Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?
Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?
Uit een ander topic haal ik dit even naar voren:
Er wordt hier toch steeds wat badinerend over "shoppers" gesproken.
Ik meen dat je bijvoorbeeld het gezin van @huisman geen recht mee doet.
Uit zijn posting had ik opgepikt dat hij en zijn vrouw zich steeds ongemakkelijker ging voelen onder de zondagse prediking en dat ze tastend en zoekend hun weg zijn gegaan naar verschillende andere kerken, waar ze wel met een vrij geweten met hun kinderen konden kerken. En zo zijn er meer... Ik zou dit niet zomaar negatief willen betitelen als "shoppers".
Als ik eens om me heen hoor dat is het "shoppen" overigens vooral in de GG aan de orde. Misschien heeft het er ook mee te maken dat, wanneer je een dominee hebt, je vrijwel nooit meer een ander hoort. In de PKN, HHK, CGK wordt veel meer onderling geruild. Het klinkt misschien plat, maar verandering van spijs doet ook eten.
Uit zijn posting had ik opgepikt dat hij en zijn vrouw zich steeds ongemakkelijker ging voelen onder de zondagse prediking en dat ze tastend en zoekend hun weg zijn gegaan naar verschillende andere kerken, waar ze wel met een vrij geweten met hun kinderen konden kerken. En zo zijn er meer... Ik zou dit niet zomaar negatief willen betitelen als "shoppers".
Als ik eens om me heen hoor dat is het "shoppen" overigens vooral in de GG aan de orde. Misschien heeft het er ook mee te maken dat, wanneer je een dominee hebt, je vrijwel nooit meer een ander hoort. In de PKN, HHK, CGK wordt veel meer onderling geruild. Het klinkt misschien plat, maar verandering van spijs doet ook eten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Kerkshoppen of zoeken naar voedsel?
'Kerkshoppen of zoeken naar voedsel' impliceert een beetje dat je in de dienst/kerk waar je thuishoort dat voedsel niet krijgt. Vraag is of je dan moet gaan shoppen. Is toch lastig...
Misschien is dat een geode vraag om hier eens aan de orde te stellen.Mister schreef:'Kerkshoppen of zoeken naar voedsel' impliceert een beetje dat je in de dienst/kerk waar je thuishoort dat voedsel niet krijgt. Vraag is of je dan moet gaan shoppen. Is toch lastig...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Van mij mag je. Maar of het nu werkelijk zo zegenrijk voor een gezin is, dat reizen en trekken, dat betwijfel ik.
Zolang mijn kinderen beneden een bepaalde leeftijd zijn doe ik dat dan ook niet.
Misschien is het een idee dat een aantal dominees preken in een groep gemeenten. Zodat je ook eens 'wat anders' hoort. Dat heeft verschillende voordelen:
- Kerk(s)hoppen is minder zinvol. Voor je het weet hoor je een preek 2 keer.
- Een predikant met een bepaalde eenzijdigheid wordt dan automatisch gecorrigeerd.
- Predikanten hebben meer tijd voor hun gezin.
Zolang mijn kinderen beneden een bepaalde leeftijd zijn doe ik dat dan ook niet.
Misschien is het een idee dat een aantal dominees preken in een groep gemeenten. Zodat je ook eens 'wat anders' hoort. Dat heeft verschillende voordelen:
- Een predikant met een bepaalde eenzijdigheid wordt dan automatisch gecorrigeerd.
Wat verstaan we onder voedsel?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat is schadelijker; met je gezin onder een prediking die niet Bijbels is; of waar je altijd over klaagt; of toch af en toe shoppen?refo schreef:Van mij mag je. Maar of het nu werkelijk zo zegenrijk voor een gezin is, dat reizen en trekken, dat betwijfel ik.
Je kan trouwens ook doordeweeks shoppen; of een 3e dienst op zondag.
Ik ken mensen die bezwaard in hun eigen gemeente blijven en het zo oplossen.
Als het gaat om een gezin met kinderen heb ik wel mijn bedenkingen bij shoppen.helma schreef:Wat is schadelijker; met je gezin onder een prediking die niet Bijbels is; of waar je altijd over klaagt; of toch af en toe shoppen?
Als ouders heb je ook andere mogelijkheden om uit te zoeken waar je je wél thuis zou voelen, dus dat kan de reden niet zijn. Dan lijkt het me beter, als het aan de orde is, om ineens de keuze te maken naar een andere gemeente te vertrekken. Ik denk dat dat "beter" is voor kinderen, als het goed wordt uitgelegd, dan dat ze meemaken dat het hele gezin shopt.
Zeker als kind krijg je heel snel een voorkeursgevoel; en het idee dat je kunt uitzoeken wat je leuk vindt. Voorop moet richting de kinderen denk ik staan het verbonden zijn aan een gemeente. In de mooie kanten die dat heeft, maar juist ook in het dragen van de moeilijkheden daarin. Elkaars lasten dragen, kan ook een stukje lijden zijn áán de broeder, in plaats van alleen met hem méélijden (zegt Bonhoeffer ergens).
Als je gaat shoppen, zegt je daarmee indirect dat je in je thuisgemeente geen voedsel krijgt. Als je werkelijk die conclusie trekt, is shoppen ook geen echte oplossing. Ik denk dat je dan ook de stap moet nemen om - na de kerkelijke weg doorwandeld te hebben - de gemeente te verlaten en over te gaan naar een gemeente waar je wél voedsel krijgt. Zéker als je verantwoordelijkheid hebt voor een gezin.
Shoppen kan dan denk ik geen goede lange termijn oplossing zijn. Het heeft wel iets weg van: Als we thuis spruitjes eten, gaan we naar de friettent. Leg dat maar eens uit aan kinderen.
Shoppen kan dan denk ik geen goede lange termijn oplossing zijn. Het heeft wel iets weg van: Als we thuis spruitjes eten, gaan we naar de friettent. Leg dat maar eens uit aan kinderen.
Wij hebben hier nogal wat kerken die in de reformatorische hoek zitten.
Onder andere 3 Gereformeerde Gemeenten.
En dan is er minstens wel een keer in de maand leesdient.
Toch denk ik niet dat het goed is om dat je eigen kerk voorbij te lopen.
Onze predikant heeft het ook wel eens vanaf de kansel gezegd.
Geen dominees achterna lopen...
Als er een weekdienst is in een andere kerk is er natuurlijk helemaal
niets tegen. Dan is het juist wel gewenst om te luisteren waar
het kan, mits je je onder de waarheid zet, en niet onder een halve
waarheid of een leugenleer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Precies wat wij hebben: een grote grote gemeente, bestaande uit meerdere wijken die wel elk hun eigen wijkpredikant hebben, maar die predikanten zijn niet gebonden aan één kerkgebouw. Ze rouleren langs de verschillende kerken. Wie elke zondag gewoon z'n plekje inneemt in het dichtstbijzijnde kerkgebouw, hoort in een paar weken alle predikanten voorbij komen. En wie elke zondag z'n eigen wijkpredikant wil horen, zal 'm achterna moeten fietsen langs de diverse kerkgebouwen.refo schreef:Van mij mag je. Maar of het nu werkelijk zo zegenrijk voor een gezin is, dat reizen en trekken, dat betwijfel ik.
En inderdaad zie je ook regelmatig een predikant samen met vrouw en kinders onder het gehoor van een collega zitten. Mooi toch?!
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben het wel met Jongere eens. Als je een gezin hebt met kinderen, is het voor de kinderen heel verwarrend als je zondags van de ene naar de andere kerk trekt. Maar ook als je lid bent van een kerk (ook zonder kinderen), vind ik dat je daar moet zijn als het kerk is. Je bent lid en daar hoor je.Luther schreef:Uit een ander topic haal ik dit even naar voren:
Ik heb ooit eens een aantal jaar geleden "geshopt" terwijl er bij ons ook gewoon kerk was. Toen zat ik in die andere kerk en stelde me opeens voor dat alle mensen uit onze gemeente dat idee opgevat hadden....stond de dominee voor lege banken te preken. In de praktijk zal dat niet snel gebeuren, maar ik heb me toen voorgenomen het nooit meer te doen.
En inderdaad, als je in de GG een dominee hebt, hoor je zondags vrijwel nooit een andere. Maar ik geloof dat er doordeweeks mogelijkheden te over zijn om andere dominees te horen. En zelfs op zondag zou ik nog allerlei derde diensten op een ander tijdstip kunnen bezoeken als ik wil.
Doordeweeks kan ik in mijn omgeving naar CGK, GG, OGG, HHK en GGiN-diensten. Keus genoeg dus.
Wij hebben nooit geshopt. Wel zijn wij zoekende geweest...dat was een goede tijd en de Heere heeft ruimte gemaakt. Rehoboth. Dat is juist deze avond op een zeer bijzondere wijze bevestigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ik vind blijven shoppen ook niet goed te praten, maar reageerde op de stelligheid van refo.memento schreef:Als je gaat shoppen, zegt je daarmee indirect dat je in je thuisgemeente geen voedsel krijgt. Als je werkelijk die conclusie trekt, is shoppen ook geen echte oplossing. Ik denk dat je dan ook de stap moet nemen om - na de kerkelijke weg doorwandeld te hebben - de gemeente te verlaten en over te gaan naar een gemeente waar je wél voedsel krijgt. Zéker als je verantwoordelijkheid hebt voor een gezin.
Alsof het niet schadelijk is als je kinderen alleen maar kritiek horen op de prediking, maar je blijft wel.
Je voorbeeld van die spruitjes gaat hopelijk niet bij alle 'zoekers' op; het gaat niet om voedsel wat je niet zo lekker vindt (als het recht ligt) maar voedsel wat schádelijk is. Dat ligt voor mij scherper dan spruitjes.
Hier heb ik wel eens moeite mee.-DIA- schreef:Wij hebben hier nogal wat kerken die in de reformatorische hoek zitten.
Neem nu een plaats als voorbeeld waar 3 oud gereformeerde kerken zijn en 1 GG, een HHK en een CGK, allemaal op korte afstand bij elkaar, veelal loopafstand.
Bij 1 oud ger gem is een predikant, bij de andere niet, waarom kunnen die kerken niet fuseren? Waarom zou je (bijna) elke zondag onder de leesdienst zitten terwijl er 500 meter verderop een predikant van hetzelfde verband staat? Niet dat een leesdienst niet gezegend kan worden, maar het is nogal een verschil met een predikant vind ik.
Ik heb een beetje moeite met zoveel verschillende kerken met praktisch allemaal dezelfde leer en toch de leesdienst prefereren boven de predikant.
Gemeente-zijn houdt meer in dan alleen maar: naar dezelfde predikant luisteren.ejvl schreef:Hier heb ik wel eens moeite mee.-DIA- schreef:Wij hebben hier nogal wat kerken die in de reformatorische hoek zitten.
Neem nu een plaats als voorbeeld waar 3 oud gereformeerde kerken zijn en 1 GG, een HHK en een CGK, allemaal op korte afstand bij elkaar, veelal loopafstand.
Bij 1 oud ger gem is een predikant, bij de andere niet, waarom kunnen die kerken niet fuseren? Waarom zou je (bijna) elke zondag onder de leesdienst zitten terwijl er 500 meter verderop een predikant van hetzelfde verband staat? Niet dat een leesdienst niet gezegend kan worden, maar het is nogal een verschil met een predikant vind ik.
Ik heb een beetje moeite met zoveel verschillende kerken met praktisch allemaal dezelfde leer en toch de leesdienst prefereren boven de predikant.
Ik ben het met je eens als dit gaat over (heel) kleine gemeenten. Niet als je het hebt over grotere gemeenten, want dan wordt het naar mijn mening te groot.
DIA heeft het hier overigens over een meer incidentele leesdienst, niet over een gemeente waar bijna elke zondag leesdienst is. Dat maakt ook nog verschil, vind ik.