Doop en Woordverkondiging

Schemerlichtje

Re: Doop en Woordverkondiging

Bericht door Schemerlichtje »

Ik weet van een heel aantal predikanten die, voordat ze het sacrament van de Heilige Doop bedienen, na het ja-woord van de ouders, eerst een klein stukje van het formulier uitleggen (kort preekje zeg maar). Dit op volgorde van het formulier. Na verloop van tijd is het hele formulier dan extra onder de aandacht gebracht.
In de preek wordt het dan ook regelmatig aangehaald en een verwijzing gemaakt naar het zojuist bediende sacrament.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Al lijkt dat tegenwoordig ook al bijna exegese nodig te hebben om te begrijpen..
Dat komt omdat velen tegenwoordig nauwelijks meer rustig, begrijpend kunnen lezen.
Is een punt, maar ook inhoudelijk zijn er vragen te beantwoorden. Althans: op basis van dezelfde zinnen trekken verschillende RF'ers soms bijna tegengestelde conclusies.

Het maakt nogal uit of je het formulier leest als spreekt daar Gods volk tot zichzelf, of dat het leest als rechtstreekse aanspraak van de doopouders.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:Al lijkt dat tegenwoordig ook al bijna exegese nodig te hebben om te begrijpen..
Dat komt omdat velen tegenwoordig nauwelijks meer rustig, begrijpend kunnen lezen.
Is een punt, maar ook inhoudelijk zijn er vragen te beantwoorden. Althans: op basis van dezelfde zinnen trekken verschillende RF'ers soms bijna tegengestelde conclusies.

Het maakt nogal uit of je het formulier leest als spreekt daar Gods volk tot zichzelf, of dat het leest als rechtstreekse aanspraak van de doopouders.
Dat bedoelde ik inderdaad meer, dan dat ik dit als een soort HSV-opmerking bedoelde. Tiberius weet ook overal wel weer zijn leesbaarheidsstokpaardje te berijden. ;)

Er zijn heel wat mensen bij wie de vragen juist gaan komen op het moment dat ze het doopformulier rustig en begrijpend gaan lezen.
Maar goed, het was eigenlijk een bijzinnetje uit mijn post.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Tiberius weet ook overal wel weer zijn leesbaarheidsstokpaardje te berijden. ;)
U vraagt, wij draaien. En happen. :garde
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Tiberius weet ook overal wel weer zijn leesbaarheidsstokpaardje te berijden. ;)
U vraagt, wij draaien. En happen. :garde
Ik dacht al, er zijn zo veel zeemeeuwen ;)
Plaats reactie