Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:In het RD-artikel ging het om kerkmusici die vallen onder de Regeling voor de kerkmuziek.
http://www.pkn.nl/kerkmuziek/info.aspx?page=1157
Dan hebben we het over gekwalificeerde mensen, die een vakopleiding in de kerkmuziek hebben genoten en die beroepsmatig met kerkmuziek bezig zijn.
Waar men de organisten niets vergoedt, en er zelfs geen tegemoetkoming wordt gegeven voor de aanschaf van bladmuziek, is duidelijk dat kerkmuziek geen enkele prioriteit heeft. Da's een keuze die men maakt.
Van dit RD-artikel zei je zelf dat dit "mijlenver" af staat van de praktijk in de meeste kerken in onze achterban.
Als je dit zo in tegenstellingen gaat zien, zou ik haast blij worden dat de praktijk in onze kerken er mijlenver vanaf staat.
Je mag daar van mij wel helemaal blij van worden hoor, laat "haast" maar achterwege.
Maar misschien denk ik er wel ietsepietsie anders over ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Hendrikus schreef: Dan lees je er iets in wat ik er niet in wilde leggen. Het woord "liefdedienst" wordt doorgaans gebruikt voor onbetaalde taken, en dat is precies hoe organisten in onze richting meestal hun plicht vervullen. Een onkostenvergoeding voor het aanschaffen van een nieuw muziekstuk en voor het vervangen van een versleten broek, that's it.
Onkostenvergoeding als organist? Wat is dat?
Dat hebben ze bij jullie nog niet uitgevonden?
Zijn de organisten dan zo erg op geld gericht? (Het beeld over organisten wordt bij mij er echt niet beter op als ik zo dit topic lees)
Niet op geld gericht. Maar soms is het wel aardig om ook muziek te kunnen aanschaffen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Jaren geleden bij een intree van een predikant: een aantal ge`toga`de dominees liepen mee in de `stoet`. Een stampvolle kerk. De organist speelde als introitus variaties op `When the saints go marching in`. Later zei een van de kerkgangers dat hij iets bekends had gehoord in dat orgelspel. Maar wàt wist hij ook niet precies.......
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Jaren geleden bij een intree van een predikant: een aantal ge`toga`de dominees liepen mee in de `stoet`. Een stampvolle kerk. De organist speelde als introitus variaties op `When the saints go marching in`. Later zei een van de kerkgangers dat hij iets bekends had gehoord in dat orgelspel. Maar wàt wist hij ook niet precies.......
En na de dienst Gez. 299? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hendrikus schreef: En na de dienst Gez. 299? ;)
Nee, het was nog voor de tijd van het Liedboek.
Het was een `daaltje`.....(ps.134:3)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:
Hendrikus schreef: En na de dienst Gez. 299? ;)
Nee, het was nog voor de tijd van het Liedboek.
Het was een `daaltje`.....(ps.134:3)
LB 299 stond ook al in de Hervormde Bundel als Gez. 122, dus ´t zou hebben gekund. En ´t had wel mooi aangesloten bij dat andere lied ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Kohlbruggiaan

Bericht door Kohlbruggiaan »

Ik ben wel benieuwd, hoewel het een beetje off-topic is, (sluit wel aan bij deel één van topic, maar niet bij deel twee) hoe jullie denken over vergoeding voor organisten.

Aanvullende vraag: hoeveel moet een ouderling dan voor een leesdienst krijgen? Hij moet ook van tijd tot tijd boeken aanschaffen namelijk. En diakenen wellicht schoenen verzolen door al het gecollecteer.

Mijn mening zal duidelijk zijn: de predikant wordt vrijgesteld van een reguliere baan, dus moet hij betaald worden. Hetzelfde geldt voor een koster die, afhankelijk van de grootte van de gemeente, geheel of gedeeltelijk door de weeks druk is in/voor de kerk en daar een bepaalde vergoeding voor krijgt, afhankelijk van zijn tijd.

Voor de rest vind ik dat het vooral liefdewerk mag zijn, waar geen stoffelijke vergoeding voor tegenover staat.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kohlbruggiaan schreef:Ik ben wel benieuwd, hoewel het een beetje off-topic is, (sluit wel aan bij deel één van topic, maar niet bij deel twee) hoe jullie denken over vergoeding voor organisten.

Aanvullende vraag: hoeveel moet een ouderling dan voor een leesdienst krijgen? Hij moet ook van tijd tot tijd boeken aanschaffen namelijk. En diakenen wellicht schoenen verzolen door al het gecollecteer.

Mijn mening zal duidelijk zijn: de predikant wordt vrijgesteld van een reguliere baan, dus moet hij betaald worden. Hetzelfde geldt voor een koster die, afhankelijk van de grootte van de gemeente, geheel of gedeeltelijk door de weeks druk is in/voor de kerk en daar een bepaalde vergoeding voor krijgt, afhankelijk van zijn tijd.

Voor de rest vind ik dat het vooral liefdewerk mag zijn, waar geen stoffelijke vergoeding voor tegenover staat.
Het is maar welke prioriteiten je stelt.
Dezer dagen was ik ergens waar de predikant een 60% baan heeft. Er zijn twee kerkmusici in dienst, de een met een 40% baan en de ander een 30% baan. Al met al dus 0,7 fte voor de kerkmuziek en 0,6 fte voor de dominee. Zoals ik al zei: 't is maar welke prioriteiten je stelt.

In elk geval: er zijn kosters die koster zijn van beroep. Niemand vindt het raar dat ze betaald worden. Over dominees hoeven we het helemaal niet te hebben.
Er zijn ook kerkmusici die kerkmusicus zijn van beroep. Waarom zou het raar zijn dat zij ervoor betaald worden?
Ik ken echter geen ouderlingen die ouderling zijn van beroep. Het lijkt me prima als ze een tegemoetkoming krijgen in het aanschaffen van prekenbundels, hoewel: schaf die boekjes als kerk aan en zet ze in de consistoriekamer, dan kan elke ambtsdrager er gebruik van maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Ik ken echter geen ouderlingen die ouderling zijn van beroep. Het lijkt me prima als ze een tegemoetkoming krijgen in het aanschaffen van prekenbundels, hoewel: schaf die boekjes als kerk aan en zet ze in de consistoriekamer, dan kan elke ambtsdrager er gebruik van maken.
Dat gebeurt ook meestal: prekenbundels, catechismusverklaringen, bijbelverklaringen, studieboeken voor catechisatie, etc, worden gekocht voor de kerkenraadsbibliotheek.

Overigens zijn er wel een aantal betaalde ouderlingen, zoals evangelisten en pastoraal werkers.
Kohlbruggiaan

Het is waar dat er groot onderscheid is in organisten. Ik heb gemeenteleden op het oog die aardig tot (zeer) goed kunnen spelen en daarom een bijdrage leveren aan de eredienst als organist. Die zetten hun talenten in voor de gemeente en hoeven daar mijns inziens niet voor betaald te worden. Ik vergelijk een dergelijke bijdrage met bijvoorbeeld een leider van een jongerenclub in de gemeente die zijn talent 'omgaan met jongeren' inzet en dat ook onbetaald doet.
ejvl

Bericht door ejvl »

En als die jongeren club leider materiaal moet kopen om de bijeenkomsten goed te laten verlopen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:En als die jongeren club leider materiaal moet kopen om de bijeenkomsten goed te laten verlopen?
Dat staat los van de personele vergoeding.
Kohlbruggiaan

Als die jongerenleider naslagwerken gebruikt voor bij zijn inleiding zal die de kosten daarvan niet declareren bij de kerkenraad. Dat gebruikt hij privé ook. En tot zover gaat de vergelijking op. Dat hij niet zelf de knutselblaadjes financiert of de frisdrank voor zijn rekening neemt zal duidelijk zijn, maar daar gaat het nu niet over.

Eens dus met Tiberius
ejvl

Bericht door ejvl »

Ah, ik had even niet in de gaten dat het om personele vergoeding ging.
Als het echt kerkmusici zijn, opgeleide musici die een X% FTE met kerkmuziek bezig zijn, bijvoorbeeld de DOM organist Jan Hage, mogen ze van mij best vergoeding (salaris) krijgen.
In de andere gevallen moeten ze de organist een onkostenvergoeding geven zodat deze regelmatig nieuwe muziek kan kopen vind ik, uiteraard zonder winstoogmerk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Kohlbruggiaan schreef:Het is waar dat er groot onderscheid is in organisten. Ik heb gemeenteleden op het oog die aardig tot (zeer) goed kunnen spelen en daarom een bijdrage leveren aan de eredienst als organist. Die zetten hun talenten in voor de gemeente en hoeven daar mijns inziens niet voor betaald te worden. Ik vergelijk een dergelijke bijdrage met bijvoorbeeld een leider van een jongerenclub in de gemeente die zijn talent 'omgaan met jongeren' inzet en dat ook onbetaald doet.
Helemaal eens. Als zo'n organist goed toegerust moet worden door een opleiding of cursus, lijkt het mij prima dat dat 100% vergoed wordt. En ook zo met de boeken die hij voor kerkelijk gebruik aanschaft (met een variant op de opmerking van Hendrikus zou ik zeggen: schaf ze als kerk aan zodat alle organisten er gebruik van kunnen maken).

Laten we alstublieft niet net doen alsof een kerkenraad niet serieus met de organisten omgaat, of kerkmuziek niet serieus neemt als organisten geen salaris krijgen!
Plaats reactie