Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

eilander
Moderator

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Recensie is met een s,
Het stáát er ook met een s! :langue
(oef....)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben benieuws.
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:Recensie is met een s, benieuwd met een d, maar ik snap het nog steeds niet. Waarom is nou volgens JGW Schippers beter dan Den Toom en volgens anderen is het omgekeerd? Hoe meten jullie dat?
Tja, hoe meten we dat? Ongetwijfeld zul jij dat beter weten Hendrikus, maar voor mijzelf ga ik toch wel gedeeltelijk op het "gehoor" en op de "moeilijkheidsgraad" af. Of dat juist is, weet ik niet. Schippers is soms best een keer leuk, maar komt allemaal op hetzelfde neer. Hij bewandelt m.i. toch wel wat platgetreden paden. Het is heel eenvoudig te spelen, na zes boeken Folk Dean kun je al aardig snel met L.S. aan de slag. Vooral de vele stukjes zonder pedaal. Van te voren weet je al wanneer welke wending in het stuk naar voren zal gaan komen. Toch, hij heeft ook hele bruikbare voorspelen hoor.

Bij Marco den Toom zitten veel meer verrassingen in. In zijn stukken zitten hele onverwachte wendingen. Juist als je als luisteraar zou denken dat hij richting A gaat, neemt hij richting B. Verrassend. Daarnaast de grote verscheidenheid aan voorspelen. Als ik het koraalboek van L.S. bekijk, veelal hetzelfde in dezelfde stijl. Marco den Toom heeft voorspelen in allerlei stijlen. Van romantisch tot vrij modern. Van canon tot fuga. Van "melancholiek" tot "strak".

Of de stukken van L.S. allemaal conform de harmonieleer zijn gecomponeerd weet ik niet, daar is mijn kennis te gering voor. Ik heb ook niet al zijn stukken. De recensies van MdT waren in dat opzicht lovend.
Jongere

Bericht door Jongere »

Eens met Marieke. Leen Schippers vind ik soms ook op het gehoor af al tenenkrommend slecht. Het is net alsof er in het grote park van de muziek slechts twee paadjes te bewandelen zijn.
Marco den Toom ken ik nog maar net (zijn koraalboek). Het is origineel en voor zover ik dat een beetje kan horen (heb niet helemaal ongetrainde oren) is het over het algemeen verantwoord. Soms vind ik het wel erg gezocht. Zondag speelde ik in de kerk het voorspel van psalm 100. Daar zaten een paar wendingen in die er volgens mij puur inzaten omdat het origineel was. Dat moet ook weer geen doel op zich worden.
Waar ik nog steeds niet over uit kan maar nu ook zelf door ervaring achter ben: het is een gruwelijk onhandige uitgave. Hij viel er zondag weer een paar keer bijna af en ik heb met allerlei andere boeken moeten rommelen om het geheel staande te houden. Grom. Als we uitgevers ook op kwaliteit mogen beoordelen, dan weet ik nog wel een maatstaf. ZORG DAT IK UIT HET BOEK KAN SPELEN.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef:Recensie is met een s, benieuwd met een d, maar ik snap het nog steeds niet. Waarom is nou volgens JGW Schippers beter dan Den Toom en volgens anderen is het omgekeerd? Hoe meten jullie dat?
Tja, hoe meten we dat? Ongetwijfeld zul jij dat beter weten Hendrikus, maar voor mijzelf ga ik toch wel gedeeltelijk op het "gehoor" en op de "moeilijkheidsgraad" af. Of dat juist is, weet ik niet. Schippers is soms best een keer leuk, maar komt allemaal op hetzelfde neer. Hij bewandelt m.i. toch wel wat platgetreden paden. Het is heel eenvoudig te spelen, na zes boeken Folk Dean kun je al aardig snel met L.S. aan de slag. Vooral de vele stukjes zonder pedaal. Van te voren weet je al wanneer welke wending in het stuk naar voren zal gaan komen. Toch, hij heeft ook hele bruikbare voorspelen hoor.

Bij Marco den Toom zitten veel meer verrassingen in. In zijn stukken zitten hele onverwachte wendingen. Juist als je als luisteraar zou denken dat hij richting A gaat, neemt hij richting B. Verrassend. Daarnaast de grote verscheidenheid aan voorspelen. Als ik het koraalboek van L.S. bekijk, veelal hetzelfde in dezelfde stijl. Marco den Toom heeft voorspelen in allerlei stijlen. Van romantisch tot vrij modern. Van canon tot fuga. Van "melancholiek" tot "strak".

Of de stukken van L.S. allemaal conform de harmonieleer zijn gecomponeerd weet ik niet, daar is mijn kennis te gering voor. Ik heb ook niet al zijn stukken. De recensies van MdT waren in dat opzicht lovend.
Wat is er fout aan als iemand een eigen stijl heeft?
Ik vind Leen Schippers nog heel wat beter dan Martin Mans.
En zoals je zegt hij heeft ook hele bruikbare voorspelen.
Lovende recensies doen mij echt niets.
Zoals eerder gezegd wat ik tot nu toe gehoord en gezien heb van Marco den Toom zorgt er voor dat ik
niet de minste lust heb de rest van zijn werk te gaan beluisteren of bekijken of te spelen.

Tja en moeilijkheidsgraad versus niveau, ik kan een heel moeilijk stuk schrijven, maar heeft het dan ook niveau, meen van niet.
Blijkbaar zien we niveau anders. En als jullie blij zijn met het boek van MdT, nou wees er gelukkig mee.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@JGW, hoe meet jij niveau? Wat zijn de maatstaven die jij aanlegt?
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:@JGW, hoe meet jij niveau? Wat zijn de maatstaven die jij aanlegt?
Juist, daar wacht ik ook nog steeds op. Ik weet inmiddels dat je MdT vreselijk vindt, omdat je het niveau dusdanig vindt dat je liever composities van een hoger niveau speelt. Dat mag je van mij vinden, maar leg dan ook uit wat je maatstaven zijn om niveau te bepalen. Hoe bepaal jij dat bepaalde stukken van Leen Schippers van veel hoger niveau zijn dan die van Marco den Toom?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Eens met Marieke. Leen Schippers vind ik soms ook op het gehoor af al tenenkrommend slecht. Het is net alsof er in het grote park van de muziek slechts twee paadjes te bewandelen zijn.
Marco den Toom ken ik nog maar net (zijn koraalboek). Het is origineel en voor zover ik dat een beetje kan horen (heb niet helemaal ongetrainde oren) is het over het algemeen verantwoord. Soms vind ik het wel erg gezocht. Zondag speelde ik in de kerk het voorspel van psalm 100. Daar zaten een paar wendingen in die er volgens mij puur inzaten omdat het origineel was. Dat moet ook weer geen doel op zich worden.
Waar ik nog steeds niet over uit kan maar nu ook zelf door ervaring achter ben: het is een gruwelijk onhandige uitgave. Hij viel er zondag weer een paar keer bijna af en ik heb met allerlei andere boeken moeten rommelen om het geheel staande te houden. Grom. Als we uitgevers ook op kwaliteit mogen beoordelen, dan weet ik nog wel een maatstaf. ZORG DAT IK UIT HET BOEK KAN SPELEN.
Goed buigen en wasknijpers meenemen ;)
ejvl

Bericht door ejvl »

Inscannen, op je IPAD zetten en deze op de lessenaar zetten.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:Goed buigen en wasknijpers meenemen ;)
Als ik 'm buig zegtie krak.
En dat gaat dan weer hard tegen mijn boekenprincipes in.

(Om maar niet te spreken over een I-Pad.. Al is het misschien wel de toekomst. Ik zag dat Gouda GG een scherm heeft zitten bij het orgel. Als je daar nu muziek op projecteert.. Zou best werken)
wim

Bericht door wim »

ejvl schreef:Inscannen, op je IPAD zetten en deze op de lessenaar zetten.
iPad? Toen nog niemand van de iPad gehoord had, bestonden dit soort oplossingen al: http://www.estand.com/info/
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Upquark schreef:Is dat nou moeilijk, orgelspelen? Zou het zelf graag willen doen, al is het maar alleen de psalmen op een eenvoudige wijze. Hoeveel tijd kost het om het te leren, of is het ook een kwestie van talent?
Ik zal gewoon jaar les nemen bij een goede leermeester die aandacht heeft voor het studeren van noten én een auditieve scholing in zijn lespakket heeft. Mocht je voor het tweede gedeelte veel talent hebben, dan kom je volgens mij vrij ver in een jaar.

Noten lezen duurt wel wat langer (nou ja, als je elke dag een half uur oefent kom je ook heel ver).
Het is een vraag van even geleden, maar toch.
Als je nu helemaal geen noot kunt lezen en toch wil orgel spelen, zou ik klavarskribo proberen. Ik speel dit zelf ook, en voor het doel dat jij noemt is dat absoluut prima. Ik stimuleer mijn kinderen om het (klassieke) notenschrift goed te leren, omdat die het sneller oppakken en je er gewoon verder mee komt.
In onze gemeente is ook een aantal klavarskribo-spelers. Dat zijn beslist niet de organisten die de minste kwaliteit leveren!
Je zou dat ook in combinatie met een docent kunnen doen, er zijn er diverse die klavarskribo ook "accepteren". Op de site van klavarskribo vind je meer info, ook over het zelf leren van dit schrift.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Een leuk artikeltje in het refdag.

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... e_1_612932
Staat evenwel mijlenver af van de praktijk in de meeste kerken uit de achterban van dit forum, waar kerkmuziek valt in de categorie "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten", waar kerkmuziek geen vak is maar een hobby.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:Een leuk artikeltje in het refdag.

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... e_1_612932
Staat evenwel mijlenver af van de praktijk in de meeste kerken uit de achterban van dit forum, waar kerkmuziek valt in de categorie "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten", waar kerkmuziek geen vak is maar een hobby.
Het door mij onderstreepte deel valt mij op in deze posting. Dat is toch juist een groot goed als we dat zo kunnen zeggen?
Dat is volgens mij geen tegenstrijdigheid met kerkmuziek als vak.
Plaats reactie