Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Ronald86

Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Ronald86 »

Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

a. Wij Gods keuzes niet kunnen doorgronden
b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
c. Wij een heilige, algemene christelijke kerk belijden.
Luther
Contacteer:

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Luther »

d. kerkverbanden op zichzelf onbijbels zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

e. Nee, we zijn Gemeente wereldwijd en plaatselijk. Dus horen we met plaatselijke (dorpt/stad of wijk/straat) broeders en zusters bij elkaar te komen tot het huis vol is. Als het huis te klein wordt moeten we verdelen. Daarbij opgemerkt dat alle plaatsen waar broeders en zusters bij elkaar komen de Gemeente zich manifesteert.
Zodra wij verhuizen dienen we de dichtstbijzijnde functionerende Gemeente te zoeken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:d. kerkverbanden op zichzelf onbijbels zijn?
Maar gemeenten zijn wel Bijbels en dan gaat het er toch om bij welke gemeente je je aansluit. Aansluiten bij een gemeente hoeft toch geen uitsluiten van andere gemeenten te betekenen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
Ik kan ook niet zoveel met die stelling dat we in een bepaalde gemeente geplaatst zouden zijn.
Mijn vader was van kerk A, mijn moeder van kerk B. Ze trouwden in A, maar omdat mijn moeder daar niet kon wennen zijn ze al vrij snel naar B verkast. Ik vermoed dat ik verwekt ben in de tijd dat ze nog A waren, maar ik ben B gedoopt. Mijn vader heeft zich in B nooit thuis gevoeld. Hij schikte zich in zijn lot, zei er geen onvertogen woord over, maar nee, hij was geen B-er. En volgens mij zit mij A ook in de genen. Hoewel ik ben opgegroeid in B, voelde het als thuiskomen toen we uiteindelijk de overstap van B naar A maakten.
Nou, zeg jij dan maar waar ik "geplaatst" ben...
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Ik zit mijn hele leven al in G. Inmiddels is het G 6.0 geworden, die niet meer lijkt op de versie waarin ik op zondagschool en ctechisatie ging.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik zit mijn hele leven al in G. Inmiddels is het G 6.0 geworden, die niet meer lijkt op de versie waarin ik op zondagschool en ctechisatie ging.
Dat zegt mijn schoonvader ook altijd: de G van nu is niet de G waarin ik belijdenis heb gedaan. Het lijkt er inderdaad niet meer op.
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke

Bericht door Marieke »

refo schreef:Ik zit mijn hele leven al in G. Inmiddels is het G 6.0 geworden, die niet meer lijkt op de versie waarin ik op zondagschool en ctechisatie ging.
Istie zo met de tijd meegegaan?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:
Istie zo met de tijd meegegaan?
ze bouwden een kerk die op een zinkend schip lijkt, dat zegt wel wat ;)
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat God je eigen verantwoordelijkheid nooit uitsluit.
We blijven in het dagelijks leven ook niet zitten waar we zitten ondanks dat we weten dat God ons ergens geplaatst heeft.
Wij hebben ervaren dat we dit huis van God hebben gekregen; zou dat betekenen dat we nooit zouden mogen verhuizen? Zo redeneren we natuurlijk niet.
Waarom geldt dat voor een kerkelijke gemeente wel?
Vooral als de dingen die gebeuren/gezegd worden naar ons inziens niet in overeenstemming zijn naar Gods Woord. Of als een gemeente zodanig verschuift naar links of rechts dat je je kinderen er nauwlijks meer aan durft toe te vertrouwen.
Volgens mij geldt dan bijvoorbeeld je doopbelofte zwaarder dan het gegeven dat je daar in Gods voorzienigheid geplaatst zou zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben dat met Helma eens.
De ware kerk is waar Gods Woord en de sacramenten recht bediend worden en de tucht gehandhaafd. Daar hoor je te zijn met je gezin, als je dat hebben mag.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Tiberius schreef:Ik ben dat met Helma eens.
De ware kerk is waar Gods Woord en de sacramenten recht bediend worden en de tucht gehandhaafd. Daar hoor je te zijn met je gezin, als je dat hebben mag.
Beste Tiberius,
Helemaal met je eens.
Alleen lopen de meningen binnen de geref. gezindte nogal uiteen over de "rechte" bediening en over de "handhaving" van de tucht.
Ik bedoel de intepretatie van deze termen.
Zijn daardoor vaak ook niet zoveel kerkverbanden ontstaan ? Of identiteitsgemeenten zoals Bewaar het Pand in de CGK en de hervormde wijkgemeenten van bijzondere aard of buitengewone wijkgemeenten ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:d. kerkverbanden op zichzelf onbijbels zijn?
Maar gemeenten zijn wel Bijbels en dan gaat het er toch om bij welke gemeente je je aansluit. Aansluiten bij een gemeente hoeft toch geen uitsluiten van andere gemeenten te betekenen?
Zeker, eens met deze toevoeging!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:Ik denk dat God je eigen verantwoordelijkheid nooit uitsluit.
We blijven in het dagelijks leven ook niet zitten waar we zitten ondanks dat we weten dat God ons ergens geplaatst heeft.
Wij hebben ervaren dat we dit huis van God hebben gekregen; zou dat betekenen dat we nooit zouden mogen verhuizen? Zo redeneren we natuurlijk niet.
Waarom geldt dat voor een kerkelijke gemeente wel?
Vooral als de dingen die gebeuren/gezegd worden naar ons inziens niet in overeenstemming zijn naar Gods Woord. Of als een gemeente zodanig verschuift naar links of rechts dat je je kinderen er nauwlijks meer aan durft toe te vertrouwen.
Volgens mij geldt dan bijvoorbeeld je doopbelofte zwaarder dan het gegeven dat je daar in Gods voorzienigheid geplaatst zou zijn.
Mooi antwoord, helma!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Als er helemaal geen kerkelijke gemeente in je omgeving is naar Schrift en Belijdenis, zou je ook door middel van nagelaten preken of via internet of kerktelefoon een huissamenkomst kunnen houden. Ook dan maak je deel uit van de heilige algemene christelijke kerk.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie