Wist je dat........[4]

huisman

Re: Wist je dat........[4]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
De Walcherse artikelen zijn weinig bekend gebleven totdat ds. G. H. Kersten ze opnieuw uitgaf in de editie van J. J. Brahé (1758). Hij beriep zich op deze artikelen om de eigen leeruitspraken van de Gereformeerde Gemeenten in 1931 te kunnen legitimeren
Een link naar dit artikel? Ik lees het wel graag in de context....
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_566967

Volgens mij beriep Ds Kersten zich niet op de inhoud van de Walcherse artikelen maar op het feit dat een kerk het recht heeft om leeruitspraken te doen naast de 3FvE. (Maar ik kan er naast zitten)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
De Walcherse artikelen zijn weinig bekend gebleven totdat ds. G. H. Kersten ze opnieuw uitgaf in de editie van J. J. Brahé (1758). Hij beriep zich op deze artikelen om de eigen leeruitspraken van de Gereformeerde Gemeenten in 1931 te kunnen legitimeren
Een link naar dit artikel? Ik lees het wel graag in de context....

Volgens mij beriep Ds Kersten zich niet op de inhoud van de Walcherse artikelen maar op het feit dat een kerk het recht heeft om leeruitspraken te doen naast de 3FvE. (Maar ik kan er naast zitten)
Je zit er wat naast. Hij beriep zich op de Walcherse artikelen, omdat die dezelfde onderstreping van de geloofsleer geven als de uitspraken van 1931.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

[/quote]

Blijkbaar vond hij de Walcherse artikelen met het commentaar van Ds. Brahé zo belangrijk,
dat hij in 1938 de uitgave aan zijn catechisanten gaf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
henriët

Bericht door henriët »

ik net een mail kreeg waar ik zo enorm blij mee ben
dat lieve vrienden van ons in onze buurt gaan wonen!
ik gewoon echt blij en dankbaar ben!
:love
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...5 jaar geleden voor het eerst in de Belgische geschiedenis een prins moest komen getuigen in een rechtszaak?
...Prins Laurent(1963) namelijk werd opgeroepen als getuige in een fraudezaak bij de Belgische marine?
...5 jaar geleden op de Macworld EXPO de eerste iPhone werd gepresenteerd?
...het 5 jaar geleden bijna 14 graden werd?
...Hans Gerritsen vandaag als burgemeester van Haaksbergen woerd ge-installeerd?
...Elbert Dijkgraaf vanavond bij de SGP in Lunteren is?
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
huisman schreef:

Je zit er wat naast. Hij beriep zich op de Walcherse artikelen, omdat die dezelfde onderstreping van de geloofsleer geven als de uitspraken van 1931.
Volgens Ds Golverdingen zit jij er naast.
Ds. G.H. Kersten voerde de Vijf Walcherse Artikelen niet op om de inhoud van '1931' te verdedigen of te onderbouwen, maar hiermee wilde hij aantonen dat een kerk het recht heeft om een nadere verduidelijking van de leer te geven. In de visie van Kersten deden de Gereformeerde Gemeenten in 1931 niet meer dan de classis Walcheren in 1693. (Vergelijk M. Golverdingen in 'Om het behoud van een kerk')

Ik heb idd "Om het behoud van een kerk" erbij gepakt. Inhoudelijk zegt Ds Kersten niets over de Vijf Walcherse Artikelen .
Het verschil is echter dat de Vijf Walcherse Artikelen kerkordelijk tot stand zijn gekomen en de leeruitspraken van 1931 niet.
(Dit alles volgens Ds Golverdingen)

Zie topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=105
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:- de Saambinder deze week een bijzonder mooie inhoud heeft...!
Ik vond het weinig bevindelijk, eerlijk gezegd.
:bobo Heel veel onderwijs aangaande Christus. En dan vind jij het "weinig bevindelijk".
Inderdaad! Want er werden voorwerpelijke waarheden voor het voetlicht gehaald, zonder dat de verbinding werd gelegd, zoals ook de H. Catechismus onderwijst. Wat is de troost voor mij? Welk Evangelie komt tot ons vanuit de tekst?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geduld

Bericht door Geduld »

en dat kon je zelf niet bedenken?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Geduld schreef:en dat kon je zelf niet bedenken?
Oh, is dat de bedoeling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geduld

Bericht door Geduld »

Dat zou maar zo kunnen. Ik heb het artikel niet gelezen, maar soms is het voorwerpelijke duidelijk genoeg om zelf
de verbinding te leggen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Geduld schreef:Dat zou maar zo kunnen. Ik heb het artikel niet gelezen, maar soms is het voorwerpelijke duidelijk genoeg om zelf
de verbinding te leggen.
Euhm... maar in hetzelfde nummer stond een artikel over voorwerpelijke-onderwerpelijke prediking, eisch der Heiligen Schrift.
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Geduld schreef:Dat zou maar zo kunnen. Ik heb het artikel niet gelezen, maar soms is het voorwerpelijke duidelijk genoeg om zelf
de verbinding te leggen.
Euhm... maar in hetzelfde nummer stond een artikel over voorwerpelijke-onderwerpelijke prediking, eisch der Heiligen Schrift.
Het gaat in die meditatie over het toenemen in wijsheid van de Heere Jezus (Lukas 2) Wat voor geestelijke, onderwerpelijke, bevindelijke lessen had je daaruit willen trekken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:(Dit alles volgens Ds Golverdingen)
Dan vergist ds. Golverdingen zich of jij citeert hem eenzijdig, gezien het feit, dat ds. Kersten die artikelen liet herdrukken en aan zijn catechisanten gaf. Dat past niet in het argument van procedure-legitimering.
huisman schreef:Het verschil is echter dat de Vijf Walcherse Artikelen kerkordelijk tot stand zijn gekomen en de leeruitspraken van 1931 niet.
Dat klopt ook niet. Elke kerkelijke vergadering heeft het recht uitspraken over de leer te doen, onderstrepingen, accentueringen, mogelijk zelfs correcties (in geval van een gravamen).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marieke schreef:
Luther schreef:
de verbinding te leggen.
Het gaat in die meditatie over het toenemen in wijsheid van de Heere Jezus (Lukas 2) Wat voor geestelijke, onderwerpelijke, bevindelijke lessen had je daaruit willen trekken?
Ach joh, de ene keer is het veel te bevindelijk en "bevinding die niet uit de tekst opkomt", nu is het weer te weinig bevindelijk. Ik heb geestelijke vreugde ervaren bij het lezen van de uitleg van de twee naturen van Christus. Het is een groot wonder als die Borg en Zaligmaker uitgeschilderd mag worden. Als het recht ligt hunkert het hart toch naar kennis van Christus? Je zou dat kunnen vergelijken met een natuurlijke verliefdheid; als die persoon je dierbaar is geworden zoek je ernaar steeds meer van hem of haar te weten te komen. Ik geloof dat het er zo ook in het geestelijke aan toe gaat. Deze meditatie gaf onderwijs.

Overigens ben ik het zowel met huisman als met Tiberius oneens. Ds. G.H. Kersten zag in de Walcherse artikelen inderdaad een voorbeeld waaruit hij (m.i. terecht) opmaakte dat een kerk ook nadere leeruitspraken mag doen, aan de andere kant heeft hij niet louter om deze reden de Walcherse artikelen voor het voetlicht gebracht. Ook de inhoud van deze artikelen was het volgens ds. Kersten waard om er kennis van te nemen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 10 jan 2012, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:(Dit alles volgens Ds Golverdingen)
Dan vergist ds. Golverdingen zich of jij citeert hem eenzijdig, gezien het feit, dat ds. Kersten die artikelen liet herdrukken en aan zijn catechisanten gaf. Dat past niet in het argument van procedure-legitimering.
huisman schreef:Het verschil is echter dat de Vijf Walcherse Artikelen kerkordelijk tot stand zijn gekomen en de leeruitspraken van 1931 niet.
Dat klopt ook niet. Elke kerkelijke vergadering heeft het recht uitspraken over de leer te doen, onderstrepingen, accentueringen, mogelijk zelfs correcties (in geval van een gravamen).
Ik neem aan dat jij het boek van Ds Golverdingen hebt (Ik heb alleen de ongekuiste versie, de orginele scriptie en ik weet niet of er verschil is met het boek). Het ging Ds Kersten niet om de inhoud van de artikelen maar om de toelichting van Ds Brahé. Voorlopig neem ik Ds Golverdingens conclusie's over totdat jij met andere citaten uit zijn boek komt.
Plaats reactie