate van schuld afhankelijk van de mate waarin de wil betrokken is bij de zondige daad. Iemand die dus echt ontoerekingsvatbaar is niet schuldig als hij moord of zelfmoord pleegd, alhoewel hij met de daad wel een verschrikkelijke zonde begaat.Iemand die niet toerekeningsvatbaar is, zal die vragen om bewaring?
Afval der heiligen is er niet. Maar aangezien ik zelfmoord beschouw als doodslag, kan ik niets anders op basis van bovengenoemde teksten concluderen dat een kind van God geen zelfmoord kan plegen, indien hij wel bij zijn verstand is (dat is dus: niet door het lichaam gehinderd bij het maken van redelijke keuzes).Wat doet het er toe? Als iemand tijdens zijn leven blijk gaf van geloofsvertrouwen in Christus, (en die mensen zijn er), ontkracht de zelfmoord dan het geloof? Er is toch geen afval der heiligen?
[Aangepast op 27/9/2004 door memento]