Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?

eilander
Moderator

Re: Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?

Bericht door eilander »

Ik wil nog wel iets zeggen over de opmerkingen van Helma:
Helma schreef:Wat is schadelijker; met je gezin onder een prediking die niet Bijbels is; of waar je altijd over klaagt; of toch af en toe shoppen?
Ik geloof dat memento al opmerkte dat in zo'n situatie shoppen niet de oplossing is. Ik denk dat je in zo'n situatie inderdaad niet mag blijven kerken. Wel ben ik van mening dat er nogal eens makkelijk gezegd wordt dat een prediking niet Bijbels is; hoeveel gebed heeft dat al gekost? Ik kijk hierin ook naar mezelf: het is makkelijker om een dominee af te kraken dan om voor hem te bidden, lijkt het wel.

Altijd klagen over een preek of een predikant is ook niet goed. Is dat niet ook een list van de duivel? Altijd zorgen dat je de negatieve dingen eruit pikt, en datgene wat volgens Gods Woord is, wat iets voor je eigen hart is, laten liggen.
En over de preek klagen waar de kinderen bij zijn, is helemaal funest.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: DIA heeft het hier overigens over een meer incidentele leesdienst, niet over een gemeente waar bijna elke zondag leesdienst is. Dat maakt ook nog verschil, vind ik.
Dan ben ik misschien wel slecht, maar als er leesdienst is ga ik veelal naar een kerk in de buurt waar een predikant is met dezelfde leer, omdat ik een predikant boven een leesdienst prefereer...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:En inderdaad zie je ook regelmatig een predikant samen met vrouw en kinders onder het gehoor van een collega zitten. Mooi toch?!
Zeker is dat mooi; zowel voor de predikant als voor zijn gezin.
Ik zag vorige week Luthers predikant (om het zo maar eens te zeggen) in onze gemeente onder het gehoor van een andere predikant zitten.

Verder ben ik het helemaal met Memento eens.
Alleen dit nog wat genuanceerd: geen voedsel krijgen in je eigen gemeente.
Het kan ook zijn, dat een mens afgebroken moet worden. Afgebracht van al wat van hemzelf is. Of dat er zonden in de gemeente zijn die bestraft moeten worden. Als mensen dan menen geen voedsel te krijgen (wat ook klopt, want wangestalten moet je niet voeden) en elders gaan shoppen, is dat helemaal verkeerd. Dan lijden ze schade aan hun ziel.

Men kan maar beter de nood aan de Heere voorleggen en om Zijn Geest bidden, dan zelf allerlei "oplossingen" bedenken. Dan kan het wel eens zijn "Gods hand bracht in dat dorre oord, rivieren uit de steenrots voort".
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:En inderdaad zie je ook regelmatig een predikant samen met vrouw en kinders onder het gehoor van een collega zitten. Mooi toch?!
Ik zag vorige week Luthers predikant (om het zo maar eens te zeggen) in onze gemeente onder het gehoor van een andere predikant zitten.

Het kan ook zijn, dat een mens afgebroken moet worden. Afgebracht van al wat van hemzelf is. Of dat er zonden in de gemeente zijn die bestraft moeten worden. Als mensen dan menen geen voedsel te krijgen (wat ook klopt, want wangestalten moet je niet voeden) en elders gaan shoppen, is dat helemaal verkeerd. Dan lijden ze schade aan hun ziel.

Men kan maar beter de nood aan de Heere voorleggen en om Zijn Geest bidden, dan zelf allerlei "oplossingen" bedenken. Dan kan het wel eens zijn "Gods hand bracht in dat dorre oord, rivieren uit de steenrots voort".
Hoe om te gaan met mensen die zoeken en ronddolen, en keer op keer een draai om hun oren krijgen in hun eigen gemeente, waar niet naar geluisterd wordt? Vaak wordt dit gezegd 'een mens moet afgebroken worden', maar tot hoe ver moet een mens afgebroken worden in de ogen van anderen of in de ogen van hen die geestelijk leiding moeten geven?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
Tiberius schreef:

Hoe om te gaan met mensen die zoeken en ronddolen, en keer op keer een draai om hun oren krijgen in hun eigen gemeente, waar niet naar geluisterd wordt? Vaak wordt dit gezegd 'een mens moet afgebroken worden', maar tot hoe ver moet een mens afgebroken worden in de ogen van anderen of in de ogen van hen die geestelijk leiding moeten geven?
Afgebroken is denk ik bij nader inzien wat cru uitgedrukt; meer afgebracht worden van waar hij zelf op steunt.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Auto schreef:
Tiberius schreef:

Afgebroken is denk ik bij nader inzien wat cru uitgedrukt; meer afgebracht worden van waar hij zelf op steunt.
Ok, dat begrijp ik, maar dan heb ik nog de vraag hoe moeten degenen die geestelijk leiding moeten geven daar mee omgaan? In hun ogen misschien de geestelijke 'knuppel' hanteren, terwijl die persoon geestelijk in grote nood zit?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Er wordt hier toch steeds wat badinerend over "shoppers" gesproken.
Ik meen dat je bijvoorbeeld het gezin van @huisman geen recht mee doet.
Klopt. Ik wil ook nadrukkelijk voor dat soort mensen een uitzondering maken. Temeer daar het geen "shoppers" zijn, maar mensen die in eigen gemeente met een onbijbelse prediking geconfronteerd worden en op zoek gaan naar een bijbels alternatief. Dat is ieders plicht, omdat hij zich bij de ware kerk moet voegen: waar het Woord en de sacramenten recht bediend worden en de tucht uitgevoerd wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Ok, dat begrijp ik, maar dan heb ik nog de vraag hoe moeten degenen die geestelijk leiding moeten geven daar mee omgaan? In hun ogen misschien de geestelijke 'knuppel' hanteren, terwijl die persoon geestelijk in grote nood zit?
Ik vraag me af of deze case thuishoort in een discussie over shoppen.
Je praat dan namelijk meer over een pastor die niet bij de pastorant past. Of althans niet diens ligging aanvoelt.
Daar kan ik kort in zijn: dat mag niet, dan moet er een andere pastor heen.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Ok, dat begrijp ik, maar dan heb ik nog de vraag hoe moeten degenen die geestelijk leiding moeten geven daar mee omgaan? In hun ogen misschien de geestelijke 'knuppel' hanteren, terwijl die persoon geestelijk in grote nood zit?
Ik vraag me af of deze case thuishoort in een discussie over shoppen.
Je praat dan namelijk meer over een pastor die niet bij de pastorant past. Of althans niet diens ligging aanvoelt.
Daar kan ik kort in zijn: dat mag niet, dan moet er een andere pastor heen.
Ok, ben ik helemaal mee eens. Maar je geeft aan dat deze case niet hoort bij dit topic. Weet je wel hoeveel kerkelijke 'zwervers' er zijn die shoppen, omdat er geen tijd is om naar te luisteren? Of om mensen pastoraal bij te staan? Mensen gaan zwerven, dan weer hier en dan weer daar, en komen dan op een plek waar ze geraakt worden door het Woord, waar ze aan de voeten van de Heere mogen komen om te luisteren. En de mensen die ze spreken, die luisteren, die mensen hoeven niet eens wat te zeggen, luisteren is al voldoende. Dan komen de geestelijke vragen ook naar voren en dan kunnen harten open gaan. Onder het 'shoppen'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Je voorbeeld van die spruitjes gaat hopelijk niet bij alle 'zoekers' op; het gaat niet om voedsel wat je niet zo lekker vindt (als het recht ligt) maar voedsel wat schádelijk is. Dat ligt voor mij scherper dan spruitjes.
Inderdaad. Op die manier maak je het hele probleem een beetje belachelijk: "O, ik heb vandaag eens trek in die dominee." Laten we voor ogen houden dat het hier om een serieus probleem gaat.
ejvl schreef:Dan ben ik misschien wel slecht, maar als er leesdienst is ga ik veelal naar een kerk in de buurt waar een predikant is met dezelfde leer, omdat ik een predikant boven een leesdienst prefereer...
Maar hier heb ik geen goed woord voor over.
ejvl

Bericht door ejvl »

Zou je dat willen beargumenteren Afgewezen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Zou je dat willen beargumenteren Afgewezen?
Ik denk dat je dat zelf wel kan...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Als je wegblijft bij leesdiensten, doe je dat niet omdat je bezwaren hebt tegen de inhoud van zo'n preek, maar omdat de vorm je niet aanstaat. Je vindt jezelf 'te goed' om een leespreek aan te moeten horen. Daar heb ik idd. geen goed woord voor over.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik wil nog wel iets zeggen over de opmerkingen van Helma:
Helma schreef:Wat is schadelijker; met je gezin onder een prediking die niet Bijbels is; of waar je altijd over klaagt; of toch af en toe shoppen?
Ik geloof dat memento al opmerkte dat in zo'n situatie shoppen niet de oplossing is. Ik denk dat je in zo'n situatie inderdaad niet mag blijven kerken. Wel ben ik van mening dat er nogal eens makkelijk gezegd wordt dat een prediking niet Bijbels is; hoeveel gebed heeft dat al gekost? Ik kijk hierin ook naar mezelf: het is makkelijker om een dominee af te kraken dan om voor hem te bidden, lijkt het wel.

Altijd klagen over een preek of een predikant is ook niet goed. Is dat niet ook een list van de duivel? Altijd zorgen dat je de negatieve dingen eruit pikt, en datgene wat volgens Gods Woord is, wat iets voor je eigen hart is, laten liggen.
En over de preek klagen waar de kinderen bij zijn, is helemaal funest.
Ik kan die redenering ook omdraaien. Er wordt m.i. ook wel makkelijk gezegd dat de prediking misschien niet zo evenwichtig maar wel Bijbels is. Tegenwoordig schijnt alles in de kerk een bijzaak te zijn en niets meer een hoofdzaak. Zelfs aan de prediking mag van alles mankeren, tucht hoeft niet meer gehandhaafd worden en de sacramenten worden bediend met een zware over of onderschatting. Als je weet hoeveel gebed het ons heeft gekost, het heen en weer geslingerd worden, de duidelijkheid in de weg die je moet gaan maar niet krijgen......totdat het licht wordt en de weg een gans andere ,een weg die er niet eens was maar die gebaand wordt van Boven. Dan wordt het zo makkelijk en hoef je alleen maar te volgen.

Misschien een beetje een persoonlijke posting maar er zijn zoveel mensen kerkelijk in grote nood en ik hoop dat zij net als wij een "Adullam"mogen krijgen.
1 Toen ging David van daar, en ontkwam in de spelonk van Adullam. En zijn broeders hoorden het, en het ganse huis zijns vaders, en kwamen derwaarts tot hem af.
2 En tot hem vergaderde alle man, die benauwd was, en alle man, die een schuldeiser had, en alle man, wiens ziel bitterlijk bedroefd was,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Als je wegblijft bij leesdiensten, doe je dat niet omdat je bezwaren hebt tegen de inhoud van zo'n preek, maar omdat de vorm je niet aanstaat. Je vindt jezelf 'te goed' om een leespreek aan te moeten horen. Daar heb ik idd. geen goed woord voor over.
Juist, helemaal eens.
Je kunt onder een leespreek rijk gezegend worden! Dan maakt de vorm helemaal niet meer uit, het gaat om het Woord.
Plaats reactie