Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

refo

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:
Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,

Er kan géén sprake zijn van onderlinge samenkomsten als je in een omgeving woont waar een onbijbelse prediking gebracht wordt, of waar je, je consciëntie geweld moet aandoen wat het gemeenteleven betreft wat de levensstijl betreft.
Als er in die bedoelde bijbeltekst gesproken wordt van "onderlinge samenkomsten", dan zijn dat óók die samenkomsten waar men noodgedwongen thuis, soms met meerdere gezinnen, een preek leest naar Schrift en belijdenis. Ik zeg er wel dringend bij: alleen dan als het echt niet mogelijk is.

Ook het argument van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
Verder is het een verkeerde gedachte om te gaan denken dat de kerkgang onmisbaar is, en dan maar gaan verhuizen naar een plaats waar men wel naar de kerk kan gaan. De kerkgang, dus het gaan naar een kerk, is op zich niet zaligmakend, maar het is de dwaasheid der prediking waardoor men kan zalig worden, en dat kan een predikant zijn, maar óók door een preek thuis te lezen. Alleen als je echt in een omgeving woont als dit echt niet kan.
Dan is het zaak, zoals ik eerder al in dit onderwerp aangegeven heb, om te verhuizen...
Wel lastig als je een veehouderij of een glastuinbouwbedrijf hebt :)
Er zijn immers ook mensen die gedwongen moeten verplaatsen in dez en andere gevallen... :?
lastig ja, onoverkoombaar, helemaal niet..

En we belijden:

Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* (= plicht) aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

Dus, wat is meer belangrijk, koetjes en kalfjes, of je zaligheid?
Als je naar Duitsland verhuist, ga je naar een Duitse gemeente en geldt de belijdenis van de Duitse kerk.
Ronald86

Bericht door Ronald86 »

Doordat iedereen de kerk kiest die hem of haar op dat moment past, is men er indirect schuldig aan dat een gemeente steeds eenzijdiger wordt.
Wilhelm schreef:
Wanneer maken we de overstap? Welke stappen zijn er aan vooraf gegaan? Hebben we de houding van "ik moet er uitgezet worden" of koersen we aan op een breuk met de gemeente waarin we zijn gedoopt, opgegroeid, veelal getrouwd en waar de HEERE de prediking heeft willen zegenen?

Kan het een drukweg zijn als we in een gemeente verkeren waar een bepaalde eenzijdigheid heerst? Of hebben we misschien een taak op onze schouders gekregen om juist hierop te wijzen?
Dit neemt niet weg dat er vele vragen zijn en dat de nood soms groot kan zijn.....
Maar om heel concreet te worden. Als alle mensen uit de PKN Geref Bond, HHK of de CGK terugkeren die vanwege bepaalde accenten de GG hebben verlaten (en opzich echt niet altijd onterecht!), kan er wel eens een heel ander klimaat ontstaan. En dan denk ik wel eens, je hebt je verantwoordelijkheid ontlopen... en de achterblijvers laten zitten....
Bedankt voor je heldere visie Wilhelm. Aan de ene kant vind ik inderdaad dat ik moet gaan voor de gemeente. Het is niet echt de gemeente waar ik gemeenschap in voel. Naar mijn inzien is dat wel een belangrijk punt. Sommige zaken die voor onze gemeente belangrijk zijn, staan bij mij op een andere prioriteit. Wat ik nog het meest trieste vind is: dat de samenwerking tussen kerken die de Bijbel hanteren als Gods onfeilbare woord niet word gestimuleerd. Op grond van de Bijbel hebben veel kerkmuren geen bestaansrecht. Wanneer de Bijbel de richtlijn zou zijn, dan zou in het jaar 2012 veel kerken fuseren. Lijkt mij ook een voorrecht dat er meerdere soorten kerkgangers zijn. De kerk is namelijk het Lichaam van Christus.
Een lichaam bestaat uit vele leden met verschillende soorten functionaliteiten. Kerkmuren zorgen voor de scheidingen in de leden van het Lichaam van Christus. Naar het lichaam gesproken zitten de handen in een bepaald kerkverband, de voeten weer in een ander kerkverband, terwijl we met zijn allen één kunnen zijn!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Als je naar Duitsland verhuist, ga je naar een Duitse gemeente en geldt de belijdenis van de Duitse kerk.
Nee, dan geldt nog altijd de Schrift, en de belijdenis die JIJ gedaan hebt... de eed, door JOU aan God gezworen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,

Er kan géén sprake zijn van onderlinge samenkomsten als je in een omgeving woont waar een onbijbelse prediking gebracht wordt, of waar je, je consciëntie geweld moet aandoen wat het gemeenteleven betreft wat de levensstijl betreft.
Als er in die bedoelde bijbeltekst gesproken wordt van "onderlinge samenkomsten", dan zijn dat óók die samenkomsten waar men noodgedwongen thuis, soms met meerdere gezinnen, een preek leest naar Schrift en belijdenis. Ik zeg er wel dringend bij: alleen dan als het echt niet mogelijk is.

Ook het argument van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
Verder is het een verkeerde gedachte om te gaan denken dat de kerkgang onmisbaar is, en dan maar gaan verhuizen naar een plaats waar men wel naar de kerk kan gaan. De kerkgang, dus het gaan naar een kerk, is op zich niet zaligmakend, maar het is de dwaasheid der prediking waardoor men kan zalig worden, en dat kan een predikant zijn, maar óók door een preek thuis te lezen. Alleen als je echt in een omgeving woont als dit echt niet kan.
Dan is het zaak, zoals ik eerder al in dit onderwerp aangegeven heb, om te verhuizen...
Zit je daarom helemaal in Canada?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Zit je daarom helemaal in Canada?
lol
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 12 jan 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Was maar een grapje hoor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Desiree

Bericht door Desiree »

:humhihi

Net ff te serieus, geef niks..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Was maar een grapje hoor.
zie mijn antwoord hieronder.
Bert Mulder
Contacteer:

What Ought to Be Done in Meetings for Worship. Although it is permitted all men to read the Holy Scriptures privately at home, and by instruction to edify one another in the true religion, yet in order that the Word of God may be properly preached to the people, and prayers and supplication publicly made, also that the sacraments may be rightly administered, and that collections may be made for the poor and to pay the cost of all the Church’s expenses, and in order to maintain social intercourse, it is most necessary that religious or Church gatherings be held. For it is certain that in the apostolic and primitive Church, there were such assemblies frequented by all the godly. Meetings for Worship Not to Be Neglected. As many as spurn such meetings and stay away from them, despise true religion, and are to be urged by the pastors and godly magistrates to abstain from stubbornly absenting themselves from sacred assemblies” (Second Helvetic Confession, chapter 22).
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
vragensteller schreef:
helma schreef:Wilhelm, maar dan vind jij dus dat de verantwoordelijkheid voor een gemeente zwaarder moet wegen dan die voor je kinderen?
Hier een advies om de nood van je kinderen te ondervangen (laatste alinea):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... e-ellende/

Verder eens met Wilhelm.
Begrijp ik het goed dat je (advies) als je de verantwoordelijkheid voelt voor je kinderen, je vooral doordeweeks met hen andere preken moet gaan beluisteren?
Dat zou m.i. de wereld op z'n kop zijn. Aan de prediking op zondag mogen en moeten de hoogste eisen gesteld worden. En zeker, alles hier op aarde is onvolmaakt, maar als in de 's zondagse erediensten wezenlijke elementen blijvend ontbreken, dan is niet alleen gebed, maar ook gesprek noodzakelijk.

De vraag van @helma aan @Wilhelm vind ik ook wel een goede om eens uit te discussiëren.
Mijn mening is dat je nooit om een leer van een predikant die op dat moment in die gemeente staat, uit je kerkverband weg moet gaan. Dat zie je nogal eens gebeuren. Als ds. A er had gestaan i.p.v. Ds. B. zouden ze wel gebleven zijn. Dan is je overstap naar een ander kerkverband m.i. niet terecht.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Luther schreef:
vragensteller schreef:
helma schreef:Wilhelm, maar dan vind jij dus dat de verantwoordelijkheid voor een gemeente zwaarder moet wegen dan die voor je kinderen?
Hier een advies om de nood van je kinderen te ondervangen (laatste alinea):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... e-ellende/

Verder eens met Wilhelm.
Begrijp ik het goed dat je (advies) als je de verantwoordelijkheid voelt voor je kinderen, je vooral doordeweeks met hen andere preken moet gaan beluisteren?
Dat zou m.i. de wereld op z'n kop zijn. Aan de prediking op zondag mogen en moeten de hoogste eisen gesteld worden. En zeker, alles hier op aarde is onvolmaakt, maar als in de 's zondagse erediensten wezenlijke elementen blijvend ontbreken, dan is niet alleen gebed, maar ook gesprek noodzakelijk.

De vraag van @helma aan @Wilhelm vind ik ook wel een goede om eens uit te discussiëren.
Mijn mening is dat je nooit om een leer van een predikant die op dat moment in die gemeente staat, uit je kerkverband weg moet gaan. Dat zie je nogal eens gebeuren. Als ds. A er had gestaan i.p.v. Ds. B. zouden ze wel gebleven zijn. Dan is je overstap naar een ander kerkverband m.i. niet terecht.
Inderdaad! Van harte eens. Een predikant is immers een voorbijganger.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Eigenlijk vind ik dat best lastig.
Bijvoorbeeld, ik zit nu in een oud ger gem met een predikant, stel dat deze weggaat naar een andere gemeente.
In de nabijheid zit een GG, HHK, CGK, PKN allen met een predikant en een onvervalste leer laten horen gebaseerd op Gods woord en de 3 formulieren.

Wat zijn dan de argumenten om voor soms jaren onder een leesdienst te blijven terwijl een paar kilometer verderop verschillende predikanten het onvervalst woord van God brengen?
Een leespreek kan zeker ruim gezegend worden, maar een predikant, een knecht van God, heeft toch de voorkeur vind ik.

Voor mezelf weet ik namelijk niet of ik onder een leespreek zou blijven als de predikant weg zou gaan, verder ben ik aan geen enkele kerkmuur gebonden, overal waar Gods woord word gebracht gebaseerd op de bijbel en de formulieren zou ik heen kunnen gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Doordat iedereen de kerk kiest die hem of haar op dat moment past, is men er indirect schuldig aan dat een gemeente steeds eenzijdiger wordt.
Wanneer maken we de overstap? Welke stappen zijn er aan vooraf gegaan? Hebben we de houding van "ik moet er uitgezet worden" of koersen we aan op een breuk met de gemeente waarin we zijn gedoopt, opgegroeid, veelal getrouwd en waar de HEERE de prediking heeft willen zegenen?

Kan het een drukweg zijn als we in een gemeente verkeren waar een bepaalde eenzijdigheid heerst? Of hebben we misschien een taak op onze schouders gekregen om juist hierop te wijzen?
Dit neemt niet weg dat er vele vragen zijn en dat de nood soms groot kan zijn.....
Maar om heel concreet te worden. Als alle mensen uit de PKN Geref Bond, HHK of de CGK terugkeren die vanwege bepaalde accenten de GG hebben verlaten (en opzich echt niet altijd onterecht!), kan er wel eens een heel ander klimaat ontstaan. En dan denk ik wel eens, je hebt je verantwoordelijkheid ontlopen... en de achterblijvers laten zitten....
Ik ben het met je eens; denk dat dit de Bijbelse houding is.
Wat een schuld hebben we dan met elkaar opgebouwd in kerkelijk Nederland. Dan is het een wonder dat Gods Woord elke zondag nog op vele plaatsen open mag gaan.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Doordat iedereen de kerk kiest die hem of haar op dat moment past, is men er indirect schuldig aan dat een gemeente steeds eenzijdiger wordt.

Ik ben het met je eens; denk dat dit de Bijbelse houding is.
Wat een schuld hebben we dan met elkaar opgebouwd in kerkelijk Nederland. Dan is het een wonder dat Gods Woord elke zondag nog op vele plaatsen open mag gaan.
Dat is het! Ik denk dat we idd te snel geneigd zijn te denken dat we rechten hebben op een bepaalde wijze van prediking (en ik vind ook echt dat elke predikant naar een zo zuiver mogelijke woordverkondiging moet staan). Maar t.o.v. God, hebben we niets verdiend en ik het al een enorm wonder dat we überhaupt Zijn Woord hebben. Als je een christen in China vraagt wat hij het liefste zou hebben is dat een Bijbel! Wij gaan hier zitten milimeteren of de uitleg wel 100% zuiver is. Echt niet elke discussie is onterecht, maar het moet wel in de juiste perspectieven geplaatst worden. Ondanks een wellicht onzuivere Woordverkondiging hebben wij het Woord. Daaruit kunnen we onze kinderen -als we die hebben- onderwijzen. En dat onder het gebed dat we het onze kinderen wel zuiver mogen uitleggen, want er zonder meer vanuit gaan dat dat dan gebeurt, getuigt misschien ook een beetje van gebrek aan zelfkennis
Marieke

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:Eigenlijk vind ik dat best lastig.
Bijvoorbeeld, ik zit nu in een oud ger gem met een predikant, stel dat deze weggaat naar een andere gemeente.
In de nabijheid zit een GG, HHK, CGK, PKN allen met een predikant en een onvervalste leer laten horen gebaseerd op Gods woord en de 3 formulieren.

Wat zijn dan de argumenten om voor soms jaren onder een leesdienst te blijven terwijl een paar kilometer verderop verschillende predikanten het onvervalst woord van God brengen?
Een leespreek kan zeker ruim gezegend worden, maar een predikant, een knecht van God, heeft toch de voorkeur vind ik.

Voor mezelf weet ik namelijk niet of ik onder een leespreek zou blijven als de predikant weg zou gaan, verder ben ik aan geen enkele kerkmuur gebonden, overal waar Gods woord word gebracht gebaseerd op de bijbel en de formulieren zou ik heen kunnen gaan.
als ik het goed begrijp, zit jij puur in je huidige kerk voor je dominee :quoi
Plaats reactie