Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?
Re: Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?
Wat de kwestie van Huisman betreft: die dient verder te blijven rusten; voor meer info kan men via de PB met Huisman discussiëren.
Hier verder on-topic.
Hier verder on-topic.
Hier kan ik het wel mee eens zijn, m.n. die laatste opmerking.eilander schreef:Ik wil nog wel iets zeggen over de opmerkingen van Helma:Ik geloof dat memento al opmerkte dat in zo'n situatie shoppen niet de oplossing is. Ik denk dat je in zo'n situatie inderdaad niet mag blijven kerken. Wel ben ik van mening dat er nogal eens makkelijk gezegd wordt dat een prediking niet Bijbels is; hoeveel gebed heeft dat al gekost? Ik kijk hierin ook naar mezelf: het is makkelijker om een dominee af te kraken dan om voor hem te bidden, lijkt het wel.Helma schreef:Wat is schadelijker; met je gezin onder een prediking die niet Bijbels is; of waar je altijd over klaagt; of toch af en toe shoppen?
Altijd klagen over een preek of een predikant is ook niet goed. Is dat niet ook een list van de duivel? Altijd zorgen dat je de negatieve dingen eruit pikt, en datgene wat volgens Gods Woord is, wat iets voor je eigen hart is, laten liggen.
En over de preek klagen waar de kinderen bij zijn, is helemaal funest.
Wij hebben ons altijd voorgenomen, dat wanneer we kritiek hadden/hebben, dat we dat nooit in het bijzijn van de kinderen met elkaar delen.
En verder noem je het gebed: ik denk dat daar inderdaad een punt ligt. Wel zou ik erbij willen aantekenen dat er ook situaties denkbaar zijn dat er ontzettend veel gebed ligt, maar dat de situatie niet verandert.
Ik ben het ermee eens dat shoppen dan niet goed is; maar misschien toch wel overwegen om ernstig met de predikant in gesprek te gaan. Want ik ben het memento eens: wandel daarin wel de juiste weg af.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wacht, maar onder 'voedsel' versta ik in ieder geval ook: bestraffing, vermaning, terechtwijzing, veroordeling...Tiberius schreef:Alleen dit nog wat genuanceerd: geen voedsel krijgen in je eigen gemeente.
Het kan ook zijn, dat een mens afgebroken moet worden. Afgebracht van al wat van hemzelf is. Of dat er zonden in de gemeente zijn die bestraft moeten worden. Als mensen dan menen geen voedsel te krijgen (wat ook klopt, want wangestalten moet je niet voeden) en elders gaan shoppen, is dat helemaal verkeerd. Dan lijden ze schade aan hun ziel.
Dat is misschien wel bitter voedsel, maar wel tot onderhoud van het geestelijk leven.
Ik zou niet willen zeggen dat alleen bemoedigingen, vertroostingen, Evangelie het voedsel vormen; dat proef ik een beetje uit je antwoord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik dank dat ook meegenomen moet worden, dat je voedsel misschien ook niet direct als voedsel hoeft te herkennen en dat je later terugblikkend kunt zien waar het goed voor is geweest. Dat iets wat je niet als voedsel zag het toch blijkt te zijn geweest.Luther schreef:Wacht, maar onder 'voedsel' versta ik in ieder geval ook: bestraffing, vermaning, terechtwijzing, veroordeling...Tiberius schreef:Alleen dit nog wat genuanceerd: geen voedsel krijgen in je eigen gemeente.
Het kan ook zijn, dat een mens afgebroken moet worden. Afgebracht van al wat van hemzelf is. Of dat er zonden in de gemeente zijn die bestraft moeten worden. Als mensen dan menen geen voedsel te krijgen (wat ook klopt, want wangestalten moet je niet voeden) en elders gaan shoppen, is dat helemaal verkeerd. Dan lijden ze schade aan hun ziel.
Dat is misschien wel bitter voedsel, maar wel tot onderhoud van het geestelijk leven.
Ik zou niet willen zeggen dat alleen bemoedigingen, vertroostingen, Evangelie het voedsel vormen; dat proef ik een beetje uit je antwoord.
Iets wat ik hier vaker heb gezegd: Er zijn zoveel splintergoepen niet in feite niet nodig zijn.ejvl schreef:Hier heb ik wel eens moeite mee.-DIA- schreef:Wij hebben hier nogal wat kerken die in de reformatorische hoek zitten.
Onder andere 3 Gereformeerde Gemeenten.
En dan is er minstens wel een keer in de maand leesdient.
Toch denk ik niet dat het goed is om dat je eigen kerk voorbij te lopen.
Onze predikant heeft het ook wel eens vanaf de kansel gezegd.
Geen dominees achterna lopen...
Als er een weekdienst is in een andere kerk is er natuurlijk helemaal
niets tegen. Dan is het juist wel gewenst om te luisteren waar
het kan, mits je je onder de waarheid zet, en niet onder een halve
waarheid of een leugenleer.
Neem nu een plaats als voorbeeld waar 3 oud gereformeerde kerken zijn en 1 GG, een HHK en een CGK, allemaal op korte afstand bij elkaar, veelal loopafstand.
Bij 1 oud ger gem is een predikant, bij de andere niet, waarom kunnen die kerken niet fuseren? Waarom zou je (bijna) elke zondag onder de leesdienst zitten terwijl er 500 meter verderop een predikant van hetzelfde verband staat? Niet dat een leesdienst niet gezegend kan worden, maar het is nogal een verschil met een predikant vind ik.
Ik heb een beetje moeite met zoveel verschillende kerken met praktisch allemaal dezelfde leer en toch de leesdienst prefereren boven de predikant.
Je zou zeggen: Fuseren!
Maar dat laat zich ook niet dwingen.
Het zou wel gewenst zijn, denk ik dan.
Als je alleen hier al kijkt:
*een OGGiN,
*(Vrije)OGG,
*GGiN,
*een restje GGiN (bv),
*3 GG's,
*een HHK...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Voor dit soort gevallen zou een rode lamp aangewezen zijn.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
Ik vind een prediking van een predikant echter levendiger en dichterbij, ik luister veel fijner naar een predikant dan naar een leespreek, ook al is de leer hetzelfde.
Als er op een droge toon een preek word gelezen of een levendige preek, dan kies ik toch echt voor een levendige preek.

't Is wel een beetje lastig dat de lamp meestal boven de kansel zit. Ouderlingen moeten best gymnastisch zijn om dan te kunnen lezen en lampjekijken tegelijk.Afgewezen schreef:Voor dit soort gevallen zou een rode lamp aangewezen zijn.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
Ik vind een prediking van een predikant echter levendiger en dichterbij, ik luister veel fijner naar een predikant dan naar een leespreek, ook al is de leer hetzelfde.
Als er op een droge toon een preek word gelezen of een levendige preek, dan kies ik toch echt voor een levendige preek.

Voor de shopper, bedoel ik.Zita schreef:'t Is wel een beetje lastig dat de lamp meestal boven de kansel zit. Ouderlingen moeten best gymnastisch zijn om dan te kunnen lezen en lampjekijken tegelijk.Afgewezen schreef:Voor dit soort gevallen zou een rode lamp aangewezen zijn.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.

Ik hoop niet dat al je gemeenteleden er zo over denken...ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
Wanneer een ouderling de gave van preeklezen niet heeft, is het beter dat hij zich daarvan onthoudt.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
Dat klopt Tiberius.
Ik was eens bij mensen op zondagmorgen om daar op te passen en zette internet aan om een kerk op te zoeken om mee te luisteren.
Ik had ergens een GG gevonden en zat te luisteren, ik denk wat een mooie preek en duidelijke dominee!
Aan het eind van de preek: "De gelezen predikatie was van dominee ....".
Ik was eens bij mensen op zondagmorgen om daar op te passen en zette internet aan om een kerk op te zoeken om mee te luisteren.
Ik had ergens een GG gevonden en zat te luisteren, ik denk wat een mooie preek en duidelijke dominee!
Aan het eind van de preek: "De gelezen predikatie was van dominee ....".
-
En als hij nu wel de gave van het gebed heeft?Tiberius schreef:Wanneer een ouderling de gave van preeklezen niet heeft, is het beter dat hij zich daarvan onthoudt.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
Hoe kun je shoppen in dit geval trouwens rijmen met:
104. Vr. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe (a), en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe (b), aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren (c).
Hoe bedoel je? Iemand kan de gave voor A hebben, maar dan hoeft hij toch niet noodzakelijk B (ook) te doen.vragensteller schreef:En als hij nu wel de gave van het gebed heeft?Tiberius schreef:Wanneer een ouderling de gave van preeklezen niet heeft, is het beter dat hij zich daarvan onthoudt.ejvl schreef:Klopt helemaal dat een leespreek gezegend kan worden.
vragensteller schreef:Hoe kun je shoppen in dit geval trouwens rijmen met:
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe (a), en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe (b), aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren (c).
Ik bedoelde vanuit de optiek van de kerkenraad. Ds. De Jongste schrijft in zijn boekje "U zij al d'eer" over de leesdiensten, dat niet elke ouderling hoeft te lezen; iedereen naar gelang hij de gaven heeft. Men zou zelfs een diaken kunnen laten lezen, of (noemt hij als voorbeeld) een schoolmeester.
Goed idee, Refo. Met een roulatieschema kan dit bewerkstelligd worden. Het mooiste zou zijn, als het dominees betreft uit verschillende gereformeerde kerkgenootschappen. Zo zouden wij weer beter tot elkaar kunnen komen, of misschien een eerste stap in de juiste richting.refo schreef:Van mij mag je. Maar of het nu werkelijk zo zegenrijk voor een gezin is, dat reizen en trekken, dat betwijfel ik.
Zolang mijn kinderen beneden een bepaalde leeftijd zijn doe ik dat dan ook niet.
Misschien is het een idee dat een aantal dominees preken in een groep gemeenten. Zodat je ook eens 'wat anders' hoort. Dat heeft verschillende voordelen:
- Kerk(s)hoppen is minder zinvol. Voor je het weet hoor je een preek 2 keer.
- Een predikant met een bepaalde eenzijdigheid wordt dan automatisch gecorrigeerd.
- Predikanten hebben meer tijd voor hun gezin.
En hoe rijmen we dit met Matteüs 10:34-36: "Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten!"
Want de zoon minacht de vader; de dochter staat op tegen haar moeder, de schoondochter tegen haar schoonmoeder; des mensen huisgenoten zijn zijn vijanden. (Micha 7:6)
Edit> Quotes aangepast ivm leesbaarheid
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -