Erg grappig, maar volgens mij is het woord des HEEREN hier niet voor bedoeld.ejvl schreef:Tjonge, zit ik bij jou in de kerk Luther?Luther schreef: Het probleem is dat de meeste organisten al 15 minuten van tevoren beginnen met hun breiwerk...
2 Tim. 4: 3 - HSV schreef:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij het gezonde spel niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven speelmannen opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Groen lampje in de kerkzaal
- Bonny
- Contacteer:
Re: Groen lampje in de kerkzaal
The Groom's still waiting at the altar
Het is zeker met een knipoog bedoeld, maar niet alleen als grapje. Er zit voor mij althans een serieuze ondertoon in.Bonny schreef:Erg grappig, maar volgens mij is het woord des HEEREN hier niet voor bedoeld.ejvl schreef:Tjonge, zit ik bij jou in de kerk Luther?Luther schreef: Het probleem is dat de meeste organisten al 15 minuten van tevoren beginnen met hun breiwerk...
2 Tim. 4: 3 - HSV schreef:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij het gezonde spel niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven speelmannen opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
De genoemde tekst wordt nogal eens door o.a. DIA aangehaald om anderen ermee voor de spiegel te zetten die naar predikanten luisteren, waar hij niet volledig achter kan staan.
Als het vervolgens over organisten en hun spel gaat, meent hij juist wel te kunnen bepalen wat wel en niet mag in de dienst en met orgelspel. (En mijns inziens is zijn visie een niet-muzikale visie, die in heel wat gemeenten in de geref. gezindte, tot in consistories toe, wordt gedeeld. Liturgie is echter een wezenlijk bestanddeel van de eredienst en achter de klavieren mogen wat mij betreft alleen professionals plaatsnemen, zoals Hendrikus is.)
Maar als mensen zich storen hieraan, wil ik graag dat alle postings hierover worden geknipt en weggehaald.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mensen moeten zich niet zo snel ergeren. Lange tenen zorgen voor veel ongemak.Luther schreef:
Maar als mensen zich storen hieraan, wil ik graag dat alle postings hierover worden geknipt en weggehaald.

Klopt. Organisten met lange tenen blijven onder dit soort pedaaltoetsen ook gegarandeerd klem zittenZWP schreef:Mensen moeten zich niet zo snel ergeren. Lange tenen zorgen voor veel ongemak.Luther schreef:

~~Soli Deo Gloria~~
-
Wel handig als je vierstemmig pedaal wilt spelen.Hendrikus schreef:Klopt. Organisten met lange tenen blijven onder dit soort pedaaltoetsen ook gegarandeerd klem zitten![]()

Wat een vreemde klavieromvang is dat trouwens. Een d# teveel?
Hoe bedoel je?GJdeBruijn schreef:Wat een vreemde klavieromvang is dat trouwens. Een d# teveel?
~~Soli Deo Gloria~~
-
De historische (met krul) pedaalomvang is doorgaans van C tot d. Deze gaat een toontje verder.Hendrikus schreef:Hoe bedoel je?GJdeBruijn schreef:Wat een vreemde klavieromvang is dat trouwens. Een d# teveel?
Maar ik zie het al, er zit nog een e naast. Die zag ik over het hoofd. Dat is al wat minder uitzonderlijk.
Klopt. Maar echt gangbaar is die omvang ook niet, tot e.GJdeBruijn schreef:De historische (met krul) pedaalomvang is doorgaans van C tot d. Deze gaat een toontje verder.Hendrikus schreef:Hoe bedoel je?GJdeBruijn schreef:Wat een vreemde klavieromvang is dat trouwens. Een d# teveel?
Maar ik zie het al, er zit nog een e naast. Die zag ik over het hoofd. Dat is al wat minder uitzonderlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Nee, ik ken alleen de Goudse Jan waar het zo is. Maar dat is een modernisering en niet origineel 18e eeuws. Dit B&T klavier is misschien ook wel een moderne add-on in historische look op een historisch orgel?Hendrikus schreef:Klopt. Maar echt gangbaar is die omvang ook niet, tot e.GJdeBruijn schreef:De historische (met krul) pedaalomvang is doorgaans van C tot d. Deze gaat een toontje verder.Hendrikus schreef:Hoe bedoel je?GJdeBruijn schreef:Wat een vreemde klavieromvang is dat trouwens. Een d# teveel?
Het is een nieuw pedaalklavier naar voorbeeld van Langweer voor het Lambertus van Dam-orgel (1788) van de Kruiskerk in Burgum. Ik neem aan dat men gedegen onderzoek heeft gedaan naar de pedaalomvang. Die was tot voor kort tot f, maar dat zal dan wel niet origineel zijn geweest.GJdeBruijn schreef:Nee, ik ken alleen de Goudse Jan waar het zo is. Maar dat is een modernisering en niet origineel 18e eeuws. Dit B&T klavier is misschien ook wel een moderne add-on in historische look op een historisch orgel?
~~Soli Deo Gloria~~
-
Inmiddels is mij duidelijk dat het om een aangehangen pedaal gaat. Dat gaat vaker tot e'.Hendrikus schreef:Het is een nieuw pedaalklavier naar voorbeeld van Langweer voor het Lambertus van Dam-orgel (1788) van de Kruiskerk in Burgum. Ik neem aan dat men gedegen onderzoek heeft gedaan naar de pedaalomvang. Die was tot voor kort tot f', maar dat zal dan wel niet origineel zijn geweest.GJdeBruijn schreef:Nee, ik ken alleen de Goudse Jan waar het zo is. Maar dat is een modernisering en niet origineel 18e eeuws. Dit B&T klavier is misschien ook wel een moderne add-on in historische look op een historisch orgel?
Bij een vrij pedaal is de gebruikelijke omvang C-d'. De omvang C-f' is een moderne maat die in de 19e eeuw is ontstaan.
Maar de grote vraag is: Zitten er groene lampjes aan de pedalen? (Ik krijg disco voorstellingen bij deze discussie)GJdeBruijn schreef:Inmiddels is mij duidelijk dat het om een aangehangen pedaal gaat. Dat gaat vaker tot e'.Hendrikus schreef:Het is een nieuw pedaalklavier naar voorbeeld van Langweer voor het Lambertus van Dam-orgel (1788) van de Kruiskerk in Burgum. Ik neem aan dat men gedegen onderzoek heeft gedaan naar de pedaalomvang. Die was tot voor kort tot f', maar dat zal dan wel niet origineel zijn geweest.GJdeBruijn schreef:Nee, ik ken alleen de Goudse Jan waar het zo is. Maar dat is een modernisering en niet origineel 18e eeuws. Dit B&T klavier is misschien ook wel een moderne add-on in historische look op een historisch orgel?
Bij een vrij pedaal is de gebruikelijke omvang C-d'. De omvang C-f' is een moderne maat die in de 19e eeuw is ontstaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
De kerkenraad gaat gewoon door waar ze mee bezig zijn en als het orgel gestopt gaan de kerkgangers ook wel over tot stil gebed.Tiberius schreef:En wat deden ze?Gijs83 schreef:... dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
In Beekbergen hebben ze het wel lange tijd gedaan, maar ik meen dat het Ds.van Eckeveld was die een keer tegen die kerkenraad heeft gezegd dat dat eigenlijk niet de taak van de diakenen was.-DIA- schreef:eilander schreef:Da's blijkbaar een echte OGGiN-gewoonte; dat gebeurt bij ons ook. Ik weet eigenlijk niet anders (in ons kerkverband bedoel ik)ejvl schreef:Nee hoor, we hebben meerdere ouderlingen.-DIA- schreef: De diaken doet dat waarschijnlijk bij gebrek aan een ouderling?
Waarom een diaken het doet weet ik eigenlijk ook niet.
Ik dacht altjd dat diakenen geen dienstwerk deden (voorlezen. preek lezen, voorgaan in gebed) tenzij
een ouderling ontbreekt of niet in staat is om het werk te doen.
Ik de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente hier is het ook wel zo: Alle kerkenraadsleden lezen om de beurt
in de leesdiensten. Zowel de ouderlingen als de diakenen. Ik meen dat dit binnen de Ger. Gem. normaal
niet voorkomt?
Ik vond de titel aansprekend, en was toch nieuwschierig waarover het ging, en weet niet of ik het lachwekkend of erg moet vinden;)
Ik weet dat er bij ons wel een ROOD lampje is (al heb ik nog niet kunnen vinden waar het hangt) dat kan de koster zien als iemand belt nadat de deur al dicht is (zodat de dienst niet verstoord woord getring mocht iemand verlaat zijn)
Maar groene heb ik nog nooit niet gezien in kerken;)
Nu heb ik dan ook nog NOOIT in geen enkele kerk de kerk meer dan halfvol zien zitten.
(nu woon ik ook inderdaad in de stad, maar noch in dordrecht, nog in rotterdam, nog in schiedam nog in vlaardingen, en zelfs niet in zwolle of amersfoort waar ik op school heb gezeten zat een kerk vol.
Alleen bij GROTE uitzondering zat het vol, en als dat gebeurde wist je ook meteen, ah er is een doopdienst (dat is namelijk de ENIGE reden waarom ik een kerk vol heb zien zitten)
normaliter zijn er honderden plaatsen LEEG.
Ook in de kerk waar ik nu kom, de 2e verdieping (balkon) is geheel leeg en word zelfs nooit meer gebruikt en de zaal zit halfvol, er is plek voor wel 1400 bezoekers, maar ik heb er nooit meer dan 600-700 gezien met een doopdienst, en met een normale dienst zijn het er rond de 300.
(en op een woensdagavonddienst, mag je blij zijn als je er 100 ziet)
En zelf als was er schaars plek, kom nou zeg er bestaan toch zeker geen priveplaatsen!!
mijn vader vertelde dat bij zijn vader (mijn grootvader dus) die van huis uit katholiek was veel geld zat, en daarvan werd stevig aan de kerk gedoneerd, daarom kregen hun familie dan ook een eigen kerkbank, met koperen bordje waar de achternaam op stond (werd met alle families gedaan die meer dan normaal de gemeente financieel bijstanden)
We willen toch zeker niet terug naar zulke wantoestanten?
De enige zitplaats die gereserveerd dient te zijn zijn die voor de ouderlingen en diakenen, voor de rest is het gewoon wie het eerst komt, eerst maalt. als je ZO gehecht bent aan je plekkie kom je maar gewoon een half uurtje eerder.
Overigens vind ik het bordje zondaren welkom zowiezo vreemd..
enerzijds, wie zegt dat alle bezoekers ongelovig/onbekeerd zijn..
anderzijds, zijn wij niet ALLEN zondaren, dus dan mag NIEMAND ook de leden niet binnen tot het uit is;)
en als je naar bezoekers moeilijk gaan doen.. is het helemaal slecht... men preekt dan men alleen van het horen van het Woord bekeerd word... maar vervolgens zie je geen predikant op zijn zeepkist in de straaten preken.. nee wat foldertjes als je geluk hebt... en dan word ook nog de toegang tot de prediking voor hen die komen zoeken moeilijk gemaakt? onbegrijpelijk toch?
Overigens aangaande de orgels, tijdens de laatste verenigingsavond sprak de gastspreker over hoe kerken vroeger behangen werden met sierwerk, en later met kruizen.. en wij deze omsmuk terrecht de deur uit hebben gedaan (waarop ik tegen een vriend fluisterde : om vervolgens via diezelfde deur een nieuwe afgod in de vorm van een orgel binnen te slepen)
En aangaande de taken van diakenen en ouderlingen :
Ouderlingen hun takenpakket is het assisteren van de predikant in sommige taken, waaronder :
de ziekenzalving met gebed, de tucht handhaven en huisbezoeken.
geestelijke taken dus.
waar diakenen er zijn voor de praktische noden, dus het (beperkt) geven van pastorale zorg, het verlenen van praktische en financiele ondersteuning enzovoorts.
Hoewel ik al enige tijd pleit voor het instellen van GPW-ers/CJK-ers voor deze lezingen, het pastoraat en de jongerencathagese (een beter opgeleide, en betaalde assistent voor de voorganger dus) is voor die er zouden zijn, een ouderling de gepasde keuze, het behoort niet bij de roeping van een diaken.
Ik weet dat er bij ons wel een ROOD lampje is (al heb ik nog niet kunnen vinden waar het hangt) dat kan de koster zien als iemand belt nadat de deur al dicht is (zodat de dienst niet verstoord woord getring mocht iemand verlaat zijn)
Maar groene heb ik nog nooit niet gezien in kerken;)
Nu heb ik dan ook nog NOOIT in geen enkele kerk de kerk meer dan halfvol zien zitten.
(nu woon ik ook inderdaad in de stad, maar noch in dordrecht, nog in rotterdam, nog in schiedam nog in vlaardingen, en zelfs niet in zwolle of amersfoort waar ik op school heb gezeten zat een kerk vol.
Alleen bij GROTE uitzondering zat het vol, en als dat gebeurde wist je ook meteen, ah er is een doopdienst (dat is namelijk de ENIGE reden waarom ik een kerk vol heb zien zitten)
normaliter zijn er honderden plaatsen LEEG.
Ook in de kerk waar ik nu kom, de 2e verdieping (balkon) is geheel leeg en word zelfs nooit meer gebruikt en de zaal zit halfvol, er is plek voor wel 1400 bezoekers, maar ik heb er nooit meer dan 600-700 gezien met een doopdienst, en met een normale dienst zijn het er rond de 300.
(en op een woensdagavonddienst, mag je blij zijn als je er 100 ziet)
En zelf als was er schaars plek, kom nou zeg er bestaan toch zeker geen priveplaatsen!!
mijn vader vertelde dat bij zijn vader (mijn grootvader dus) die van huis uit katholiek was veel geld zat, en daarvan werd stevig aan de kerk gedoneerd, daarom kregen hun familie dan ook een eigen kerkbank, met koperen bordje waar de achternaam op stond (werd met alle families gedaan die meer dan normaal de gemeente financieel bijstanden)
We willen toch zeker niet terug naar zulke wantoestanten?
De enige zitplaats die gereserveerd dient te zijn zijn die voor de ouderlingen en diakenen, voor de rest is het gewoon wie het eerst komt, eerst maalt. als je ZO gehecht bent aan je plekkie kom je maar gewoon een half uurtje eerder.
Overigens vind ik het bordje zondaren welkom zowiezo vreemd..
enerzijds, wie zegt dat alle bezoekers ongelovig/onbekeerd zijn..
anderzijds, zijn wij niet ALLEN zondaren, dus dan mag NIEMAND ook de leden niet binnen tot het uit is;)
en als je naar bezoekers moeilijk gaan doen.. is het helemaal slecht... men preekt dan men alleen van het horen van het Woord bekeerd word... maar vervolgens zie je geen predikant op zijn zeepkist in de straaten preken.. nee wat foldertjes als je geluk hebt... en dan word ook nog de toegang tot de prediking voor hen die komen zoeken moeilijk gemaakt? onbegrijpelijk toch?
Overigens aangaande de orgels, tijdens de laatste verenigingsavond sprak de gastspreker over hoe kerken vroeger behangen werden met sierwerk, en later met kruizen.. en wij deze omsmuk terrecht de deur uit hebben gedaan (waarop ik tegen een vriend fluisterde : om vervolgens via diezelfde deur een nieuwe afgod in de vorm van een orgel binnen te slepen)
En aangaande de taken van diakenen en ouderlingen :
Ouderlingen hun takenpakket is het assisteren van de predikant in sommige taken, waaronder :
de ziekenzalving met gebed, de tucht handhaven en huisbezoeken.

waar diakenen er zijn voor de praktische noden, dus het (beperkt) geven van pastorale zorg, het verlenen van praktische en financiele ondersteuning enzovoorts.
Hoewel ik al enige tijd pleit voor het instellen van GPW-ers/CJK-ers voor deze lezingen, het pastoraat en de jongerencathagese (een beter opgeleide, en betaalde assistent voor de voorganger dus) is voor die er zouden zijn, een ouderling de gepasde keuze, het behoort niet bij de roeping van een diaken.